GEMEENTE EK II ET 1RR01MEKT SKEEL NIEHVS- EK ADVERTENTIE BLAD TOOR DE E. O 1891 No. 40 Z E S-E N-V EERTIG8TE J A A R Q A N Q. 91 EEN ZONDENBOK. ■l INI 12 I. 27 VV O K A S D A G m was, Voorwaar: Deze COWANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per pust f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. Ency- hem j r i. n e n n n Wij allen, voorzoover wij trijd deelnemen en daar ons die in dit geval verkeeren wij allen weten, dat bij dien 8 - ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 */2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. «en. zou ook thans nog, zij het dan ook slechts als symbool, goede diensten kunnen bewijzen ver- wonderen mag het dus niet, dat men heden ten dage niet zelden dit beeld ziet gebruiken en toepassen op hen, „die ’t gestadig voorwerp van plagerijen en beschimpingen zijn of op wie anderen hunne taak schuiven of hunne schuld werpen/ Niet zelden toch worden er hande lingen gepleegd door superieuren welke bij na- J dere kennismaking af te keuren zijn; welnu, men laat er een inferieur voor boeten en het vertrouwen is hersteldniet zelden ook treft men beginselen aan, wier consequente toepas sing hier of daar leidt tot dwaasheden welnu, om nu de beginselen niet als dwaas te moeten prijsgeven, wordt dan de consequente toepas- I ser het bokje, dat woestijnwaarts wordt gezon den ja zelfs op godsdienstig gebied heeft men het niet beneden zich geacht er een zondenbok op na te houden. De gevoelens, welke zulk een bok-mensch beheerschen op zijn tocht naar de woestijn, kunnen niet anders zijn dan die van misken ning en zoo hij niet onvatbaar is voor edele aandoeningen van voldoening; van misken- ning, wanneer hij in het volle besef verkeert zijn plicht gedaan te hebben en, zich geen schuld I bewust, wordt gestraft voor de misdaad van anderenvan voldoening, wanneer hij, als le- vende vóór- en zich één gevoelende met de maat schappij, door zijne boetedoening die maatschap pij weer op orde kan brengen. Uit de vele voorbeelden welke daarvan zijn te geven, valt ons oog in de allereerste plaats op den gouverneur van Suriname?neen op dr. Schaepman. Was hij voor ’88 niet opgetreden als staatsman, we zouden geneigd zijn hem het onechte kind van het monsterverbond te noe- -4 - men onecht, omdat volgens KuyperS beweren zulk een verbintenis nooit wettig gesloten werd maar onecht ook omdat hij boet voor dat sa menleven, gelijk iedere bastaard de zondenbok is van de ongerechtigheden der ouders. Dr. Schaepman een zondenbok Zijne kloe ke gestalte, zijne breede schouders kunnen vrij wat torschen maar dat hij zich miskend ge voelt, is bij de behandeling der legerwet, is ook en veel klaarder gebleken uit ’s mans orgaan 'bijna dag aan dag werd hij uitgekreten, werden hem hatelijkheden toegediend die hij allerminst verdiende hij, die streed, die overal op de bres stond, wanneer vrienden of magen begonnen af te dingen op de zedelijkheid van den onder band hij, die met terzijdestelling van eigen ik, met opoffering van rust en vrede, slechts het heil van het vaderland beoogde door het - het land naar het staatsbankroet. Werd reeds spoedig na laatste beschuldiging ongegrond verklaard door den Minister van Einantiën eu gelogenstraft door de feiten, de eerste beschuldiging wordt thans,, zooal niet formeel teruggenomen, dan toch niet meer herhaald en maakt zelfs plaats voor waardeering van den rechtstoestand, welke, „voor een goed gedeelte” aan de liberalen is te danken. Ook Dr. Schaepman, die het gansche land redevoerende doortrok, toen in 1888 de meer derheid voor de verbondenen moest worden veroverd, en die toen de liberalen voor onder drukkers uitmaakte en allerminst erkende, dat het herstel der bisschoppelijke hierachie aan de liberalen te danken was, zingt thans een anderen toon, heeft nu en dan zelfs lof en waardeering voor de liberale partij in den mond. Daarbij zingt hij thans weder den lof van do vrijheid. Tegen hèm vooral moet worden ge waarschuwd. Ultramoutanen als de voorstel lers van het ontwerp-program in „Recht en orde”, als „Maasbode” en „Tijd," komen ronduit voor hunne in ons oog verderfelijke meening juist daarom zijn zij niet zoo gevaarlijk als de priester-staatsman, die optreedt als kampioen voor de vrijheid, alsof de Onfeilbare die vrij heid niet elk oogenblik als gevaarlijk of als dwaling kan veroordeelen die Encycliek en Syllabus als geloovig Katholiek aanvaardt, maar de beteekenis barer uitspraken tracht te ver zachten volgens wien die uitspraken meer „beschrijven” dan „gebieden,” plooibaar en buig zaam zijn als het leven zelve, doch maar wiens overtuiging de Paus toch zeer zeker volkomen bevoegd is gebiedende uitspraken te geven, waarin niet te plooien valt, die niet te buigen zijn, maar waarvoor gebogen moet worden. Waar Dr. Schaepman thans weer het land rondreist, redevoerende om voor behoud van het verbond te ijveren, zal menigeen door de ervaring w’ijs geworden zich herinneren, dat dr. S. zelf verklaard heeft, dat men met verkiezingsredevoeringen zeer voorzichtig moet zijn. Wij wenschen dr. S. niet tegen te spre ken waar hij dit, afgaande op eigen ervaring, heeft verklaard. Zou dit de oplossing zijn van het raadsel, hoe het mogelijk is dat men nu eens van dr. S. hoort„Katholiek moet men zijn in merg en been, in hart en in nieren,” dan weder ondanks Syllabus en cliek een lofrede op de vrijheid van opvangt en hem hoort verkondigen, dat de po sitieve stellingen van den Syllabus niet alle behoeven te worden opgevolgd Of zullen zoo noodig mettertijd ook deze uitdrukkingen moeten worden gedekt door de verklaring, welke 6 Dec. 1888 in de Tweede Kamer door hem werd gegeven „aan den verkiezingsstrijd deelnemen en daar „zijn niet weinigen onder „strijd de zaken op eenigszins andere wjjze „uitgesproken worden, dan hier pleegt te ge schieden. Men behoort dan te spreken met „woorden die treffen, met woorden die teeken- „achtig zijn, met woorden die oogenblikkelijk „indruk maken.” Wat nu kan de Antirev. er toe leiden om zich te verbinden met hun erfvijand, de R. K. staatspartij, die de Hervorming glorie en steunpunt der Calvinisten verfoeit? Ge meenschappelijke haat tegen de liberale partij Bij de Israëlieten bestond om aardige gewoonte, op bepaalde tijden een bok over broeders, die zich schaamden uit met al de ongerechtigheden des volks te bela- huwelijk gesproten te zijn, niet omdat hot den en daarna het beest de woestijn in te ja- echt was, maar omdat moeder door vadi Deze gewoonte had hare goede zijde, ja ane W1j8 wer(; gCaarJ om tot op do laatste ure voor zijne afreis nog „onderdrukkers” en voerden naar het heet- het land door te vliegen en de katholieken op i-e het land naar het staatsbankroet. te wekken de Arke des verbonds op hunne Werd reeds sP«edi« na de overwinning de schouderen te nemen en te brengen naar het beloofde land, het Kahaiin der vromen. Dat gevoel van voldoening doet hem welgemoed de woestijn ingaan, waar manna zijn voedsel zal zijn en slechts water uit de bron zijn dorst zal lesschen. Moet het niet heerlijk zijn, zoo te kunnen wandelen Zou ook van hem niet gezegd mo gen worden, wat eens van den Kamerling uit 't Moorenland getuigd werd Hij reisde zijn weg met blijdschap II. Dat het R. K. geloof de staatkunde moet beheerschen, blijkt ook duidelijk uit „Het Cen trum” (van 14 April jl.), dat schrijft„In on zen tijd van liberalen en sociaal-democraten, van brutale negatie en materialistische levens beschouwingen, hebben we er in de eerste plaats voor te waken, dat de waarheden van het geloof hoog worden gehouden en de begin selen, uit die waarheden voortvloeiende, ten grondslag liggen aan de wetten en verorde ningen van den Staat.” Met die partij nu is een bondgenootschap gesloten door de Anti-revolutionairen Men ontkent van antirev. zijde dat bondge nootschap en noemt het (vergoelijkend een samengaan tot bereiking van een bepaald doel. De R. K. echter noemen het rondweg een bondgenootschap. In de bekende verklaring van den Z. en N. Hollandschen bond van (R. K.) Kiesvereenigingen vindt men dan ook van opzegging van het bondgenootschap gesproken, en is vrij uitvoerig onthuld, hoe het op de conferentie van 17 Dec. 1887 is toegegaan tus- schen de besturen der beide Katholieke bonden met de hoofden der A. R. partij. En waarop is dat bondgenootschap, dat „sa mengaan” zoo men dit liever wil ge grond Hoort men Dr. Schaepman, dan is het sche ring en inslag, dat R. K. en Antir. samengaan, omdat beiden de Souvereiniteit Gods erkennen 'egt no ver de liberalen, w'elke haar (naar het heet) ontkennen. Van die bewering zegt de Maasbode (April jl.)„De bewering dat wij „dit (het volgen der antir.) zouden moeten doen „omdat wij met do Calvinisten staan op den „bodem der Souvereiniteit en der Tien Gebo- „den is te gezocht en te ónmogelijk om er lan- „ger bij stil te staan. Trouwens ook de Stan- „daard wil van die leus niets weten.” De liberalen hebben dat „samengaan“ steeds genoemd een monsterverbond. Die naam heeft tot heel wat gemaakte ergenis, tot heel wat protesten aanleiding gegeven, alsof de daad, dat twee in beginsel vierkant tegenover elkander staande partijen zich verbonden, niet heel wat erger was dan de benaming. En wat erkent nu de Maasbode zelf? „Want ofschoon wij Katholieken principieël niet alleen tegen de anti-revolutionairen maar ook tegen de libera len vierkant overstaan, valt het toch niet te ontkennen, dat onze rechtstoestand bevredigend is en wij dit voor een goed gedeelte aan laatst genoemden te danken hebben.” Vierkant staat de A. R. tegenover den R. K. En toch gaat „Wie van u zonder zonde is, hij werpe den i eersten steen op hen.“ Kortom, hij die zich j het dankbaar kind toonde van vader en moeder dtijds de eigen- heiden en den vader in bescherming nam tegen- broeders, die zich schaamden uit zoo’n on- omdat moeder door vader op en gekweldtegenover die broeders heeft hij pal gestaan, en nu einde lijk de ure is aangebroken, waarop het voor vader niet onvoordeelig zou zijn, het huwelijk te laten voltrekken op wettige wijze; in de ure waarop papa gaat beweren, dat hij met moeder toch eigenlijk sympathiseert in deze gedachte dat de Staat is uit God, door God en tot God, daar staat dr. Schaepman op om de moeder mitsgaders hare weerspannige kinderen te over reden dat zij zich met paatje verzoenen zullen. Dr. Schaepman een zondenbok Ja, de man loopt gevaar zijn Kamerzetel te verliezen, ten gevolge vau wat de Rrabantsche motie uit werkte, waar hij zich beslist tegen verklaarde. De anti-revolutionairen hebben zelf een candi- daat gesteld in zijn district Wijk-bij-Duurstede en de dissidenten doen al het mogelgke om hem de stemmen der Katholieken te ontfutselen. Zoo gaat hij wellicht als de zondenbok van de ongerechtigheden der Brabantsche heeren binnenkort het staatstooneel verlaten, en gelijk iedere verongelijkte de sympathie wint van de weldenkenden, zoo ook zal er een tijd ko men, dat Schaepmans naam met eere genoemd wordt, ook door politieke tegenstanders. Maar het zou zelf-zucht zijn, als wij Schaep man daarmee konden troosten; van zelf-zucht beschuldigen we hem thans niet. Er is een gevoel van voldoening in zijn hart wanneer hij, de priester, die met dr. Kuyper alles beschouwt als uit God, door God, tot God, mag zeggen Ik ben het lam, dat de wereldsche zonde weg neemt een gevoel van voldoening wanneer hij als Mozes het beloofde land nog zien mag, ook al is hem het binnengaan niet geoorloofd. Hij weet maar al te goed dat de hartverheffende krijgsliederen nog onlangs door 8)0 deputaten in het sticht aangeheven; dat de Maranatha door den voorzitter uit onbeklemde borst ge sproken, slechts in het Nederlandsch mogen ver taald worden door dr. Schaepman; hem alleen komt do eer toe, hij zij dus de eerste om het uit te spreken„De Heere komt.“ Aan Schaepman de eer het monsterverbond gered te hebben, zij het ook kort voor de ver kiezing; hij heeft de verderfelijke gevolgen van de moties uit Brabant gebroken en de Katho lieken zullen het hem dank weten, ook al wordt er thans nog geschermd met een katho liek manifest dat het monsterverbond gestren gelijk af keurt. Dat manifest men zou het gevoegelijk het Brabantsche manifest kunnen noemen is niets meer dan een dekmantel voor de gebreken der Brabantsche heeren, een pleister, Jdie gelegd wordt op de wond, die na de zuivering van ongerechtigheden zal overblij- men saam bij de vorige verkiezing was hij, die den zedelijken moed bezat om de libe rale spotters op waardigen toon toe te voegenj ven. Het is de nagalm, die met den zonden- bok de woestijn ingaat om daar te verklinken. En het gemeenschappelijk wapen j ment dat twee kerkelijke partijen verbindt - y o----uc kicking was even onedel als Als het waar is, is het treurig. En het is Dat gevoel van voldoening geeft hem moed het verbond zelf. De liberalen werden genoemd treurig, dat het waar is. Of zitten andere be- L. NNEEKER COURANT L A H a i 3- 's n !U- DE ROOMSCH-KATHOLIEKE STAATS PARTIJ. i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1