rm «■HR R Illi IWffllSSÏBT SUffi. llfflis- EU IIIIEIITWIE Mill ïllllll IIE I F 1891 No. 97 4 DE PROSTITUTIE-QUAESTIE. B I F 9 D I. C E 3I B E R. k WOENSDAU 1 iets HR OEEKER (Oil! 15 I .ELS '.emit •ting I BINNENLAND. *4 IT 1 t i I t r i Alle brieven in te zenden. i en Sen ism* J i/rr- 41 5 52 SI 16 LG a :o .5 15 15 0 6 l 12 '5 Deze CO UR A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post t 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco f 9 De samenkomst der Roomsch Katholieke Ka merleden heeft niet tot het vormen van éen be paald politieke groep geleid. Wel is besloten dat allen eendrachtig zullen samenwerking waar het geldt de katholieke belangen in verband met hun werkkring, maar het recht der leden om tot andere vereenigingen, met name tot de be staande Centrumclub toe te treden of te belmo ren, is ten volle erkend. De Spectator heeft een plebisciet uitgeschre ven hij vraagt van allen, die daarin belang stellen, voor 20 Dec. een opgave van hoogstens 10 werken van Holl. schrijvers of dichters der Het hoofdbestuur der Ned. Maatschappij van geneeskunde heeft zich andermaal tot de regee- ring gewend met verzoek om wijziging van art. 23 der gemeentewet in dien zin, dat in het ver volg niet langer geneeskundigen onbevoegd wor den verklaard in gemeenteraden zitting te ne men omdat zij met de armenpraktijk, vaccinatie en doodschouw, of met het leveren van genees middelen ten behoeve der armenpraktijk zijn belast. De Boodschapper deelt mede, dat het belas- tingontwerp, hetwelk dezer dagen het departe ment van financiën heeft verlaten, vergezeld gaat van een toelichting, waarin de regeering haar geheele financieele plan uiteen zet. evin- ■rd er rt-en. zoo liefdadig; reeds onze voorvaderen stonden daarvoor bekend. En wij hebben instellingen in de groote steden althans die er voor waken zullen, dat de door de moeder-aarde gegeven zuivere j voedingsstoffen niet eerst door hare kinderen at- i ter len hts I om I ge- nig hij ido I dat I lite I Hij ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 71/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgevef. iteld i’en- 1,65. •wee I ■root vermoogt, ware en schoone zal met vrucht tegen het ma terialisme een dam kunnen opwerpen, wanneer het door uwe verbittering minder wordt gehe keld, wanneer gij aan dat geloof uwe taak over draagt. Onze tijd is materialistischen gelijk bij alles, komt bij het bestrijden der maatschappelijke kwalen steeds meer onze halfheid aan den dag. Voor al die kwalen hebben wij halve genees middelen; en wanneer gij staat tegenover hen, die onze bedorven maatschappij op eens in een ideaal-staat willen verkeeren, zijt ge niet te vreden met op het onmogelijke daarvan te wij zen. Gij volstaat niet met de alleszins gegron de bewering, dat onze onontwikkelde maatschap pij in den socialistischen heilstaat zich niet thuis kan gevoelen en naar alle berekening ook in het jaar 2000 zich niet thuis zal gevoelen. Gij treedt repressief, met geweld op, tegen de ver kondigers dier leer, en hierin toont gij u zelf zuchtig, oumenschelijk en dwaas. Zonder toch de leer der soc.-democraten te willen omhelzen, moogt gij hun vrij de eer geven, dat zij althans eene oplossing gaven van het vraagstuk en dat op hunne aanwijzing menschenvrienden, ja zelfs de regeering, middelen aanwenden, die het kwaad zullen verzachten. Ook de prostitutie-quaestie zal meer en meer blijken met de brood-quaestie in verband te staan- Hoe er ook wordt gestreden en gewre ven over de gedachte: of de regeering moet reglementeeren, het zal alles als kaf voor den wind vervliegen. Eerst wanneer de maatschap pij het huwelijk minder tegenwerkt; niet voor dat aan de ongehuwde vrouw uit de lagere- en middelklasse door werk een eerlijk bestaan ver zekerd wordt; niet alvorens onze samenleving uit hare zenuwachtige overprikkeling weer tot de kalmte is teruggekeerd; niet eer zal deze koorts uit onze gemeenschap verdwijnen. Aux grands maux les grands remèdes. Eu dat groote geneesmiddel is de oplossing der brood-quaestie. en er zijn er meer vereischen voor hare onzen donkeren, steeds donkerder wordenden i tijd, waarin de dag- zelfverloochening. En wijl nu de ting zal worden gehouden tot inschrijving der mannelijke januari 1892 hun 19de jaar zijn ’s voórmiddags 9 uur. 's middags ’s namiddags uit, een lijn ik die eed ïo- srt, len sijn ujn cii- pa- ><>S, ge- )ch im. im ide ou de, BEKENDMAKING. Inschrijving voor de Nationale Militie. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op art 19 der Wet op de Nationale Militie van 19 Au gustus 1861 (Staatsblad uo. 72) en op de Wet van 1 Mei 1863 Staatsblad no. 44). Brengen door deze ter kennis der ingezetenen, dat bij hoofd stuk III dier wet, handelende over de inschrijving voor de militie, onder anderen voorkomt het navolgende Art. 15. Jaarlijks worden voor de Militie ingeschreven alle mannelijke ingezetenen, die op den Isten Januari van het jaar hun 19de jaar waren ingetreden. Voor ingezeten wordt gehouden: 1. hij, wiens vader, of, is deze overleden, wiens moeder, of zijn beide oVêrleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet van den 28sten Juli 1850 (Staatsblad no. 44); 2. hij, die, geen ouders of voogd hebbende, gedurende de laatste, aan het in de eerste zinsnede van dit artikel vermelde tijdstip voorafgaande, achttien maanden in Nederland verbluf hield 8. hij, van wiens ouders de langstlevende ingezeten was, al is zijn voogd geen ingezeten, mits hy binnen het rijk verblijf houdt. Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling, behoo- rende tot eenen Staat, waar de Nederlander niet aan den ver- plichten krijgsdienst is onderworpen of waar ten aanzien der dienstplichtigheid het beginsel van wederkeerigheid is aange- i nomen. Art. 16. De inschrijving geschiedt: 1 van een ongehuwde in de gemeente, waar de vader, of is deze overleden, de moeder, of, zijn beiden overleden, de voogd woont, 2. van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeente waar hy woont; 3. van hem, die geen vader, moeder of voogd heeft of door dezen is achtergelaten, of wiens voogd buiten 's lands geves tigd is, in dè gemeente waar hij woont; 4. van den buiten 's lands wonenden zoon van een Neder lander, die ter zake van ’s lands dienst in een vreemd land woont^ in de gemeente waar zijn vader of voogd het laatst iu Nederland gewoond heeft. De Ned. R.-K. Volksbond, afdeeling Amster dam, heeft, volgens de Tyd, een adres aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal gezonden, behelzende het verzoek om het daarheen te leiden, dat aan de verklaring van den Minister van Marine bij de beraadslagingen over de be groeting van marine, dat het eerstvolgend voor Indië te bouwen pantserschip niet zal worden gebouwd op een der Nederlandsehe marine-wer- ven, bij eventueelen bouw van bedoeld oorlogs schip geen gevolg worde gegeven; maar, zij het dan ook met behulp van buitenlandsche mo dellen, of op een wijze, als het der Hooge Re geering goeddunkt, in het belang der Neder- landsche nijverheid, in het belang der Neder- landsche bevolking, die daarbij betrokken is, de bouw zal plaats hebben aan de Rijks-marinewerf te Amsterdam. Op den jongsten Protestantendag verklaarde een der afgevaardigden, de heer van Loenen Martinet van Santpoort, dat de sociale quaestie niet enkel is een brood-quaestie. In abstracte kunnen we hierin meegaan; naast de met zand of andere stoffen worden vermengd, voor zij deft weg naar onze magen vinden. En wij hebben tegenwoordig ook onze mid- Typisch, niet waar? In te Ba ng-, po- ar- cht len dat >en un, M eid H pof ;en ge- ;en >st, brood-quaestie zijn er andere, welke onze aandacht vragen, om slechts te noemen de drank- en prostitutie-quaestie. Al die quaesties echter j dernachtzendehngen.' >en I jen I n k, I ph- I len j ■rd J ei bo "I de’ j sen j tits I 'eg J •k. I ui- I in I l,“ I y<j Eö, 118 fd <le de lor Id ka- I oh jp 't I pn I 1er ‘I ird J .en I 11- au Hl- I ll'll >1» l nt I II- te 1 .ar en nachtevening, het sche meruurtje steeds meer wegvloeit, in onzen tijd dagen zendelingen op, die te middernacht zul len getuigen op straat gevaren trotseerend van het goddelijke, het engelachtige in den mensch. Te middernacht worden de dierlijke harts tochten ontketenddat is, voor hem die er aan mocht twijfelen, het duidelijkst sprekend bewijs, dat de mensch half dier, maar voor de andere helft een engel is. Dat is voor hem het bewijs, dat het half- engel wel den strijd heeft moeten verliezen, maar dezen toch niet opgeeft, ja zijn meerder heid in kracht toont, door dat de winnende zich schaamt over zijn zegepraal, en in het verborgen zich deze ten nutte maakt. Toch moet ons dit niet tot zorgeloosheid stemmen. Waar het rijk der duisternis, waar de nacht steeds meer zich uitbreidt, daar is de vraag gewettigd en natuurlijkof dit kwaad zich zal blijven verschuilen achter de middernacht- duisternis. Gewettigd,als we zien, hoe in groote steden het schaamtegevoel tegenover dezen maat- schappelijken kanker steeds afneemt. Natuurlijk, als we de oorzaken nagaan, die het dierlijke steeds krachtiger steunen en ten troon zoeken te verheffen. Onze tijd is materialistisch. Er wordt gespot, veel en openlijk, met het heiligste; een soort schaamtegevoel tintelt de wang als het woord God over de lippen komt. Waaraan is dit toe te schrijven? Ach en wee over u, die bij Zon dag aan Zondag, steeds dezelfde holle frazen, dezelfde ceremoniën debiteert, die het hart steeds meer gevoelloos maken; treurig is uw bedrijf, oneerlijk uwe klacht over materialisme. O Kerk, die uwe heele, of halve, maar althans overbekende waarheden week aan week aan de goê gemeente te slikken geeft, als de gere gelde lepel levertraan, die op den duur de maag bederft en ongeschikt maakt voor de spijsver tering, of als de kaaskorst, waaraan men zich de tanden stuk bijt. Wij gevoelen dan ook meer eerbied voor die zendelingen te midder nacht, dan voor u, verkondigers van holle, ver ouderde, bombastische theoriën, van wier onbe duidendheid het gedrag der menigte steeds dui delijker getuigenis aflegt. Gij, die niet meeleeft met uw’ tijd, deedt beter nog eens ter schole te gaan, dan wel u op te werpen als rechters over de maatschappij en hare kwalen. Zeker hebt gij voor een goed deel schuld aan die kwalen, en uwe verblindheid kwam nooit helderder aan den dag, dan in uwe klacht, dat de menigte u steeds meer afvallig wordt, waartegen gij niets ille non en 7 c.— Jor- ida- en- i ie Ou- I .au ide té uil en oplossing een en hetzelfde beginsel: het groote beginsel van brood-quaestie het meest onze zelfzucht op de proef stelt, ja, wijl de verschillende vragen on zer maatschappij verwant zijn aan of voort vloeien uit deze brood-quaestie, valt er aan geen zuivere oplossing van één dezer vragen te denken, voor we met dit laatste vraagstuk klaar zijn gekomen. Onze tijd is een moeilijke tijd; de grond waarop wij bouwen blijkt van vulka- nischen aard te zijn. Een krater stiet een tijd lang zijne rookwolken uit, maar in onze on verstoorbare kalmte zijn we er aan gewoon geraakt. Er wordt geklaagd over gebrek aan _werk, over armoede, en wij hebben onze beurs geopend om langs den weg van liefdadigheid voor deze kwaal een pijnstillend middel aan te wenden. Wij gevoelen het wel dat er iets hapertwij erkennen dat de maatschappij niet volmaakt is, ja wij spreken er wel eens over wat toch wel de reden mag zijn van het feit, dat zoovelen, die werkkracht en werklust be zitten en dus tot nut der gemeenschap konden werkzaam zijn, non-actief worden gesteld en zich moeten behelpen met het schamele brood ’dat de liefdadige hand hen aanbiedt. Wij heb ben daarbij het feit te constateeren dat de levensbehoeften betrekkelijk goedkoop zijn, het geen toch zeggen wil dat er overvloed is. En wij raken de kluts kwijt om onze aandacht te wijden aan een nieuwen krater, en nog een. Wij zien de onverschilligheid jegens den gods dienst toenemen; wij lezen hoe alle levensmid delen worden vervalschthoe het aantal mis daden toeneemt; het aantal krankzinnigen •vermeerdert; de onzedelijkheid steeds meer om zich heen grijpt. Wij zien den invloed van het gezag beklaagd; en wij vernemen hoe in ons vrije Nederland, die spreekwoordelijk ge worden bakermat der vrijheid, de vrije gedachte steeds meer wordt onderdrukt en door werk gevers de hongerstraf wordt toegepast, voor wier gestrengheid de gevangenisstraf eerbiedig ter zijde gaat. Wij gevoelen het, dat er iets gedaan moet worden aan deze pestziekte, wier zweren op verschillende plaatsen van het lichaam tegelijk zich vertoonen, en met meer of minder ijver, ja zelfs gedwongen, dragen wij des apothekers zalf aan, om de verschillende pestbuilen te dichten en te genezen. Zoo hebben wij comité’s gevormd, om in den wintertijd geld te bedelen en soep uit te dee- |j len, en er komen aanzienlijke giften in, die C ons in staat stellen, den soeppot aan ’t koken L,a te houden. Och ja, het Nederlandsehe volk is 4 iogetreden, en die alzoo geboren zijn in 1873, en wel voor en 4 en 8 10 v, ju, ii en 12 r H 13, 14, 15 en 16 ’s middags 12 17, 18, 19 en 20 ’s namiddags 1 Terwijl overigens de inschrijving ter Secretarie dezer gemeen te kan geschieden van ’smorgens 9 tot ’s namiddags 1 uur. Sneek den 8 December 1891. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEW1TZ, Secretaris. Slechts het geloof aan het goede en gezeten, die geen Nederlander is en, tn uie uia Wijk 1, 2, 3 5, 6, 7 9, 10, 11 17, 18, 19 Art. 17. Voor de militie wordt niet ingeschreven: 1. de in een vreemd Rijk achtergebleven zoon van een in- 2. de in een vreemd Rijk verblijf houdende ouderlooze zoon van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten 3. de zoon van den Nederlander, die, "ter zake van ’sLands dienst in ’s Rijks Overzeesche bezittingen of Koloniën woont. Art. 18. Elk, die volgens art. 15 behoort re worden inge schreven is verplicht, zich daartoe bij Burgemeester en Wet houders aan te geven tussehen den isten en 31sten Januari. Bij ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis is zijn vade r, of is deze ovérlede’i, zijne moeder, of zyn beiden overleden, zjjn voogd tot het doen van die aangifte verplicht. Art 20. Hij, die eerst na het intreden van zijn 19de jaar, doch vóór het volbrengen van zijn 20ste ingezeten wordt, is verplicht, zich, zoodra dit plaats heeft, ter inschrijving aan te geven bij Burgemeester en Wethouders der Gemeente, waar de inschrijving, volgens art. 16 moet geschieden. Daarbij gelden de bepalingen der 2de en 3de zinsnede van art. 18. Zijne inschrijving geschiedt in het register van het jaar, waar toe hij volgens zijn leeftijd behoort. Naar aanleiding van bovenstaande bepalingen maken Burge meester en Wethouders verder bekend, dat op WOENSDAG den 6en JANUARI 1892, ten Gemeentehuize alhier eene bijzondere zit ting zal worden gehouden tot inschrijving der mannelijke in gezetenen, die op den

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1891 | | pagina 1