«7 IltlllK- III 1ÖIWHÏIHLII) TOOK Di W 1 liB J HUfflff ffl HET 1ILÜMSSHHÏ SffliS J n „Waciter! wat is er m ta uaclt?’ I s IVo. 92 V IJ F-E N-V EERTIGBTE 1890. ■fe A R G A. N CI. I Z A. T E K 1> o 15 N O V J2 M B E 13, haar uittrekkoa een heott de vrijheid 1 „Wachter wat is er van den van i te niet m eer opgeld '7?fi 77: van Simeon in zyn geheel mee weer gaan de eenheid der kerk scheen v gevaar te loopon -— maar toen eenmaal de uit voorziene beslissing was al die fiere hoofden zich iocuta erat.“ „Nu is de quaestio dienstplicht van Duitschland en wakker! welhaast gekomen, die de nachtchjke periode van 3jaren een eind verloren! Hot stroom. Do er in ons Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, Abonnementsprijs voor 3 maanden /l.—franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave ol redactie betreffende, franco in te zenden* In de profetieën van Jesaja wordt aan den «tam van Simeon herinnerd, die uit het land gebannen was omdat hij bij een krijg tegen de Amalekieten, na deze overwonnen te hebben, verzuimde den Koning van Ainalek te dooden, «n nu voor straf zijn woonplaats moet gaan zoe ken in het veroverde land. Aan den bode van dezen ongelukkigen stam, die voor een klein vergrijp zoo zwaar moest boeten, worden bo- venstaande woorden in den mond gelegd, bij een bezoek aan den profeet, die destijds aan het Israëlitisch hof in groote eer stond. liet was een jammerkreet, geslaakt door con treurenden «tam, die, hoowel in hoofdzaak getrouw geweest in het vervullen van zijn plicht, in het kleine was te kort geschoten en nu met zoo groote atraf weid gestraft. Het antwoord van den profeet luiddoDe morgenstond is gekomen en de nacht verdwijntwilt gijlieden vragen, vraagt; Akeert weder, komt. „Wachter! wat is er van den nacht Aldus klinkt het tegenwoordig uit den mond Vau menig liberaal, die gevoelt, dat de nacht reeds lang geduurd heeft voor zijne partij die beseft, dat de morgenstond wel haast zal moeten aanbreken maar die daarbij de heimelijke vrees met onderdrukken kan, dat het een mistige dag ad zijn, waar geen zonnestraal vermag door te dringenden komenden nacht in ’t verschiet, waarin het clericale legerbestuur, beter georiën teerd dan thans, het heirleger der vrijheid over rompelen en voor goed diens macht knotten zal. Eene treffende gelijkenis ligt er in don toestand van Simeons stam en de liberale partij hier te lande. Beiden hebben de wapenen aangegord üu met ijver den goeden strijd gestreden. De resultaten zijn daar als bewijzen dat zij met mwaardigen ijver zijn uitgetrokken en over wonnen hebben. Heeft Simeon den vijand uit Amalek versla- £en, de liberale partij heelt een volledige zege praal behaald op den vorst der duisterniszy -1 voor ons volk veroverd, uitge lid en gewaarborgd door wetten, die ons volk eu 2eë<m zijn geweest. Als zoodanig noemen we °’a de postwet, kieswet, provinciale wet, gemeen- ewet, scheepvaartwetten, telegraafwet, afschaf- ug van accyns op varkens- en schapenvleesch, erstelling der bisschoppelijke hiërarchie voor u katholieken, wet op de onteigening, tlenoeg voorzeker om te spreken v; overwinning, die alle dwaze beuzelpraat °et, die bij de politieke lezingen ‘°et: dat do liberale partij voor ons land niets hwtt gedaan. Hat partyzucht en onkunde aldus redeneeren, verklaarbaar. Beiden zijn blind voor het °e e van wat zy hun vijand noemen. Maar a een partij als de katholieke zulke woorden -m een of ander „christelyk" ouderwijzer laat Weeren zonder een woord van protest hierte- .ea te spreken, dat verbaast ons, omdat wij i üd meenden, dat ook onder de Katholieken een party, die voor 40 jaren om Rome de volle vrijheid te bezorgen, dat zij ook nu de wenschee van het volk zal inwilligen. „Keert weder. Komt! UIT DE PERS. In de jongste „Kroniek" van de Stemmen voor Waarheid en Vrede bespreekt dr. W. A. Bronsveld ook den strijd die tusschen de bladen der roomsch katholieke en der anti-revolutionaire partij wordt gevoerd over de afschaffing der plaatsvervanging. Over den stryd die in den boezem der roomsch katholieke party woedt, denkt dr. Br. tamelijk sceptisch. „De roomscue kerk zegt hij heelt het haar geestelyken in den ’loop der eeuwen dikwerf vergund onderling strijd te voe ren. Denk aaix den zoo belangrijken strijd tqaschen nominalisten en realisten, ’t Is be kend, dat sommige geestelijke orden in openbare veete met elkander leefden, eu dat Dominikanen gaarne den voet dwars zetten aan Franciscanen. De kerk neemt het met kwalyk, als „de jon- gelingen spelen voor haar aangezicht." Zelfs op het Yaticaansch Concilie was hooggaande verdeeldiieid tusschen de vergaderde vaders, en jaren verkeerde. Op actie volgt reactie; op werkeloosheid een tijd van bovenmatige inspan ning. Als het oude paard het werk staakt en het jonge ros de vracht te zwaar vindt voor zijne krachten, doet het een wanhopigen sprong eu gaat door den ketting heen. Krijgt het echter den wagen aan ’t rollen, dan wordt het oude beest onmeedoogend verpletterd, tenzij het weer opleeft eu mee vooruit gaat. Zóó moeten we ons zeker verklaren den liberalen wanhoopskreet. Het is de uiting van het verstokt liberalisme, waarvan het llandelsblud o. a. een sprekenc afbeeldsel is, en smaakt naar Standaard-twE Wie niet mee vooruit wil, ga over naar het kamp der clericalen on behelpe zich niet met den naam „liberaal", om achter dien sluier zijne conservatieve neigingen te verbergen. Revolutie is het doel van den liberaal. Niet langs geweld- dadigen weg, maar geleidelijk niet ai te lang zaam, niet al te voorzichtig, willen we de ge welddadige revolutie vóórblyveu, waartoe het clericalisme ontegenzeggelyk leiden moet. Daar schuilt de fout by de taktiek der volks partij. Of zou zy, bij gebrek aan beter, om uit de windstilte te geraken, de hand willen reiken aau de revolutie van bloedstorten en geweldplegen We mogen dit van haar niet verwachten, die in hare banierhet algemeen stemrecht schreef. Dit is zeker, dat zij de slapende liberalen heeft gewekt, met een koud waterbad over hun gezicht uit te stortenen die gewaarwording is verre van aangenaam. Door schade eu schande moet de mensch echter wijs worden ook de liberalen. „Wilt gijlieden vragen; vraagt", en weet ge wat het volk wenscht, dan zult ge bij eenigen ijver de volkspartij spoedig iugehaald hebben en dan voorzeker zal het alom klinken: „Keert weder, komt." nacht Zal het volk en het land der vrijheid i- - bewonen Wij hebben nog steeds da beste verwachting van reeds niets ontzag werkelijk ernstig -_o voor gevallen, toen bogen ter aarde. „Roma van den persoonlijken oneindig minder gewicht. In -- frankrijk schikt de roomsche Kerk er zich in, en lijdt er dan ook niets onder. De geestelijken, dip dagbladen schrijven in ons klein land, mogen, misschien wei onder den invloed van afgunst en min-edele dryfveeren, met elkander kijven waarom niet? Doch aan dat alles zal een einde zijn, zoodra het van woorden komen moet tot daden. Dan wordt het wachtwoord gegeven, en het regiment, waarvan eens do kardinaal Do Bonnochoso go- waagde, marcheert in de richting die het bevolen wordt. „Liet dr. Schaepman niet onduidelijk dóór schemeren dat ook hij nu, en ondanks hun vast houden aan den persoonlijken dienstplicht, de anti-revolutionairen blyft beschouwen en begeer lijk achten als bondgenooton, dan heeft men op de voortzetting van dat bondgenootschap zich ongetwijfeld voor te bereiden. Wij hebben niets anders verwacht. Het zou ons ten hoogste verwonderen, indien de hoofdaanvoerders der twee bondgenooten het onderling niet eens wa ren. In elk geval hebben wy meer beteekeuis te hechten aan éen verklaring van dr. Schaep- man dan aan een manifest van elf voorzitters van Noord brabantsche kiesvereenigingen." Als men den toon leest dien de Tijd in de laagste dagen begint aan te slaan, zou man ge neigd zyn te gaan twijfelen aan de juistheid van de hierboven ontwikkelde meening. De lijd is zeer verbolgen en over don toon waarop de Standaard schrijft èn over hetgeen gezegd wordt. Het „dryven" van de Standaard, het aandriugen op „huismanskiesrecht" dat fei- telyk met algemeen stemrecht gelijk staat op het intrekken der begrotingsposten voor eeredienst enz. maakt het, volgens de Tijd, noo- dig dat duidelijk aan het licht kome hoe het kabinet over de zaken denkt, of het een kabinet moet zijn der rechterzijde, dat rekening houdt met de wenschen van beide fraction, dan wel of het een aati-revolutionair kabinet is dat het Program van dr. Kuyper als regeoringsprogram beschouwt. De T(jd hoopt dat bij de algemeene beschou wingen over de staatsbegroting aangaande dit punt eens duidelyke ophelderingen worden ge vraagd. Op de wijze toch waarop het tegen woordig tusschen katholieken en anti-revolutio- - nairen gaat, kan het, eenvoudig, niet blyven gaan. De Tijd besluit deze beschouwingen als volgt: Een sprekend voorbeeld slechts van de ge zindheid, welke door de praktyken der anti revolutionairen en van hun pers bij de katho» lieken wordt aungekweekt! Te Nieuwer- Amstel, wat bevolking aangaat de derde ge meente van Noord-holland en voor meer dan óen derde katholiek, moet een nieuwe burge meester benoemd worden. Eu wat doet thans het katholieke blad van Nieuwer-Amstel, de Amstelbode Bevreesd voor de aanstelling van een anti-revolutionair, spreekt het in zyn hoofd artikel den wensch uit, dat door de regeering zal benoemd worden neen burgemeester, die op staatkundig gebied is een grondwettig-jezind, gematigd liberaal, hij zij dan protestant of ka tholiek." „Wy (de lijd) stemmen met dezen wensch van de Amstelbode geenszins in en achten de wijze, waarop het blad gemeend heeft dien te moeten uitspreken, zeer verkeerd. Tusschen bij hem welmeenend bleef aandringen „vraagt. Keert weder. Komt" O volk van Simeon! word dan De morgenstond is aan zal maken. Veel is nog niet clericale bewind is nog niet in den Standaard zelf moet erkennen, dat Parlement heden ten dage weinig wordt afgele verd. Maar wie waarborgt u, dat het zoo blijven zal En hoe zult gij den tijd terugvinden, die verloren is? De teekenon van leven in do liberale partij zijn nog zoo schaarsch en nog zoo weinig betrouwbaar. Hoor slechts hoe een liberaal woord voerder alles verloren acht, wanneer de volks partij haar gezag kon doen gelden. Dat wijst op afmatting, op nona. Men mag de taktiek van de volkspartij afkeuren, wanneer zij zich gaat verbinden met Rome en Dordt, maar laat ons daarby toch niet uit het oog verliezen, dat zij als pionier aan de liberale partij den weg wijst dien ze zal. hebben in te slaan, indien zij° haar gezag blyvend wenscht te vestigen. De demo cratie is het doel van de volkspartij. Daarheen moet ook de liberale partij den steven wenden. Waar het beginsel der volkspartij zuiver is mag een zoo streng votum van afkeuring haar niet treffen uit den mond van een oprecht libe raal. Dat hare handelwijze verkeerd was, vindt «enigermate zyne verklaring in den staat van indolentie waarin de liberale partij sinds eenige slaapziekte wordt ontkend. Wat zal de genstond brengen, wanneer de partij niet dien tijd uit den droom geraakt is? Hoort zij dan niet het krygsrumoer om heen van de socialisten en de volkspartij? Is zij zoo diep ingeslapen Of is zij te zelfgenoeg zaam, te trotsch, om het oor daaraan teleenen? „Wilt gijlieden vragen, vraagt. Keert weder! Komt." Aldus sprak de profeet tot de Simeo- uieten. In dat antwoord ligt ook niet onduide lijk opgesloten dat Simeon te trotsch was om te vragen en liever ia ballingschap bleef yoortleveu, dan den raad op te volgen van wie op het: eerlijkheid wordt aangetroffen. Is zij dan ver geten, hoe zwaar de liberale partij moest boeten voor de vrijheid, die zij in 1853 aan hare geloofsgenooten waarborgde Wachter! wat is er van den nacht? De morgenstond is gekomen én de nacht verdwijnt. Het schijnt dat Rome de schollen van de oogen vallen; ten miuste in Brabant en Limburg openbaren zich teekenen van leven, die op betere tijden, op een komenden dageraad wijzen. O.' het een mistige dag zijn zal? Maar de stam van Simeon had na afloop van den strijd een verzuim gepleegd. Zij had ver geten den koning te dooden. Dien koning heeft ook de liberale partij laten voortlevenen die koning heerscht ook thans nog, maar nu over hare eigene troepen in den vorm van gemakzucht of slaapziekte. De nona, die hare leden in do laatste jaren van haar bewind verlamde, en die de oorzaak was dat zij met verbanning werd gestraft, is nog niet geweken. Ja erger dan dat. Het bestaan dier - _j mor- voor ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7’/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemea bij den Uitgever, 5 I OKK k i i u 18 16 40 0 .4 5 9 5 0 J 12 5 27 21 I 16 >1 >0 >r 16 56 ÜK 7' 7' a f y’

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1