3 MEEHS- M WTEKTESTIE-BL.» Willi II 111,1. EH ll 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 hl> I nk aI »jt, all. I U 4 fl I - -- 4 4 4 4 4 4 4 0 0 4 4 4 „By koninklijk besluit van 16 Januari 1892 no. 5 is 0 J. VISSER, hoofd eener lagere school te Sneek, benoemd tot ridder in de orde van den Nederland- schen Leen;?/* z No 6 !892. Z E V E N E N-V EERTIQSTE JAAROANGK 1892 wo e w o a. o- WAARDEERING. ill 0 0 0 0 I 4 (I o e ao 1 ,ooJ VIRTUE JNORIL.1TJ1.T. HA. ons 8,50 1. die vermogen j aan- i ten, om onze krachten in te spannen, aan onze t 3 van we de werkelijk- j Dat denkbeeld van gelijkheid hebben we nog t 1 moet i de hare oen na- da je- eu »n n ap- nd.' oegl hij' 4tsJ iien In 11- id in •or Ee n- u, er •dam, oven- t ir te r s t «tigd ns. 11 AL an. 5/ 10 Van bij vra- por- üng Deze CO VB ANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, voor 3 maanden ƒ1.franco per post 11.25. stukken, uitgave of redactie betreffende, franco twintig worden aange- we dubbel onder het We huren goedkoop, krijgen veel werk ADVERTENT1ÊN voer eiken regel meer belangrijk lager, den uitgever. tor Ier Lo ire |er- id: us- de id- en t nu itend< prik- cselei au de |za- tels en, ten ler- lun ge- I overtuigd als we zijn dat de ware menschen- adel slechts daaruit ontspruit: de ware bescha ving, die met rijkdom niets uit te staan heeft en in den tuin van deftige opvoeding dan ook 0 schreven 0 A die over bijna geheel Nederland zijn dankbare oud-leerlingen Y Wat toen door een der eerstgenoemden als blijk van waarde* Abonnementsprijs Alle brieven en in te zenden. ui telde J Jl de I 9stem I litldi' J ,‘d 'fl v i nfl ,„u, vm I hem I Men „ridd’re44 ginds den man, wiens zwaard, door bloed en tranen, Een vlucht’ge zege en lange jam’ren heeft bereid; Hier hecht’ men ’t ridderkruis aan de onbevlekte vanen Waaronder kennis, licht én leven wordt verspreid. - wd^Eg ni>^M hi.B r,-W Dat 1 pin- I tor, 1 toet i teid em I I zeer spaarzaam en als bij toeval wordt aange- troffeh. Deftige opvoeding houdt geen rekening met de werkelijkheid, ofwel; zij kent die niet; hoe anders is het mogelijk haar onnatuur te ver klaren Een beeld der werkelijkheid blijft steeds goede opvoeding vergezellen, omdat het in het wer kelijk leven de basis vindt. Toch missen we bij goede opvoeding niet het io 47 met een evenredige hoeveelheid bitter dooreen- mengt tot een bitterkoek. En zoo is het feit niet onverklaarbaar, dat de menschen, die vermogend genoeg zijn om dagelijks dien koek te pruimen, nogal voldaan zich gevoelen over onze maatschappij, omdat ze naar hun meening zooveel overeenstemming biedt met zoo’n bitter gebak. Die bourgeoisie satisfait houde het ons daarom ten goede, wanneer we haar eens zoo’n van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, 7*;s Cents, Bij abonnement is de prijs Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij Er ligt voor den mensch iets verheffends, iets zoets in, te booten gewagen van zijn hooge waarde. Hoe hooger evenwel deze toon wordt aan geslagen, des te schriller wordt de wanklank die van uit het werkelijk leven omhoog stijgt. Gelijk de banketbakker het overdadig zoete Dat eischte uw arbeidsveld, bebloemd en doornig tevens Maar vruchtbaar door uw werk; thans reeds met goud omstraald Daar ligt uw ridderslag en de adelbrief uws levens: v ’t „Virtue Nobilitatmet eigen zweet behaald. Een halve eeuw hard gewerkt in ’s levens lentegaarde Met onvermoeide kracht en rustelooze vlijt; Als trouwe hovenier niet slechts aan vruchtbare aarde Maar ook min’ dankbren grond uw beste zorg gewijd Het zaad, daar uitgestrooid voor 'tjonge menschenleven, Gekoesterd en gekweekt met onvermoeide hand; Aan beidenhoofd en hart den vollen eisch te geven En voedsel voor ’t gemoed èn voedsel voor ’t verstand, arbeidsveld, bebloemd en doornig tevens den heeft goede opvoeding nog deze loffelijke edele neigingen eigenschap, dat zij niét gemaakt, laten we maar zeggen; niet geaffecteerd is en in iedere raen- schénnatuur haar steunpunt vindt, waarin niet het bloempje der humaniteit verdord is, maar waarin het hart voor den nredemenseh nog warm voor het geheel wordt gevoeld. bitter gebak gaan ontleden en weer samenstel len, om haar eens een gelijkenis aan te bieden van die bittere zoetigheid, die wij maatschappij noemen. Bitter en zoet samen te m engen is ons doel wij vragen daarbij niet naar het smakelijke van ons gebakeen beeld heid te geven, voor zoover waar te nemen in het menschenleven, blijft hoofdzaak. steeds bewaard als een dierbaar kleinood uit den bloedigen worstelstrijd van honderd jaar geleden. Dat denkbeeld heeft ons aangevuurd om in vreemde werelddeelen mee te werken tot af schaffing der slavernij. Na deze vrijheid voor onze broederen te hebben veroverd, gaan we onder deze verlosten het evangelie der gelijk heid, mitsgaders dat der beschaving prediken. Stanley heeft ons in Darkest-Africa den weg gewezen en ons een groot arbeidsveld ontslo- AVij gevoelen ons tot dat knutselwerk gespoord om in onze menschenwereld den lust te helpen opwekken tot good-breeding (goede opvoeding) en het bekampen van high-breeding (deftige opvoeding). In beiden valt smaak niet te miskennen; het eerste echter is niet afhan kelijk van rijkdom en grootheid, wat bij het tweede levensvoorwaarde is; het eerste weet zich met smaak de rechten van anderen te herinneren; het tweede dringt aan, evenzeer met gratie, op eigen rechten. Maar behalve deze uitmuntende hoedanighe- discipelen verspreid vindt, ij werd, is ook nu nog actueel ate hulde aan den thans benoemden dignitaris: ideaal. Als de idee van vrijheid en liefde aan iets dat bestaat ontleend is, dan ook is wat wij ide aal noemen de werkelijkheid, zooals zij voor onzichtbaar bestaat. En hiermee meenen we onze goede bedoeling genoegzaam verklaard te hebben voor hen, die er aan mochten twij felen om met ons baksel een aanvang te ma ken. Honi soit qui mal y penset ’t welk overgezet zijnde zooveel beteekent als De welvoldanen zullen het, naar we verwach ten en hopen, geen misbaksel durven noemen. De waarde van den mensch staat bijna te hoog, om ze met die van een dier te mogen vergelijken. Dat .begrepen onze voorvaderen reeds, die de slavernij hebben afgesohaft. Van marktwaarde bij den mensch te spreken, óauiaan wordt zelfs niet meer gedacht, om de eenvoudige reden dat de mensch niet meer als koopwaar wordt ter markt gebrachtwel te verstaan bij ons beschaafde volken van ’t aloud Europa, waar de slavernij reeds eeuwen achter ons ligt. Wij, beschaafde menschen, zeggen zelfs, dat alle menschen niet alleen vrij, neen ook dat ze gelijk zijn, en dat het slechts van eigen inspanning, van eigen goeden wil af hangt, of een mensch in de wereld iets te beteekenen en aandoeningen te voldoen, en de vaan van vrijheid, gebjkheid, broeder schap, beschaving onder de zonen van Chain te gaan ontrollen. Afschaffing der slavernijGelijkheid van alle menschen voor de wet klopt en de medeverantwoordelijkheid Deze gulden woorden gaan we overbrengeu vx xxcv 6clxcA «wxdv j in alle talen, die de wereld spreekt, om het aan We willen dus met dit bitterbanket den alle stervelingen op onzen aardkloot teverkon- I digen dat ze vrij en gelijk zijn. Ja, wij ver zinnen een wereldtaal, in de hoop dat alle zonen van Adams stam ons verstaan zullen, wanneer hun in Volapük wordt medegedeeld, dat ze vrij zijn en niet meer als vee op de markt mogen verhandeld worden. Onze ikheid met een variant op den Spectator-Flanor ziet in de afschaffing der slavernij een panacee voor alle kwalen in staats inrichting en sociale verhoudingen, of wanver houdingen. (Elanor noemt Algemeen Stemrecht, schou derophalend, zoo’n panacee.) Hebben we eenmaal den menschenhandel onder de negerbevolking afgeschaft, dan stellen we onder haar in, wat in .ons werelddeel sinds jaar en dag in zwang ishet beginsel van vraag en aanbod. Dat wil zeggenhebben we werkkrachten noodig, dan gaan we naar de markt en huren werkkrachten tegen prijzen die stijgen met de vraag en dalen met het aanbod. Wij huren dan tegen concurreerende prijzen, of, zooals do tegenwoordige term in de handelswereld luidt tegen scherp concurreerende prijzen. En treft het nu, dat voor twee handen, die we noodig hebben, er boden, dan profiteeren nieuwe vrijheidsregime. zeer goedkoop zelfs, en we gedaan en goed werk, want we kiezen de beste handen uit en zijn er van verzekerd, dat die handen onder den invloed van het scherp con- curreerend aanbod zich hard genoeg reppen zullen om de slavenzweep overbodig te maken. Goddank roepen we, dat die geesel afgeschaft is, waarmee vroeger menschen ten bloedens toe gezweept werden. En voor hen, die met ons stelsel nog niet dweepen, brengen we de woor den van den Franschen schrijver in herinne ring: Mieux vaut perdre la vue d vouloir con- templer le soleil, que de rester, les yeux volon- tairement fermés sur la splendour de la lumière. Immers, de menschen werken nu uit vrije- aandriftze worden niet meer gegeeseldze leveren goedkoope waar, wat toch het algemeen ten goede komt. En wanneer die achttien han den al jammerend en werkeloos omhoog gesto ken worden, dan brengen we deze overtolligen aan het verstand dat ze vrij, maar dat ze voor het oogenblik overtollig zijn, omdat het land overbevolkt is en dat ze dus moeten zien een passage-biljet te krijgen op een der stoo-' mers, die naar het verre westen, naar Trans vaal of wel naar Oost-Indië koers zetten, om daar op de markt van groote vraag en gering aanbod hun slag te slaan en fortuin to maken. Meer te produceeren dan we verkoopen kun. Verdienste schept en adelt zich zelve; maar toch blijft het te betreuren, dat de door 0 als hij verworven werd op een bescheiden, maar daarom niet minder nuttig arbeidsveld. Een bravo! daarom voor de tegenwoordige regeering, die door bovenstaande benoeming blijk geeft een meer geopend oog te hebben dan hare voorgangsters voor ware verdienste, op een gebied, dat tot nu toe zoo stiefmoederlijk werd voorbijgegaan als er sprake was van het dceoreeren onzer verdienstelijke mannen. En een hartelijk vivat! voor den waardigen man, wien deze eervolle onderscheiding a werd toegekend en wiens levensavond zeker aangenaam verguld zal worden door dit bloempje ft van waardeering, hem thans, als een welverdiende hulde aan een nuttig werkzaam leven, A 'V van hooger hand aangeboden. v M at bij zijn gouden jubilé, onder de vele huldeblijken op een der albumbladen reeds als een stillen wenseh werd uitgedrukt, is dan nu zeker tot groot genoegen van velen vervuld geworden: de „orde van den Nederlandschen Leeuw14 versiert de borst van den man, v i en der eerstgenoemden als blijk van waardeering op dat albumblad ge n k OEEKER COURANT am n in mowHim n. )l- et ’A i: Jan sea. 19 15 10 5U 1130 C..V «vxu^vz^uu zal hebben. ■nts, •rijs bij e jiaur ijne fcrk- ni - 7.10 - 7 23 - 7 30 - 7 15 - 8 25 - 8 23 - 8 40 - 8 50 9 5 i 75 41 8 5 52 9 31 9-16 10 - 10 12 10 25 10: 3 II ie k- [it i- .11 3/ 8 7/is 7/l 6 14 71 -ff, nden.’ J4 O B I L I T A T. y IRTUS 13 Eli- tin. n ton ia iser en je Fin- üen te nke de a, bei* dsehut Sc h ra a Antje Jetske ale 72 4 o Kra- llar- Afs.ua UI ve!'"^| lll'lll t te 1 Bell'd- I Bil n- .d- jrt I ml I er- I iel I I en. I I jok I v t cruiviisiv Buucpi vu ivien zien zeive; maar iocu uiijn net re oetreuren, uat ue uuur v we willen aus met ent DitteroanKet aen ft haar veroverde adelbrief vaak nog zoo weinig erkend wordt, vooral van hooger hand A 8maak tot goede opvoecling zoeken te streelen, .u..™ - v /J r» f rx 1 lui Vv» lil r» /4 - A Ned. Staatse. No. 14. f) il d i.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1