J HP «EXEESTE El KI IBUIISSISHT SJEES IIEfflS- El IIIIEHTWIE Bill) 19911 1)1 4 1891 No. 64 Z K S-E N-V E E R T I <1 S T E J A A IZ GJ A N G Diagnose en geneesmiddel. n. I van poene van worden gesignaleerd. ■I met Op den voorgrond sta, dat wij gelooven aan maar den mensch van grooter nut dan duizend pre- een groote bedenking moeten wij maken tegen dikaties over het nietswaardige van het schep- z,Jne geneeswijze. Wij gelooven met den heer Weisz, dat de wereld ontevreden is en al meer en meer wordt de dat hiertegen geen ander middel bestaat, dan het aankweeken van tevredenheid ja, desnoods sel, dat mensch heet. Een tweede dokter, dien we aan den lezer voorstellen is de heer Weisz, professor aan katholieke universiteit te Freiburg in Zwitser- de eerste stap in die richting, maar met een Deze COTRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, f ranco in te zenden. ADVERTED TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7’/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. gehoorzaamheid. Maar wij vragen in gemoede Wanneer de menschheid ontevreden wordt over de maat schappelijke instellingen, wanneer de kerk daar bij optreedt als verdediger dier instellingen, hoe zal het dan ooit mogelijk zijn de mensch heid, anders dan door geweld te drijven naar die kerk, om genezen te worden van haar on behagelijkheid en ontevredenheid 1 Men ver geet van die zijde te veel, dat een gezonde ziel woont in een gezond lichaam, met andere woor den: dat de zielverzorgers eerst moeten mee werken aan betere verzorging van het lichaam dat zij de maatschappij in hare stoffelijke be langen moeten meehelpen hervormen, opdat zij gezond van lichaam worde. Slechts op den goed toebereiden, gemesten bodem gedijt het zaai- koren. O die zaaier moet zijn gelijkenis nog thans na bijna 1900 jaren aan professors tot leering strekken? - - In ’t persoverzicht van de Stand, wordt gewag gemaakt van hetgeen dr. Bronsveld in het jong ste nummer der Stemmen schreef over de ge makkelijkheid waaamedè anti-revolutionairen zich overal bij aansluiten. Hij had hier het oog op de gemeenteraadsverkiezingen en de samen werking van anti-revolutionairen, katholieken en voorstanders der volkspartij. „Een anti-re- volutionair is tegenwoordig een kleefstof welke zich hechten kan aan alles/ zeide hij. Gewoonlijk wordt dr. B. in een of andere asterisk door den hoofdredacteur ter loops d faire genomen. Thans heeft de schrijver van het persoverzicht hem meer direct aangevat. Hij doet dat op de volgende manier: „En dat nu schrijft de man ter neer, die over- geloopen is, met pak en zak, naar het libera lisme, dat allen man in zijn gelederen opneemt. Den ongeloovige zoowel als den wit gedaste; den voorstander der Malthusleer zoowel als den kerkbezoeker, die voor „vroom14 wordt gehouden. Met dat liberarisine gaat dr. Broüsveld mee, waar het de verkiezingen voor de Staten-Generaal geldt, om het Christelijk ministerie omver te werpen. De macht van dat liberalisme, uit de Revolutie voortgevloeid, wil dr. B. versterken; zijn invloed op de bestiering van ’s lands aan gelegenheden vergrooten. Zulks gebiedt hem, zoo zegt hij, de Schrift en zijn consciëntie. Maar als nu aan de anti-revolutionairen een knak kan gegeven worden, dan heet zeker samengaan verderfelijk. Dan is het uit den booze. Men hoorde dat op vele tonen uitschreeuwen bij vroegere Kamerverkiezingen, waar het de samen werking met de roomschen betrof; en nu, zon der te kunnen onderscheiden, legt de Kroniek schrijver denzelfden maatstaf aan bij de gemeen teraadsverkiezingen. Hij weet wel, dat deze met de politiek en de „wettenmakerij44 niets j uitstaande hebben; dat het er daar niets toe doet I of een candidaat voor landnationalisatie is, of er tegenmaar hij moet de anti-revolutionairen wonden, en daartoe is elk pijltje hem goed ge noeg. Edoch, zoo stelt dr. B. zichzelven aan de kaak. Hij mag in ’t meerdere wel doen, wat anderen in ’t mindere hebben te laten, op 1 als oneerlijken en trouweloozen te i Het Vaderland schrijft het volgende over de crisis: Is er ook heden'nog geen oplossing waakt het gevoel van de waarde van den mensch daaruit komt de ware godsdienstzin, die slechts Daartoe is het erkennen van de waarde van de goede bedoelingen van dezen dokter, een UIT DE PERS. land. Natuurlijk verwacht deze niet de gene zing der maatschappij langs den weg der soci- aal-democraten. Toch komt er een dankbetui ging aan hun adres, dat deze aangetoond heb ben, wat van katholieke zijde reeds vroeger beweerd werd, dat de sociale quaestie niet al leen de maag betrof, maar ook de zedelijke en godsdienstige beginselen der menschelijke maat schappij daarin waren opgenomen. En ten be- 1 u..i:„u onze verhoudingen zijn in gisting en oplossing. Niets, noch personen, noch instellingen voelen vasten grond onder zich. Een gevoel van on behagelijkheid, onzekerheid, ontevreden heid heeft zich van alle kringen meester gemaakt, van de lagere maar ook van de hoogere de regeeringen gaan heen en weer als het riet in den windde ontevredenheid richt zich tegen den staat, tegen de maatschappij zelfIn het maatschappelijk leven neemt de strijd om het bestaan steeds grooter afme En nu volgt er een verkettering van het li beralisme uit hare gelederen zijn de sociaal democraten voortgekomen, zegt de professor. Zij heeft het recht onafhankelijk gemaakt van rede en godsdienst. Zij is de oorzaak dat de sociaal-democratie spot met allen godsdienst dat zij rukt aan de pilaren der maatschappij, gelijk een leeuw aan de tralies van zijn hok Een kleine opmerking, heer professor! Gij verzuimt te vertellen, dat het liberalisme slechts een tusschending isdat het ontstaan is uit den godsdienst, welke de kerk leeraartgij vergeet te vertellen dat de kerk dat getraliede hok heeft uitgevonden, waarin de menschenmaatschappij moet bewaard worden. Maar verder Het groote gevaar der sociaal-democratie, zegt de heer Weisz, is, dat de christelijke wereld orde, alias de kerk, moet worden neergewor pen. De eenige redding is gehoorzaamheid aan te kweeken jegens de geboden van den chris- telijken godsdienst. De liberalen moeten, vol gens hem, hunne denkbeelden prijsgeven. Zij moeten er toe meewerken, dat de wetgeving een innig verbond sluite met godsdienst en ze delijkheid. Er moet komen een klassieke vor ming, waaruit de wereld weder achting voor de ouden en hunne daden, achting voor afkomst I en wet en vooral achting voor God kan leeren. te komen tot de volle W1J noS meer 1100,1hebben is de heer' - 1 ^Konnij van den godsdienst, dat is geloof en I vroomheid, dat is de erkentenis, dat God de flinke wetgeving komt de tweededaarmee ont- van 1 pij. Tot dusver de professor. lust heeft in het leven voor zijne broederen. crisis gekomen; met grond kan worden verzekerd, dat de kansen voor een spoedige oplossing zeer I gunstig staan. Wat het meest belemmerend heeft gewerkt, is eenvoudig het feit, dat mot het zomer seizoen vele personen, met wie moest gesproken en geconfereerd worden, afwezig en soms moei lijk te vinden waren. Van de zijde der Kroon zijn niet, zooals van sommige zijden beweerd is, belommerende voorwaarden gesteld, althans niet van het oogenblik af, dat, aan den heer Van Tieuhoven de opdracht der Kabinets-formatie is gegeven en deze door hem is aanvaard, wat later dan vrij algemeen werd aangenomen in de laatste dagen van Juli is geschied. De op dracht is niet verstrekt aan de heereu Van Tien- hoven en Tak gezamenlijk, maar eerstgenoemde heeft zich dadelijk tot den heer Tak gewend, die natuurlijk alleen onder bepaalde voorwadr- den er in kon toestemmen zich in een eventu- eele combinatie te laten opnemen. Zijn toetre ding kan niet anders beteokenen dan dat zijn voorwaarden door den heer Van Tienhoven zijn aanvaard en een program in den geest van dat der Liberale Unie, met kiesrechthervorming op den voorgrond, regeeringsprogram zal worden. Deze mededeelingen zijn ongetwijfeld voor aan vulling vatbaar. Wat is er gebeurd, zal men vragen, van begin Juli, toon het ministerie zijn ontslag in diende, tot de laatste dagen van Juli? Welke belemmerende bepalingen hebben het voorbereidend werk in dien tijd vertraagd enz. enz. Maar laat ons hopen, dat het optreden van een krachtig liberaal ministerie spoedig aan allo geruchten en verhalen een eind make. De Tijd neemt intusschen reeds een loopje de „glansheldere44 verklaringen van het ter zake van de ministerieele crisis, voor zoover het blad den langen duur toeschrijft aan het „naar buiten44 zijn van de aspirant-minis ters. ’t Is waar zegt het blad de corres pondentie der treinen laat, gelijk bekend is, te wenschen overtelegrafceren is wat duur en schrijven, nu ja, dat gaat zoover dis het voeten heeftBij zomerdag heeft het politieke Nederland iets wat herinnert aan darkest Afrika. Alen is er zoek „Intusschen zijn wij het ook nu nog niet met ons-zelven eens, zoo vervolgt de Tijd, of da verklaring van het Vad. kan dienen alleen om de tweede, of ook om de eerste periode van de crisis voor het Nederlandsche publiek begrijpe lijk te maken. Immers, van twee perioden schijnt men te moeten spreken. De eerste loo- pende van begin tot de laatste dagen van Juli, de tweede loopende van dezelfde laatste dagen tot het huidige oogenblik, dat ons nog niets van een ministerie te zien geeft dan geruch ten. Gesteld eens dat de hh. Van Tienhoven en Tak want volgens het Vad. schijnen bei den van den aanvang af het te zijn eens ge weest de „belemmering44 door de Sommer- frissche hunner aanstaande collega’s als veront schuldiging voor den langen duur der onder- handelingen kunnen doen gelden, mag vol- geus het liberale blad die „belemmering44 ook dienst doen, om de eerste 34 weken van de crisis te verklaren Of zullen deze haar een voudigste verklaring vinden in „belemmerende voorwaarden van de zijde der Kroon En zoo ja, gaat het dan wel aan, met het Vad. te zeg gen„Wat het meest belemmerend heeft gewerkt is eenvoudig het feit,44 enz.? „Zelfs hebben we bezwaar om ons bij de i verklaring van het Vad. ook voor de tweede I periode der crisis in alle deelen neer te leggen, i Aangenomen/ dat in de Juli-maAnd de als toe komstige ministers gedoodverfde liberale staats lieden, uit bescheidenheid of uit zucht naar een de i verdiende ontspanning, „niet te vinden44 waren, Welke geneesmiddelen beveelt Dr. Siben aan ter genezing van dezen maatschappelijken kan ker De wetgeving en daarnaast de terugkeer der maatschappij op den bodem des christen doms. De wetgeving houde zich bezig met Zondags- W1jze yOigt dan een aanhaling uit Bebel rust, bescherming en verheffing van den werk- I mansstand door het bepalen van een maxima- len arbeidsdag, met kinder- en vrouwenarbeid en met de invoering van scheidsgerechten of arbeidsraden. Wij veroorloven ons hierbij te doen opmer- ken, dat Zondagsrust de eereplaats inneemt op het program. Van dr. Siben hadden we na zij ne zakelijke behandeling iets anders verwacht. Naar onze meening moet de wetgeving be ginnen met verandering te brengen op maat schappelijk terrein en zich allereerst bezig hou den met een betere behartiging der stoffelijke belangen van de lagere volksklassedaaruit 2^1 dan als vanzelf ontstaan wat dr. Siben door ^e.n afzonderlijke behandeling wenscht verkre- gep te ziende herstelling van het christendom. In een wereld als de onze, waarin nog alom de Mauchester-leer wordt gehuldigd, dat een egoïst nuttig is voor de gemeenschap, kan men onmogelijk door godsdienstzin aan te kweeken den mensch van het stoffelijke af brengen en als gevolg daarvan zelf- en genotzucht verbannen. Het lichaam lijdt zoolang de hartkwaal niet genezen is. Hoezeer wij dan ook waardeeren wat van Katholieke zijde gedaan wordt om de aandacht te vestigen op de waarheid dat onze maatschap pij krank ismet hoeveel genoegen wij kennis genomen hebben van den ernst waarmee de Paus in zijn jongste encycliek deze zaak be spreekt, wij kunnen onze teleurstelling niet ver helen over het feit, dat het geneesmiddel moet worden afgehaald aan de kerkdeur. Ook wij zijn van meening dat zonder godsdienst geen hervorming onzer maatschappij op den duur bestaanbaar is. Zoolang niet de menschen tot het besef komen dat leven voor de gemeenschap, leven voor zijn medemensch aan dat leven zijn hoogste waarde geeft, zoolang zal de maatschap pij krank blijven. Toch zijn we op den goe den wegbij veel wat de wereld ontsiert zien we toch allerwege in den hof een bloempje ontluiken dat eigen waardebesef heetwelnu, dat moet het begin zijn om I Wat wij nog waardee ing van den medemensch. Wel is het schappij eenige onbeperkte wetgever is op het gebied van het recht, van den staat, van de maatschap- oi NVEUK tingen aan. De strijd van allen tegen allen is op geweldige wijze ontbrand en wordt onbarm hartig, bijna zonder keus in de middelen, ge voerd.”

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1