«■ffl BBIIMIIHIW SUH a rz Diagnase en geneesmiddel. 1891 No. 66 Z ID S E N-V EERTIQSTE J A A R GF A N GF. 4 - A U S T U S. zvii: k i >k -< nog het oordeel weer te ge- M 4' .4 r in. Bekendmaking. ARBEIDSWET. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek, Bij deze Osurant behoort alg bijblad Feuil leton nummer 97. ADVERTEKT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. W aarom 1 vragen van het de I vergadering den zegen te geven, bid ik God den I „Zij is toegerust met de kenteekenen haar door God geschonken, opdat zij voor de ge- heele wereld te erkennen valt. Daarom kun nen de poorten der hel haar niet overweldigen, daarom groeit zij in weerwil van allen tegen stand over de aarde als een boom, Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. *4 ven van b Thans rest ons den derden geneesheer; het zijn de woorden van den aartsbisschop Philippas uit Keulen, die we hier te citeeren hebben: „Terwijl ik deze plaats betreed, om aan takken uitspreidt, opdat de vogelen des hemels schildering daaronder bescherming vinden en daarin wonen. wordt afgewogen Daarom heeft Hij Ijaar onderscheiden door won en martelaren en door de menschheid brengt, j ons nauw aan deze heilige voor haar reen twij en vrij- wordt opgesloten en beheerscht? 1 wordt tevreden gesteld met een spreuk als Er is een God in den hemel, die liefde heet? Of, wanneer ook dat met voldoende is, wordt die zijn0 opgewekt met een zelfzuchtigen prikkel door de i van dat eeuwige geluk, dat dubbel voor hem, die op deze aarde dubbel lijdt en uitgezogen wordt Naar onze meening heeft de aartsbisschop eerlijk, maar niet politiek gesproken. Voor iedeij die hierover gaat nadenken, moet het duidelijk worden, dat de kerk, naarmate het i volk de oogen opengaan, zal worden een bol- werk van den adel. Op die wijze worden de woorden van den grooten man uit Nazareth bespotte]ijk gemaakt en loopt de wereldorde gevaar. Gouverner c'est prévoir. Wil de kerk heerschen, dan moet zij voorziendan moet zij de maatschappij mee hervormen en niet zich verzetten tegen den tijdgeest, die bepaald democratisch wordt. De geneeskruiden zijn in de maatschappij te vinden; een verdoovend middel, zooals de kerk wil aanbrengen, stilt oogenblikkelijk de pijn maar vraagt het aan de gebruikers van opium en salisyl die mid delen sloopen het lichaam. Maar ook dat ge vaar is maar fictief, sinds het gebleken is dat bet monnikenwerk is, zich tegen den geest des tijds te verzetten, dien geest, welke steeds meer doordringt in onze maatschappij dat de God van liefde deze schoone aarde gegeven heeft aan alle schepselen en dat het in de oogen van dien God een schande is, dat er van die schep selen een uiterst klein deel is, dat van die schoone en vruchtbare aarde geniet, en een verbazend groot deel dat slaaft èn lijdt èn ont beert! We weten wel dat de kerk dat noemt revolutietaal, maar die wetenschap, zoo treurig, waar het betreft de kerk van Jezus, den man der kleenen, maakt deze instelling tot een on mogelijkheid. Een waarlijk christelijke instel ling, die zich op de been moet houden door te werken op de ondeugden in den mensch, noemt iedereen onzinnig; een christelijke kerk, die hare geloovigen zoekt te binden door aller lei schoone voorspiegelingen on toezeggingen omtrent de toekomst, vloekt met de schoone leer van JezusGod lief te hebben boven alles en onzen naaste als ons zelve. Wij wenschen ons van een bond, die op der gelijke overwegingen gegrond werd, geen illusie te maken; een tijdlang moge hij een macht vormen tegenover de revolutiemannen; de stroom van den vooruitgang moge voor eenigen tijd door dat groote kerkgebouw worden in bedwang gehouden die stroom knaagt en knabbelt aan de fundamenten der Heilige Kerk, tot de massa omver tuimelt en door den vloed ver zwolgen wordt. Een kerk, die hare roeping begrijpt, drijft met den stroom meein de drij vende ark wordt overboord geworpen wat ver ouderde ballast is, maar de manschap zorgt voor nieuwen voorraad. Als de kerk aldus hare roeping begrjpt en de jongste encycliek van den paus doet dit min of meer hopen dan is de toekomst aan de kerk zoo niet, dan gaat zij te gronde, om, evenals in de vorige eeuw, plaats te maken voor den tempel der rede. deren, door de heiligen den zegen, dien zij aan Daarom sluiten wij Kerk aartwj strijden verlangen voor haar onafhankelijkheid heid in haren arbeid en in de verkondiging ba rer leer. Deze vrijheid en onafhankelijkheid laten wij ons door al het goud en zilver der wereld niet afkoopen. Daarom willen wij ons aansluiten aan deze bruid van Christus, aan de ze zuil en grondvest der waarheid. „Terwijl ik u nu mijnen zegen geef, bid ik God, dat hij u allen versterken moge in dit hei lige katholieke geloof, dat hij u beware als trouwe, levende leden van onze heilige kerk, die katholiek leven en katholiek sterven willen, opdat zij in haar het hemelrijk beërven; in de triomfeerende kerk, zooals God aan zijne trou we kinderen heeft beloofd/ Aldus de aartsbisschop. De diagnose heeft hem doen zien, dat de kwaal enkel schuilt in het niet-gelooven. De kwaal behoeft daarom geen ander geneesmiddel, dan hetgeen de kerk aanbiedtwordt allen geloovig, keert terug tot die heilige instelling en gij zijt genezen neen, de maatschappij is genezen. Maar die dnivelsche woelwaters, die het zaad der ontevredenheid zaaien, hebben heel wat op hun gewetenImmers, zij komen geheel in verzet met den heiligen wil Gods, dat er zijn armen en rijken, voornamen en geringen Een andere sociale quaestie kent de aarts bisschop niet’t is alles ontevredenheid en zelf zucht. Nu is het onbetwistbaar dat deze twee lingzusters ware kwelduivels in onze maat schappij, voortwoekeren als uitvloeisel der wel haast verouderde theorie, dat er geen betere wereld denkbaar is dan die waarin men leert van elk voor zich. Maar, goede aartsbisschop het is toch vreemd dat het socialisme zich al dus keert tegen de kerk en omgekeerd. Het socialisme, dat leertalles voor allen, eischt dat de maatschappij afstand zal doen van den ouden zelfzuchtigen stelregel. Staat de kerk dan op de bres voor de zelfzucht I van de kerk Zou het niet zijn tengevolge partij kiezen dier kerk voor de oude, kranke maatschappij met hare vele onrechtvaardige instellingen We vragen het, maar we meenen voor die vragen alleszins grond te hebben, wanneer we de werking dier kerk, en het heulen van ba- I ronnen met die kerk nagaan. Wordt de kerk van Christus niet verlaagd tot een vesting der aristocratie Heeft de kerk niet alles gedaan I om het levende woord van den grooten wereld- I 1,A.vr.r,„np I-a onl mef (Jje Sf,0611011 j 1 vestingen te bouwen ’waarin het arme volk Waarin het Heer, dat hij de volheid zijner gaven en gena de op ons neerzenden moge, dat hij ons echter in ’t bijzonder de gave zende, die, zou ik zeggen, alleen geschikt is om in waarheid de sociale qjiaestie op te lossen, en den socialen vrede te herstellen: De gave van het christelijk geloof. „Het geloof is des menschen grootste schat en wel uit twee oorzaken. Het is de sleutel van j het eeuwige geluk, want de Heer zegt: Wie gelooft zal zalig wordenwie echter niet gelooft, die is reeds geoordeeld. Ten tweede is het geloof de sleutel van het aardsch geluk, omdat het aardsche geluk juist in het innerlijke, in de tevredenheid van het hart ligt, en wanneer dat waar is voor iederen mensch, dan is het bij uitstek waar voor den arme, voor den armen werkman. „Werpen wij thans een vluchtigen blik op den toestand van den ongeloovigen en op den toestand van den geloovigen arbeider. Wij zien den ongeloovigen, zooals hij zich aan ons open- baart in zijne onverschilligheid omtrent Jezus Christus, den verlosser; omtrent Zijne Heilige Kerk, aau welke Hij alle waarheid en genade heeft toevertrouwd; omtrent God, den schepper van hemel en aardemaar ook zien wij hem in zijn geloof aan het toe val, aan het noodlot, aan den loop der natuur. Welk een treurige toestandHoe kan er bij zulke beschouwingen vrede en geluk in den mensch zijn In ieder medisch ligt de behoefte aan geluk de ongeloo- vige geeft het eeuwige geluk prijs, om slechts aardsch geluk te hebben. Maar hij heeft dit geluk niethij is arm, hij moet hard werken, kruis en lijden treffen hem Hoe kan er in zijn "binnenste vrede en rust komen Hij wordt ver bitterd tegen het noodlot, dat hem verdoemt, dat hem doemt tot ontbering, terwijl het aan anderen overvloed en rozengeur geeft. Zijn hart wordt vervit.1 met nijd jegens de meer bevoorrechten hij luistert naar de drogredenen van woelzieke geesten, die verkonden dat aard- t mche vreugde in den socialistischen staat steeds bloeien zal. Daarop hoopt hij. Maar vergeefs is deze hoop, zij zal nooit worden vervuld. Zoo, ontevreden met zijn toestand, vol nijd en ver bittering jegens de omgeving on de hooger ge- pl ratsten, te vergeefs Impend op de vervulling j zijner wenschen hoe kan daar geluk bij hem zijn En als wij nu bedenken, dat God, de Verlichter, zich allorwege openbaart; dat God de Heer in zijn geweten spreekt; dat hij geen di innerlijke rust heeft, en dat hij de eeuwigheid vreezet! moot, die hij loochent dan zult gij met mij instemmen: waarlijk, hij kan op aarde niet gelukkig zijn. En nu de eeuwigheid God heeft zelf daarover gesproken. „Thans werpen wij een blik op den armen geloovigen arbeider. Hij verkeert, in nood, in kommer, heeft moeilijke dagen en wordt door kruis en lijden bezocht. „Maar hij weet, dat er een God in den he mel is, die hem uit liefde geschapen heeft; dat God de Heer de aardsche kwalen niet verwekt maar toegelaten heeft; dat zij door de zonde vau het geschapene in de wereld zijn gekomen. I Hij weet dat naar Gods heiligen wil het onder- I scheid in standen moet bestaandat er zijn rij ken en armen, voornamen en geringen De geloovige arbeider weet: dat leed, kruis en arbeid niets anders dan boetedoening is en ver zoening voor de algemeene schuld van het menschengeslaeht. Daarom draagt hij boetvaar dig dit kruis, en hij weet door zijn geloof, dat alles wat wij dulden en dragen uit liefde voor God, wordt opgeschreven in het boek des levens. Hij ziet zijn Heer en God afdalen uit den he mel, het menschelijk lot kiezen, en in armoede, nood en deemoed leven. Hij ziet Hem gebo ren worden in den stal te Bethlehem, hij ziet Hem in zwaren arbeid tot aan zijn dertigste levensjaar, in moeilijken lichamelijken arbeid en daarna als een arm zendeling in Palastina rondtrekken. „Eindelijk ziet hij Hem aan het Kruisde krib zijn wieg en het kruis zijn sterfbed Waarlijk, zoo verzoent de geloovige arbeider zich met zijn lot, daar buigt hij zich onder de hand van God. Hij herinnert zich de woorden van den Hear Den armen wordt het evangelie ge predikt en hun wordt het loon van God op bijzondere wijze toegezegd. Hij weet door zijn geloof, dat alles, wat hij doet en draagt, hem boven aangerekend wordt en dat zijn loon te hooger zijn zal, hoemeer hij ontbeerde, hoemeer zorg en kommer hij gedragen heeft. Zoo komt er tevredenheid in zijn, hart, hij buigt onder Gods wil, hij is innerlijk gelukkig. „Ik ben overtuigd, dat de arme Lazarus niet met den rijke zou geruild hebben, als hij diens gemoedstoestand had moeten overnemen. Door het hart en in ons binnenste worden wij slechts gelukkig. „Het rijk Gods is in u“ zoo heeft de Heiland gesproken. Slechts het uitzicht op I is het socialisme vijand het loon, dat eeuwig duurt, eeuwig bij God we. Zou het niet zijl te zijn en honderd-, ja duizendvoudig schadeloos gesteld te worden, geeft tevredenheid, vertrou wen en een innerlijk geluk, dat door geen goud of zilver betaald kan worden. Daarom wensch ik van ganscher harte en ik smeek het van God, dat hij in onze harten het heilige geloof zenden moge. Het geloof zelf echter is aan de levende verkondiging van onze heilige kerk ge- bonden, die in opdracht heeft, het geloof te I leeren, te bewaren en het aan anderen mee te deelen. j hervormer te versteenen, T L :it COURA1V S A E E ■ns- ej dibibihb won he I j a A f XWM»

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1