1MÏÏS- B .IfflllTBÏIE-ILII MR lit k. I 11 <;ni HUL ES HET IIWSDIJSEJIBT SIK. De owto school m iIe jewmi I No. 16 f 1 1891. F I B R IAR I. 25 W O KJ IX S IJ A. «- UIT BINNENLAND. ^anleiding Wanneer Den Haag nog geen had. I ra L de „vrije” nota neemt van de redevoerin- van in l n J ren aan X~£en n n In het Mauritshuis in Den Haag ie, naar wij in ’t Dagblad lezen, een nieuwe Rembrandt i er in geslaagd een Rem men er in Het is het portret i De Tweede Kamer is bijeengeroepen op 3 Maart, des namiddags te 3 uur. ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cent, voor eiken regel meer 7Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. lang, dergelijke inrichting voor hunne kinderen toch vooral te vermijden. Maar, zoo zal men beweren, de godsdienst i voor „vallen* en die wordt daar ook onderwezen. De godsdienst een tegen wicht Och, hoe onnoozel, alsof de bewijzen niet voor het grijpen waren dat die „onver- Deze CO VRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. er nog altijd sterrenkijkers zijn, tot onze hoofdstad; die er een Standaard en uit den stand der sterren op de vraag Moe- nog niets komen eens KENNISGE VING. Loting voor de Nationale Militie. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, 1 Gelet op art. 28 der Wet op de Nationale geplaatst. Het rijk is Militie van den 19 Augustus 1861 (Staatsblad brandt machtig te worden, zooals no. 72) en artt. 20 en 21 van Z. M. besluit van De schrijver der brieven uit de hofstad in de Arnh. Ct. deelt mede, dat het „verschil van gevoelen* tusschen den gouverneur en den procureur-generaal van Suriname aan het licht is gekomen in den weinig gebruikelijken en met het prestige van het gezag weinig stroo- j kenden vorm van een vechtpartij op straat. De beide hooge heeren zijn eenvoudig ten aan- schouwe der voorbijgangers handgemeen geweest. den 8en Mei 1862 (Staatsblad no. 46) Brengen ter openbare kennis, dat de loting voor de lichting der Nationale Militie van 1891 dezer gemeente, zal plaats hebben in de Con certzaal alhier op VRIJDAG den 27 Februa ri e. k.des voormiddags ten 9 '/3 ure dat op Maandag den 2 Maart d. a. v. ter ge- meente-secretarie door of van wege de lotelin- gen aanvrage kan geschieden voor de getuig schriften ter bekoming van vrijstelling van den dienst wegens broederdienst of als eenig wettig zoon voorts dat om vrijstelling wegens eigen mili taire dienst of dien van broeders te verkrijgen, de paspoorten of andere bewijzen van ontslag, uittreksels-stamboeken of bewijzen van werke- lijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag, waarop de eerste zitting van den Militie raad wordt geopend, ter Secretarie voornoemd moeten worden ingeleverd. Sneek den 14en Februari 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEWITZ, Secretaris. dat een --1 De Stand, merkt omtrent een vergelijk me de Catholieken op: „Reeds nu blijkt tamelijk helder, vergelijk toch geen doel zal treffen. „Althans de organen der dissideerende Room- schen eischen alles of nietsen de Roomsche afgevaardigden in de Eerste Kamer stellen zich, bij monde van den heer De Bruyn, even fel tegen de Regeering over, als dr. Vermeulen c. s. in de Tweede Kamer. „Dit smart ons om den landsvrede. „Want al is ons een doorgaan van de Leger- wet, gelijk ze daar ligt, veel liever, toch wordt de toestand bedenkelijk, als eenerzijds de Room sche Staatspartij, en anderzijds Mr. van Houten met zijn anti-militaristen, plus nog de heer Tindal met zijn critici, zich door de aanneming der Legerwet gekrenkt zullen achten. Moge men bij dezen stand van zaken van anti-revolutionaire zijde maar helder inzien, dat er bij de Stembus van ’91 van een aecoord of van eenige samenwerking niets komten dat het onze roeping zal zijn, geheel op ons zelve, mits dan onder breed ontrolde banier, aan den strijd op het electorale slagveld deel te nemen.* Onder het mom van den godsdienst 'worden in ons vaderland de meest oneerlijke, de erger- ’t Blijkt dat uit vele plaatsen des lands adres sen tegen de jachtwet, in den geest van dat door den heer De Kanter ontworpen, aan de Tweede Kamer worden gericht. Hier en daar gaan zij nog ter teekening rond. Wij betreuren het daarom ten zeerste dat men het hier te lande zoover heeft gedreven om den Staat in het godsdienstonderwijs te mengen. Niet dat wij den godsdienst willen veroordeelen,— maar uit liefde voor de vrijheid, ook op godsdien stig terrein, achten wij het gewensoht deze zaak over te laten aan de kerk en aan haar alleen. Maar terzake. Wij moeten erkennen dat de bevolking der gevangenissen sterk was sende is. Wij moeten toegeven, dat de ontwik keling van het verstand hierop van invloed is geweest. Maar wij zouden daarom niet gaarne de verstandsbeschaving in den ban doenja, wij gelooven zelfs dat zij, waar de omstandig heden dikwijls zoo ongunstig zijn, haren in vloed ten goede heeft gehad. De rede, als be- heerscher der hartstochten, heeft niets van haren glans verloren. De rede kunnen wij niet missen, ook al brengt zij soms verderf. Er zijn onder de maatschappelijke kwalen, die niet voor de correctioneele rechtbank worden gebracht, om dat zij niet vallen onder het bereik der straf wet. Wij noemen als zoodanig opzettelijke misleidingals uitvloeisel der rede mag men onderstellen, dat de Standaard hiermede bekend is. Haar peil van zelfkennis kan hierbij tot vingerwijzing dienen. O Patrimonium Waarom moest Kater het afleggen tegen de Standaard- mannen Uit gebrek aan ontwikkeling. De schaduwzijde der rede is, dat zij menschen, die in nood verkeeren, een middel aan de hand doet om hot gebrek te bestrijden. De scha duwzijde der rede is, dat zij leeft in een be dorven maatschappij. Hervorm deze en de rede zal er u dankbaar voor zijn uit louter dankbaarheid zal zij hare schaduwzijde niet zoo openlijk meer vertoonen. Weer de armoede en het aantal diefstallen zal tot een minimum gereduceerd worden. Is uw strijd gericht, o Standaardtegen het zedenbederf, ga dan de kwaal zoeken waar zij te vinden isniet in de neutrale school, maar in de maatschappelijke misstanden. Zoek geen geneesmiddel in „chris telijke* scholen, maar in maatschappelijke her vorming. Het goede wat de neutrale school geeft, de ontwikkeling van het volk, te ver oordeelen, omdat het soms misbruikt wordt, is hoogst onzedelijkwie zich daaraan waagt, is of dwaas of oneerlijk. Wie zal zich vermeten de zon te verwen- schen omdat er gevallen voorkomen dat men schen sterven aan een zonnesteek Of wie zal de maan naar de maan wenschen omdat er stervelingen zijn die aan maanziekte (waanzin) lijden Of wie zal het betreuren dat er sterren Een ieder leest en spreekt bij voorkeur over behoedt den mensch het vak waarin hij werkzaam is. Verwonde- j moet het dus niet wanneer een professor ..j„” i professoren aan zuster-inrichtingen. i valschte godsdienst de bron is van veel kwaad. Het is dan ook een gewoon verschijnsel dat een rectorale rede in de Standaard wordt be- ons vauenana ae meest oneernjKe, ae erger- sproken. Maar bovendien is aan zulk eene be- lijkste practijken uitgeoefend. Onder het mom spreking een voordeeltje verbondener is in van ^eu godsdienst wordt ons vaderland ten verderve gevoerd, zoo God het niet verhoede. zijn, omdat zelfs in zelfs op nahouden den volke antwoorden der Anna, ziet gij Het ware wensehelijk wanneer zij ons konde vertellen of Rome en Dordt weer sa men zullen gaan bij de verkiezingen Of wie zal verwachten, dat een „christelijk* man den godsdienst zal verloochenen, omdat er stumpers zijn, die er hun verstand bij verliezen? Voor de Standaard, die het uitspansel als Gods grootsche schepping beschouwt, die den gods dienst beschouwt als ’s menschen grootsten schat, is een antwoord op deze vragen voor ons over bodig. En wat de invloed van het godsdienst onderwijs betreft op de „christelijke* scholen, ook daarvan mag verklaard worden, dat het in meerdere of mindere mate nadeelig is voor de maatschappij. Wij wezen reeds op de huichelarijhet per centage der godsdienstige huichelaars is in de laatste jaren sterk toegenomenons „christelijk* ministerie is hieraan indirect schuld, en de begeerlijkheid des vleesches, die voordeel ziet in een Kamerzetel, is ook met het schrikbeeld der huichelarij meer gemeenzaam geworden. Dat zelfzucht en huichelarij kunnen samen gaan is even begrijpelijk, als het samengaan van Socialisten met Standaard-mannen bij de ver kiezing mogelijk is gebleken. Ten slotte nog een feit, dat onwedersprekelijk is: de krankzinnigen-gestichten zijn opgepropt met lijders. Een aanzienlijk aantal dier onge- lukkigen, veel ongelukkiger nog dan zij die wegens diefstal een tijdlang gevangen worden gezet, lijdt aan godsdienstwaanzin. Treurig niet waar Wie zal daarom den godsdienst in den ban doen Hem zal des Standaards ban vloek treffen. Toch zouden wij de vrijheid hiertoe hebben naar Standaards eigen logica. Wanneer Kuyper zegt dat er verband bestaat tusschen het aantal openbare onderwijzers en het aantal gevangenen, heeft hij gelijk wan neer wij beweren dat er verband bestaat tus- schen het getal orthodoxe predikanten en dat der krankzinnigen, hebben ook wij gelijk. Wel nu, dan maken we alles maar gelijk we ma ken de verhouding gelijk tot de volgende even redigheid Getal onderwijzersgetal gevange nen getal orthodoxe leeraars getal krank zinnigen. Wie zal aan dezen ongelukkigen toestand een eind maken De partij van hervorming, die begint met Algemeen Kiesrecht. Dan heeft het volk de macht in handen om het aantal gevangenen tot een minimum te reduceeren. Ook het aantal godsdienstig waanzinnigen DE PERS. zoo’n rede allicht iets, dat, heel slim uit zijn j verband gerukt, kan dienen om het liberalisme eens op de kaak te stellen, met zich-zelf in tegenspraak te brengen of ook soms om de staats-universiteiten afbreuk te doen. Winst- T '*bejag en anti-revolutionaire politiek schijnen onafscheidelijke vrienden. Nu, als de zaken ach teruitgaan, zooals bij de laatst gehouden ver kiezingen bleek en wat nog duidelijker zal uit komen als de katholieken onverzettelijk blijven, ie het niet voldoende om in den aanstaanden zomer met „breed ontrolde banier” naar de stembus op te gaan. Zoo heeft de Standaard onlangs aan een rec- k torale rede van prof, van Hamel een beschou- V- "*iving vastgeknoopt, die dienen moet om den volke toch goed duidelijk te maken, hoe teleur- stellend de invloed der neutrale school op de I zedelijkheid der bevolking is; dat zij inde prac- tijk de woorden van prof. Opzoomer te schan de gemaakt heeft, die eens beweerde, dat het geen aan het onderwijs werd besteed, op de gevangenissen zou worden uitgespaard. I „Sedert 1884 is het aantal minderjarige delin quenten met 49 toegenomen*, roept het blad '^Iwuit met een zekere fierheid. En dat komt en kel en alleen van de neutrale school. Wij moeten erkennen dat de voorspelling tot nu toe zich niet heeft bewaarheid. Wij geven de Standaard gaarne toe, dat ontwikkeling van het verstand een krachtig hulpmiddel is tot het bedrijven van kwaad; wat wij echter beslist tegenspreken is de gedachte, tusschen de Stand- I «arrf-regelen door te lezen, dat ontwikkeling de J aanleiding zou zijn tot hot bedrijven van kwaad. Wanneer we dit toegaven, dan zouden we met den schrijver gaarne het pad der consequentie opgaan, om te komen, onvermijdelijk te komen tot de stelling: dat het ter bestrijding van het kwaad noodig zal zijn alle ontwikkeling te ban nen, op lijfstraf verbieden, in den trant van de slavenwetten. Maar de strijd is nu eenmaal gericht tegen de openbare school en met ’’Tipzet vergetend dat op dezer wereld niets vol maakts wordt gevondendat het goede, hoe goed ook, toch ook zijn schaduwzijde heeft, gaat men den zwarten kant beschouwen, hakt er op los en draaft door tot men terecht komt in een asylum, een eldorado, dat den weidschen titel draagt van „christelijke* school! Wordt daar niet gewerkt aan de ontwikkeling? Zoo ja, ^lau zullen er onder die 40 °/0 ook wel zijn die j? zoo’n „christelijke* school bezocht hebben; zoo neen, dan zouden we de menschen ernstig moe ten waarschuwen, in hun welbegrepen eigenbe- 8 COURANT NAEEK t n i l -F -F**-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1