I. ■ffi- ES WÏKRTSNTIE BL4D111! DE u I 1 Inscfiriiviiis w is Nationale ililiiio- No. 4 1891 iF” b- KOEPOKSTOF. fl' I I H W O E IV S 1> A. <4 14 revolutionairen in den Bijbel hebben gelezen ■„Gij zult den Heer uwen God niet verzoeken”. Daaruit nu distilleert men een gemoedsbezwaar, Deze CO GRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.franco per post fl.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. I i daarin te beslissen, aldus redeneeren de anti revolutionairen zij kunnen naar van art. 1, sub C, of van art. 7 der Kieswet, aanspraak meenen te kunnen maken om ge- 2°. die op grond krachtens het 4de lid geneesheer nu stellen, wanneer een ten is Men zou dan een uitzondering kunnen makenmocht dit niet doenlijk zijn dan ijp '„christenvolk” op te zweepen tegen liberalen en katholieken. Hoe zoo iets mogelijk is De Kerk verstaat die kunst. Wanneer de tegenkanting het nieu we niet meer keeren kan, zet ze een huilerig gezicht, en we weten het, hoezeer die vlagen van zwaarmoedigheid het medelijden opwek ken. Ze hebben in ons land reeds veel succes - gehad en dr. Kuyper heeft dan ook, zeer prac- tisch, zijn kerk, de doleereude genoemd. De regeering, die door al het gejammer in de handen der Kerk is geraakt, moet thans aan de gemoedsbezwaren tegemoet komen en tegelijkertijd de vrijheid kortwieken door het gezag de vrees te stellen tegenover de inen- tingskoorts. Hare wetten waren dan ook daarop gericht, het gezag te versterken en gemoedsbe- -zwaren op te heffen. Een paar partij wetten zijn thans nog in aantochtde stedenwet, die de partij nog wat versterken kan en de klaag tonen wat verder zal doen klinken, en de ziek- teflwet, die de vrijheid wat zal uitbreiden, of liever, ter wille van gemoedsbezwaarden, de kracht van de vorige zal breken. De vaccine- dwang zal worden opgeheven, omdat de anti- In de „Kroniek* der Stemmen voor Waar heid en Vrede bespreekt dr. A. W. Bronsveld ook den politieken toestand van het oogenblik. Hij heeft een te hoogen dunk van de gevatheid der verbonden ultramontanen en anti-revolutio- nairen om zich te kunnen voorstellen, dat zij met eigen hand de meerderheid zullen verbre ken waarover zij thans beschikken. Dat het ministerie haar kennelijk niet mee valt is te begrijpen, daar niet de helft werd gezien van ’t geen de Stand, heeft voorgespie geld en noch in ’t moederland, noch in onze koloniën iets van belang veranderd is. Alleen staan thans ook de bijzondere scholen aan de vroeger zoo verachte „staatsruif* en doen zich de orde-geestelijken, die zich aan ’t onderwijs wijden, te goed aan het voedsel door den staat verschaft. De mogelijkheid op het verkrijgen van andere winste blijft intusschen nog open. De theologische faculteit onzer universiteiten is nog te winnen en dr. B. kan ’t bijna niet gelooven dat de meerderheid die kans zal prijs geven. „Doch aldus vervolgt dr. B. wat ons is tegengevallen in dit ministerie, is de weinige zedelijke en godsdienstige invloed dien het heeft uitgeoefend op ons volksleven. Heeft het er iets toe meegewerkt, dat er in ons leger, op onze vloot, aan de Militaire Academie te Breda, aan het Instituut te Willemsoord, bij het in- structie-bataillon, op de pupillenschool, op het opleidingschip, en op al de andere inrichtingen, eenige meerdere eerbied wordt betoond voor Gods dag, en Gods Woord? „Wij verlangen geen staatskerk en geen 1 hebben verwonderd, doch ieder zou ’t natuurlijk heb- i be te ’s Gravenhage prijs wordt i vrees van den hoogen God. Wij hebben daar niets van bespeurd. Wanneer nu de stoffelijke belangen van ons volk evenmin VERKIEZINGEN. Kennisgeving en Uitnoodiging. De VOORZITTER van den Raad der ge meente Sneek, Gelet op artikel 7 der Kieswet van 4 Juli 1850 (Staatsblad no. 37) zooals dat artikel is gewijzigd bij art. VII der Additioneele bepa lingen der Grondwet; Noodigt de mannelijke inwoners dezer Gemeen te uit: 1°. die in eene andere gemeente over het laatstverloopen dienstjaar in de personeele be lasting naar eene hoogere huurwaarde, dan die ben gevonden, indien men ’t had kunnen de drie merken, dat er I eerste grondslagen, of in de grondbelasting, tot gesteld op de een bedrag van I aangeslagen, daarvan door overlegging der Inenten is het wachtwoord van onzen tijd. Meer dan ooit wordt door woord en schritt op de geesten geïnfluenceerdzoo op het gebied der kunst, waar de Nieuwe Gids werkelijk een nieuwe richting aan wij st, zoo op het gebied van de staatkunde, waar de radicale denkbeelden zich baan breken en proselieten maken in de «►.liberale gelederen, zoo op het gebied van den godsdienst, waar het oude zich nog verdedigt en de dijken zoekt te versterken tegen den aanwassenden stroom van het modernisme hardnekkig weerstand biedend aan al de afschui- vingen die reeds wijzen op dijkbreuk. Zoo zendt de christenheid hare predikers uit naar de lan den van den Islam en als we de berichten mogen gelooven zendt de Islam zijne predi kers uit naar de landen der christenheid. „Du choc des opinions jaillit la vérité”. Wee hem die er kwaad van denkt Bij al dat nieuwe heft de Kerk waarschu wend den vinger op en blaast het christenvolk op tegen de nieuwe denkbeelden en hunne ver tegenwoordigershaar systeem is niet onprac- tisch, maar, overdreven toegepast, zal het haar noodlottig worden men kan het zakje op blazen tot het bersthet is niet gemakkelijk de kurk een voet diep onder water te houden. De geneeskunde gaat intusschen met inenten voort, maar de Kerk heeft haar dikwijls den voet dwars gezet. Zoo is de geest van verdraag zaamheid in onze volksschool geblazen, maar heeft de Kerk den geest van sectarisme geblazen in een deel dat zij aan de volksschool heeft weten te ontrukken. Men heeft den Staat het middel ontnomen om door zijn onder wijs de Nederlanders te maken tot één volk men heeft in woorden en schrift, in onderwijs en leerboeken de middelen gevonden om het -©vu iiwciaicil worden en daarom door den Staat onmogelijk I daarvan, eene opgaaf vi kan worden toegelaten. Gelijk de Staat dwang- i |(^en aansla? maatregelen neemt bij den man die weigert j het rijk zjjne belasting te betalen, gelijk het vaderland in oorlogstijd de vrije beschikking heeft over het leven der weerbare mannen, gelijk de maatschappij hare misdadigers in de gevangenis afzondert, zoo heeft ook de gemeen schap het volste recht om van ieder harer leden te vorderen, dat zij gebruik zullen maken van een door wetenschap en ervaring als deugdelijk erkend voorbehoedmiddel om èn zich-zelf èn de gemeenschap te bewaren voor besmetting. Eén troost is nog geblevende katholieken blijven vreemd aan het onzinnig idee en zullen het scheepje wel mee op strand zetten, tenzij het koopmanshart hun parten ga spelen. „Die reine minne, die bloeiet in der goeden sinne, als beide lampen gelike branden* en dat is thans niet het geval. Met die wetenschap zien we met vertrouwen het oogenblik tegemoet, dat het fin de siècle-stuk wordt afgestoken. Mochten wij in onze ver wachting worden beschaamd, zoo vragen wij, gelijk onze tegenstanders bij de boterwet de den: „boterje tot den boom”, dat wil zeggen, een waarmerk op het vaatjenatuurboter of margarineen wanneer dan de huismoeder vreemde hulp in huis moet roepen, dan kan ze het merk op den zak lezen en wordt niet mis leid, wanneer ze vraagteen gevaccineerde keu kenmeid of schoonmaakster. Dat is ook dwang, maar het heeft meer den aard van wat Thor- becke eens noemde douce violence en het on miskenbaar voordeel zou er aan verbonden zijn, dat de gemoedsbezwaren weken voor het gel delijk voordeel. Voor geld is alles te koop en ’t maakt recht wat krom is. I niet mogelijk zijn vooraf vast te voldaan geteekende aanslagbiljetten vóór den ongunstig verloop te wach- j 15 Februari e. k. aan hem te doen blijken en i moeten de menschen de vrijheid behouden zelf plaatst te worden op de kiezerslijsten, daarvan mede vóór den 15 Februari e. k. aangifte te goedvinden doen, volgens het daarvoor vastgesteld, ter Se- handïïen7-EenIardigm7ddel om'een bezwaard «reta/ie „verkrijgbaar, model, niet overlegging der bewijsstukken, waartoe in het geval van gemoed tot rust te brengen, maar een uitvlucht j het 4de lid van bovengenoemd artikel 7 moeten die voor de gemeenschap allerverderfelijkst kan t behooren het aanslagbiljet of authentiek afschrift van het bedrag van het j en de bescheiden be- trekkelijk het gemeenschappelijk bezit. Sneek den 9 Januari 1891. De Voorzitter voornoemd, ALMA. AD VER EEN TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cent voor eiken regel meer 7*/t Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, herinneren alle Ingezetenen, die in 1872 zijn geboren en zich tot dusver niet voor de Nationale Militie, lichting 1892, hebben doen inschrijven, aan hunne verplich ting, om zich daartoe alsnog aan te geven vóór of uiterlijk op 31 Januari e. k. ter Secre tarie dezer gemeente. Sneek, 9 Januari 1891, Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. dat voor geen geld te koop is; na de school wet valt aan dergelijke koopjes niet meer te denkenhet remplaceeren heeft welhaast uit. Gemoedsbezwaren laten zich niet gemakkelijk oplossenslechte spijsverteering met den aan kleve van dien laat zich zoo maar niet wegre- deneeren. Wie veel aan obstructies bjdt wordt obstructionistdaartegen is niet te redeneeren we zouden anders kunnen vragenwaarom het „christenvolk” in ziekte een geneesheer raad pleegt maar, ’t is waar ook, als het gevaar dreigt komt men met zich zelf in verzoeking en daarvoor wijkt alles tot de Heer onzen God. Of, wanneer wij verzoeken nemen in de be- teekenis vanhet in verzoeking brengen: gele genheid geven, is het dan niet duidelijk, dat God, aan wien ook de besmettelijke ziekten worden toegeschreven, den mensch heeft gebo den om zich te wapenen tegen de besmetting? Zulk een verklaring zullen de calvinisten echter niet aannemen, tenzij ze voortgekomen was uit het theologisch brein van Keuchenius of dr. Kuyper. We kunnen ons alleen er over verbazen, dat de streng rechtzinnige!!, die tucht als de alpha en omega hunner leer stelden, nu het stelsel van laisser-aller gaan huldigen. Wc begrijpen die mannen niet en was het niet wat onbeleefd, dan zouden we de verzoeking niet kunnen weerstaan, de herauten te verzoeken hunne hemdsmouwen eens op te stroopen. Men spreekt van Staatsbemoeiingmaar wie zal het wraken, wanneer de Staat, in aanmer king nemende de geringe ontwikkeling en be krompenheid van een deel zijner bevolking, het noodig oordeelt voor de volksgezondheid te waken en epidemieën tegen te gaan En nu wordt dat domme bekrompen deel door de kerkelijke drijvers in bescherming genomen, waardoor de vaccine-wet geheel wordt te niet gedaan. De ontwikkelden zorgen er wel voor dat ze gevaccineerd worden maar bij de domme schare vindt de smetstof een schuilplaats. Wat dunkt u, lezer wanneer de anti-revolutionair beweertde Staat heeft op ons lichaam geen recht, hij moet ons van het lijf blijven heeft dan de beschaafde maatschappij niet even zeer het recht om te zeggenen gij, rechtzin nige broederen, hebt niet het recht ons leven in gevaar te brengen met uw smetstof? Alsof het gemoedsbezwaar niet afdoende wordt gevonden, zoekt men uitvluchten, die ons het rumoer der laatste dagen over kazerneleven weer voor den geest roepen. De vaccine kan gevaarlijk zijn, zoo redeneert men. Jenner's uitvinding, honderd jaar oud, die bij zoovele gelegenheden bleek een uitstekend voorbehoedmiddel te zijn, wordt in verdenking gebracht door een woord van Koch. Een woord vaai Koch heeft tegenwoordig kracht van wet naar het schijnt, ook bij de vrome schare. Koch, wiens uitvinding nog op geen resultaten kan wijzen, we willen haar daarom niet geringschatten hij zet zijne proeven nog steeds voort; hij ontdekt dat deze soms een nadeeligen invloed hebben, en pas heeft hij het uitgesproken, of Jan Calvinist houdt het oogen, schijnbaar als iets nieuws. Zou het den welke volgens art. 1litt. A en B, van de wet staatsgodsdienst, maar ’t zou niemand I van 24 April 1843 (Staatsbladno. 15) aanspraak 11 geeft op vermindering tot een derde of twee derde gedeelten dier belasting naar d u voor ten minste tien gulden, zijn voor SAEEKER OURANT n.’invn. t< het ti; Mniiissiii i\i sun I 4 I i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1