HfflS- II1BIIRTEÏTJE BL W MB BE BHffl H IfET IBBffllSSBW SfflL 1 I. No. 25 CLAEGH- en de VRAEGHLIEDT. I 189k k Z A T E K I AL A. It T. 28 I BINNENLAND. Wijken. Dagen. Datums tot den herijk moeten aanbieden en wel onge- dat alle geijkte maten en gewichten dit jaar Bij deze Courant behoort als bijblad Feuil- leton-nummer 88. Wegens de paasehdagen zal deze Courant Dinsdag avond niet verschijnen. Deze CO I RANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. maar i dervonden geleerd dat denkbaar is, Woendags Donderdag Vrijdag Zaterdag Maandag W öensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Maandag Een wat 2 4 6 8 2 3 4 6 8 9 10 11 13 niet die welke de gelukkigste menschen maakt, maar die, welke het grootst aantal gelukkigen -K-i. -1 eersten ijk hebben ondergaan; 1 en 3 en 5 en 7 en 9 en 10 11 en 12 13 en 14 15 en 16 17 en 18 19 en 20 ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 J/a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bjj den Uitgever, De geruchten, dat de minister Van marine zijn portefeuille ter beschikking heeft gesteld van H. M. de Regentes, houden aan. Als vermoedelijk opvolger van den heer Dyse- rinok wordt volgens de Avondp. genoemd de schout-bij-nacht Mac Leod. Ook is er sprake van don vice-admiraal De Josselin de Jong, Andere bladen deelen mede, dat de heer Bergan- sius tijdelijk het departement van marine onder zjjn beheer zal nemen, De wijzingen in de postwet gebracht zijn voor En het laatste is rein onmogelijk zoo- tevens staat in dienst van de Kerk. Wie hier- onR I voor bewijzen vraagt lette slechts op de han- i van ons „christelijk ministerie." De groote hervormer heeft het reeds gezegd 1 was. overvleu- zoo voor, KENNISGE VING BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet op de Nationale Militie van den 19en Augustus 1861 {Staatsblad no. 72), brengen ter openbare kennis, dat de tweede zitting van den Militieraad voor deze gemeente zal worden gehouden in het Gemeentehuis van Schoterland te Heeren- veen op Donderdag den 16 April e. k. des voormiddags ten 11 ure. Dat in die zitting uitspraak wordt gedaan omtrent alle in de eerste zitting niet afgedane zaken en omtrent hen, die als plaatsvervanger of nummerver wisselaar verlangen op te treden. Sneek den 20 Maart 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEWI'Ï'Z, Secretaris. K E N N I S G E V I N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS de«* gemeente Sneek, bre ngen ter openbare kennis, dat het door hen opge maakt Primitief-Kohier van belasting op de binnen deze gemeente ge houden wordende Honden, dienstjaar 1891, van den 31 dezer maand, gedurende acht dagen ter Secretarie alhier voor een ieder ter inzage zal liggen, binnen welken termijn belangheb benden tegen hunne aanslagen op ongezegeld papier bij hun College bezwaren kunnen in- brengen. Voorts worden de belastingschuldigen herin nerd aan artikel 10 der Verordening op de invordering van bovengenoemde belasting, lui dendeals volgt: „Van de aangifte in eene mindere klasse dan verschuldigd is, van het houden van be lastbare honden zonder aangifte, en van het gebruik maken van een hond tot hooger be lastbaar einde, dan waarop de ten kohiere ge brachte aanslag of gedane aangifte recht geeft, zal proces-verbaal worden opgemaakt in voege als bij att. 275 der gemeentewet is bepaald." Sneek den 28 Maart 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEW1TZ, Secretaris. Uren voor- na middag. 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—5 10—12, 1—3; (jen Höchsten." Laat los dus de Kerk voordat zij dezen Jezus gem.Btkt V'it; thans speelt zij Tx A rral vwol Klnvi godsbeeld door het contract op zij te schuiven, dat zij En J-J- BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, brengen ter openbare kennis van de belanghebbenden: dat voor den herijk der maten en gewichten, in deze gemeente zal worden gevaceerd in een der lokalen van het Paleis van Justitie, in ordo als volgt Het port der couranten is nu, na aanneming van een paar amendementen, bepaald op ’/i cent per nommer van 40 pramop 1 cent boj ven 40 tot en met 100 gram, en voorts voor aan den verplichten herijk zijn onderworpen dat de onjuist bevonden gewichten tegen dadelijke betaling, volgens een bij Koninklijk besluit vastgesteld tarief, ten bate van ’s Rijks kas, door den ijker worden gejusteerd dat alleen behoorlijk schoon- en droogge maakte maten en gewichten zullen worden on derzocht dat de gewichten beneden het gram (milli gram gewichten) alleen aan de vaste ijkkan- toren kunnen worden geverifieerd dat belanghebbenden bij de terug-ontvangst hunner voorwerpen nauwkeurig dienen toe te zien of deze de wettige merken dragen, daar later een beroep op verzuimen, die bjj den herijk mochten zijn begaan, niet zal ontslaan van rechtsvervolging, en dat de ijkplichtigen, die van do voor hen gestelde zitting geen gebruik hebben gemaakt, hunne maten en gewichten ter herjj king kunnen aanbieden aan het ijkkantoor aan dé Oösterkade te Leeuwarden, des Dinsdags en Vrjjdags van 91 uur, tot 1 October dezes jaars. Sneek den 10 Maart 1891. Burgemeester en Wethouders toornoemd, ALMA, De Secretaris, BENNEWITZ. De christenheid viert haar paschen; in het kerkgebouw verdringt zich een vrome schaar om het feit der opstanding te herdenken en hoort met innig genot, we zouden bijna zeggen met leedvermaak, indien zoo iets bij een gods dienstige stemming voegde, naar de woorden van de vrouw „Ik weet niet waar zij hem gelegd hebben”. Toch zullen er, als we ons niet bedriegen, niet weinigen zijn, die met smart de woorden van Maria herhalen met het oog op onzen tijd en bij den aanblik dier geloovige schare met Lessing’s Nathan zullen uitroepen „Nicht die Kinder blosz speist man mit Miihr- chen ab.“ Wat is er gebeurd in den loop der eëuWén na Christus’ dood Zijn leven vol bezieling heeft ons geleerd dat het leven in deze wereld een taak is van werken en denken en leeren van toewijding, waar het betreft het lot van onzen broedermaar het heeft ons ook geleerd dat slechts in dergelijken levenswandel geluk is te vinden en dat geluk is aan ieder menseh hier op aarde gegeven het is het ge luk, dat hij ieder oogenblik smaken kan, dat hem het naast bij den hemel brengt en het standvastigs! aan deze aarde hecht en waarvoor het oogenblik nooit te kort is: het is het zalige bewustzijn van anderen gelukkig te maken. Dat heeft het leven van Jezus ons geleerd en het leert ons meer nog. Het getuigt van recht vaardigheid, van recht voor verongelijkten op meer dan een plaats nam hij het op voor de ^-overdrukten en verongelijktenhet: „uwe naaste als u zelven” klinkt steeds voort. Jammer dat het niet overal gehoord wordt onder hen die zich christenen noemen 1 Rechtvaardigheid al leen behoedt het zwakke voor versterven mis kenning dooft den laatsten moed en helpt den struikelenden voet te wisser ten verderve. Dat heeft het leven van Jezus ons geleerd en het leert ons moor nog. Het leven van Jezus was een ideaal leven, dat ons uit zijne vele daden van zelfverloochening en nederigheid heeft duidelijk gemaakt dat heerschen hem ge heel vreemd was jammer dat de „dienaren van f Christus" deze schoone karaktertrek van den grooten man zoo veelvuldig miskennenZijn leven was een streven naar de volmaking die men ook op deze aarde kan bereiken. liet weest volmiakt" klinkt nog steeds voortjam mer dat dit woord door zoovele ohristenleeraren wordt verdraaid en scheef uitgelegdTe veel helaas wordt in zekeren kring deze volmaking als een onuitvoerbare eisch voorgesteld! In uwe ziel, mijn zoon, vindt gij een hemel, een paradijs is ’t reine hart. Zich geheel en al te wijden aan, zich zelf op te offeren voor het menschelijk lijden uit reine menschenliefde, dat leert ons Jezus’ leven. Ea een gemakkelijke taak is het niet. Het is niet waar dat do liefde alle dingen gemakkeljk maakt; het be paalt juist onze keus tot hetgeen moeilijk is. Jammer dat de kerk van den strijdenden Jezus eeh lijder gemaakt heeft, wiens hoogste ver- eering bestaat in het uitpluizen zijner lijdens geschiedenis. Dat de strijd, door Jezus aange bonden, lijden moest na zich slepen, was te I -Voorzien. ’«Werelds ondanks is ook thans nog het schrikbeeld, dat velen van strijden terug houdt. Het leven van Jezus was een voort- maakt. o_„ durende strijd tegen bekrompenheid en dwaling, lang een regeering als dienaar van den Staat, niet het minst heeft hij den ondank i van e er nauwelijks grootere dwaasheid j delingen dat zijn koninkrijk niet van deze wereld ju c j mee in ’t orkest goed zal ’t wel altijd bhjven. Maar waak er niet de eerste viool gaat spelendan zou zij alles in hare versteeningsmanie gaan verstee- - nen en aan geestenbezwering mag de staat toch niet meewerken Onze regeering hinkt in velerlei opzicht op twee gedachtener dreigt een botsing zelfs, als de dissenters niet bij tijds bij het oor worden gepaktmaar vergeten wij het niet les mal- entendus dursent souvent plus profondément les hommes que les dissentiments. Het eerste is de kwaal bj ’t liberalisme; het tweede is de wonde plek bij de katholieke partij op dit oogen blik. En wanneer de eenheid hersteld wordt, dan gaat het weer met kracht los op de macht van de Kerk over den Staat. Acht het geen utopie, wat wij vragen, financieele band is licht losgemaakten de opleiding betreft, het scheuren der groote Kerk maakt het den Staat licht om zich van de zaak af te maken met eenieder zorge voor zich 1 April dat verkoopers van nieuwe maten en gewich- zooveel het publiek er rechtstreeks bij betrok- 1 ten, hunne voorwerpen aan het begin der zitting ken is de volgende 4-^4 I- mnnfnn non Inuilon nn -nml schonden en in den toestand, waarin zij den on deze wereld. Hij heeft dan zich over den ondank der menschen gekrenkt te gevoelen. „Was du thust, l thue esselbstlos, und opfere es Wat de Kerk van heeft in haren catechismus, is kort en en goed een versteening, een g waarin de bezieling, het leven ontbreekt. Zijne leer Zij heeft den vorm aangenomen van beeldendienst, waarbij de priester als tus- schenpersoon onmisbaar is. Zoo is zijn gods dienst geworden, in plaats van een streven om te leven voor onze medebroeders, een grenzen- loos heerschen tot zelfs over de consciëntie. Het is de staf geworden waarmee onze zieleherders de kudde bij elkaar drijven het middel om het gezag te grondvesten en heerschappij te Voeren. En absoluut waar is wat het verdor ven kind gelieft vast te stellen. Kan zulk eene richting den Staat van dienst zijn Ja, Zéggen we, indien de Staat zich tot hoofddoel stelt het gezag te stellen boven de vrijheid; want de Kerk predikt het gezag; neen, antwoorden we, wanneer de Staat haar voordeel ziet in vrijheid, vrijheid van geweten, vrijheid van denken, vrijheid van spreken, kortom vrijheid in den algemeensten zin wan neer hij begrijpt dat vrijheid een onmisbare voorwaarde voor de ontwikkeling van den Staat is. Voor elk liberaal moet het duidelijk zijn, dat de Staat los moet zijn van de Kerk. Voor elk liberaal, die de vrijheid van eeredienst huldigt, moet het een plicht zijn om die vrijheid te waarborgen door gelijkheid van alle godsdiensten voor de wet. Hij geve aan de Kerk dan ook hare vroeger ontnomen eigendommen terug en make zich aldus los van eene inrichting, wier verdorvenheid zich meer en meer openbaart in het afscheiden van grootere en kleinere massa’s, een afschilfering die ten slotte Zal uitloopen op een totale loswerking en verdeeling in verschil lende secten. Hij bemoeie zich niet verder met de opleiding der godsdicnstleeraren, waar mee hij eör noch vreugde kan inleggen bij zoo veel verdeeldheidwaarmee hij de partijschap aanvuurtwaarvan do theologische faculteit te Leiden een sprekend bewijs mag heeten. Is het niet een wonderlijk foit dat de Kerk het onderwijs van den Staat wenscht over te nemen, en dat de Staat hierop fiat heeft gege ven, niettegenstaande Kerk en Staat één zijn. Is dat niet het beeld van een huwelijk waarin eenheid ontbreekt, waar wederzij dsch wantrou wen heerscht Waarom dan zulk een huwelijk niet ontbonden Zonder nu uit te maken wie dé verdrukker en de verdrukte is, wagen wij het met Di', Kuyper voor de rechtbank van het mensche lijk verstand te treden en te vragen scheiding van Kerk en Staat, ook al zijn ons beider argumenten niet gelijk. Waar Kuyper beweert dat de Staat met zijn geld, met zijn invloed bij de opleiding der leeraars als anderszins, op het oog heeft het materialisme, het ongeloof te be vorderen, daar antwoorden wij, dat de Staat zich zelf izou verlagen met dergelijke practijken maar ook voor het geval de tegenpartij hierin j den Staat wenscht to betrekken om in an dere richting werkzaam te zijn Zoo de waard is, vertrouwt hij zijne gasten zou hetzelfde argument van kracht zijn en dus loslaten een gebiedende eisch zijn. De beste regeering is SNBIK I i >ÏO 1 n NATIONALE MILITIE. -B 77 71 77 77 77 77 77 - - - 77 ..v <*'45 w

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1