IBI>11DÏMÏÏIE BUD VOOR 1 ffliERÏE H Iffl jUUNNIMSSHHT Si». No. 36 Z E S E N-V E E 1. z a t e i< r PRIESTER EN PROFEET. 189Ï is 1- f te rusten en weer in te dom- i de in de nieuwe grondwet toe- n :g ie sr e t Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. stukken, uitgave of redactie betreffende, franco denis niet uit een zuiver protestantsch oogpunt kon worden verhaald en zonder kleur moest worden geteekend. En thans? Men ging een Abonnementsprijs Alle brieven en in te zenden. In de Lentemaand van 1888 heerschte er I bestrijding van het clericalisme. Waar dezen als hoofddoel rekenen het wegnemen der vrij- ons „Le cléricalisme 1 voilé 1’ enneini!“ zeide ééns Gambetta, en met klem van redenen komt Dr. Nijhoff ons dezer dagen hetzelfde vertellen als de conclusie zijner overwegingen. Liberaal moet aan de stembus overwinnen, onder de leus anti- iclericaal, zoo beweert de laatste. Zou dit ech ter voor den vooruitstrevenden liberaal wel vol doende zijn? Wij erkennen met Gambetta’ en met Dr. Nijhoff, dat een liberaal moet zijn anti* clericaal, en wel in tweeërlei zin. Als voor stander van den vooruitgang is het clericalisme, de priester, op zijnen weg de grootste hinder paal. Niemand meer dan de priester zal hem den weg van vooruitgang zoeken te versperren -le vooruitgang is niet „rfes Glaubens liebstes Kind". Het is, zooals Goethe terecht zegt das Wunder. Sedert hij, de priester, heeft op gemerkt, dat elke vooruitgang ten gevolge heeft, dat het wonder in kracht en aanhang verliest, is de leus bij hem geworden: anti-liberaal. Bij al wat van liberale zijde komt stelt hij zich te weer, en wat hiervan op staatkundig gebied de gevolgen zijn, is in de nu bijkans afgesloten periode helaas! genoegzaam aan het licht ge- Aomen. Voldoende is er reeds op gewezen dat ons land de laatste drie jaren op het gebied van wetgeving heeft gerust, omdat de priester door zijn stemmen-meerderheid in staat is gesteld het „Quiete non movere” in toepassing te bren gen. De grondwet moest herzien worden om onze wetgevers van bindende voorschriften te ontslaan, en hen in staat te stellen te hervor men, speciaal op het punt legerorganisatie en kiesbevoegdheid. Maar ons „kostelijk Ministe- j*rie“ heeft zich aan die hervormingen gespeend, en niettegenstaande het hek van den dam was genomen, heeft zij tot nu toe van brooddron kenheid of enthusiasme niet doen blijken aan flinke, krachtige hervormingen heeft zij zich niet durven bezondigen, omdat er rekening ge houden moest worden met den priester. Zij heeft niet bij de opruiming der eerste belemine- I ring, bij de eerste overwinning, als een tweede I Jósua bevolen dat de zonne stil zou staan, om Lzich den langoren dag te benutten tot het be halen van nieuwe overwinningen; het Stetit Solheeft zij niet durven uitspreken, omdat do eerste overwinning, die haar op het kussen bracht, in den volsten zin des woords was een Pyrrhus-zege. Eenmaal de macht in handen hebbende, was het de priester, die haar met zijn: „Quiete non movere met lamheid sloeg. L Men moest den buit verdeeleu met den leeuw, i( - epi wat eens de fabel daarv an zeide, heeft ons 1 Kabinet genoegzaam ondervonden. De verdee- ling moest leiden tot verdeeling, en diensvol- geus tot uitkomst hebben dat de machtheb bende partij aan tering ging lijden, aan Schwind* sucht. Aan werken viel dan ook niet te den ken, en de hoofdvraag was dus eigenlijkJon gens! hoe komen wij den tijd door? Werd er van anti-revolutionaire. zijde al een t fr/>ogenblik gedacht aan huismanskiesrecht, hier aan kon Rome niet meewerken. Eene belas ting op het roerend vermogen zou ook al ge werkt hebben als de twistappel van Paris eer had gesteld, omdat ze de hoogste geestelij- Men verzwakte het protestantsch geweten. Wanneer de stem van dat geweten zich in eenvoudige, oprechte zielen verhief, dan trachtten de aan voerders hen gerust te stellen door hun voor te houden, dat de gemeenschappelijke kruistocht tegen de liberalen een doel was dat de mid delen heiligde, en door hen te wijzen op de I winst, die zóó alleen kon behaald worden; een winst, stellig niet altijd van geestelijken aard. Wat werd er zichtbaar van dien nieuwen geest in onze staatshuishouding en onze wet geving, die met zooveel ophef was aangekon- groote opgewondenheid in het kamp der anti- revolutionaire partij. De liberalen waren bij de verkiezingen geslagen. Onder hunne leiding, zoo heette het, had men veertig jaren lang omgezworven als in een woestijn. Het Neder- landsche volk had slechts in naam vrijheid ge noten; in werkelijkheid had het onder liberale tyrannic gezucht. Wat kon men ook anders verwachten van een partij, die zich alleen door de rede liet leiden en door geen hooger begin sel was bezield Alles zou nu beter worden. Een andere geest zou voortaan heërschen in het bestuur van ’s lands zaken. Eindelijk zou nien het beloofde land binnentrekken. Men had nu aanvoerders, aan wie de weg werd gewezen door de eeuwige beginselen van Gods woord en die luisterden naar de „ordonnantiën Gods44. Nu zou een tijdvak beginnen van ware vrijheid, van wezen lijken vooruitgang op godsdienstig en op stoffe lijk gebied. De nieuwe veldheeren zouden de „lijn der historie44 volgen en vóortgaan in den geest onzer voorvaderen. De anti-revoluti.maire partij heeft geheel eigen beginselen, zoo was jarenlang aan de vol gelingen herinnerd. Gij moet een zelfstandig karakter hebben, had men hun telkens toe geroepen. Wees een keurbende, dan zijt gij sterk. „Ifl uw isolement ligt uwe kracht/ was de fiere leus van Groen. Beter is het al leen te blijven zonder madht, dan het bestuur te veroveren met bondgeiiooten, die van een anderen geest zijn dan gij Wij zijn nu ruim drie jaren verder. Wat is er van die beloften geworden? Wat is er van trouw aan die beginselen gebleken? Het nieuwe Ministerie was een bont samen stel van gereformeerden, van katholieken, van een conservatief en een liberaal. En hoe was de partij in dé Tweede Kamer gevormd Het Ministerie was het evenbeeld van die partij. De rechterzijde was een verbond van gerefor meerden, streng vasthoudende aan de oude belijdenis der Kerk, van katholieken en van mannen, kort geleden nog behoorende tot die conservatieven, Waarmee Groen uitdrukkelijk alle verkeer had verboden. De antirevolutio naire keurbende had zich met vreemde troepen vermengd. .Het wachtwoord van den vroegeren veldheer was vergetenieder die slechts ver klaarde tegen de liberalen te zijn, werd in het kamp toegelaten. Men was bezweken voor de verleiding om zich meester te maken van het bestuur. „De geest was geweken voor het vleesch.44 De anti-revolutionaire partij, die zich vroege? bij voorkeur de christelijk-historische noemde, verbrak de „lijn der historie44. Het was een van hare grootste grieven tegen de openbare school geweest, dat daar de vaderlandsche geschie- gestane hervormingen tot uitvoering te brengen. Of het nu raadzaam is den strijd aan te bin den ónder de leusanti-clericaal Als men ziet hoe er in den boezem der liberale partij strijd gevoerd wordt over de vraag wat men f tot eerst moet aanvatten en hervormen, is het ons alsof we „ego44 om den hoek zien gluren. De kaart, waarmee de Liberale Unie uitspeelde, vindt onder de liberalen niet de algemeene sym pathie, en een deel hunner gaat zelfs zoover, zich door „ego44 te laten aansporen tot belaste ring van de broeders, die kiesrecht als eerste punt op hun hervormings-agenda plaatster!. De profeten, die met alle vormen breken willen en wenschen te strijden aan de spits van de de mocratie, zij worden bespot en verguisd, zij worden bespied in hun gangen, en waar zij zich soms tijdeljjk verbinden met Rome of Dordt, daar worden zij als met den vinger aangewezen, en êr Wordt niet verzuimd aan het volk diets te maken, dat zij, de profeten, die heulen met den priester, evenals dezen als aartsvijand van de rechten des volks optreden. Zonder nu over deze handelwijze der profe ten een oordeel te willen vellen, gevoelen wjj sympathie voor deze vrjje mannen, die wars van alle vormen en etiquette slechts het eind doel in ’t oog houden, d. i. de verheffing der democratie, de souvereiniteit des volks. Dat zij de hoofdzaak steeds op den voorgrond stellen strekt hun tot eer, ook al is hun loon bespot en verguisd te worden. Zij hebben ingezien, en terecht, dat erger dan de eigenlijke priester, de priester van het „ego44 is bij de liberale partijzij hebben ingezien dat het verkeerd is om het woud te maskeeren door de hoornen en dat dus de liberalen verplicht zijn de volks rechten te erkennen en uit te reiken. Dat-zij eerzuchtigen gescholden worden door liberale organen kan hen slechts tot eer strekken, om dat zij daardoor aanleiding gegeven hebben om de kwaal, die in eigen binnenste van de partij woedt, helder aan het daglicht hebben gebracht. Hun doel en streven moge meer waardeering verdienen, het moge gewenscht zijn het volk daarmede bekend te maken, Zij zullen zeker de spreuk kennen, die zegt, dat een profeet in zijn vaderland niet geëerd is, en met den groot- sten profeet zich troosten, als hij zegt: Wee u, als alle menschen goed van u spreken. Wij gevoelen daarom meer sympathie vooï die profeten, die op hun program als eerste, I als eenige eisch stelden: Herziening van het kiesrecht, dan voor hen, wier voornaamste taak bondgenootschap aan, dat haar dwong te zwij- I op staatkundig gebied nog altijd schijnt te zijn gen over verschillen, waarin men vroeger zijn k.x yyaar jezen - ke belangen en de consciëntie betroffen, heidsbelemmering, is het cardinale punt van j genen die vrijheid te veroveren. Met de laat- sten zijn wjj daarom van oordeel, dat de meest op den voorgrond dringende quaestie is': die van het Kiesrecht^ de invoering van Algemeen Kiesrecht. een vaccinewet te maken, waarin met eiken dwang gebroken zou worden, stuitte af op den onwil van Romeop koloniaal gebied kon Dordt niets van aanbelang uitwerken zonder een geharnast Rome tegenover zich te zien op handels-terrein zou Rome nog wel iets ver anderd willen zien, maar het non volumus van Dordt maakte er een illusie van, en op het gebied van legerwetgevmg wordt de persoon lijke dienstplicht van Dordt begroet met het non possumus van Rome. Wij hebben gerust, en voor hén die zich hieraan ergeren mogen is het eenige troostwoord Le clé ricalisme c' est ennemiZij weten dan ten minste dat de priester het was die de spaak in ’t wiel ge stoken heeftdat het de priester was die niet kon breken met zijn „graue Theorie14, en daarom de rechterzijde onzer wetgevende Vergadering alle idealen ontnam, en met zijn voorschriften van anti-dit en anti-dat maakte tot het photo- grafisch negatief waarin kracht noch heerlijk heid te onderscheiden of te bewonderen viel. Ons non possumus-Ministeriè is daarom geble ken een onmogelijk Ministerie te zijn, wier grootste vijand of remmer de priester is. Wij gelooven dan ook niet te veel te zeggen met te beweren, dat de clerus ons Kabinet ten val zal brengenja, wanneer het zonnetje nog een paar maanden schjjnen mag, dan zal ons „kos telijk Kabinet44 er wel óp bedacht moeten zijn, testament te maken om daarna te verzinken in den- kuil, door den priester reeds gedolven. Niet dus de liberaal enkel, maar ook en vooral de clericale partij, die den wolf in haar eigen kamp heeft te bestrijden, mag het aan den cle rus dank weten dat zij gestorven is aan bloed armoede. „Grün ist des Lebens goldnèr Baum!44 De liberale partij is uitgerust en heeft ruimschoots tijd gevonden om nieuwe krachten te verzame len zij heeft kennis kunnen nemen van de nooden des volks; zij heeft kunnen breken met oude vormen en voor den nieuwen wijn de oude zakken vervangen door nieuwe. Met profe- tischen blik stelt zij zich thans aan het hoofd der democratie om te strijden tegen den priester? Het zou de partij te schande maken als wij zoo iets van haar moesten zeg gen. Of de priester dan niet haar tegenstander is? Voorzeker Maar er is een andere prie ster, tegen wien de liberale partij moet strijden. Die priester zouden wij „epo44 willen noemen, en daartegen zal de liberale partij het meest te strijden hebbenhij is te gevaarlijker, omdat hij in eigen kamp wordt gevonden. Wat wij beweerden van den priester in eigenlijken zin, zouden wij van dezen „epo44 ook bijna kunnen zeggen. In het kamp waar zij zich ophouden, werken zij verlammend, en gelijk de eerste tegenwoordig Ministerie in hare voorgestelde vlucht belemmert, zoo heeft ego de liberale partij vleugellam geslagen in de jaren vóór ’88. Thans, na 3 jaren rustens, is de levenskracht en le vensmoed bij deze weer ontwaakt, en staat zij gereed de kussens op het Binnenhof weer te bezetten, niet om melen, maar om ADEERTENTIËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, Voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. SHREK I I r i i r DE BEGINSELEN EN DE POLITIEK DER. ANTI-BEVOLUTIONAIREN. s

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1