T ME» H IDIEMIMW TOOK 1)J fflHfflïHILimfflSSEfflïSfflffi No. 99 V IJ F-E N-V EERTIQSTE R G A NG. 1890, REDDING SHAKEN aanwezig zijn CENTRALISATIE. IO D E C E 3I B E Tt, ‘see zoo tegen si 9 - s. even aanroeren. Dit wenscht i i, 11 jlB Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, Abonnementsprijs voor 3 maanden fl.—franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave ot redactie betreffende, franco in te zenden. ondankbaren, behooren zeker de katholieken en anti-revolutionairen. Het geciteerde geeft een vermakelijk, wij zouden haast zeggen bespot telijk beeld, van wat Rome vermag in het schilderen van den modernen Staat, ’t Is een vermakelijk stukjemaar een goedkoope aardig heid, die alles bospottolijk maken kan. Zoo zou het ons niet moeilijk vallen om Rome te schilderen als een Jan Klaasen met de poppen kast wij zouden dan wel poppen daarvoor kunnen vinden. Maar bj al dat schoone, ont dekken wij een donkeren achtergrondbij al die grappenmakerij komen ten slotte eenige politieke wijzen ten tooneele om ons te vertellen, dat Rome in al die bemoeiingen van den Staat geen behagen vindt. Waarom nu, zou men kunnen vragen, zijn Rome en Dordt zoo tegen Staatsbemoeiing Zou dit ook het geval zijn, indien de Staat het op zekeren dag eens in het hoofd kwam, uitsluitend in zijne bemoeiingen aan Rome en Dordt te denken? Zijn Rome en Dordt dan waarlijk zoo van harte voor de vrijheid gestemd Of hebben zij slechts de vrijheid lief, in zooverre deze hare vrijheid- bannende leerstellingen tot ontwikkeling doet komen Rome en Dordt zijn tegen centralisatiedit is de korte zin der lange rede. De toepassing van deze theorie is reeds gemaakt bij het lager onderwijs, straks komt het middelbaar onder wijs de Standaard heelt het reeds uitgesproken ah haar wensch op ’t gebied van ’t Hooger Ouderwijs. De partijen, die het ideale in Jezus’ leer versteend hebben in een vorm, die nog steeds vertoond wordt ah de „ware leer, of de leer der waarheid", zij keurden het af in den Staat, wanneer hij het noodig oordeelt, regle menten voor het maatschappelijk leven te scheppen en voor de naleving er van te waken. En nu de liberale partij Wat is hare ziens wijze in deze materie Ah partij van den vooruitgang is haar de vrijheid lief en daarom gevoelt zij geen voor liefde voor centralisatie. Gelijk echter de tuin man voor de ontwikkeling van zijnen gaard zorg draagt dat alles daarin tot zijn recht kome, dat niet de eene plant de andere in hare levens groot belemmere, hij elk daarvan eene plaats aanwijst, zoo ook wenscht de ware liberaal dat in het menschenleven de rechten en vrijheden der individu’s zooveel mogelijk ongeschonden blijven. Dat daarbij toezicht noodig is, leert de ondervinding maar al te zeer. Er is nog zoo veel onrecht den zwakke door den sterkere aan gedaan daarom wenscht de liberale partij cen tralisatie ah een noodzakelijk kwaad. De centralisatie staat hier op gelijken voet met de justitie. Ook de rechter waakt voor de individueels vrijheid; iets wat door Kuyper en Rome niet altijd wordt toegejuicht. Wanneer bijv, een geestelijke een huwelijk kerkelijk sluit, zonder de officieele kennisgeving der burgerlijke voltrekking ontvangen te hebben, moet de recht bank waken voor deze schending der vrijheid. EdochToen onze hoogste rechtbank hierover nu onlangs een vonnis velde, en dus waakte voor komen deze partijen met zich zelf in tegenspraak niet alleen, maar verkorten zij de rechten van het vrije volk, waarvoor zij een lans wenschten te breken. Hier echter blijft de liberaal afkeerig van centralisatiehier houdt hij, om met Titus te spreken, met overdreven bezorgdheid da wacht voor de grondwet, daarbij tevens zor gende, zooveel in zijn vermogen is, dat gezag te geven in de handen van het volk. De sou- vereiniteit des volks, het algemeen kies- en stemrecht is ook liberaal, maar de tegenvoeter daarvan is het gezag van den clerus. Dit laatste is een voorbeeld van centralisatie dat de Gel derlander bij hare grappemakenj zeker over het hoofd zag. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter openbare kennis dat er U- houtmolen van Ter Horst aan de Geeuw 2°. Bij T. T. Bloksma, Pompmaker, Buiten ’t Hoogend 3°. Bij de Wed. Folkert Prins, aan de Prinsengracht 4®. Bij Tjipke Ferwerda, Grofsmid, Buiten de Voormalige Noorderpoort 5°. Aan het Spoorwegstation 6°. Bij M. Meiners, buiten de voormalige Oosterpoort; 7U. Bij G. S. Hofstra, steenhouwer, aan de Leeuwarder trekvaart „8°. Bij Th. Asselman, Scheepstimmerman bij de Oppenhuizerbrug 9°. Bij de Kalkovens van Feenstra, aan den Oppenhuizerweg 10°. Bij den Concierge der Hoogere Bur gerschool 11°. Bij den Concierge der School voor Kosteloos Onderwijs 12°. In den Molen van Veen, aan de Fra- neker Vaart. Tevens wordt in herinnering gebracht, dat volgens art. 450 van het Wetboek van Straf recht, ieder, die, getuige zijnde van het oogen- blikkelijk levensgevaar, waarin een ander ver keert, nalaat dezen die hulp te verleenen, die hij hen, zonder gevaar voor zich zei ven, ver leenen kan, indien de dood van den hulpbehoe vende er op volgt, gestraft wordt met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van ten hoogste driehonderd gulden. Ten slotte wordt de aandacht gevestigd op art. 168 der Algemeens Politie-Verordening dezer gemeente, luidende als volgtNiemand mag weigeren een drenkeling in zijn huis op te nemen. Ieder is verplicht, die daar te houden, totdat volgens verklaring van een geneesheer vervoer kan plaats hebben. Overtreding van dit artikel wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes dagen of geldboete van ten hoogste vijt-en-twintig gulden, Sneek den 2 December 1890. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. In den tweeden staatkundigen brief van mr ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7«/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever, Beiden, anti-revolutionair en katholiek, trek ken tegenwoordig te velde tegen de velerlei bemoeiingen van den modernen staat. Een ka tholiek blad, de Gelderlander^ gaf onlangs een opsomming hiervan, welko de Standaard ver makelijk vond, waarschijnlijk omdat hij hierin ook zijne denkbeelden uitgedrukt zag. „De Staat heeft twaalf ambachten en helaas dikwerf meer dan dertien ongelukken", vangt het blad aan. Zou ze met het dertiende onge luk oms gedacht hebben aan de ramp, die de 9 clericale partijen met haar onderwijswet over het volk gebracht hebben „De Staat geeft dans-, schermles, en nog andere pri vaatlessen, aan onze academiën vooral. De Staat verzendt pakjes en Sinter-Klaas-surprises hij houdt spaarbanken en banken van leeningver koopt loterij-briefjes; houdt sociëteit en herberg; verkoopt koffieboonen en, helaas, ook opium hij sticht woningen voor arbeiders en heeren, handelt in bouwterrein en meet landhij laat treinen loopen en trams, rijdt velocipede en schuift achter bestelkarretjes. De Staat egt en ploegt, let op mooi en leelijk weêr, legt proef velden aan en boert altijd achteruit; toch geeft hij nog les in landbouw. De Staat ent de kin deren in en telt hen, mitsgaders de volwassenen, cm de 10 jaaroen zeer nuttige arbeid, waar aan zelfs burgemeesters geld verdiend hebben. De Staat heit, poldert en baggert, waarmee millioenen guldens vervliegenbij inspecteert fabrieken, scholen, werkwinkels en musea, geld laden en vischnetten. Hij zorgt dat er geen ongelukken gebeuren, of, bijaldien ze gebeuren, dat ze binnen 2x24 uren geregistreerd worden. Hij maakt meeren en zeeën droog en doet rivier monden verzanden. Hij is dagblad-schrijver en geeft couranten uit met een „leidend beginsel." Die couranten zijn alle liberaal, ook al zijn de ministers van den Staat allemaal het omgekeerde. De Staat houdt bewaarscholen en smeert boter hammen voor de kleinen. Hij wascht en kamt de kleinen, gelijk hij de volwassen belastingschul- digen soms vilt. Hij heeft in eigen beheer een uitgebi eide levensverzekering. Hij voorspelt het We;ler en de stormen, geeft almanakken uit, mits gaders mengelingen op politiek-, sociaal- en an der gebied, een tijdschrift vol boeiende lectuur in vragen en antwoorden, dat weldra geïllustreerd «al verschijnen met photographiën van fabrioks- schoorsteenen en platte gronden van socialistische herbergen. Hij colporteert overal het artikel: Vri)handel, zelfs in de Nieuwe Wereld, al gaan sommigen er mee om als een aap met een scheermes, getuige de wet Mac Kinley. Hij eert, voor een halven stuiver ia ’t uur, al die ambachten aan iedereen en kan zulks gerust doen, daar toch niemand tegen hem kan con- curreeren. Het eenige wat hij niet doet, en dat mj> volgens sommigo politieke wijzen, alleen moest doen, is het beoefenen der Staathuishoud kunde, het goed voeren van eigen huishouding. Velen zouden hem daarvoor dankbaar zijn." i lot die politieke wijzen, tot die vele, de wet van den Staat, werd zij door Maasbode en Standaard a faire genomen. Maar er is meer: centralisatie is noodig ook om de belangen van den Staat te bevorderen. Wanneer de Gelderlander zegtdo Staat maalt zeeën en moeren droog, moet het blad dit toch zeker toejuichen, want in die drooggemalen plassen wonen ook katholieken, veel katholieken zelfsmen denke slechts aan de Haarlemmer meer, dat een katholiek afvaardigt naar de Tweede Kamer. Dat de Staat waakt voor de gezondheid, is in het belang van het volk en daarom ook in zijn belang. De liberale partij vindt het daar om gewenscht dat van staatswege fabrieken geïnspecteerd worden; hoe noodig dit is, kan de Gelderlander van de euquete-commissie ver nemen; zoo noodig, dat we hier zelfs reden hebben om te klagen over gebrek aan centrali satie; ook in katholieke streken, zooals in Lim burg, blijkt dit hoogst gewenscht. Voorbeelden zijn hier overbodig. Hoe noodig het is dat de Staat toezie bij den schoolbouw, moge blijken uit een vergelijking van het voorheen en thans; bewijzen zijn hier zeker ook overbodig. Dat de Staat treinen en trams laat loopen is alsmede een der grieven van de politieke wijzen» Wij zien hierin geen bezwaar, aangezieu ver betering van het verkeer komt ten bate van het algemeen. Ligt hierin iets belemmerends Wij zouden veeleer wenschen dat de Staat alle spoorwegen en trams, die nog aan particulieren behooren, overnam en de buten daar van in ’a lands kas vloeiden of besteed werden aan verlaging der tarieven of aan uitbreiding van de verkeer- middelen. Daarmee zou het volk gebaat wor den, meer dun bij een vereenvoudiging door vermindering van concurrenten om spoorwegta rieven te verhoogen door medewerking van den Staat. Dat het houden van een levensverzekering, alias pensioenfonds, reden tot klagen zou geven, begrijpen we evenmin. Is het dan niet billijk dat de Staat aan zijne hoog bejaarde ambtenaren een bestaan wenscht te verzekeren en daarbij uitgaat van het denkbeeld, dat de winsten der assurantiemaatschappijen het best in de Staats kas bewaard worden Maar genoeg. Er loopt door het geheele stuk een draad van spotternij die den indruk maakt, dat hier een spotvogel aan ’t woord is; en van het verhevene tot het belachelijke is slechts één stap. Het heiligste in Rome’s oog of in dat van den versteenden Dordtenaar kan men met een pennestreek belachelijk voorstellen; het belachelijke er van aantoonen ia nog altijd weg gelegd voor „de politieke wijzen." Nog één punt willen we Het is quaestie van het gezag, èn Rome èn Dordt hoog te houden, ja hooger dan de liberale partij. „Bij de gratie Gods" is de formule, die dienst moet doen èu volgens Rome èn volgens Dordt, om daarmee dat gezag tot een goddelijken diamant te versteenen en tot het centrum te maken van alles. Hierin I r fe I r 111 d. 1 11 i, 1 t I» 1 13 :S, k- e- P' jo r i MHKIB COURANT. ^ui

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1890 | | pagina 1