MEDVS- El MÏBIEfflHLlD IMS lit (EBBE BIIEÏ llllilfflISSEW I 1. Waarschuwing of wenk? 1 L- No. 41 I 1891. 1 eu- am et meer 5 - is hier het juist gekozen woord, als men in aan- Negativisten, merking neemt dat hij op echte koopmansma- J nier de katholieke waar aan vrienden zijn omgeslagen in aartsvijanden van de anti-revolutionaire partij en haar hoofd. Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. Men behoort in het huis van een gehangene niet over een strop te spreken, is een Fransch. spreekwoord, dat een eiseh der beleefdheid te kennen geeft. Daarentegen leidde de practi- sche levenservaring onzer vaderen hen tot de leerschurftige schapen blaten het luidst. Aan beide spreekwoorden dachten wij bij een per evenmin een staatkundige partij, zoodat ook deze eigenlijk niet op de ladder beboeren, maar die partij bestaat nu eenmaalmen moet er rekening mee houden, men kan er voordeel uit trekken Zelfs, door ze te gebruiken als bêtes noires. We hebben wel eens gelezen hoe „deftige" buurten, waar de mannen van het kapitaal woonden, door deze verlaten werden, toen er een publiek huis verrees. Het is dus de nroote Hr waarvoor onze eerzame rijken we zouden Naarmate de verkiezingsdag nadert, begint het water, waarin de visschers hun aas straks gaan uitwerpen, meer troebel te worden. Zoo wenschen wij de aandacht onzer lezers voor een oogenblik te bepalen op den Amsterdam- X-Bchen visscher, van wiens „buitengewone" ei genschappen de heer A. van Dcdem op nede- rige wijze melding maakte. J een vrome er een tijd was, dat ons vaderland slechts be woond werd door katholieken en calvinisten, dan zal men toch in deze twee partjjen de ou ders moeten zien van deze revolutionaire sprui ten, of, indien we nog verder opklimmen tot den tijd vóór de hervorming, toen men slechts katholieken kende, of tot den tijd, die aan de invoering van het christendom voorafging en dus herinnert aan de Batavieren en hunne De conservatieven zijn volgens dat betoog op weg om Sociaal-democraten te wor den, omdat zij evenals deze „een recht en een Staatsrecht opbouwen, Waarin met den Koning der Koningen emmet de Bron van alle recht en souverein gezag niet gerekend wordt." Zoo- als men ziet, heeft De Standaard hier een splinternieuwe partijverdeeling gemaakt, en op zijn ladder zijn niets te vindon dan Anti-revo- lutionairen en Sociaal-democraten. Arme con servatieven! Voor u, die juist van de socia listen zulk een af keer hebt, voor u is geen plaats op dê ladderwij weten het, gij neemt geen genoegen met het plaatsje op den revolu- tietrap. Maar wij vinden voor u een uitweg. De Standaard zegt„De conservatief steunt het Gezag liefst met historische stutten." Gij behoort dus niet op dezen helschen traphet was een vergissing, of Wel, en wij achten het niet onmogelijk, men heeft u in dat gezelschap gebracht om u angst aan te jagen, en u als een benauwde kat, benauwde sprongen te zien doen. Wy waarschuwen u echter voor dezen wenk. Ga niet omhoog, want een Jacobslad- der is het niet, dien gij beklommen hebt, een ladder die naar de hemelen voert. De ladder is een dubbele, juist boven uw hoofd doorge broken, zoodat gij uw doel om hooger te stij gen niet zult bereiken. Gij gaat, al wijkende voor dat socialistisch gezelschap, niet omhoog, maar omlaag, eerst bij uwe broeders anti-revo- lutionairen aanlandende, om dan verder terecht te komen bij de heidenen en vandaar te ver zinken in het stof der aarde. Want, rondweg gezegd, gelöovèn we niet dat er voor de ka tholieken ook een trap is aangewezen. Wij beweren zulks, omdat Kuyper in De Standaard Nu is het natuurlijk dat hij den naam zijner deze groep niet een staatkundige partij gelieft x eigen partij niet geplaatst wenscht te zien op te noemen, maar haar voor het meerendeel in- w.1 een ladder, waarop slechts revolutiemannen deelt bjj de conservatieven. Nu is weliswaar staan genoteerd. Toch is dit niet meer dan de partij der socialisten in ’t oog van Dr. Kuy- zlJn geworden, en, zooals het meestal gaat, van wensch, want als men bedenkt dat Zoo is de ladder compleet, én afwijst, hoezeer hij i De Standaard moeten beschuldigen van onvoL dat artikel behoefte heeft, ja zelfs zijn be- ledigheid, indien zijne indeeling niet alleen I staan bedreigd ziet, indien de koop mocht af- gold de partijen der revolutie, die hij bestem- j i springen en dè katholieken eenparig besloten pelt met den gezamenlijken naam Sociaal-De- zijn bod niet te accepteeren. „Buitengewoon" j mocratie. als men bedenkt, dat hij de katholieken, zijn dischgenooten, ratjetoe gaat voortzetten, die voor een katholieke maag onverteerbaar is, en desalniettemin geen andere spijs opdischt en Zelf er in smult, zonder zich te bekommeren •om de hongerenden ja zich tegenover hen aan stelt als de opvoeder die zijne kinderen zonder eten naar bed zond, wijl ze dien kost niet lust» A ten. „Buitengewoon" als men verneemt dat hij in zijne ongevoeligheid nog de sympathie heeft van de verstooten gasten, en rekenen mag op den steun der katholieken, althans van een groot deel, voor zoover zij wonen benoorden den Moerdijk. „Buitengewoon" als men hoort met hoeveel minachting hij spreekt over de I conservatieven, waartoe de katholieke party en bloc mag gerekend worden. Deze buitengewone man, die, zooals A. van t^-Dedem het kernachtig zegt, „zich bezig houdt met de strategie," kent de kaart van het land. Volgens zijn eigen mededeeling weet hij waai de meeste visehjes'zwemmen, die nog pren- dre zijn; natuurlijk dat hij op die plaatsen het water gaat beroeren en troebel of ondoorzichtig maken. Zoo heeft hij dezer dagen een trap gemaakt, in ’t oog Van den man zelf een soort Jacobsladder. Wel is dat woord niet genoemd, maar toch ligt het zeker in de bedoeling. Zie hier de zes trappen Waarop do partijen der re volutie worden geplaatst 1. Conservatieven. 2. Liberalisten. 3. Radicalen. 4. Socialisten, 5. Anarchisten. 6. Nihilisten. naam bang worden gemaaktzij moeten een andere buurt gaan zoeken om de socialisten en tege lijk de liberalisten te ontwijken. De laatsten kunnen er niet af, zegt De Standaard, omdat ze o. a. in 1846 in hunne organen den Koning En- gescharreld zijn. Spreekt toch zoo luide niet, zouden wij wil- len antwoorden, want de verdeeldheid onder Uwe meerderheid komt juist in deze dagen bij de behandeling der legerwet zoo treurig aan den dag, en als die legerwet, waarvan gij het aan Marnix kwalijk neemt, dat hij haar „niet specifiek anti-revolutionair" durft noe men, aangenomen mocht worden, zal het zijn, dank zij de hulp der gehate liberalen, eft als zij niet tot stand komt, zal dit te wijten zijl! aan verdeeldheid in eigen gelederen Maar de Boodschapper zal beide spreekwoor den wel kennen zij zal alleen, door over onze verdeeldheid te spreken, de aandacht vaneigeii twisten willen afleiden. Zij vergeet daarbij echter een en ander, waarop wjj opmerkzaam willen maken. De liberale meerderheid, heet het, kan niet regeeren, niet hervormen, zij kan alleen anti-clericaal zijn, omdat er onder dege nen, die onder liberale vlag gekozen worden-, verschillen bestaan. Eiliêve, in datzelfde nom- mer leest Gij Marnix de les, omdat zij het sa mengaan der anti-rëvolutionairen met roomschen veroordeelt. Maar staan roomschen en anti-re- volutionairen dan dichter bij elkaar dan Ker- dijk en v. Karnebeek Is er dan in uw eigen partij geen droite en geen gauche f Heeft men onder de roomschen geen dissidenten? De Boodschapper vergeet voorts dat men, om een schoon geheel te bekomen, geen eenheid van kleur noodig heeft, maar wel sainenstem- ming. En als zij nu in onze meerderheid don kerder en lichter tonen aanwjjst, dan vergeet zij, dat die tonen toch onderling harmonieereu, en dat de kleuren in haar eigen patroon tegen elkander vloeken en schreeuwen, en daarom nooit een goed geheel kunnen vormen. De Boodschapper maakt zich ongerust over de toekomst, indien de meerderheid liberaal mocht worden. Dan zal, zegt zij, „het anti- clericale vaandel wel weer ontrold, dat van de Liberale Unie neergehaald worden. „De leuze„tegen de clericalen", is dan ook wel zoo profijtelijk als een program. Beginselen zijn bij de liberalen heel mooi, maar de partij moet er geen nadeel bij hebben Wij moeten al wederom aan de beide eerst genoemde spreekwoorden denken. Hoe tracht men aari uwe zijde de kunstmatig verworven eenheid te handhaven hoe tracht men droité en gauche bijeen te houden? hoe tracht men de dissidenten en de anti-revolutionaire katho lieken tot een te brengen hoe logt men het aan om de her- en derwaarts dolende schapen weer in ééne kooi te drijven? Immers alleen door te dreigen met de liberalen, zooals men kinderen bang maakt met den zwarten man Maar dat men op die wijze geen meerderheid vormt, die iets tot stand kan brengen, die voor' de ontwikkeling en den vooruitgang van land en volk wat doen kan, die hervormen kan in den zin, waarin de natie hervormd wil hebben, dat heeft de ondervinding nu duidelijk genoeg geleerd. Zeker, wij zullen blijven waarschuwen en en waken tegen het clericalisme. In dien zin is en blijft ieder liberaal aMti-clericaal. Een der hoofdbeginselen van onze richting is en blijft, niet dat zij, zooals men lastert, den godsdienst vijandig is, maar dat kerkelijke invloe den van het gebied van den Staat geweerd moeten worden. Maar niemand denkt er aan Germaansehe góden, zou men dan niet het i trapje met 3 sporten moeten vermeerderen Zou men dan niet de conservatieven moeten plaatsen op de vierde sport van boven De zes trappen worden er dan negen, of, wanneer we onder de nihilisten nog de negativisten plaatsen, een tiental, aldus 1. Heidenen, 2. Katholieken, 3. Calvinisten, 4. Conservatieven, 5. Liberalisten, 6. Radicalen, Buitengewoon" 1 Socialisten, 8. Anarchisten, 9. Nihilisten, der laatste nummers van de Boodschapper, een anti-revolutionair blad, dat te ’s Hage verschijnt, en dat den mond vol heeft van de zoogenaamde verdeeldheid van de liberalen. Hopeloos ver deeld heeten ze, en als de stembus hun de meerderheid geeft, zal die meerderheid bijeen- zouden gedreigd hebben met het schavot. 1 kei de conservatieven dus, als steunpilaren I van het gezag, kunnen overstappen naar de christelijke democratie, of, zooals men tegen woordig zegt: het christelijk socialisme. Dit is ook wel socialisme, maar het is gekruide spijs. Peper is op de tafel en in de keuken altijd bij de hand. Dat er christelijke socialisten bestaan, zouden zelfs streng orthodoxe predikanten kun nen staven met bewijzen. Ze zijn er, en we achten den leider der anti-revolutionairen niet af keerig van dit denkbeeld, als men ’s mails eigen woorden mag gelooven. Ontviel ons in den aanhef het woord Jacobsladder, bij nader inzicht nemen we dit denkbeeld terug; veeleer zijn we geneigd te denken aan een baggermo len, welks emmers, boven gekomen, overslaan, en zich ontlasten, om dan met bekwamen spoed weer den bodem te bereiken en zich te vullen met het slijk der aarde. ConservatievenGij, die het gezag steunt, en door belastinghervorming de ontevredenheid wilt tegengaan, welke zich tegen dat gezag openbaartGij, die door den drang u ver plicht ziet het volk van een deel zijner lasten te ontheffen, maar, uit vrees voor de Socialis ten, er niet zoo vlug toe over zult gaan aan dat volk zijne rechten te verzekeren, wij waar schuwen u voor dezen vogelaar. Wanneer de ze visscherman het water heeft troebel gemaakt en gij „flauw" zijt gevallen, brengt hij u over in een beekje dat u met duizelingwekkende vaart brengt naar het meer waar de bergstroom tot stilstand en klaarheid komtin dat meer leven de christelijke socialisten, die u niet als garnalen levend in het kokend water werpen, maar u eerst de huid afstroopen en dan levend of dood in de braadpan deponeer en. Als wij u daarom goede raad schuldig zijn, blijft dan gerust op de bovenste trede. Ge hebt dan ruimte voor bespiegelingen en behoeft u niet bang te maken voor heidensche of christelijke socialisten. Blijf het gezag hoog houden, maar zoek slechts kracht in u zelf, want een ver bond met Kuyper zou zijn een vallen van den wal jn de sloot. Wij raden u dit in uw ei- gen belang mocht ge aan onze oprechtheid twijfelen, dan verwijzen wij u om inlichtingen naar Ds. Bronsveld, Ds. Vos en andere ortho- doxe predikanten, die slechts door schade wijs is ADVEBTENT1.ÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, Voor eiken regel meer 7’/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. SOEK YY IJ Lk\j XI JLV/XVXl m.Ct/»XÖU v“'» X_z 4X1 Lvlx£^ V. YV "XvJll 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1