3
MEEHS- M WTEKTESTIE-BL.» Willi II
111,1.
EH
ll
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1 hl> I
nk aI
»jt, all.
I
U
4
fl I - --
4
4
4
4
4
4
4
0
0
4
4
4
„By koninklijk besluit van 16 Januari 1892 no. 5 is 0
J. VISSER, hoofd eener lagere school te Sneek,
benoemd tot ridder in de orde van den Nederland-
schen Leen;?/* z
No 6
!892.
Z E V E N E N-V EERTIQSTE JAAROANGK
1892
wo e w o a. o-
WAARDEERING.
ill
0
0
0
0
I
4
(I
o
e
ao
1 ,ooJ
VIRTUE
JNORIL.1TJ1.T.
HA.
ons
8,50
1.
die vermogen j
aan-
i ten, om onze krachten in te spannen, aan onze
t
3
van
we
de werkelijk- j
Dat denkbeeld van gelijkheid hebben we nog
t
1
moet
i de
hare
oen
na-
da
je-
eu
»n
n
ap-
nd.'
oegl
hij'
4tsJ
iien
In
11-
id
in
•or
Ee
n-
u,
er
•dam,
oven-
t ir te
r
s
t
«tigd
ns.
11
AL
an.
5/
10
Van
bij
vra-
por-
üng
Deze CO VB ANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS,
voor 3 maanden ƒ1.franco per post 11.25.
stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
twintig worden aange-
we dubbel onder het
We huren goedkoop,
krijgen veel werk
ADVERTENT1ÊN
voer eiken regel meer
belangrijk lager,
den uitgever.
tor
Ier
Lo
ire
|er-
id:
us-
de
id-
en
t nu
itend<
prik-
cselei
au
de
|za-
tels
en,
ten
ler-
lun
ge-
I overtuigd als we zijn dat de ware menschen-
adel slechts daaruit ontspruit: de ware bescha
ving, die met rijkdom niets uit te staan heeft
en in den tuin van deftige opvoeding dan ook
0 schreven
0
A die over bijna geheel Nederland zijn dankbare oud-leerlingen
Y Wat toen door een der eerstgenoemden als blijk van waarde*
Abonnementsprijs
Alle brieven en
in te zenden.
ui
telde J
Jl de I
9stem I
litldi' J
,‘d 'fl
v i nfl
,„u,
vm I
hem I
Men „ridd’re44 ginds den man, wiens zwaard, door bloed en tranen,
Een vlucht’ge zege en lange jam’ren heeft bereid;
Hier hecht’ men ’t ridderkruis aan de onbevlekte vanen
Waaronder kennis, licht én leven wordt verspreid. -
wd^Eg
ni>^M
hi.B
r,-W
Dat 1
pin- I
tor, 1
toet i
teid
em I
I zeer spaarzaam en als bij toeval wordt aange-
troffeh.
Deftige opvoeding houdt geen rekening met
de werkelijkheid, ofwel; zij kent die niet; hoe
anders is het mogelijk haar onnatuur te ver
klaren
Een beeld der werkelijkheid blijft steeds goede
opvoeding vergezellen, omdat het in het wer
kelijk leven de basis vindt.
Toch missen we bij goede opvoeding niet het
io 47 met een evenredige hoeveelheid bitter dooreen-
mengt tot een bitterkoek.
En zoo is het feit niet onverklaarbaar, dat
de menschen, die vermogend genoeg zijn om
dagelijks dien koek te pruimen, nogal voldaan
zich gevoelen over onze maatschappij, omdat
ze naar hun meening zooveel overeenstemming
biedt met zoo’n bitter gebak.
Die bourgeoisie satisfait houde het ons
daarom ten goede, wanneer we haar eens zoo’n
van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
7*;s Cents, Bij abonnement is de prijs
Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
Er ligt voor den mensch iets verheffends,
iets zoets in, te booten gewagen van zijn hooge
waarde.
Hoe hooger evenwel deze toon wordt aan
geslagen, des te schriller wordt de wanklank
die van uit het werkelijk leven omhoog stijgt.
Gelijk de banketbakker het overdadig zoete
Dat eischte uw arbeidsveld, bebloemd en doornig tevens
Maar vruchtbaar door uw werk; thans reeds met goud omstraald
Daar ligt uw ridderslag en de adelbrief uws levens: v
’t „Virtue Nobilitatmet eigen zweet behaald.
Een halve eeuw hard gewerkt in ’s levens lentegaarde
Met onvermoeide kracht en rustelooze vlijt;
Als trouwe hovenier niet slechts aan vruchtbare aarde
Maar ook min’ dankbren grond uw beste zorg gewijd
Het zaad, daar uitgestrooid voor 'tjonge menschenleven,
Gekoesterd en gekweekt met onvermoeide hand;
Aan beidenhoofd en hart den vollen eisch te geven
En voedsel voor ’t gemoed èn voedsel voor ’t verstand,
arbeidsveld, bebloemd en doornig tevens
den heeft goede opvoeding nog deze loffelijke edele neigingen
eigenschap, dat zij niét gemaakt, laten we maar
zeggen; niet geaffecteerd is en in iedere raen-
schénnatuur haar steunpunt vindt, waarin niet
het bloempje der humaniteit verdord is, maar
waarin het hart voor den nredemenseh nog
warm
voor het geheel wordt gevoeld.
bitter gebak gaan ontleden en weer samenstel
len, om haar eens een gelijkenis aan te bieden
van die bittere zoetigheid, die wij maatschappij
noemen.
Bitter en zoet samen te m engen is ons doel
wij vragen daarbij niet naar het smakelijke
van ons gebakeen beeld
heid te geven, voor zoover
waar te nemen in het menschenleven, blijft
hoofdzaak.
steeds bewaard als een dierbaar kleinood uit
den bloedigen worstelstrijd van honderd jaar
geleden.
Dat denkbeeld heeft ons aangevuurd om in
vreemde werelddeelen mee te werken tot af
schaffing der slavernij. Na deze vrijheid voor
onze broederen te hebben veroverd, gaan we
onder deze verlosten het evangelie der gelijk
heid, mitsgaders dat der beschaving prediken.
Stanley heeft ons in Darkest-Africa den weg
gewezen en ons een groot arbeidsveld ontslo-
AVij gevoelen ons tot dat knutselwerk
gespoord om in onze menschenwereld den lust
te helpen opwekken tot good-breeding (goede
opvoeding) en het bekampen van high-breeding
(deftige opvoeding). In beiden valt smaak niet
te miskennen; het eerste echter is niet afhan
kelijk van rijkdom en grootheid, wat bij het
tweede levensvoorwaarde is; het eerste weet
zich met smaak de rechten van anderen te
herinneren; het tweede dringt aan, evenzeer
met gratie, op eigen rechten.
Maar behalve deze uitmuntende hoedanighe-
discipelen verspreid vindt, ij
werd, is ook nu nog actueel ate hulde aan den thans benoemden dignitaris:
ideaal.
Als de idee van vrijheid en liefde aan iets
dat bestaat ontleend is, dan ook is wat wij ide
aal noemen de werkelijkheid, zooals zij voor
onzichtbaar bestaat. En hiermee meenen
we onze goede bedoeling genoegzaam verklaard
te hebben voor hen, die er aan mochten twij
felen om met ons baksel een aanvang te ma
ken. Honi soit qui mal y penset ’t welk
overgezet zijnde zooveel beteekent als
De welvoldanen zullen het, naar we verwach
ten en hopen, geen misbaksel durven noemen.
De waarde van den mensch staat bijna te
hoog, om ze met die van een dier te mogen
vergelijken.
Dat .begrepen onze voorvaderen reeds, die de
slavernij hebben afgesohaft.
Van marktwaarde bij den mensch te spreken,
óauiaan wordt zelfs niet meer gedacht, om de
eenvoudige reden dat de mensch niet meer als
koopwaar wordt ter markt gebrachtwel te
verstaan bij ons beschaafde volken van ’t aloud
Europa, waar de slavernij reeds eeuwen achter
ons ligt.
Wij, beschaafde menschen, zeggen zelfs, dat
alle menschen niet alleen vrij, neen ook dat
ze gelijk zijn, en dat het slechts van eigen
inspanning, van eigen goeden wil af hangt, of
een mensch in de wereld iets te beteekenen
en aandoeningen te voldoen,
en de vaan van vrijheid, gebjkheid, broeder
schap, beschaving onder de zonen van Chain
te gaan ontrollen.
Afschaffing der slavernijGelijkheid van
alle menschen voor de wet
klopt en de medeverantwoordelijkheid Deze gulden woorden gaan we overbrengeu
vx xxcv 6clxcA «wxdv j in alle talen, die de wereld spreekt, om het aan
We willen dus met dit bitterbanket den alle stervelingen op onzen aardkloot teverkon-
I digen dat ze vrij en gelijk zijn. Ja, wij ver
zinnen een wereldtaal, in de hoop dat alle
zonen van Adams stam ons verstaan zullen,
wanneer hun in Volapük wordt medegedeeld,
dat ze vrij zijn en niet meer als vee op de
markt mogen verhandeld worden.
Onze ikheid met een variant op den
Spectator-Flanor ziet in de afschaffing der
slavernij een panacee voor alle kwalen in staats
inrichting en sociale verhoudingen, of wanver
houdingen.
(Elanor noemt Algemeen Stemrecht, schou
derophalend, zoo’n panacee.)
Hebben we eenmaal den menschenhandel
onder de negerbevolking afgeschaft, dan stellen
we onder haar in, wat in .ons werelddeel sinds
jaar en dag in zwang ishet beginsel van
vraag en aanbod.
Dat wil zeggenhebben we werkkrachten
noodig, dan gaan we naar de markt en huren
werkkrachten tegen prijzen die stijgen met de
vraag en dalen met het aanbod. Wij huren
dan tegen concurreerende prijzen, of, zooals do
tegenwoordige term in de handelswereld luidt
tegen scherp concurreerende prijzen.
En treft het nu, dat voor twee handen, die
we noodig hebben, er
boden, dan profiteeren
nieuwe vrijheidsregime.
zeer goedkoop zelfs, en we
gedaan en goed werk, want we kiezen de beste
handen uit en zijn er van verzekerd, dat die
handen onder den invloed van het scherp con-
curreerend aanbod zich hard genoeg reppen
zullen om de slavenzweep overbodig te maken.
Goddank roepen we, dat die geesel afgeschaft
is, waarmee vroeger menschen ten bloedens toe
gezweept werden. En voor hen, die met ons
stelsel nog niet dweepen, brengen we de woor
den van den Franschen schrijver in herinne
ring: Mieux vaut perdre la vue d vouloir con-
templer le soleil, que de rester, les yeux volon-
tairement fermés sur la splendour de la lumière.
Immers, de menschen werken nu uit vrije-
aandriftze worden niet meer gegeeseldze
leveren goedkoope waar, wat toch het algemeen
ten goede komt. En wanneer die achttien han
den al jammerend en werkeloos omhoog gesto
ken worden, dan brengen we deze overtolligen
aan het verstand dat ze vrij, maar dat ze
voor het oogenblik overtollig zijn, omdat het
land overbevolkt is en dat ze dus moeten zien
een passage-biljet te krijgen op een der stoo-'
mers, die naar het verre westen, naar Trans
vaal of wel naar Oost-Indië koers zetten, om
daar op de markt van groote vraag en gering
aanbod hun slag te slaan en fortuin to maken.
Meer te produceeren dan we verkoopen kun.
Verdienste schept en adelt zich zelve; maar toch blijft het te betreuren, dat de door 0
als hij verworven werd op een bescheiden, maar daarom niet minder nuttig arbeidsveld.
Een bravo! daarom voor de tegenwoordige regeering, die door bovenstaande benoeming
blijk geeft een meer geopend oog te hebben dan hare voorgangsters voor ware verdienste,
op een gebied, dat tot nu toe zoo stiefmoederlijk werd voorbijgegaan als er sprake was van
het dceoreeren onzer verdienstelijke mannen.
En een hartelijk vivat! voor den waardigen man, wien deze eervolle onderscheiding a
werd toegekend en wiens levensavond zeker aangenaam verguld zal worden door dit bloempje
ft van waardeering, hem thans, als een welverdiende hulde aan een nuttig werkzaam leven, A
'V van hooger hand aangeboden. v
M at bij zijn gouden jubilé, onder de vele huldeblijken op een der albumbladen reeds
als een stillen wenseh werd uitgedrukt, is dan nu zeker tot groot genoegen van velen
vervuld geworden: de „orde van den Nederlandschen Leeuw14 versiert de borst van den man, v
i en
der eerstgenoemden als blijk van waardeering op dat albumblad ge
n k
OEEKER COURANT
am n in mowHim n.
)l-
et
’A
i: Jan
sea.
19 15
10 5U
1130
C..V «vxu^vz^uu
zal hebben.
■nts,
•rijs
bij
e
jiaur
ijne
fcrk-
ni
- 7.10
- 7 23
- 7 30
- 7 15
- 8 25
- 8 23
- 8 40
- 8 50
9 5
i
75
41
8 5
52
9 31
9-16
10 -
10 12
10 25
10: 3
II
ie
k-
[it
i-
.11
3/
8
7/is
7/l 6
14
71
-ff,
nden.’
J4 O B I L I T A T.
y IRTUS
13 Eli-
tin.
n ton ia
iser en
je Fin-
üen te
nke de
a, bei*
dsehut
Sc h ra a
Antje
Jetske
ale 72 4
o Kra-
llar-
Afs.ua
UI
ve!'"^|
lll'lll
t te 1
Bell'd- I
Bil
n-
.d-
jrt I
ml I
er- I
iel I I
en. I I
jok I
v t cruiviisiv Buucpi vu ivien zien zeive; maar iocu uiijn net re oetreuren, uat ue uuur v we willen aus met ent DitteroanKet aen
ft haar veroverde adelbrief vaak nog zoo weinig erkend wordt, vooral van hooger hand A 8maak tot goede opvoecling zoeken te streelen,
.u..™ -
v /J r» f rx 1 lui Vv» lil r» /4
- A
Ned. Staatse. No. 14. f)
il d
i.