l.l ’ll l li EI Ill i MIHOWISSEIIBI Mill. k. l No. 11 I SQL Z E S-E N-V E E R T I Q S T E J A A R G A N G. EEN SOCIAAL HERVORMER. 4 28 TU. 13 13 U A 13 I. Z AT EK 13 A <SJ- s De vraag: wie Jezus geweest is, welke waar ge en dreigende "de wij moeten hechten aan zijne persoonlijk- d gousuieiisiige Ketterij niemand gevoi j zij zouden het niet hebben geduld Bij deze Courant behoort als bijblad Feuil- leton-nummer 86. Judea godsdienstige ketterij evenmin met de straf des doods werd bedreigd als in het Euro- dat zelfs deze idee reeds vóór hem bij de Jo den bekend was. supe- ook KENNISGE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Snoek, brengen ter openbare kennis, dat het Primitief-Kohier van den Hoofdelijken Omslag, dienst 1891, goedgekeurd door heeren Gedeputeerde Staten van Friesland, bij besluit i dat een afschrift van dit Kohier van af den 1 verbeterlijk optimist. _j 22. ,"f2_i„ 2J gevaar, dat hunne bezittingen bedreigde, en dat dezer gemeente ter inzage is nedergelegd, alle de volgende wijze in ’tlicht gesteld: »„Freiland“ op eene wijze, die ons noopt er m r\A m l^Annio Irt t. 11 r~> Tl "XA7 10 Deze CO GRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. toen dus Christus een poging deed om die j j j dd. 19 Februari 11. no. 18, aan den Gemeente- en een ieder verplicht is, zijn aanslag op den bij de wet bepaalden voet te voldoen 28 dezer gedurende vijf maanden ter Secretarie legenheid der terechtstelling te zaam geloopen i onoordeelkundig volk nergens geloof vond. Voor goed joodsch gingen de oudste christen gemeenten door in Israël; Judaeï worden zij door alle Romeinsche schrijvers genoemd, die van hen gewagen. Wat zij inderdaad waren, waardoor zij zich van andere Joodsche gemeenten onderscheidden, daarover is ondanks de om begrijpelijke redenen in den eersten tijd betrachte geheim houding en ondanks de later om even begrij pelijke redenen begane vervalsehing der be richten in de Handelingen der Apostelen voor ons genoegzaam licht verspreid. Socialis ten, ja, ten deele communisten waren zij zij leefden in volstrekte maatschappelijke gelijk heid en zelfs in gemeenschap van goederen. Eerst later, toen de christelijke kerk met op offering van haar sociale beteekenis, vrede had gesloten met de staatsmacht, en van een wreed vervolgde martelares voor de gelijkheid, gewor den was tot een werktuig van den heerschen- den stand, eerst van dien tijd af gebruikte zij zelve de nieuwe listige beschuldiging barer vroegere aanklagers en deed zich voor als een nieuwe godsdienst, hetgeen zij later ook inder daad geworden is. En dat het haar gelukte langer dan vijftien eeuwen deze voor haar nieuwe rol in verbinding te brengen met den naam van Christus, is voor verreweg het grootste deel de schuld van het volk der Joden, die door de bloedige vervol gingen, welke in naam van den zachtmoedigen lijder van Golgotha tegen hen gericht werden, zich lieten verleiden tot een blinden waanzin nigen haat tegen den grootsten en edelsten zijner zonen. Maar toch blijft het een waarheid, dat Chris tus voor de idee der sociale gerechtigheid en ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents’ voor eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. heid, is nog steeds niet op voldoende of, wilt ge, afdoende wijze beantwoord. Wat de verschil lende richtingen in de kerk er over zeggen is van genoegzame bekendheidwat de socialist Fortuyn er van gezegd heeft willen we met een enkel woord hier aanstippen, niet omdat we aan zijn autoriteit op dit gebied bijzondere waarde willen hechten, maar omdat zijne mee- ning wellicht wordt gedeeld door zijne partij. Waar de moderne predikant Bax de leer van Jezus voorop stelde in den socialen strijd, gaf de heer Fortuyn als zijne meening te kennen dat deze twee zaken niets met elkander hadden uit te staandat de persoon van Jezus naar zijne meening niet is geweest een arbeider in den dienst van sociale hervorming. Eeh Duitsch professor, Theodor Hertzka, be handelt déze vraag in zijn pas uitgegeven werk De leer van Jezus, zoo zegt de professor, is de reinste, edelste verkondiging van de sociale vrijheid, die tot nog toe het licht heeft gezien, ofschoon zij nog geen helder inzicht had van de wijze waarop die vrijheid tot stand komen moest. Het vrij maken van den mensch, met het stichten van een nieuwen godsdienst is de inhoud van de Blijde Boodschap. Door Chris tus uit te geven voor een godsdienst-stichter, in plaats van hem te stempelen tot een sociaal hervormer, hetgeen hij werkelijk wasdoor een leer, die snel de harten van het onderdrukte volk moest winnen, omdat zij redding uit de ellende beloofde, te maken tot een slaapmiddel -tegen hun ontwakende geestkracht, heeft men het hoogste bereikt in de kunst om het volk te verknechtenChristus heeft zich in ’t ge heel niet met den godsdienst bemoeid; geen let ter in de Evangeliën bevat eenig bewijs, dat hij wilde te kort doen aan de oude godsdiensti ge meeningen van zijn land de vroomste Jood pa der negentiende eeuw. Ten tweede is de bij de Joden geheel onbekende kruisdood een bewijs, dat Christus volgens het Romeinsche- niet volgens het Joodsche recht is ter dood ge bracht. De Romeinen, die op het punt van den godsdienst het meest verdraagzame volk ter wereld waren, zouden zeer zeker wegens godsdienstige ketterij niemand gevonnisd hebben 1 en nog veel minder het zelf op hunne wijze hebben vol trokken. Het kruis was voor hen de straf voor oproerige slaven en hunne opruiers. Ik zeg dit niet om de schuld van Christus’ dood van de Joden af te wentelenhet is het noodlot van ieder volk om de beulen te moe ten zijn van de edelsten zijner zonen, en even als niemand anders dan de Atheners, Socrates doodden, hebben de Joden Christus gedood; de Romein was alleen het werktuig van den haat der Joden, maar, versta mij wel, van den haat der voor hun eigendom sidderende rijken onder de Joden, die den „volksopruier* bij den stadhouder aanklaagden. Ja, het is ook zeer begrijpelijk, dat deze laatste niet ge negen was om aan de wenschen der bevreesde aanklagers te voldoen, want hij, de Romein, die opgegroeid was in het nooit geschokt ge loof aan de onwrikbare instellingen die het Romeinsche eigendomsrecht beheerschten, be greep niets van de draagkracht der sociale leer van Christus. Hij hield hem de Evangeliën laten daaromtrent geen twijfel over voor een onschadelijken dweeper, dien men met een paar geeselslagen kon laten loopen. Geslachten moesten voorbijgaan, voordat de Romeinsche wereld tot het besef kwam, wat de leer van Christus eigenlijk beteekende toen echter viel zij ook met een woede zonder wederga op hare aanhangers aan, kruisigde hen, wierp hen voor de wilde beesten, kortom, deed alles wat Rome nooit tegen menschen, die een afwijkenden godsdienst beleden, maar altijd tegen de vijanden zijner rechts- en eigen- doms-instellingen deed. Iets anders echter was het met de Joodsche aristocratiezij begreep onmiddellijk zin en draagkracht der christelijke propaganda, want in de wetboeken der joden en in de leeringen der profeten hadden zij reeds lang de kiemen dezer sociale eischen leeren kennen. Het ju beljaar, dat, telkens wanneer 49 jaren verloopen waren, een nieuwe verdeeling der akkers eischte de bepaling, dat alle knechten na zeven jaar j daarvoor alleen den kruisdood heeft geleden, ja vrij gelaten moesten worden, wat waren zij t.xZt. i.;; t„ anders dan de voorloopers van de door Christus verlangde algemeene gelijkheid Of al deze kan zonder bedenking zijne kinderen de Evan- in de heilige schriften van het oude Juda geliën laten lezenzij zullen er i dat hun godsdienstig gevoel kwetst. werd ter dood gebracht omdat hij een sociaal- niet omdat hij een godsdiensthervormer was. werkdagen van ’s morgens 9 tot ’s namiddags 1 uur. Sneek den 27 Februari 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. niets in vinden neergelegde sociale gedachten ooit werkelijk Christus uitgevoerd zijn, is meer dan twijfelachtig, maar elke jood was er mede bekend en vertrouwd, en I Niet de vromen maar de machtigen onder de ideeën in het practische leven te verwezenlijken Joden hebben zijn dood geëischt. toen hij in geweldige, wegsleepende taal zijn ontvanger ter invordering is ter hand gesteld In de eerste plaats is het een geschiedkun- 1 „wee over den rijke* uitsprak, „die zich mest ,a ”,n »<>noion- dig geconstateerd feit, dat in het toenmalige met het zweet zijns broeders*, toen erkenden de machtigen in Jeruzalem onmiddellijk het De Tijd heeft in den laatsten tijd eenige „parlementaire portretten* gegeven. De leden van het kabinet hebben daarvoor achtereen volgens gezeten. Voor eenige dagen kregen j wij het portret van den minister Bergansius. Een oprecht eeresaluut gaat vooraf„Generaal- majoor Bergansius is een officier, die in het 2 van zijn kameraden en rieuren steeds in hooge mate genoten en ten volle verdiend heeft. Door een samenloop van omstandigheden heeft hij, wat men noemt, gelukkig gediend, dit wil zeggen is hij betrek kelijk spoedig tot hoogere rangen opgeklommen. Zondert men echter zijn laatste promotie uit, omtrent welke wij geen oordeel wenschen uit te spreken, dan kan veilig gezegd worden, dat generaal Bergansius aan geen gunst of bevoor rechting, ook niet hoofdzakelijk aan het geluk, maar [in de eerste plaate aan nauwgezette plichtsvervulling, ijver en bekwaamheid het hooge standpunt te danken heeft, hetwelk door hem in het Nederlandsche leger wordt inge nomen. „Daarbij is het een feit van algemeene be kendheid in het leger en daarbuiten, dat de tegenwoordige minister zich steeds in hoogere en lagere rangen deed kennen als een overtuigd katholiek, die zonder ostentatie, doch terzelfder tijd zonder menschelijk opzicht te ontzien, ge trouw zijn godsdienstplichten naleefde.* Wat zijn persoonlijkheid betreft was de neraal Bergansius dus voor de Nederlandsche katholieken een bij uitstek sympathiek minister. Of deze omstandigheid ook in rekening is ge bracht door degenen, bij wie de invoering van den persoonlijken dienstplicht en de opdrijving van militaire lasten reeds in beginsel vast stonden en die bij de samenstelling van het tegenwoordige kabinet de Kroon met hun advies ter zijde stonden, dient in ’t midden te blijven. De sluier, die daarover hangt, zal misschien nooit geheel worden opgeheven. In de feestvreugde der overwinning werd weinig of niet gelet op het feit, dat de nieuwe minister van oorlog een ijverig voorstander was van den "persoonlijken dienstplicht. Er was nog zóo veel te doen. Allengs echter is het kleine wolkje al grooter en grooter gewor den, tot het thans tot een zware en dreigende onweersbui is samengepakt. De vraag, hoe iemand als de heer Bergansius I het getal kan gaan vermeerderen der Roomsche ministers wier bestuur voor hun mede-Katho- lieken de pijnlijkste herinneringen zou achter- I laten, kan, naar de Tijd meent, alleen worden opgelost als men twee eigenaardigheden in het oog houdt, die den minister kenmerken. Voor eerst is hij lijdende aan een soort van geeste- I lijke bijziendheid, swaardoor al hetgeen hem zeer nabij is met buitengewone scherpte door hem wordt waargenomen en hem veel grooter schijnt dan het werkelijk is terwijl omgekeerd alles wat buiten zeker vrij nauw getrokken kringetje ligt, voor hem of niet óf zeer ondui delijk zichtbaar is en daarom ook zijn belang stelling volstrekt niet kan gaande maken. In de tweede plaats is de minister een on- itav 1 lain»' I t i It- t> i i ut - De .eerste eigenschap wordt door de Tijd op UIT DE PERS. hunne niet-joodsche standgenooten eerst veel later duidelijk werd. Er is ook niet de minste twijfel aan, dat zij tegenover den stadhouder van hunne vrees geen geheim maakten, want niet als ketter maar als opruier is Jezus ge dood, Natuurlijk kon men tot het volk niet zeggen, dat men Christus’ dood eischte, omdat hij de in de heilige schriften vervatte en door de profeten vaak geëischte gelijkheid tot werke lijkheid wilde maken; aan het volk moest het sprookje worden wijs gemaakt van de gods dienstige ketterijen van den Nazarener, welk sprookje intusschen behalve bij het ter ge- 1 leger de achting rionron ctaarla in JB OEEKER (OIRAVT Mini s- u MiimmiE-null iiiiiii be de. i' I I 4 I I iX 2__,1 L.w. 1 x 1 onze lezers meê in kennis te stellen. Wie prof. Hertzka is, doet minder aan de zaak af, voldoen de zij het te weten, dat hij ijverig voorstander is van land-nationalisatie. Zijn werk „Freiland* bevelen wij aan voor- en tegenstanders ten zeerste ter lezing aan. Zijn oordeel over Chris tus moge deze aanbeveling rechtvaardigen, ook al kunnen we niet in alles met hem méégaan.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1