1
<Mffl H Bl MRMMS8MHIT SUL
r-
I
1891
No. 91
Z E S-E N-V E r, R T I (i ST E J A
R G A N G.
i
CAUSAAL VERBAND.
it
E I
m I
in I
I
i
Vrijwilligs Oefeningen
18 Ai O V E 11 IS JR.
I
ii.
dan gewis zal het eeuwig moeten wachten. Die
men-
wor-
1
dien
ring, die veredelt.
Wien veel talenten gegeven zijn,
Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post t 1_25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
ander punt
de orde.
Ieder weet of kan weten, dat de behandeling
i-
n
E
ts
•If
n-
le
n-
den geslagen. Er zijn bloesems der mensche-
lijke ziel, die, eenmaal afgerukt en vertreden,
zij niet weder uitbottengesloten deuren des levens, i
rm- rim nimmormoor o-onnond worden
.k
ïd
•t,
ill I
in I
in I
;e I
;r I
n I
ts
n I
ADVERTENT1ÊN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents
voor eiken regel meer 7 */a Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
zonders is, niets wat de gegronde verontwaar-
van den een of ander kan gaande ma
meer in het bijzonder de meer gevorderde leer
lingen van inrichtingen van onderwijs aan te
moedigen om zich in den wapenhandel te be
kwamen en hun daarbij steun te verleenen, ten
einde langs dien weg zooveel mogelijk te ver
krijgen, dat voldoende krachten in het leger
aanwezig geraken om in de toekomst over een
talrijk reservekader te kunnen beschikken
Overwegende, dat bij genoegzame deelneming
binnen deze gemeente er uitzicht bestaat, dat
r-
at
m
it
n
n
hl
g
Zooals men weet, is de Tweede Kamer bijeen
en bezig de begroetingen te behandelen. Men
verwacht, dat voor nieuwjaar die begroetingen
i en dan komt een of
van het ministerieel program aan
een practische cursus en een theoretische cur
sus in bedoelde oefeningen zal worden gehou
den, de laatste strekkende tot voorbereiding
voor den graad van milicien-Korporaal
Brengt ter kennis van de jongelingen binnen
deze gemeente van 17 jaren tot aan den miliiie-
plichtigen leeftijd, dat vanaf heden tot en met
25 NOVEMBER e. k. ter gemeente-secretarie
alhier van ’s morgens 9 tot ’s namiddags 1 uur
gelegenheid bestaat zich voor het ontvangen
van het kosteloos onderwijs in voornoemden
Wapenhandel aan te melden.
Sneek, 17 November 1891.
De Burgemeester voornoemd,
ALMA.
e
11
!e
d
e l
s
IC'
BEK E N D M A K I N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter openbare kennis,
de volgende
KENNISGE VI N G.
Do COMMISSARIS der KONINGIN in de
provincie Friesland,
Gelet op het besluit van Gedeputeerde Sta
ten dier provincie, van den 12 November 1891,
no. 1, le afdeeling B, en op art. 11 der wet
van den 13 Juni 1857 {Staatsblad no. 87)
Brengt ter kennis van de belanghebbenden
dat de jacht in die provincie, voor zoover be
treft de jachtbedrijven, bedoeld in art. 1-ïy—let
ters b, c, d en g, der voormelde wet, wordt
gesloten op Zaterdag den 28 November 1891,
met zonsondergang.
En zal deze op de gebruikelijke wijze
den afgekondigd en aangeplakt.
Leeuwarden den 13 November 1891.
De Commissaris der Koningin voornoemd
(get.) Van HARINXMA thoe SLOOTEN,
Sneek, den 17 November 1891.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
volksweerbaarheid en ten doel hebben den lust der begroeting in de eerste plaats aan de orde
tot het houden van
wapenhandel aan te wakkeren en tevens te be-
Een slecht mensch op de wereldmarkt.
Een moordenaarEr gaat een rilling door
het publiek en allen, even nieuwsgierig, wach-
de gevangenisdeur op de gelegenheid
een blik op deze boeventronie te ino-
Men jaagt er naar om een type
lijk willen vervullen en
toe, hetzij mede tot het spoedig erlangen van
i voor 1
ten aan
om toch
gen werpen,
te aanschouwen, een type van een slecht mensch,
waarvan de fantaisie het portret reeds heeft
geteekend. En ja! het origineel dat uit den
wagen stapt vertoont trekken van overeenkomst
met ons fantasiebeeld.
Er wordt verteld, veel en allerlei, over dit
mensehelij k monster, waarbij de haren te berge
rijzen. Het is een mengeling, een staalkaart
van wat er hardvochtig, wreedaardig, onver
schillig, beestachtig in een mensch valt te be
denken. Zou bet een mensch zijn Zou hij
wel behooren tot het geslacht waarvan geschre
ven staatGod zag wat Hij gemaakt had en
zier, het was zeer goed.
Ja waarlijk, er is een type onder ons
schen, dat zich den naam van beest waardig
betoont. En tochMaar neen, zulk type
stamt niet van menschen af. Het is de abso
lute negatie van alle deugd. En toch vragen
we medelijden voor dat zondig menschenkind
wij vragen met den man van Nazareth wie
onzer zonder zonde is, om den steen te mogen
werpen op dit bedorven schepsel Wij gaan
zijn levensgeschiedenis na en vinden steeds
meer aanleiding voor ons medelijden in het lot
van den misdadiger. Opgegroeid te midden
eener onbeschaafde, ruwe omgeving, onbewust
van eiken zielenadel voortlevend, zonder eenig
besef van God of godsdienst, heeft hij eindelijk
den mannelijken leeftijd bereikt. Hij heeft ge
werkt, gerust en zijne dierlijke neigingen bot
gevierd, tot er een tijd kwam, dat er niets te
verdienen viel. De ontbering bracht hem op
hol en de duivelsche hartstocht raakte ontke
tend de alcohol deed het overige.
Zoo slecht was Adam niet, de ongelukkige
Adam, in wiens paradijsachtige slaap de ver
leidelijke Eva verrees. Zijn eerste slaap was
zijn laatste rust.
Maar is het nog niet veelal bij menschen de
slaap welke de rust rooft
De menschheid is in een toestand van wor
ding en ontwikkeling, zij heeft haar tijd nog
niet volbracht; waakzaam moet zij daarom
steeds blijven. Hoe nu te denken over dat
deel onzer gemeenschap, welks geestesoog geheel
U-» verduisterd, voor waakzaamheid totaal onge
schikt is? Zulke menschen uit de maatschap
pij te verwijderen is misschien noodzakelijk,
voor 10, 20 jaren zelfs, maar
de vrijheid te ontnemen, lijkt ons niet bijzon
der menschelijk. Geweerd dient al wat de
maatschappij benadeelt of bedreigtmaar scha- harde gevolgen ondervindthij verschaffe
vot of strop te hooren aanbevelen, in onzen tijd, VOudig goed voedsel. Gerechtigheid jegens
door „christelijke” menschen liefst, wat dunkt
u, lezer, zou Christus niet „beschaamd en ver
ontwaardigd staan over zoo’n ellendig, verdor-
een graad in het leger wenschen
van nietsdoen en verveling En toch wordt 1
veelal de arme alleen hierdoor ongelukkig. j wen<e jaarlijks worden getroffen ten aanzien
„Ter beschaming van wie goud voor het
1 hoogste goed des levens houdt, is ’t ook ontbe- blijken geven
I j-_ j.ii u heid te beziti
milicien-Sergeant zijn bevorderd en om wijders
van dien
levenslang hun zal veel gevraagd worden. De vermogende
heeft het in zijne hand om het drankmisbruik
te doen ophouden, waarvan slechts de arme de
een-
i an
deren, moed voor ons zelf, dat zijn de twee
deugden, waarin alle andere bestaan.
Er worden hier op aarde onherstelbare won-
U 1 T DE PE R S.
zich, hetzij enkel daar-
re-
te be- geering en over de weifelende houding der li-
reiden, ten einde ook daardoor in aanmerking berale partij, hoewel daartoe onzes inziens geen
reden bestaat.
Zoo schrijft iemand, dat de minister van ko
loniën in zijn antwoord op het voorloopig ver
slag over de Indische begrooting de verwachting
van velen heeft teleurgesteld, die meenden, dat
hij zijn hervormingsplannen in zijn antwoord
moest bebben blootgelegd.
Toch erkent dezelfde schrijver, dat van die
hervormingsplannen in deze eerste begrooting
weinig kon blijken.
De Standaard zegt, dat het onderzoek der
begrooting in de afdeelingen niets heeft te be
duiden. „Aan al die „velen", en „sommigen",
en „anderen", die in de verslagen der sectiën
schering en inslag vormen, heeft men niets",
zegt het blad.
naam zij zoo
dingen leerde
die aldus willen; die het onkruid uitrukken en
den tarweakker daarmee onderstboven zetten.
Het is niet alles goed in deze wereld; veel
is er in den mensch, dat ons mishagen kan;
veel is er wat ons ontsiertmaar in iedere men.
schenborst heeft ook het goddelijke een plaatsje
gevonden. Al bedenken wij echter alle deze
waarheid, dat een mensch alleen iets is in be
trekking tot zijne medemenschen, wij zijn allen
te zelfzuchtig; niet allen bereid genoeg tot ge
ven. En toch: geven is ontvangen. Wie de
kunst verstaat het goede in de mensehelijke na
tuur bij anderen op te wekken en te laten
spreken, kan groote dingen doen, ook in een
kleinen kring. Liever dan dit houden we ons
bezig met ketterjagen; met de geestelijkheid
voorop slingeren wij onzen banbliksem naar
het hoofd van den afvallige; wij hebben dit
godewelgevallig werk van het christelijke Rome
afgezien. Dat alle gebeurtenissen in deze we
reld als schakels van een ketting samen hangen;
dat elke misdaad, tot zelfs de afschuwelijkste,
het gevolg is van een of ander, wat dan ook;
dat bestaande toestanden of vroegere omstandig
heden machtige factoren bij de misdaad kunnen
geweest zijn, wij willen het zoo gaarne verge
ten. Een slechte opvoeding, gebrek, totaal ge
mis aan kennis, kunnen een mensch ten val
brengenmaar erger dan deze is de armoede,
een kwaad, grooter wellicht dan éénig ander
vreesehjk is de verzoeking van het gebrek. En
wij, die in den overvloed leven, of althans nooit
vruchteloos arbeidden om dagelijksch brood, be
hooren met ontferming te zijn bewogen over
een zoo ontzettend euvel. „Daar is een armoe,
die ’t gemoed vereelten doet, totdat de hand öf
rooft of bedel"."
Ook de genotzucht vraagt haar tribuut voor
de gevangenis, maar laten hoogere standen zich
hierin onbetuigd Werkt hun voorbeeld niet
aanstekelijk? Wordt de drankduivel niet vaak I
te hulp geroepen om lijden te verzachten En 1
is hij ook niet de reddende engel in een leven j
j te kunnen komen voor de gunstige bepalingen,
11.. i ..1 1.H
van miliciens, die binnen een bepaalden termijn
i vau zekeren graad van geoefend
heid te bezitten of tot milicien-Korporaal of
j ven christendom? Zouden die „christenen”
i dan toch werkelijk in dien hemel komen, waar
heen zij smachtend verlangen en waarvoor 7”
zoo echt zelfzuchtig hun best doen Of zou- die nimmermeer geopend worden,
den die „christenen", door veel aan zich zelf Men wenscht en verwacht bij de „mindere"
te denken, vergeten zijn, dat ook de grootste volksklasse deugdzaamheidmen beklaagt zich
booswicht geboren werd mot een aanleg ten dikwijls over de leefwijze in de lagere standen;
goede? En dat hun groote voorganger, wiens 1 met Macaulay zeggen we daarentegen: Zoo het
gaarne dragen, hun ganseh andere volk op vrijheid wachten moet tot het in de
9 Maar het zijn geen christenen i slavernij deugdzaam en verstandig geworden is,
J‘ 11 1 -='■■■■’-’dan gewis zal het eeuwig moeten wachten. Die
vrijheid nu, zoo noodig voor zedelijke verheffing,
wordt door den strijd om het bestaan, grooten-
deels aan de lagere, zelfs nog aan de middel
klasse onzer maatschappij ontnomen. Ook het
levensgenot, de noodige ontspanning, is onmis
baar bij ’s menschen verheffing. En hoe dik
wijls vernemen we, dat menschen worden bezig
gehouden weken aaneen, zonder een dag van
ontspanning te genieten. Is het wonder dat de
drankduivel velen hunner tot klant heeft?
Maar genoeg. Wat wij trachten aan te too-
nen kan ieder, die hierover nadenken wil, in
eigen omgeving met tal van voorbeelden beves
tigd vinden; het is de eeuwige wet en regel
der Goddelijke natuur, dat alles voortvloeit uit
de noodzakelijkheid dier natuurdat het daarom
on.aenschelijk is te verketteren en te verdoe
men dat het meer moet wordentout com-
prendre, e’est tout pardonner, en dat dus wel
te doen het werk is van hem, die het oorzake
lijk verband der feiten erkent.
in den Wapenhandel in verband met den
dienst bij de Militie.
De BURGEMEESTER der gemeente Sneek,
Gelet op een schrijven van den heer Majoor,
op last van den heer Generaal-Majoor, Bevel
hebber in de 2e Militaire Afdeeling, te Amers- i vvmavm, ««.v ywi ...vu,
foort, dd. 13 November 11., betreffende vrijwil- I zullen afgehandeld zijn
lige oefeningen in den wapenhandel
Overwegende, dat deze oefeningen in het
algemeen strekken tot verhooging van de
vrijwillige oefeningen in den I moet gesteld worden, zoodat daarin niets bij-
l-ovana in hn. I «..-.ïi/lova ia TYiata wn! (rpiii'midn vAmntwslur.
vorderen, dat die vrijwillige oefeningen ten bate diging
komen van hen, die den militieplicht persoon- ken.
1 Toch gaan er van verschillende kanten stem
men op over het minder goede beleid der
OEEKER COI RAVT
uitras- is ommiHuii tom k
i
u
s
l.
s.
>8,
6-
ih
te.
i- 1
5-
g
le
Lt
:e I
id
nf
m
to
rn
in
m
h
b-
1
D
le'
m'
ts
i
1.
t-
There is room in the world for more pleasure,
If man would but learu to be just;
And regret when his fellow-man’s measure
Runs over with tear drops and dust.