lllffi- n .limiffllHLIII ÏINIH M S EIEEKTE KI Ml .IRRMMSSEIEKT SUM. I 1 I I 1891 Z ES E N-V DE SABBATISTEN. No. 30 W- I Z A T EH D A 18 PERS. Zooals wij in volk niet is een volk van calvinisten. pende tweede soort zijn zij die van den Zon- be- ons ij n- an i, is geen dat ADVEBTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. ken, leger. Wij splitsen daartoe ons volk in twee cate gorieën; tot de eerste behooren de ijverige Sab- batisten, die den Zondag liefst in de kerk zou den slijtenom daar onder afwisseling van een ander. S- lit m Deze COl'RANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. en alzoo een ieder ver plicht is zijn aanslag op den bij de wet bepaal den voet te voldoen. Sneek, 17 April 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEWITZ, Secretaris. Het woord, waarmede de heer Kappeyne van de Coppello in de Eerste Kamer zijn twee de rede over de Stedenwet besloot, is door vele bladen vermeld. Het luidde blijkens het offi cieel verslag„Verknoei met uwe Bijbelsche spreuken de beproefde beginselen van ons staats recht niet." De Standaard brengt hulde aan de openhar tigheid van Kappeyne, den man, die haar naar zij zegt altijd heeft aangetrokken, om dat zijn taal zoo oneindig frisscher is dan het laf geteem van de vrome, vroede liberalen, die een orgel cadeau geven. „Zoo’n taal schrijft het blad verstaat het kiezersvolk. „Het is het krasse woord van een groot man, die de windselen en de doekskens met verach ting van zich wegwerpt, en er zoo luid het kan voor uitkomt: Niet gij zit ons in den weg, maar uw weerzinwekkende Bijbelen met de spreu ken uit dien Bijbel zult gij afblijven van ons Zooals wij in een vorig nummer vermeldden heeft de heer Schaepman, gebruik makende van de verklaring des ministers dat dienstrui- ling tusschen manschappen, aangewezen tot vol ledige, en anderen, aangewezen tot verkorte oefening, niet in strijd zou wezen met de wet, een aantal amendementen op de Legerwet voor gesteld. Zullen nu de amendementen van dr. Schaep man het gezochte „vergelijk" geven? Volgens het Centrum wèl, maar te oordeelen naar de beschouwingen die de Tijd er aan wijdt, geens zins. Zeker, zegt het blad, verlichting geven de voorstellen wel, twaalf maanden is langer dan drie, maar aan de kazerne ontsnapt men in geen geval. En ’t is daarbij de vraag of die lichtere eisch van drie maanden kan worden toegestaan want een verblijf van drie maanden onder de wapenen is volkomen doelloos, bepaal delijk met ’t oog op de kadervorming, waartoe de Legerwet de stof moet leveren. Wordt een maal het beginsel van dienstruiling aangenomen dan, zegt zij, kan ook wel vervanging van den geheelen diensttijd worden toegestaan. Het blad zou zich natuurlijk zeer verheugen als het beginsel der plaatsvervanging werd op- genomen in de wet. „Vraagt men ons echter, zegt zij, of ook na deze gelukkige wijziging het ontwerp-Bergansius voor ons aannemelijk zou mogen heeten, dan antwoorden wij zonder aar zelen: Neen!" Zij blijft bezwaar maken tegen de h. i. ont zettende verzwaring van lasten, „zonder dat daardoor eenige betrouwbare waarborg voor het behoud onzer nationale onafhankelijkheid zal verkregen zijn.” De hoofdzaak is dat het stelsel der wet niet deugtde legerwet gaat uit van geheel valsche beginselen en haar door amendeering zoo te her vormen, dat zij voor de R. K. aannemelijk is, acht de Tijd een hopelooze, een onmogelij ke zaak. er bij de de Zondag zou Nu zullen er de ingezetenen driemaal heilig staatsrecht. „En nu voelt men, waarom Kappeyne ons *.oel om langs den weg van douce violence ons te dienen met de kennelijke bedoeling geen Sabbatsschennis uit te lokken en postbeambten te beschermen voor de kinderen Israëls Hoor slechts wat Ruurd Ókma om trent deze zaak profeteert, en duidelijk moet het zijn dat er rampen zullen komen over allen, die deze Sabbatsschennis gedoogen of in de hand werken, ja dat ons vaderland alleen ter wille van den Sabbat eene revolutie dreigt, in welke allereerst onze Eerste Kamer het zal misgelden. Die zal het eerst worden gesteenigd de steenen liggen er voor klaar aan een bekend adres. Zoo zien we dat b niet kan uitblijven wanneer a gezegd is; en dat mannen, die deStaatkunde heeren uit den Bijbel, met den Heere richten moeten over Edom, waarneer deze uit enkel wraakgierigheid gehandeld heeft tegen het huis van Juda. Nog een andere beweeggrond kan heeren geweest zijn voor hun handelende schrift verklaart toch uitdrukkelijk dat een Sab- batsreize uiterlijk 2000 schreden ver gaan mag, iets wat in de practijk aanleiding kon geven tot groote moeilijkheden zoo zou het denkbaar zijn dat er voor het bezorgen van een brief 2 ja zelfs meer boden benoodigd waren, om den afstand zoo te verdeelen, dat de Sabbatsreize van een iegelijk hunner uiterlijk 2000 schreden bedroeg; in dat geval zou de Staat wel dubbel port mo gen heffen. Het bezwaar dat wij hebben tegen het wuste en sedert begraven voorstel, is, dat Dat het voorstel begraven is, vinden wij dan ook geen ramp ofschoon de mogelijkheid bestaat, ja een verzoekschrift dienaangaande reeds is ingediend, waardoor deze mogelijkheid tot waarschijnlijk heid wordt, dat deze Sabbats-quaestie binnen kort weer op de rol zal geplaatst worden. Daar om, nog eens, willen wij vast wat steenen bak- om dat Sabbatisme te steenigen uit het I gesteenigd met steenen. Niet lang geleden het was bij de behande- ling der postwet werd door een paar heeren I der rechterzijde, bij monde van jhr. van Asch Lvan Wijk, een i Mezend en schrijvend publiek te doen meêwer ken tot de Zondagsrust der postbeambten; van eiken brief op Zondag bezorgd, van elk Zon dagskind dus, zou dubbel port worden gevraagd. Wat de beweeggrond van dit amendement ge weest is, is niet moeielijk te raden. De heeren vermeenden dat een wekelijkschen rustdag ook ■<.?l*eor een postbode geen overtollige weelde mag heetenja dat het voor lichaam en geest ge biedend noodzakelijk is dat er een dag van ont spanning zij en dat dergelijke dagen elkander «pvolgen met tusschenruimte niet van 5 weken, Zooals het geval is met de koetsiers der Amster- damsche trammaatschappij, maar liefst eiken zevenden dag der week worde aangewezen als der postboden rustdag. Wij kunnen geen bezwaar hier tegen hebben; integendeel, met de heeren zijn wij van mee- ««^niTig, dat voor ieder mensch, ook voor den man dus die „hageljacht en stormgeloei" trotseeren moet, één dag per week voor ontspanning en genot hoogst noodig is en wij beamen dan ook den wensch daaromtrent uitgesproken door de Liberale Unie „Dat aan iederen arbeider een wekelijkschen rustdag worde gewaarborgd." Maar voorzeker hebben andere overwegingen meêgewerkt tot indiening van het amendement; allereerst, als komende van den kant waar ^Staatkunde wordt bestudeerd in den Bijbel, zal het zeker geen gewaagde onderstelling zijn te beweren, dat de heeren te rade zijn gegaan met de les van den Heere God uit het oude ver bond zes dagen zult gij arbeiden, maar de ze vende dag is de dag des Heeren uwen Gods. Welke dag dit zijn moet, zullen wij niet uitma ken veeleer willen wij erkennen dat nu juist 1 Gods uitverkoren volk uit het oude verbond daarvoor den Zaterdag aan wijst; ja nu er zelfs in den laatsten tijd een christen-secte is verre- A -gjuj, die ook den Zaterdag daarvoor houden op 1 grond van uitspraken in Gods woord, wij redelijken grond weten voor de bewering, zijn de dag des Heeren. menschen zijn, die dit alles haarkloverij noemen, en, der zake onverschillig, v hun Zondag vieren op Zaterdag en omgekeerd stichtelijken psalm de harde noten te kraken, wij zijn hiermede echter niet van de quaestie die hun van uit den hoogen worden toegewor- af. Men leze slechts wat de kinderen Israëls pende tweede soort zijn zij die van den Zon- werd geboden toen zij, op hun zwerftocht door dag maken een rustdag niet om dien dag stoel- le woestijn, een man vonden die hout sprokkel- vast te slijten, maar om lichaam en geest te Zij stelden hem in be- verkwikken met ontspanning. Voor de eerste rubriek zou het een aangenaam gevoel zijn wanneer allen op Zondag rustten voor de an dere echter zou het niet zeer verkwikkelijk zijn, j j na een ferme wandeling nergens En alzoo ge- werden binnengelaten, of wanneer zij, wat bij werklieden en beambten veelal het geval is, op Zondag eens even per spoorgelegenheid een vriend of bloedverwant wilden bezoeken en er geen treinen reden, of wanueer zij, te huis zit- j zonder eenigen vorm van proces wordt de man tend, niet hun courant konden lezen, waartoe dering is ingezonden „Zoo als hy is, zijn in den grond aZfelibera- Een man als Buys is geen haar beter. vreugde verhoogen maar een feestdag te moe ten doorbrengen zonder een „Ausflug" te kun nen maken, dat is kwellend, tantaliseerend dat doet denken aan den vrek, die zijn zoon permissie gaf zijn brood langs de stolp te wrij ven waarmeê de kaas overdekt was. En nu moge het waar zijn dat „ons volk niet weer kan opbloeien voordat de Calvinistische beginselen weer veld winnen," een waarheid is ook dat ons land op dit oogenblik bij verre na dien heilstaat niet bereikt heeftdat er nog velen zijn, misschien ook wel onder onze orthodoxe broederen, die gaarne ook Zondags en vooral des Zondags de postbode opendoen zou het nu niet hardvochtig zijn om terwille van enkelen die velen te vergasten op een En- gelschen Zondag? Zoo’n saaie, taaie, vervelen de, innig naren en gepleisterd-graverigen Zon dag blijve eeuwig verre van ons geweken Wij anti-sabbatisten zullen er wel voor zorgen dat de kerkgangers niet gestoord worden onder den preek, maar daartegenover wenschen ook wij niet gestoord en aan banden gelegd te wor den wij wenschen bewaard te blijven voor de Engelsche vormendienst, oogendienst, huichela rij of hoe ge dat onkruid wenscht te betitelen en hopen daarom van harte, dat de Eerste Ka mer ons behoede voor die vrome aanstellers, wier geest in onze Tweede is wakker geroepen. Ook het middel door de heeren voorgesteld zou erger zijn dan de kwaalhet voorrecht der bezittende klasse tegenover de niet bezitten de zou juist op den dag des Heeren het meest aan den dag tredeneen belasting te leggen op de ontspanning van den Zondag schijnt ons dan ook eer te leiden tot verergering dan wel tot verbetering der kwaal. Evenals er fabrie ken zijn waarin enkele machines niet herhaal delijk kunnen stilgezet worden, zoo ook kan de maatschappelijke machine niet telkens worden gestopt; de wetgever kan dan ook niet verder gaan dan een wekelijkschen rustdag verzekeren aan het volkhij mag er echter niet enkel den Zondag voor aanwijzen, zonder den een te be- i z waren met de geloofsopvattingen van den Men beperke desnoods den dienst tot het noodzakelijkste, mits het geheel er niet on der lijdeen dat kan gemakkelijk, als er vol doend personeel is en het mogelijk is aan de beambten een vrijen dag te verzekeren. Niet echter mag de wet verplichten tot rust omdat het Sabbat is. Zulke dwangmaatregelen zou den in ons vrije Nederland zeer weinig in den smaak vallen. BEKEN f) MAKING. BURGEMEESTER on WETHOUDERS der gemeente Sneek maken aan bekend, dat het door hen vastgesteld primitief- Kphier van Belasting op de binnen deze ge- altoos aantrekt, meente gehouden wordende Honden, dienst 1891, aan den Gemeente-Ontvanger ter invor- j len. UIT DE Is het niet begrijpelijk dat de schim van 1 zen Sabbatsschender de hoeren Asch van 1 c. s. heeft wakker geschuddeden zij niet feestgewaad zijnhet kan niet dan de feest- amendement ingediend met het j overeenkomstig Gods woord, door een voorstel om de arme Je op den Sabbatdag. waringwant het was niet verklaard wat hem gedaan zou moeten worden. Zoo zeide de Hee re tot Mozes „Die man zal zeker gedood wor den de gansche vergadering zal hem met stee- wanneer zij nen steenigen buiten het leger." F beurde„zij steenigden hem met steenen dat Aij stierf, gelijk de Heere Mozes geboden had." Lht was geen Romeinsch of Germaansch recht, maar kort en goed kort recht, of Mozaïsch recht; i de Zondag hun juist zoo geschikt voorkomt. n Je- O) zeker is het aangenaam, wanneer wij feest- Wijk dagen hebben, te zien dat alle menschen in 01It AH SWEEKER 0- 1 ii- 0 V 7 V------ -o- 1 i V .1 XX XX A I- - «x t X. 4- vw yx zx ZX-ZXZ-. 7X 1 x l-r- XX z-x Xx V» lx- ZX rvx T-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1