HfflS- II1BIIRTEÏTJE BL W MB BE
BHffl H IfET IBBffllSSBW SfflL
1
I.
No. 25
CLAEGH- en de VRAEGHLIEDT.
I
189k
k
Z A T E K I
AL A. It T.
28
I
BINNENLAND.
Wijken.
Dagen.
Datums
tot den herijk moeten aanbieden en wel onge-
dat alle geijkte maten en gewichten dit jaar
Bij deze Courant behoort als bijblad Feuil-
leton-nummer 88.
Wegens de paasehdagen zal deze Courant
Dinsdag avond niet verschijnen.
Deze CO I RANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
maar i
dervonden
geleerd dat
denkbaar is,
Woendags
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Maandag
W öensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Maandag
Een
wat
2
4
6
8
2
3
4
6
8
9
10
11
13
niet die welke de gelukkigste menschen maakt,
maar die, welke het grootst aantal gelukkigen
-K-i. -1 eersten ijk hebben ondergaan;
1 en
3 en
5 en
7 en
9 en 10
11 en 12
13 en 14
15 en 16
17 en 18
19 en 20
ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7 J/a Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bjj
den Uitgever,
De geruchten, dat de minister Van marine
zijn portefeuille ter beschikking heeft gesteld
van H. M. de Regentes, houden aan.
Als vermoedelijk opvolger van den heer Dyse-
rinok wordt volgens de Avondp. genoemd de
schout-bij-nacht Mac Leod. Ook is er sprake
van don vice-admiraal De Josselin de Jong,
Andere bladen deelen mede, dat de heer Bergan-
sius tijdelijk het departement van marine onder
zjjn beheer zal nemen,
De wijzingen in de postwet gebracht zijn voor
En het laatste is rein onmogelijk zoo-
tevens staat in dienst van de Kerk. Wie hier-
onR I voor bewijzen vraagt lette slechts op de han-
i van ons „christelijk ministerie."
De groote hervormer heeft het reeds gezegd
1 was.
overvleu-
zoo
voor,
KENNISGE VING
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet
op de Nationale Militie van den 19en Augustus
1861 {Staatsblad no. 72), brengen ter openbare
kennis, dat de tweede zitting van den Militieraad
voor deze gemeente zal worden gehouden in
het Gemeentehuis van Schoterland te Heeren-
veen op Donderdag den 16 April e. k. des
voormiddags ten 11 ure.
Dat in die zitting uitspraak wordt gedaan
omtrent alle in de eerste zitting niet afgedane
zaken en omtrent hen, die als plaatsvervanger
of nummerver wisselaar verlangen op te treden.
Sneek den 20 Maart 1891.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester,
BENNEWI'Ï'Z, Secretaris.
K E N N I S G E V I N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS de«*
gemeente Sneek, bre ngen ter openbare kennis,
dat het door hen opge maakt Primitief-Kohier
van belasting op de binnen deze gemeente ge
houden wordende Honden, dienstjaar 1891, van
den 31 dezer maand, gedurende acht dagen
ter Secretarie alhier voor een ieder ter inzage
zal liggen, binnen welken termijn belangheb
benden tegen hunne aanslagen op ongezegeld
papier bij hun College bezwaren kunnen in-
brengen.
Voorts worden de belastingschuldigen herin
nerd aan artikel 10 der Verordening op de
invordering van bovengenoemde belasting, lui
dendeals volgt:
„Van de aangifte in eene mindere klasse
dan verschuldigd is, van het houden van be
lastbare honden zonder aangifte, en van het
gebruik maken van een hond tot hooger be
lastbaar einde, dan waarop de ten kohiere ge
brachte aanslag of gedane aangifte recht geeft,
zal proces-verbaal worden opgemaakt in voege
als bij att. 275 der gemeentewet is bepaald."
Sneek den 28 Maart 1891.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester,
BENNEW1TZ, Secretaris.
Uren
voor- na
middag.
1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—5
10—12, 1—3;
(jen Höchsten." Laat los dus de Kerk voordat zij
dezen Jezus gem.Btkt V'it; thans speelt zij
Tx A rral vwol Klnvi
godsbeeld door het contract op zij te schuiven, dat zij
En J-J-
BEKENDMAKING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, brengen ter openbare kennis
van de belanghebbenden:
dat voor den herijk der maten en gewichten,
in deze gemeente zal worden gevaceerd in een
der lokalen van het Paleis van Justitie, in ordo
als volgt
Het port der couranten is nu, na aanneming
van een paar amendementen, bepaald op ’/i
cent per nommer van 40 pramop 1 cent boj
ven 40 tot en met 100 gram, en voorts voor
aan den verplichten herijk zijn onderworpen
dat de onjuist bevonden gewichten tegen
dadelijke betaling, volgens een bij Koninklijk
besluit vastgesteld tarief, ten bate van ’s Rijks
kas, door den ijker worden gejusteerd
dat alleen behoorlijk schoon- en droogge
maakte maten en gewichten zullen worden on
derzocht
dat de gewichten beneden het gram (milli
gram gewichten) alleen aan de vaste ijkkan-
toren kunnen worden geverifieerd
dat belanghebbenden bij de terug-ontvangst
hunner voorwerpen nauwkeurig dienen toe te
zien of deze de wettige merken dragen, daar
later een beroep op verzuimen, die bjj den
herijk mochten zijn begaan, niet zal ontslaan
van rechtsvervolging, en
dat de ijkplichtigen, die van do voor hen
gestelde zitting geen gebruik hebben gemaakt,
hunne maten en gewichten ter herjj king kunnen
aanbieden aan het ijkkantoor aan dé Oösterkade
te Leeuwarden, des Dinsdags en Vrjjdags van
91 uur, tot 1 October dezes jaars.
Sneek den 10 Maart 1891.
Burgemeester en Wethouders toornoemd,
ALMA,
De Secretaris,
BENNEWITZ.
De christenheid viert haar paschen; in het
kerkgebouw verdringt zich een vrome schaar
om het feit der opstanding te herdenken en
hoort met innig genot, we zouden bijna zeggen
met leedvermaak, indien zoo iets bij een gods
dienstige stemming voegde, naar de woorden
van de vrouw „Ik weet niet waar zij hem
gelegd hebben”. Toch zullen er, als we ons
niet bedriegen, niet weinigen zijn, die met smart
de woorden van Maria herhalen met het oog
op onzen tijd en bij den aanblik dier geloovige
schare met Lessing’s Nathan zullen uitroepen
„Nicht die Kinder blosz speist man mit Miihr-
chen ab.“
Wat is er gebeurd in den loop der eëuWén
na Christus’ dood Zijn leven vol bezieling
heeft ons geleerd dat het leven in deze wereld
een taak is van werken en denken en leeren
van toewijding, waar het betreft het lot van
onzen broedermaar het heeft ons ook geleerd
dat slechts in dergelijken levenswandel geluk
is te vinden en dat geluk is aan ieder
menseh hier op aarde gegeven het is het ge
luk, dat hij ieder oogenblik smaken kan, dat
hem het naast bij den hemel brengt en het
standvastigs! aan deze aarde hecht en waarvoor
het oogenblik nooit te kort is: het is het zalige
bewustzijn van anderen gelukkig te maken.
Dat heeft het leven van Jezus ons geleerd en
het leert ons meer nog. Het getuigt van recht
vaardigheid, van recht voor verongelijkten op
meer dan een plaats nam hij het op voor de
^-overdrukten en verongelijktenhet: „uwe naaste
als u zelven” klinkt steeds voort. Jammer dat
het niet overal gehoord wordt onder hen die
zich christenen noemen 1 Rechtvaardigheid al
leen behoedt het zwakke voor versterven mis
kenning dooft den laatsten moed en helpt den
struikelenden voet te wisser ten verderve.
Dat heeft het leven van Jezus ons geleerd
en het leert ons moor nog. Het leven van
Jezus was een ideaal leven, dat ons uit zijne
vele daden van zelfverloochening en nederigheid
heeft duidelijk gemaakt dat heerschen hem ge
heel vreemd was jammer dat de „dienaren van
f Christus" deze schoone karaktertrek van den
grooten man zoo veelvuldig miskennenZijn
leven was een streven naar de volmaking die
men ook op deze aarde kan bereiken. liet
weest volmiakt" klinkt nog steeds voortjam
mer dat dit woord door zoovele ohristenleeraren
wordt verdraaid en scheef uitgelegdTe veel
helaas wordt in zekeren kring deze volmaking
als een onuitvoerbare eisch voorgesteld! In
uwe ziel, mijn zoon, vindt gij een hemel, een
paradijs is ’t reine hart. Zich geheel en al te
wijden aan, zich zelf op te offeren voor het
menschelijk lijden uit reine menschenliefde, dat
leert ons Jezus’ leven. Ea een gemakkelijke
taak is het niet. Het is niet waar dat do
liefde alle dingen gemakkeljk maakt; het be
paalt juist onze keus tot hetgeen moeilijk is.
Jammer dat de kerk van den strijdenden Jezus
eeh lijder gemaakt heeft, wiens hoogste ver-
eering bestaat in het uitpluizen zijner lijdens
geschiedenis. Dat de strijd, door Jezus aange
bonden, lijden moest na zich slepen, was te I
-Voorzien. ’«Werelds ondanks is ook thans nog
het schrikbeeld, dat velen van strijden terug
houdt. Het leven van Jezus was een voort- maakt. o_„
durende strijd tegen bekrompenheid en dwaling, lang een regeering als dienaar van den Staat,
niet het minst heeft hij den ondank
i van e
er nauwelijks grootere dwaasheid j delingen
dat zijn koninkrijk niet van deze wereld
ju c
j mee in ’t orkest
goed zal ’t wel altijd bhjven. Maar waak er
niet de eerste viool gaat spelendan zou zij
alles in hare versteeningsmanie gaan verstee-
- nen en aan geestenbezwering mag de staat
toch niet meewerken
Onze regeering hinkt in velerlei opzicht op
twee gedachtener dreigt een botsing zelfs, als
de dissenters niet bij tijds bij het oor worden
gepaktmaar vergeten wij het niet les mal-
entendus dursent souvent plus profondément
les hommes que les dissentiments. Het eerste
is de kwaal bj ’t liberalisme; het tweede is de
wonde plek bij de katholieke partij op dit oogen
blik. En wanneer de eenheid hersteld wordt,
dan gaat het weer met kracht los op de macht
van de Kerk over den Staat.
Acht het geen utopie, wat wij vragen,
financieele band is licht losgemaakten
de opleiding betreft, het scheuren der groote
Kerk maakt het den Staat licht om zich van
de zaak af te maken met eenieder zorge
voor zich
1 April
dat verkoopers van nieuwe maten en gewich- zooveel het publiek er rechtstreeks bij betrok-
1 ten, hunne voorwerpen aan het begin der zitting ken is de volgende
4-^4 I- mnnfnn non Inuilon nn -nml
schonden en in den toestand, waarin zij den
on
deze wereld. Hij heeft
dan zich over den ondank der
menschen gekrenkt te gevoelen. „Was du thust, l
thue esselbstlos, und opfere es
Wat de Kerk van
heeft in haren catechismus, is kort en
en goed een versteening, een g
waarin de bezieling, het leven ontbreekt.
Zijne leer Zij heeft den vorm aangenomen
van beeldendienst, waarbij de priester als tus-
schenpersoon onmisbaar is. Zoo is zijn gods
dienst geworden, in plaats van een streven om
te leven voor onze medebroeders, een grenzen-
loos heerschen tot zelfs over de consciëntie. Het
is de staf geworden waarmee onze zieleherders
de kudde bij elkaar drijven het middel om
het gezag te grondvesten en heerschappij te
Voeren. En absoluut waar is wat het verdor
ven kind gelieft vast te stellen.
Kan zulk eene richting den Staat van dienst
zijn Ja, Zéggen we, indien de Staat zich tot
hoofddoel stelt het gezag te stellen boven de
vrijheid; want de Kerk predikt het gezag;
neen, antwoorden we, wanneer de Staat haar
voordeel ziet in vrijheid, vrijheid van geweten,
vrijheid van denken, vrijheid van spreken,
kortom vrijheid in den algemeensten zin wan
neer hij begrijpt dat vrijheid een onmisbare
voorwaarde voor de ontwikkeling van den
Staat is.
Voor elk liberaal moet het duidelijk zijn, dat
de Staat los moet zijn van de Kerk. Voor elk
liberaal, die de vrijheid van eeredienst huldigt,
moet het een plicht zijn om die vrijheid te
waarborgen door gelijkheid van alle godsdiensten
voor de wet. Hij geve aan de Kerk dan ook
hare vroeger ontnomen eigendommen terug en
make zich aldus los van eene inrichting, wier
verdorvenheid zich meer en meer openbaart in
het afscheiden van grootere en kleinere massa’s,
een afschilfering die ten slotte Zal uitloopen op
een totale loswerking en verdeeling in verschil
lende secten. Hij bemoeie zich niet verder
met de opleiding der godsdicnstleeraren, waar
mee hij eör noch vreugde kan inleggen bij zoo
veel verdeeldheidwaarmee hij de partijschap
aanvuurtwaarvan do theologische faculteit
te Leiden een sprekend bewijs mag heeten.
Is het niet een wonderlijk foit dat de Kerk
het onderwijs van den Staat wenscht over te
nemen, en dat de Staat hierop fiat heeft gege
ven, niettegenstaande Kerk en Staat één zijn.
Is dat niet het beeld van een huwelijk waarin
eenheid ontbreekt, waar wederzij dsch wantrou
wen heerscht Waarom dan zulk een huwelijk
niet ontbonden
Zonder nu uit te maken wie dé verdrukker
en de verdrukte is, wagen wij het met Di',
Kuyper voor de rechtbank van het mensche
lijk verstand te treden en te vragen scheiding
van Kerk en Staat, ook al zijn ons beider
argumenten niet gelijk. Waar Kuyper beweert
dat de Staat met zijn geld, met zijn invloed bij
de opleiding der leeraars als anderszins, op het
oog heeft het materialisme, het ongeloof te be
vorderen, daar antwoorden wij, dat de Staat zich
zelf izou verlagen met dergelijke practijken
maar ook voor het geval de tegenpartij hierin j
den Staat wenscht to betrekken om in an
dere richting werkzaam te zijn Zoo de waard
is, vertrouwt hij zijne gasten zou hetzelfde
argument van kracht zijn en dus loslaten een
gebiedende eisch zijn. De beste regeering is
SNBIK
I
i
>ÏO
1 n
NATIONALE MILITIE.
-B
77
71
77
77
77
77
77
- - - 77 ..v
<*'45
w