rm ■ITEIHEHRROlISSEfflTSiEL J I 1891 No. 86 Z E S-E N-V EERTIQSTE J A R O A N G. HIT CHRISTELIJKE BRON? r O C T H E It 31 a ons aange- ver- inr. j j -4 ADVERTED TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. - B E K£E NDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de tweede kalvermarkt dit jaar invalt op Maandag 2 November e. k. Sneek den 20 October 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. Deze CO TRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post fl.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. anee Israëlite en i gewerkt worde in den geest van het anti-semi- i zijn aanslag op den bij de wet bepaalden voet te voldoen. Sneek, 28 October 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. Tusschen de vereeniging het Nederl. Rund- niet zoo boven alle bedenking I De jodenvervolging, gelijk die in dit jaar plaats vindt in Rusland, heeft allerwege de verontwaar diging gewekt der beschaafde volkeren en, gelijk onze lezers weten, in ons land, ook in onze gemeente, heeft men een beroep gedaan op het menschelijkheidsgevoel, ten einde die ongeluk- kigen eenige ondersteuning te doen geworden. Dat die Joden-verjagerij ook buiten Rusland’s grenzen zich vertoont, getuigt het optreden van den Berlijnschen, gewezen hofprediker Stöcken en het zou niet zijn .aan te geven, welke uitbreiding die anti-semitische beweging kon hebben verkre gen, had zij niet een gepaste deuk ontvangen, doordat de Duitsche Keizer, Stöcker van zijn hoog maatschappelijk voetstuk heeft geschoven. Dat die joden-opjagerij ook in ons land schijnt wortel te willen schieten, getuigt het onlangs in Limburg gebeurde, met den uitgever van „de Talmudjood®, in welk geschrift van de joden niet veel goeds werd verkondigd. Nog wijzen wij op een TjMholieke zijde uitgegeven geschrift vangen „Maar nog eens wat moet er tegen de over- heersching der Joden gedaan worden De schrijver wil geen gewelddadige Jodenvervolging (hoe lief!); daarvan gruwt de rechtvaardigheid. Maar hij smeekt om Christenbeseherming met woord en daadHij verlangt aansluiting bij de mee- ning van den gewezen hofprediker Stöcker, die in 1884 openlijk zeide „de houding der Joden is voor alle beschaafde volken een gevaar een algemeene bond tegen de Joden, om dezen invloed te vernietigen is een onbetwistbare plicht voor de christelijke wereld. „Hij vraagt dat er -- 7" tisch verbond en van de anti-Vrijmetselaarscli- I que, en wil dat de man van naam en gezag opsta, die de regeling van dit werk moedig in j handen neemt. Hij wil dat de Christenen zich 1 niet langer met Joden inlaten, dan zullen dezen van zelf machteloos worden. Geen Joden in kunnen, zij mogen geen Christenen vertegen- vingerwijzingen. „Wat is er,® vraagt hij, „bij de laatste kiezing der kamerleden, ten opzichte van woordigen, en dan besluit hij als volgt: „Houden wij ons overtuigd, dat wij de ont- christclijking van Nederland, waarop de Jood het van nature gemunt heeft, niet in de handen mogen werkendat zij tot vernietiging van bloei en welvaart zal leidendat het kwaad in de kiem moet gesmoord worden, en dat indien wij den Jood niet weren van onzen haard en altaar, hem in laten dringen in onze zaken, in ons onderwijs, in ons Staat- en Stads-èestwur, en daaronder praktisch in de regeling van den Christelijken godsdienst dat dan het woord ook bij ons in vervulling zal gaan, dat met al zijn verschrikking zes en dertig millioen Fran- schen dreigt, het woord van den Jood Stern „Ik weet niet, hoe over eenige jaren een Christen zal kunnen leven,® „leven dat is bestaan, leven, dat is de plichten van zijn godsdienst vervullen/ De Katholieken in Limburg hebben blijkbaar niet veel op met de „Joden® de humani teit echter teekent protest aan tegen zooveel christelijke(?) liefdeloosheid, die den eenen mensch tegen den andere ophitst en door schan delijke verdachtmaking ook in ons vrijzinnig Nederland de „Judenhetze® tracht uit te lok ken. Maar, gelukkig „aan de vruchten kent men den boom,® en de Limburgsche boom, welks vergiftigde vruchten van liefdeloosheid, haat en ver volging szucht tegen onze mede-men- schen onder den glimp van een „christelijk zonnetje® wordt aangekweekt, zal daar mis schien op zijn plaats zijn, maar, naar wij vertrouwen verder in ons land geen wortel schieten. De nasmaak zijner vruchten zou dan ook wel zoo wrang zijn, dat men ze zich niet graag weer uit zoo'n „christelijke® schaal zou laten aanbieden. KENNISGE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken aan de ingezetenen be kend, dat het door hen vastgesteld Suppletoir- Kohier van Belasting op de binnen deze ge meente gehouden wordende Honden, dienst 1891, aan den Gemeente-Ontvanger ter invordering is ingezonden en alzoo een ieder verplicht is zelf machteloos worden. Geen Joden in i Gemeenteraad meer of Kamer, roept hij uit, zij beschouwing treden, maar geeft toch enkele kunnen, zij mug' vinrrorwiirrnii Vt dat o. a. UIT DE PERS. gaande een uitvoerig schrijven van den alge- meenen secretaris van eerstgenoemde vereeni ging, den heer P. F. L. Waldeck. Aan het verzoek om ’tgeheele stuk te plaat sen kunnen wij met het oog op de beschikbare ruimte niet voldoen. Gaarne doelen wij echter den hoofdinhoud mede onze lezers weten dan waarover de strijd loopt en kunnen zich verder desbewust, elders op de hoogte stellen. De verhouding van de beide vereenigingen onderling blijkt het beste uit enkele data. Den 3en Febr. 1875 had de eerste algemeene vergadering van het „Nederl. Rundvee-stamb.® plaats. Hoewel de vereeniging in alle provin ciën werkte werd toch 13 Augustus 1879 de vereeniging het „Friesche Rundvee-stamb.® op gericht, met het gevolg dat na 1880 geen enkel stuk vee uit Friesland meer in het Nederl. stamb. werd ingeschreven. Op 27 April 1881» besloot het „Nederl. Rundvee-stamb.® provinci ale afdeelingen te stichten met meer zelfstan digheid, wat ook in Friesland geschiedde. Deze afd. deed de Friesche vereeniging veel concurrentie aan, vooral daar het „Fr. Rund vee-stamb.® besloten had na 1 Mei 1884 de aanvragen tot keuring te beperken tot erkende afstammelingen van reeds ingeschreven vee. Dit besluit was echter niet vol te houden en in 1884 werd dan ook een „hulp-stamboek® aangelegd, omdat nog niet alle uitmuntende exemplaren waren ingeschreven. Dit hulp- stamboek in Oct. ’88 gesloten werd weer in 1890 geopend, omdat er niet genoeg materieel was verzameld om met de afstammelingen voort te fokken en ook om jonge boeren gelegenheid te geven vee in te laten schrijven. De vereeniging het „Ned. Rundv.-stamboek® stelde daarentegen geen beperkingen en nam op uitmuntend aan hare leden toebehoorend en in Nederland gehouden rundvee van Neder- landsche veeslagen.® Verder werd bij de in schrijving een afschrift gegeven met duidelijke aanwijzing van den dag waarop de inspecteur het dier gekeurd heeft en den dag waarop het officieel is ingeschreven. Overigens is de eigenaar vrij om het ingeschreven dier te ver- koopen, iets dat, volgens de heer W., ook bij het Friesche Rundvee-stamboek toegestaan wordt. Zoo is de feitelijke stand van zaken. Hoe is nu de onderlinge naijver tot openbaring gekomen? Het schrijven van den heer Waldeck legt aan de vereeniging het „Friesche rundv.-stamb.® het volgende ten laste. Ten eerste een brief van 28 Febr. ’91 waar in aan het hoofdbestuur van het Ned. rundv.- stamb. verweten wordt vee op te nemen, dat bestemd is voor uitvoer naar Duitschland; ten tweede een uitlating in een officieel stuk van 30 Mei ’91, als zou het Ned. rundv.-stamb. zich schuldig maken „aan een onwaardige concur rentie met vee buiten het stamboek,® kortom met „knoeierijen;® en eindelijk een schrij ven in het maandblad der Friesche vereeniging, waarin het Ned. rundv.-stamb. verweten wordt „niet uitsluitend uitmuntend vee® in te schrijven. Een commissie, bestaande uit de heeren J. Breebaart Kz. te Winkel, G. baron Sloet van Marxveld te Vollenhoven en L. N. Tonkes te Solwerd, onderzocht de zaak. Zij kwam tot de conclussie, dat zoowel het bestuur als de in specteur der afdeeling volkomen naar behooren hadden gehandeld, doch dat juist de vereeniging het Friesch rundveestamboek (men denkt on willekeurig aan den pot en den ketel) dieren inschreef, waarvan de gunstige hoedanigheid j was. het Friesche Rundvee-stamboek 1 De vereeniging het „Ned. rundveestamboek® is verschil gerezen. Wij ontvangen dienaan- schrijft de onaangenaamheden dan ook alleen dezer dagen van Ka- „de Jood®, hetwelk door den schrijver wordt genoemd „Een waarschuwend woord aan den Christen.® In dat geschrift hetwelk een aanbevelende recensie geniet in het katholieke tijdschrift „het Dompertje van den ouden Valentijri'wordt o. a. niets minder dan het volgende verklaard „Volgens de uitdrukkelijke voorschriften van dien Talmud nu zijn de Joden verplicht door alle middelen den Christenen afbreuk te doen, -en die voorschriften brengen zij maar al te ijverig in practijk. Vooral in den tegenwoordi- gen tijd zijn zij er geheel op ingericht de christelijke samenleving te exploiteeren, uit te zuigen en onder hun juk te brengen. Daartoe beschikken zij over de machtigste middelen renten, den kabeljauw het geld, de pers, het Joden verbond, de Alli- de vrijmetselarij, zooals in brochuurtje door tal van feiten wordt toond.® Daarna tracht de schrijver aan te toonen, Frankrijk geheel geregeerd wordt door Joden, en zegt in zijn besluit: „Frankrijk heeft ons de Joden met de sprekendste trekken ge toond één woord van het geheel van feiten en getuigenissen samen„Christenhaat.® „Dat de Jood derhalve onze onverzoenlijke vijand is, dat de Moderne Jood voor altijd is te duchten, om de schrikbarende macht die hij met de Vrijmetselarij uitoefent dit is zoo •^klaar als de dag. „De vraag is nu maarwat staat ons daar tegen te doen Want wat we in Frankrijk ge zien hebben, bedreigt evenzeer ook ons vader land, waar het gevaar nog grooter is, omdat de Joden er betrekkelijk veel talrijker zijn. De schrijver wil daaromtrent in geen uitvoerige Bij deze Courant behoort ale bijblad Feuil- i T, ton-nummar 102 Levy te Amsterdam geschied Dezelfde heer Levy was het toch, die in zijn geschrijf over de studie van dr. Nolens met de christelijke rechtschapenheid en zelfs met de Joodsche rechtsgeleerdheid den draak had gestoken. Welke dagbladen hebben invloed, dan Rotter dammer en Handelsblad, wie kan beter dan de heer Polak, in fraai geciseleerde volzinnen, zeer onheusche, zeer onchristelijke sympathieën luchten „Wie oefent de groote pressie op kiezers en verkiesbaren uit, zoo het ook bij ons niet de Jood is, zij het dan de Jood-Vrijmetselaar, of de door de Joden bestuurde Vrijmetselaars of eenvoudig de jood? 1) „Wie is de „groote kiezer van Nederland,11 volgens jhr. Tindall’s brochure, wie anders dan een Joodsch Amsterdamsch bankier. 2) „Voor jhr. Tindall’s rekening blijve de zon derlinge bewering, dat die man een der beste zonen des lands is laten wij deze zekerheid liever aan den Kenner der hartenmaar dat een Jood 9 zetels in de Kamer regeltdat een Jood, feitelijk een vreemdeling ook onder ons, „een natie op zich zelf,* den gemeenteraad van Amsterdam in zijn hand heeft, dat is een schande die niet op Nederland rusten moest, al heet die Jood ook A. Wertheim en Co. „Dat Pincoffs zich heeft kunnen „verwijderen;® „Dat onze grootste handelshuizen van de Joden afhangen „Dat de Hooge Raad der O.-Indiën eene Joden-meerderheid telt „Dat de West-Indiën hun speelbal zijn, „Dat teekent hun macht reeds nagenoeg, en dat is een schande voor het Christen-Neder- land, dat is een ramp die geen Christen mag willen dulden, al werpt dan ook een Joodsche bankier soms eenige guldens in Christenhanden, om met het spierinkje van het honderdste zijner voor de „Natie"’ te OEEKER OI RA\ ;ta* leton-nummer 102. I i i i i d 2) Het katholieke hoofdorgaan „de Tijd“ zij lof gebracht voor vee-stamboek en den moed waarmee zij Tindall in deze steunde. (Tijd 21 Juli i 1891.) (Noot van het Dompertje.) i ■ik- h iimmnHui took n 1) Vergaten wij wat de Jood Levy onlange te Roermond uit zette (Noot van het Dompertje MM»——B—»TWI

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1