rm L WIS- EVIlllfflBÏIHLIl) lllllll III! (EiiEBiE n het inmmn sin. L@ I 1891 No. 15 Z E S»E N-V E E R T I Q T E J A A R <1 A N GL 1 1 Loting’ voor de Nationale Militie. A l- I E B K LA R I, 31 Z A rl? E K D A (I 1- a i 1. die I Deze COIB A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. niet meer autoriteiten a- d. Liberalen en hoe al de schakeeringen dier partij zich mogen heeten, maar ook de partij, die zich de anti-revolutionaire noemt, gaan allen eenzelfden weg op en het einde van weg is het meest volkomen radicalisme. Op al deze gronden meende spr., dat slechts in eene volkomen zelfstandigheid der r.-katho- lieke partij heil voor zijne geloofsgenooten is te vinden, en dat die zelfstandigheid meer waard zoo gaan? Zal Nabal het op despits drijven? Of zal Abigail nog tijdig als reddende engel optreden Wij hopen nog steeds, maar ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cent, voor eiken regel meer 7’/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. De heer Vermeulen, lid der Tweede Kamer voor Helmond, de woordvoerder der roomsch- katholieke groep in onze Kamer, die in de rechterzijde een eigen standpunt heeft aange nomen, sprak dezer dagen voor zijn kiezers over de bondgenooten der katholieken in Ne derland gedurende de laatste honderd jaar. Uit de geschiedenis trachtte hij aan te toonen, dat elk bondgenootschap, aangegaan op gronden die in strijd zijn met de r.-katholieke beginselen, geen stand kan houden en ten slotte ook ten schade der r.-katholieken zal uiteenspatten. Hij gaf daarna zijn oordeel over de anti-revoluti onaire partij onzer dagen te kennen, herinnerde aan de zucht dier partij om zich door aristo craten te laten vertegenwoordigen, maar toonde aan, dat de stuwende kracht enkel komt van de uiterste linkerzijke en hoe die adellijke heeren slechts dansen naar de pijpen der „kleine luyden.“ Hij wees er op hoe 'een samengaan met de volkspartij de Tweede Kamer het voor recht schonk een Okma in haar midden te zien en hoe de anti-revolutionairen de verkie zing van Domela Nieuwenhuis hebben mogelijk gemaakt. Dat alles toonde z. i. duidelijk, dat de anti-revolutionaire partij de weg der revolutie opholt. Trouwens een partij van zuiver revo lutionairen oorsprong en volgens dr. Ver meulen was de revolutie der 16 eeuw de schan- delijkste, die de geschiedenis kent moet tot haren oorsprong terugkeeren. Is het dweepen, Wanneer ik wil, dat allen die als gij En ik geschapen zijn, die zich als wij Bewegen, aadmen, minnen, en, als wij, Hun blikken richten op onsterflijkheid Is het dweepen, wanneer ik wil dat zij Niet lager staan dan ’t stomme dier des velds, Dan ’t redelooze vee Ia ’t kind van d’ arme minder dan ’n kalf De moeder minder dan ’n koe? Mijn God, Is dat haar stand Eischt dat uw maatschappij? O, dan is alles leugen, wat men preekt Vau zielenadel en beschaving Ja waarlijk, dit zeggen wij Multatuli na Uw preeken zijn leugen en bedrog, Uw Chris tendom is huichelarij, uwe beschaving vergulde barbaarschheid; gij zijt niets dan dieren, die kunst jes geleerd hebt, wanneer gij, bevoorrechte klasse, niet met alle kracht die in u is tracht den socialen toestand te verbeteren en het le- ven voor allen ruimer, rijker, grootscher, ede- voor allen een lust „O, Abigail! o, gevoel van plicht! waar zijt gij die den mensch waar deert in den mensch Wanneer Nabal alleen aan het woord blijft, I I K E N N I S G E VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op art. 28 der Wet op de Nationale Militie van den 19 Augustus 1861 {Staatsblad no. 72) en artt. 20 en 21 van Z. M. besluit van den 8en Mei 1862 {Staatsblad no. 46): Brengen ter openbare kennis, dat de loting voor de lichting der Nationale Militie van 1891 dezer gemeente, zal plaats hebben in de Con certzaal alhier op VRIJDAG den 27 Februa ri e. k.des voormiddags ten 9 '/2 ure dat op Maandag den 2 Maart d. a, v. ter ge- meente-secretarie door of van wege de lotelin- gen aanvrage kan geschieden voor de getuig schriften ter bekoming van vrijstelling van den dienst wegens broederdienst of als eenig wettig zoon voorts dat om vrijstelling wegens eigen mili taire dienst of dien van broeders te verkrijgen, de paspoorten of andere bewijzen van ontslag, uittreksels-stamboeken of bewijzen van werke- lijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag, waarop de eerste zitting van den Militie raad wordt geopend, ter Secretarie voornoemd moeten worden ingeleverd. Sneek den 14en Februari 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEWITZ, Secretaris. Maar wij moeten u -* r- 1 V. a- en uw gezichtskring verruimen, die de natuur kunt bewonderen in hare grootsche openbaring, die vrouw en kinderen alle genietingen kunt I verschaffen die het leven kan aanbieden die I anderen kunt helpen als gij dit wilt en een kring van vrienden en vriendinnen om u komt verzamelen, die dankbaarheid en roem en eer kunt oogsten in dit rijke leven en die na uwen dood dit alles nog aan uwe geliefden kunt waarborgen. Wij misgunnen u dat leven niet; dat gij het schooner maakt achten wij goed i Algemeen ^Stemrecht invoert, en heilzaam. Maar wij moeten u aanklagen, worden gedwongen. Zal het in ons land ook ten zich afscheiden van hunnen heer en Nabal helaas, dat gij doet, alsof de wereld alleen voor gemis I u bestond dat gij, op weinige uitzonderingen na, weigert te erkennen, dat die armen, die gij als een drukkende last beschouwt en door af gedwongen bedeeling of door brood en soep in het leven houdt, menschen zijn met denzelfden aanleg, dezelfde behoeften, dezelfde bestemming als gij; dat gij niet erkent onbillijk bevoorrecht te zijn en zij in hunne rechten zijn benadeeld dat gij naar een fatsoenlijken dominé ter kerk gaat en niets begrijpt van den geest die den grooten Meester bezielde, den geest van vrij heid, gelijkheid en broederschap. Gij leeft voor het meerendeel voor uw eigen genot of hoog stens voor uw gezin. Gij wilt niets lezen, niets hooren, niets weten van maatschappelijke her vorming, die uwen armen broeder kan opheffen en scheldt eerlijke menschen, die daarop aan dringen, voor opruiers. En dat komt voorna melijk omdat het u ontbreekt aan hart en ge moed, want anders kondet gij geen vrede heb ben met een toestand, waarvan Multatuli eens naar waarheid zeide „Het volk is laag gezonkenZiel en hart Gaan onder bij aanhoudend stoflijk lijden. De gloed van hooger geestdrift wordt gedoofd, Als ’t leven slechts één kamp is met het lage, Als niet te sterven ’s levens eenig doel is En uitstel van bezwijken hoogste prijs Wat is den arme ’t schoon der lente? Niets! Een sterrenhemel NietsWat is hem kunst Wat zijn hem tonen, tinten, geuren Niets Wat is hem poëzie? Wat liefde? Niets Dat alles mag hem niets zijn. Alle vlucht Is hem verboden door de werklijkheid, Die met ’n ijzren vuist hem perst in ’t sbjk En elke poging tot verzet, bestraft Met honger „En er was een man te Maon“, zoo luidt de aanhef van een verhaal in het boek van Samuël, „en zijn bedrijf was te Karmel“. De man heette Nabal en was hard en boos van daden; zijne „•jiiuisvrouw Abigail was goed van verstand en schoon van gedaante. Deze Nabal was rijk hij beschikte over drie duizend schapen en dui zend geiten. Wanneer de tijd van het scheren der schapen was aangebroken, reisde hij met zijne kudden naar Karmel. Bij gelegenheid dat hij daar eens vertoeft is David met zijne aanhangers juist in den omtrek van Karmel, iets wat Nabal zeer te stade komt, daar deze mannen hem eene uitstekende bescherming aan- X‘xiiieden voor zijne kudde. Dankbaar zich hier voor te betoenen komt echter niet bij Nabal op en als David op zekeren dag eenige mannen naar hem toezendt om hem na behoorlijk eer betoon te vragen, om iets van zijnen rijkdom aan David mee te geven, vraagt hijWie is David? Wie is de zoon van Isaï? Er zijn heden veel knechten die zich afscheiden, elk van zijnen heer. - Deze boodschap wekt den «Toorn op van David en zijne gezellen en er Ttirdt besloten het zwaard aan te gorden tot den strijd. Vooraf echter wordt de zaak aan Abigail meegedeeld, die onmiddellijk toebereid selen maakt om David te voldoen. Een rijke gift zendt zij hem, maar ook zij zelf gaat mede naar Davids verblijf; als zij dezen ontmoet stijgt zij van haren ezel, buigt zich ter aarde en bewijst hem alle hulde. Hare woorden ge tuigen van erkentenis en eerbied; zij bewijst den mensch te waardeeren in den mensch. £Let gevolg blijft niet uit, want na de ontvangst der geschenken en na het vernemen van deze openlijke hulde aan Davids verdiensten, is deze Voldaan en is de storm afgewend. Er wordt tegenwoordig veel geklaagd over gemis aan eerbied en ontzag bij onze lagere volksklassen; het kwaad dringt overal door; ja de dienstboden, de kinderen zelfs, zijn met deze kwaal behept. Er is geen vrees meer l voor den predikant, voorheen als halfgod aan- gebeden er is geen eerbied meer voor den vroeger zoo heiligen landheer. Het is de klacht van Nabal. Zelfs het leger wordt met dien geest bezield. Zie slechts hoe het dezer dagen in Belgie is. De officieren, die overtuigd schij nen dat er eiken dag een uitbarsting kan plaats hebben, staan steeds ter beschikking, de politie houdt op de soldaten een wakend oog maar, Srfjkt deze geest niet, dan, men gevoelt het, zal dit alles niet baten. En België kan een goed politieleger niet missen om de vele onlusten in de nijverheids-districten. Hoe nu te rekenen op manschappen, die thans zelf bewaakt moe ten worden, wanneer de ure des gevaars gesla gen heeft? Ja waarlijk, vroeg of laat zal eene regeering, die doof en blind is voor de eischen van den tijd, aan het land slechts wrange vruch ten te plukken geven. Of heeft ook niet En geland in het afgeloopen jaar ons iets dergelijks te aanschouwen gegeven Waar zooveel knech- U I T I) E P E R S. zoo luide zijne klaagtonen aanheft over aan eerbied en ontzag; waar Nabal de ver taling van dit woord is „dwaas” als een echte dwaas aan den vrager zijn billijken eisch ontzegt en hem ruw van zich wijst, daar is een Abigail onmisbaar om jammer en bloedstorting te voorkomen. Voorzeker bestaat bij ons volk die kruipende onderdanigheid voor als waarvan het verleden getuigt. Toch zijn er ook in dat verleden periodes aan te wijzen waarin dat ontzag, naar Nabals zienswijze, wel te wenschen overliet. We behoeven slechts te wijzen op de tijden der Maccabeën in de geschiedenis van Israël, of op den boerenop stand in Luther’s dagenmaar geen feit in de geschiedenis bewijst dit duidelijker dan de Fransche revolutie. Ontevredenheid met de toe standen, door Nabals hand geschapen, was hier de oorzaak van het ontbreken van alle eerbied voor regeering en vorsten; en wij, die den afloop kennen, van wat er uit dat gemis aan ontzag voortgevloeid is, wij hooren weer de klaagtonen van Nabal luider en luider en moeten soms mismoedig vragen of die bloedige revolutie Nabal dan niet wijzer heeft gemaakt. Want, laten wij er rond voor uitkomen, niet de eenige, maar toch de voornaamste oorzaak van dat „afscheiden der knechten” is gelegen in de handelingen van Nabal, waardoor de strijd om het bestaan voor velen zoo zwaar, te zwaar wordt. Onbeschrijfelijke armoede wordt er geledon door menschen, die jaloersch moe ten zijn op de dieren in Nabals stal, omdat de stem van Abigail nog door Nabals geklaag onhoorbaar wordt gemaakt. Eerbied en ontzag raken de wereld uit, het is waar; het volk begint zich meer vrij en on afhankelijk te gevoelen; maar hoe ook Nabal hierover klage, de grootste fout is aan zijn kant. Nabal, de dwaze rijke gelukkig zijn er ook verstandige, welgezinde rijken moge niet de oorzaak der sociale ellende zijn, hij wenscht daarin geen verandering te brengen en daarin ligt Nabals fout. Wij moeten u aanklagen, o NabalGij, die kunt genieten van alles wat rijkdom en bescha ving u aanbieden om het leven te veraange namen en te veredelen die uw smaak kunt bevredigen door eene goed ingeriehte woning) sierlijke meubelen, fraaie kleederendie goede j boeken kunt lezen en begrijpen, heerlijke schil- 1 derijen kunt zien en waardeeren, schoone mu- ziek kunt hooren en genietendie kunt reizen I Ier te maken, zoodat het i zal zijn om te leven. OEEKER COl'RAY g I r i L I L r vv auiieur rinuai nueen ttau wuuru uiyn, dan zijn de gevolgen reeds nu te voorzien. Een muitend leger naast een mokkende arbei dersklasse De Belgische regeering is zelve schuld in dezen, omdat zij niet naar de eischen van den tijd verbeteringen in de Grondwet en Nu zal zij er toe ■r, re „Er zijn heden veel knechten, die zich afscheiden, elk van zijnen heer,-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1