WHS- El llllliHEITIHIUII 101 i ilMi 1BOOMIT Si®K. 1 Ijk i J Diagnose en geneesmiddel. No 61 !R91 I ’O VV O E 2\ !S T> A L' <i LT ST U S. A fv yr II. ’t plan. I dr. Siben, een bekend Aan ADV ER TER T1ËN meer 46e Algemeens Vergadering van het Nadoel. Onderw. Genootschap op 29, 30 en 31 Juli te Sneek. natuur het ligt, dat het slechts door geweld en is. Hervor- I ming cn revolutie, dat zijn in korte woorden -T A A F?. A op- vereonigen zich cn De kinderen blijven na hunne geboorte i. Den 15den Februari 1891 vergaderden te Keulen duizenden Katholieken met het doel de n iddelen te beramen tot bestrijding der sociaal- democratie. In deze vergadering werden ach- i t< reenvolgens de ziekteverschijnselen onzer maat- Deze CO ERA NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. Hoe gansch anders wanneer liet de geest van j den godsdienst is waardoor het streven tot uit roeiing van het kwaad in staat en maatschappij van 1 rot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel meer 7’/2 Cents. Bij abonnement is de prij belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. te nemen. In één woord: In plaats van re formatie komt revolutie, die wel is waar ook vele misstanden uitroeit, maar daarbij zooveel van het bestaande goede vernielt, dat zij in hare gevolgen een veel ellendiger toestand fcchept, dan die, welke er door werd veranderd. zalem en aan de bekende patriarchaal-commu- nistische regeling welke de Jczuïten bij de Indianen in Paraguay hadden ingevoerd. Maar beide instellingen waren vrijwillig, de verhou dingen droegen een hoogst eenvoudig karakter en de leden waren allen doordrongen van naas- Het hedendaag- sche communisme der sociaal-democatie onder- I j scheidt zich van de genoemde instellingen ai de twee tegenstellingen, waarom de gansche i lereerst daardoor, dat het slechts door dwang kan worden ingevoerd. Niet enkel de tiendui zenden rijken, ook niet enkel het in werkelijk heid reeds vrij aanzienlijk getal van hen, die, ofschoon niet rijk, toch welgesteld zijn, ook de v orden. 1 Het resultaat der vergadering was het op richten van een Katholieken volksbond, wiens sti even wordt uitgedrukt in art. 1 van de sta tuten „Doel van den bond is het bestrijden der dwalingen en pogingen tot omverwerping op maatschappelijk gebied, alsook de verdediging van de christelijke ordening in de maatschappij. Deze bond heeft zijne vertakkingen reeds over gansch Dui'schland en de organisatie van de millioenen leden, welke hij reeds tellen moet, ?al, wij zijn dat van Katholieke zijde zoo ge woon, zeker even Hink zijn als die der sociaal democraten. Om het belang der zaak veroor loven wij ons de vrijheid, den lezer in deze vergadering te introduceeren en met ons te luisteren naar een tweetal redevoeringen, waar in op min of meer duidelijke wijze de roeping der Kerk op maatschappelijk terrein wordt ge- schetst. De eerste spreker was aanvoerder der Katholieken in de Pfalz, zijne rede ontleenen wij het volgende Wanneer groote kringen van het volk door een machtige beweging worden aangegrepen en meêgesleept, dan mogen wij er niet aan twijfe len, of er zijn diepgaande redenen, die een ver- 1_ >andering der heerschende toestanden vorderen. Zien wij slechts terug op de Fransche revolutie in de vorige eeuw. Niemand zal zoo kortzich tig zijn, te beweren, dat deze geweldige cata strophe slechts een gevolg was van wispelturig heid, heerschzucht en sluwheid van eenige volks menners. Welken grooten invloed wij aan deze ook mogen toeschrijven, zij konden dien slechts daardoor verkrijgen, dat de toestanden in staat en maatschappij werkelijk onhoudbaar waren geworden. De geschiedenis leert ons helaas dat de beweging, de strijd tot het opruimen van bestaande misstanden gewoonlijk hun doel, de verbetering van de toestanden, niet bereiken, in weerwil van de onnoemelijke offers, die zij de menschheid opleggen. De oorzaak hiervan is, dat alle zuiver men- scholjke pogingen veel te licht zich losmaken ran den door God gewenschten bodem der we reldorde, en in plaats van misstanden en uit wassen in staat of maatschappij te verwijderen, hunne onontbeerlijke grondvesten trachten weg onderdrukking te verwezenlijken den sociaal-dcmocratisehen staat der toekomst zou.de toestand van ellende en knechtschap een algemeene zijn. Bedenken wij slechts wat in het program der sociaal-democraten over de familie en de plaats van de vrouw en kinderen zijne intrede wordt gezegd. Huwelijk en familie zullen houden; De geslachten naar vrije keus. duizenden en millioeneu, die nog een kien huisje of goedje of eenig ander bezit hun ei gendom noemen, zouden zich daartegen verzetten dat alle goederen in handen van den Staat overgingen. De eisch der sociaal-democratie naar opheffing van al het bezit in den Staat wordt dan ook ontzegd doordien onvèrJolgbarefi trek naar persoonlijke vrijheid, die dan weder te harer bescherming verlangt naar eigen be zitting, hoe gering ookWat echter de hoofdzaak isde prikkel, die thans aandrijft tot inspanning van alle geestelijke en lichame lijke krachten, zou er door vervallen en de natuurlijke trek tot traagheid behield de over hand over al de schoone redeneeringen van onbaatzuchtige!! wedijver, waarmee allen zullen vervuld zijn ten nutte der maatschappij. Wan neer de mensch een goed leven heeft, dan wil hij hot nog beter hebben, en wanneer hij weinig arbeidt, wil hij het nog minder maken. Voor deze twee gebreken zou in den toe- komstigen socialistische:! staat de poort wijd geopend zijnHet weinige, wat ik ge zegd heb, moge voldoende zijn, om te doen begrijpen, dat die toekomstige heilstaat nood- ztkeljk zal zijn: een luilekkerland voor groote kinderen." Wij merken hierbij op, dat Dr. Siben erkent, dat de maatschappij krank is en dat er een geneesmiddel moet gevonden worden, dat niet op eens, maar trapsgewijze herstelling moet aanbrengen. Het middel dat de soeiaal-demo- cratic wil aanwenden is volgens hem ten eenen- male verwerpelijk. De socialistische geneeswijze bestaat volgens hem daarin, dat men iemand die kiespijn heeft, eenvoudig het hoofd afslaat. Wel wat overdreven, zal men zeggen, maar men vergete daarbij niet dat Dr. Siben strijder» moet aanworyen teg,eu de sociaal-demooratip en daarom den goo ien daitschen Michel met het roode spook in al zjn roojheid moet doen opschrikken uit zjn behagelijke rust. Het door hem geprezen middel be varen we voor ’t volgend nummer. We hopen den lezer dan tevens in kennis te brengen met een paar andere dokters. Zeker waren de staatkundige en het Romein- scheiden slechts in de eerste dagen Zoo spoedig mogelijk neemt de staat ze over en zorgt voor hunne opvoeding. De bekwaamste leider der sociaal-democratie, August Bebel, heeft in een boek, getiteldDe vrouw in het verleden, het heden en de toe komst, bijzonder duidelijk zich over dit deel van het sociaal-democratisch program uitgespro ken, en met verbazingwekkende onverschrok kenheid de ontzettende grondstellingen er van blootgelegd en zoeken te rechtvaardigen. Ik ben overtuigd, dat zeer veel arbeiders, die he den nog zweren bij de vaan der sociaal-demo cratie, terugschrikken zouden als Bebels theo rieën over huwelijk en familie hun bekend werden. Emancipatie der vrouw, gelijkstelling van vrouw en man, vrije liefde en bevrijding van den last der kinderopvoeding dat zijn de goederen die men in uitzicht stelt aai de menschheid en bovenal aan het vrouwelijk ge slacht Ja, het is waar! ook ia onze maatschappij vervalt de vrouw menigvuldig tot zedeloosheid en de maatschappelijke kwaal is het die een aanmerkelijk deel der vrouwelijke bevolking in de armen der ondeugd drijft, van eer en waarde berooft. Maar hoe groot ook de onzedelijkheid en hoe talrijk ook hare offers zijn mogen een kleinigheid in vergelijking met hetgeen er komen zou, indien Bebel’s the orie der vrije liefde in het maatschappelijk leven werd overgebracht en als eisch werd gesteld door het meer ontwikkeld verstand. Nu kon menigeen denkenMet betrekking tot het huwelijk en het familieleven zjn de leiders de'1 sociaal-democratie op den verkeerden weg: maar toch zou het kunnen zjn dat hun econo misch stelsel overneming van alle goederen door den staat en verdeeling der noodige ge- l notmiddelen tot bevrediging der levensbehoeften I aan allen naar gelang der deelneming aan de j productie werd ingevoerd tot zegen der menschheid. Ook hebben inderdaad reeds en kele dergelijke maatschappeljke stelsels bestaan. Ik herinner hier slechts aan r der goederen van de eerste christenen in Jeru- i Amsterdam. uitvoering van t plan, om van ’92 bij de herdenking staan van ’t Genootschap, I ter te geven. Met groote meerderheid stemmen werd aangenomen, de vervaardiging van een Gedenkboek der levensgeschiedenis van ’t Genootschap. Een voorstel der afd. Kampen en Zwartsluis, tot ’t vormen van een vast kapitaal tot grond slag eener eventucele stichting voor weezen van onderwjzers, vond groote bestrjding, op grond van de machtige bezwaren, die er aan verbonden waren. Een voorbeeld van derge- Ijke stichting, dat de heer IJkema van ’s Hage aanhaalde, bracht den afgev. van genoemde af- deeling tot ’t besluit, voorloopig ’t voorstel in beweging ten guas e der arbeidende klasse draait. Moeten thans velen ontberen en versmachten in een niet-menschwaardige knechtschap in In de bijeenkomst van Donderdag werd tot de gemeenschap I vergaderplaats voor ’t volgend jnar gekozen Een crediet van f1000 werd verleend tot de aan de Alg. Verg, van ’t 50-jarig be- een feestelijk karak- van wordt gedragen. Een sprekend voorbeeld hier van geeft ons de geschiedenis der eerste eeuwen van het christendom dadelijk na in de wereld. 1 maatschappelijke verhoudingen van schap?^^ sche rÖk met Z,JU despotisme, zjne slavernj, die van sociaal-democratische zjde, alsmede die, zÜne onteering van het vrouweljk geslacht de bij do moeder, welke van Katholieke zijde daarbij genoemd er^9tc 011 verk5erJste> die nion zich denken kan. Het christendom heeft ze echter gewij zigd, niet door revolutie, door gewelddadigen ommekeer van al liet bestaande, maar langs het vreedzame spoor der hervorming, door trapsge wijze verandering van het zedelijkheidsbegrip. En terwijl de onmenscheljke besluiten omtrent de slavernij steeds verder gingen in de Romein- sche rechtsboeken, was er sedert lang geen slaaf meer te vinden, waarop zj konden toegepast worden. Op dit grootsche, voor ieder oog waar neembare, historische feit moeten wij terugzien, met het doel om ons zelf aan te moedigen en de noodige kennis te verzamelen, wanneer wij aan de bestrijding ons overgeven van de mis standen onzer hedendaagsche maatschappij. Dat ook thans de maatschappij in hare verhoudingen aan groote gebreken mank gaat, toont ons maar al te zeer het bestaan en den gestadigen wasdom der sociaal-democratische beweging. Ware niet feiteljk de toestand der arbeiders bevolking op vele plaatsen betreurenswaardig, dan zou het onverklaarbaar blijven, hoe de so ciaal-democratie zulke groote vorderingen ma ken kon. De vraag doet zich nu voor welke middelen en wegen kunnen leiden tot de bereiking van hot doel, dat men zich voorstelt. Met niet ge noeg te waardeeren duideljkheid leert ons de geschiedenis van de christeljke oudheid dat slechts heil te vinden is in een trapsgewjze op ruiming der misstanden op de baan der hervor ming. Daarentegen beweert de sociaal-demo cratie dat op den bodem onzer maatschappelj ke orde geen drageljke toestand is te scheppen voor do groote massa der arbeidersklasse. Daar om verlangt zj omverwerping dezer orde met hare pilaren: godsdienst, eigendom, huweljk en familie, en instelling eener nieuwe maatschap- I pij, die alle goederen, grond en arbeidsmid- delen in bezit neemt, en waarin, behalve de vereeniging, geen andere maatschappeljke ban den zjn, waar allen, man of vrouw, kind of grijsaard, aan elkander gelijk zjn in den plicht tot arbeiden voor de gemeenschap en in het recht om van die gemeenschap een aandeel te vorderen tot bevrediging hunner levensbehoeften. Revolutie, omverwerping van het bestaande, 1 is dus het doel der sociaal-democratie, in wier teuliefde en offervaardigheid. -V van voor OEEKER ES k Wc I.C". i t I A in 7.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1