j nr It SBilH! a I I 1 si p. I No. 39 Z E S~E N-A CS; Een Parabel. •I 1891 A ide >1 IS T. 23 ZAT E H 1 Au <3- I t r WM (IE zen K ver- Eén vooral had hem door hare kloeke en dichterlijken geest bijzonder aange- streng den regel voorgeschreven om elk der dames te verzekeren, dat de Sul- En de eunuchen, Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. I Abram opgevallen, reeds bij zijn eerste bezoek, dat alle dames niet even beminnelijk waren hij paste echter wel op geen jaloezie te wekken. parabel is? Het is een Grieksch gestalte trokken en te verwonderen valt het dus niet, dat zij in alle stilte het meest met zijne be- Natuurlijk mochten de I Bij deze Courant behoort als bijblad FeUd- leton-nummer 91. n voor persoon, den ook den dan I zegt men, dat dames in ’t algemeen aanbidders zijn van de rijzende zon en zoo’n zon was Abram, ’t Was een beeldschoon jongeling die veel opgang maakte, met iets fiers en ridderlijks J in houding en manieren. Zoo’n knikjesgevend, Cadeau tjesbelo vend, schoone gestalte moest wel in den smaak van de dames vallen, en zij verkneukelden zich reeds in de gedachte, dat hij welhaast Sultan zou zijn. En Abram werd Sultan. Met hermelijn bekleed, bracht hij aller eerst een bezoek bij de dames, die zooveel bijgedragen hadden tot zijne verheffingmet innige dankbaarheid was zijn hart vervuld voor die gesluierde schoonheden, die hem in hare ^appartementen ontvingen. Hij beloofde zonder ophouden, zinspeelde reeds op de dingen die des harten zijn en wist door zijn handigen, we zouden bijna zeggen listigen, omgang het hart te winnen van alle dames. Ze waren in de laatste jaren ook niet gewoon zoo gefêteerd te worden. De oude sultan had zijne liefde voor het schoone geslacht ook meer algemeen ge- l maakt en meer uitgebreid over zijn gansche "V volk naarmate hij ouder was geworden. Zijne liefde was de dames te platonisch geworden er zat geen gloed meer in. Natuurlijk was het y Verknochtheid ree ls ten halve de harten der oprechte Maho- medanen gestolen had, die in hun eigenaardigen droomerigen staat bij alles slechts den bloei van Mahommeds leer op het oog haddende tweede zaak, die wij als de belangrijkste en meest invloedrijke factor bij deze troonsbe stijging nemen, wasde harem. In de dagen van zijn prinselijken staat had Abram voor ’t gemak, niet uit minachting voor zijn - veroorloven we ong de ypjjheid heni staart af te kappen, waarvan de man zelf geen voorstander is aan de dames van harem van het Keizerlijk hof, zoo nu en wel eens een knipoogje toegeworpen. Nu I. Met bovenstaanden naam duiden zij, die men met volle recht „Ultramontanen" noemt, bij voor keur zich aan. Ultramontanenomdat zij ultra montes, van gene zijde der Alpen, wachtwoord en bevel, zoo op kerkelijk als op staatkundig gebied, wach- I ten en opvolgen. i Roomsch-Katholieke Staatspartij, als men zoo wil, omdat het godsdienstig beginsel de R. K. godsdienst op den voorgrond treedt, om- s van deze kerkdijk- zenswaardige beschouwing in Het Volksblad. V-menschen leven ontleend werden. In de pa- I rabel wordt het menschelijke met het mensche- lijke vergeleken. Of onze parabel leerzaam mag genoemd worden, weten wij niet Wij gelooven echter wel, dat er voor sommige lie den iets uit te leeren valt. „Allen gafallen ist schlimm," daarom maken wij het „wenigen Recht. g Abram-al-Raschid, zoo was des sultans naam, was het na veel moeite en strijd gelukt be- heerscher te worden van zijn land, China- Europea. Langen tijd was het twijfelachtig geweest of hij wel tot deze hooge waardigheid zou worden verheventwee zaken hadden echter ten slotte den doorslag gegeven en hem den schepter in handen gelegd, waarmee hij nu sinds een jaar of drie lustig in ’t rond 1 zwaait. Deze twee zaken waren: zijne vurige 1 aan den Koran, waardoor hij Wat een woord, dat gelijkenis beteekent. Het is de naam zoo zegt het het woordenboek van [zulke leerzame vergelijkingen, welke aan des zoeken vereerd werd, andere dames dit niet weten, en hij had dan ook aan zijne eunuchen des Sultans oppas sers aan tan allen evenzeer beminde, ofschoon er onder waren wier familie den pacha-titel voerden, zij waren, o zoo bang, hun hooge waardigheid te verliezen. Zij moes ten dus alleronderdanigst hunnen heer dienen en bovendien zorg dragen, dat zij met de dames op een goeden voet bleven, en dus altijd met beminnelijk gelaat en vriendelijken groet de damesvertrekken binnentraden. Den tijd der wittebroodsdagen gaan we voorbij. Ieder begrijpt dat het voor Abram een gelukzalige tijd was, die tijd van geven, toegeven en vergeven; een minnekoozen zon der eind. Wij wagen ons niet aan een be schrijving, waarbij misschien velen onzer lezeressen het water om de tanden zou loopen om harentwil zwijgen wij er over; ’t was toch zoo aandoénlijk. Bij alle regeeringszaken raadpleegde hij de dames, maar vooral die kloeke, dichterlijke ge stalte, die wij Colombine zullen noemen. Met deze maakte hij een wet op het onderwijs, waarbij aan alle jeugdige Chineezen de gele genheid werd gewaarborgd om op kosten van de schatkist opgeleid te worden tot vrome Ma- hommedaantjes. De dames hadden er belang bij, dat de leer der vaderen niet verzwakte door den invloed der Westersche beschaving. Natuurlijk werden zij in dezen wensch versterkt door de eunuchen, wier bestaan, evenals dat der dames, in nauw verband stond met de in standhouding der Oostersche gebruiken. Langzamerhand echter begon er een vonkje van argwaan te ontgloeien in het hart van sommige der dames. In bijeenkomsten, die zij gezamenlijk hielden met den Sultan, was het aan hunne scherpe blikken niet ontgaan, dat Colombine bij Abram den meesten invloed had. De vonk werd een vlammetje, het vlammetje een gloed, die meer en meer scheiding maakte tusschen Colombine en hare haremgenooten. Slechts nu en dan wist de Sultan, die natuur lijk ook leed onder deze jaloersche buien, den vrede en de harmonie te herstellen. Zoo had hij, om de plaats van een paar gestorven dames aan te vullen, eenparig met deze Sirenen be sloten, om deze open plaatsen te doen innemen door een paar dames uit de stadook een paar eunuchen-plaatsen zouden vervuld worden door stedelingen. Men moest flinke plaatsbe kleders hebben tegenover Colombine en dus werd het platte land voorbij gegaan. Voor de eunuchen brak echter een moeilij ke tijd welhaast aan. Om ook het volk uit de lagere klassen te voldoen, was 1 tot invoering van den persoonlijken dienstplicht. Al had hij te doen met een gedwee en mee- gaand volk, toch begon het coquetteeren met de dames te zeer in ’t oog te loopen. Het was een hoogst moeilijke zaak; de kool moest gespaard en de geit moest te vriend worden gehouden. Zijn plan stuitte, als van te demo- cratischen aard, op den tegenstand en de hoog moed der damesmaar ook de eunuchen waren niet zoo onverdeeld met het plan ingenomen, temeer, omdat zij, meer nog dan den Sultan, onder de pantoffel van de dames zaten. Arme eunuchen Aan den eenen kant wachtte hun de pan toffel, aan den anderen des Sultan’s machtige roede. Ook de Sultan begreep ten volle het gewicht van het oogenblik. Gelukkig dat hij in deze dagen van strijd Colombine’s verstan dige raadgevingen en steun nog bezat. Toch was ook deze, hoewel haar invloed bij de dames sterk was afgenomen, en haar steun dus niet meer afdoende was, niet bijzonder met het plan ingenomen, wat misschien deels zijn oor sprong vond in haar zucht om het gezag over hare zusteren te herwinnen. Van tijd tot tijd tokkelde zij nog eens de. lier, om hare minne liedjes, van ouds zoo geliefd, nog eens te doen hooren. Te vergeefs 1 Deze zelfde liedjes, eens zoo heerlijk gevonden, werden nu met gesis begroet, en maakte de jaloerschheid nog steeds grooter. Slechts een paar dames schonken er haar bijval aan, omdat zij den Sultan niet al te zeer wildon mishagen, en omdat zij in al dat razen en tieren binnen de muren van den harem slechts het voorspel zagen van de totale opruiming van de inrichting, die haar nog zoo lief was. Zoo staan de zaken op dit oogenblik. Alleen de eunuchen steunen den Sultan, althans ten deele en in alle stilte, om niet de dames van zich te vervreemden. Wat hij, de machtige Sultan, doen zal? Of zijn fiere, trot- sche aard voor den dwang der dames zal buk ken? Wij weten het niet. Toch is het te voorzien, dat hij zal moeten doen als zijne eu nuchen, en de dames wat meer gevallig dient te zijn, zoo hij nog verder Abram-al-Raschid wil blijven heeten. De veelwijverij afschaffen zegt hij wel te durven. Of hij er daarom toe over zal gaan? Zijne westersche opvoeding geeft tot deze onderstelling geredelijk aanleiding. Maar de kroon! Wij hopen onzen lezers binnenkort don I uitslag van des Sultans overweging mee te dee- len. De tijd van spanning kan niet lang duren. ADVERTENT!ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7’/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J ken, niet als Katholieke Nederlanders hun ver houding tot den Staat bepalen. Een clericale partij is zij, en wel van het zuiverste waterde opperherder, de Paus, is haar opperhoofd en gebieder zoo op godsdien stig als op staatkundig gebied. Wat de Paus, ook op staatkundig gebied, af kondigt, het is op- tevolgen en aantenemen als de Waarheid. De Paus is onfeilbaar, ook op politiek gebied wat Hij als Opperhoofd der Kerk spreekt of schrijft, moet worden geëerbiedigd en opgevolgd, onver schillig of het zuiver godsdienstige dan wel staatkundige vragen geldt. Dit laatste nu wordt vaak ontkend; dikwerf verneemt men dat er voor den Katholiek zoo genaamd „vrije" vraagstukken bestaan. Zoo sprak (volgens „De Tijd" van 17 April ’91) Mr. van den Biesen in de vergadering der R. K. Kiesvereeniging „Recht en Orde" als zij ne meening uit, dat, met het oog op de vraag stukken waarin ieder Katholiek vrij is, het in bespreking zijnde ontwerp-program eer kon lei den tot meer dan tot minder verdeeldheid. Diezelfde spreker beperkte nader en hierop komt het aan die vrijheid tot de vraagstuk ken „welke de geloofs- en zedeleer der Katho lieke kerk niet raken en alleen materiëele be langen betreffen". Juist die beperking ontneemt aan het gezegde alle beteekenis. Immers wie maakt uit, welke vraagstukken de geloofs- en zedenleer der Katholieke kerk niet raken Niemand anders dan de Onfeilbare. Zoodra de Paus heeft verklaard dat een vraagstuk van staatkundigen aard, dat tot dusver een „vrij" vraagstuk was, raakt de geloofs- en zedenleer, heeft de Roomsch-Katholiek in die onfeilbare uitspraak te berusten. En daarin schuilt het gevaar, ook voor ons land. „Vrije" vraagstuk ken bestaan slechts zoolang het den Paus goed dunkt. Zij houden op „vrij" te wezen, ja zelfs „vraagstukken" te zijn, zoodra de Paus voor schrijft in welken zin dat vraagstuk is opgelost. Zeggen wij te veel? Neen. De geleerde ven Döllinger omschrijft in zijn bekende Verklaring de gevolgen van de On- „feilbaarverklaring o. a. als volgt„Bij de uit- „oefening dezer macht is de Paus aan geen „vreemde toestemming gebonden, is hij aan „niemand verantwoording schuldig en mag „niemand zich tegenwerping veroorlovenieder een, daglooner of vorst, leek of geestelijke, is „verplicht zich te onderwerpen en zijne gebo- „den zonder tegenspraak te volbrengen. Wij „staan vast in de overtuiging, dat de vaticaan- „sche besluiten voor staat en maatschappij zeer „gevaarlijk zijn, dat zij zich niet laten vereeni- „gen met de wetten en inrichtingen der tegen woordige Staten." En wat is door de algemeene vergadering van R. K. in de Parkzaal te Amsterdam ongeveer I tijdens de onfeilbaarverklaring „onder algemee ne instemming" verklaard „De vergadering betuigt hare volkomen en „onvoorwaardelijke onderwerping aan alle de creten, door het roemrijk Vatikaansch Conci lie uitgevaardigd, en na het eindigen der ver daging nog uit te vaardigen." En als ware dit nog niet genoeg, zoo heeft diezelfde vergadering getuigd „De vergadering brengt hare eerbiedige hulde „aan hunne Doorl. Hoogwaardigheden de K. „kerkvoogden van Nederland, hare gcesteljjkc „herders en voorgangers, en legt openlijk ge tuigenis af van hare onwankelbare gehoor zaamheid aan hunne herderlijke voorschriften." Die bijeenkomst gaf den Hoogleeraar De Bosch Kemper aanleiding tot een nog altijd le- hij verplicht dat de aanhangers-belijders -a_ ,i:staatkundige partij als Nederlandsche Katholle- Waarlijk, wat ruim 20 jareu geleden door hem o J 1 b b mmmn sh. ■■R II- I I raws- IDIfflBflBUI) nv w r- WA ,.^>>7 v DE ROOMSCH-KATHOLIEKE STAATS PARTIJ.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1