■ffi- H 1MMHHHUI IMS HE
«EIEEÏTE B HU 1B1BIOT1Sffi.
k
ffi.
W’
iffi.
1
-"TAV
Lotim voor de Nationals lilitio,
r
No. 11
Z K V E N-E N-V EERTIQSTE J A A R GF A N GF.
N
1
F I B R U <V M I.
6
HlHiZIE U ZEJ^F.
I
I
v
s
ii
1
i
I,
tr
ien
r4
oeg i
hij)
LkJ
t t. I
schil- I
1 h'V
'1
f892
er i
SER (01 RAA
SA
Ju
01’
?r-
■mEaTgSKj^g:
wan-
e
j
en
i
W’
oin
en
van
i
i
-
BEKEN DMA KING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
id.
Ui-
LJ-
i
I
zon-
I te
Ind-
na-
ied
tiet
Hj-
ig>
|t-
et
it-
I 11
lb
It
W.1
nia
he
>r,L
,oi
van de evolutie.
Evolutie zegt prof. Huxley
en moet
zien de
1 hare
fatsoen
rdt n a-
In de
ch ge-
al deu
inden
appij
I den
pu to
I
vril,moet beginnen hem een
les idees marchent. 1
niet gezond willen worden, moeten wij niet met
Gelet op de artiken 6 en 7 der Wet van 2
Juni 1875, (Staatsblad no. 95), tot regeling van
11 -- -1X i van inrichtingen,
welke gevaar, schade of hinder kunnen veroor
zaken
Brengen ter openbare kennis, dat ter Secre-
1, een ver
zoek met bijlagen van THOMAS KARST van
der MEULEN, bakkersknecht te Sneek, om
vergunning tot het oprichten van eene BAK
KERIJ in het gebouw, staande in de nauwe
Noorderhorne alhier, Wijk 7, no. 80, kadastraal
bekend gemeente Sneek, Sectie B, no. 2957.
Dat op Woensdag den 17 Februari 1892,
des middags te 12 uren, ten gemeentehuize ge-
1,
■t
.t
n
a
iet
>n-
il-
ert
■nd
er-
•iiet
en.
jok
?ents,
prijs
11 hij
ADVERTEN TIÉN van 1 tot 4 regels, gev.one letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7‘(ï Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
van zelf herziening.
V,.
rzoi
1 ap-
nd.
nou
l^aar
‘..ijiie
|prk-
ver- T
och I
van I
<’P
hem
hem I
begint te trekken
e^f ^ingst voor het omverhalen
a
k
e
\srilen deze doopers zich met andere spijzen dan
jok :iG
jjMl<
p etsei
jelile 1
U de I
<-ƒ stem I
•-<
mi;
1 etelijw
iedenj
vinl
laui'l
■*un
echter
wekkende en vermanende taal beduidt, dat
iets in aantocht is; een
haast hun verschijning meer kemelharig zal zijn
en hun woorden meer doordringend als geesel-
striemen zullen klinken: Gij adderengebroed-
sel 1 wie heeft u aangewezen te vlieden voor
den komenden toorn Brengt vruchten voort
der bekeering waardig.
En we zouden ons aan onvolledigheid bezon
digen, zoo we niet er op wezen dat de voor
hoede van die in kemelhaar gekleede boetpre
dikers reeds is aangekomen. Die reeds aan
vechting gevoelen om zich in het vuur te wer
pen, teneinde den rook te vermijden; en die
ook hun landgenooten tot dien sprong in de
vlammen zoeken over te halen, voor zoover de
zen de oogen van den damp beginnen te jeuken
en zeer te doen.
En te midden van al dien strijd is het rustig
in de natuur roudom ons; in die welgeordende
natuur, waar alles op zijn plaats is en het oog
niets bespeurt van een strijd op leven en dood,
als in den tuin waarin de mensch geplant is.
Daar is het leven als in een oerwoud, waarin
de kleine en teere plantjes niet tot ontwikke
ling komen, omdat ze eenvoudig worden ver
stikt of doodgedruktdaar leeft alleen de boom
en de planten die er zich omheen weten te
slingeren. De geldbezitter houdt zich staande
en naast hem diegenen, wien het voorrecht is
beschoren de voorspraak van den geldbezitter
te hebben, en dien ze als kruiwagen mogen ge
bruiken. In onze dagen is het een eindeloos
gerij van die voertuigen; wie zijn trommelvlies
het ellendig kruiwagengerammel weet te bespa
ren, is wel genoopt nog om zijn oogen te slui
ten, om zich niet doodelijk te eigeren over het
kruipen en flikflooien, waarbij een gevoel van
duiveische spot hem aangrijpt bij de gedachte
aan het Ecce homo!
Toch heerscht ook in de natuirr om ons een
strijd op leven en dood, slechts getemperd door
de aanwezigheid of bemiddeling van den mensch.
Waar deze optreedt, wordt het groote roofdier
verdrevenwaar hij zich vestigt, wordt de woe
kerplant afgesneden.
Zou zulks dan in den tuin der menschheid
niet het geval zijn? Met een weinig geduld
zullen we ons moeten wapenen om niet de toe-
vlucht te moeten nemen bij deze geneeswijze
"n.n zelf herziening.
Maar toch moet hoog gewaardeerd worden,
I wat deze predikers, door kreten van wanhoop
i cu honger aangespoord, in ’t werk stollen om
I de droomers uit onze omgeving meê in ’t gelid
En wa.rom zouden we dit niet mogen verwach- te brengen, den weg op yan den vooruitgang,
ten? O.ize goede eigenschappen zoo zegt de
schrijver van de Nederlander zitten in een
Voor hen, die met Voltaire instemmen dat
alles te zeggen een middel is om vervelend te
worden, zal het duidelijk zijn, waarom we den
maatschappelijke!! rommel gedeeltelijk onge
waardeerd laten, om een oogenblik onze ge
dachten te bepalen bij de boven dit opstel ge
plaatste, gedenkwaardige woorden van wijlen
minister Modderman.
Het bevat de waarschuwing van een man, i
die, beter dan zooveleu in zijn onmiddellijke
omgeving, de nadering van het revolutie-mon-
ster met zijne groote pooien bespeurde.
Thans zijn we ruim 5 jaar ouder geworden
en is het monster zooveel tot ons genaderd, dat
het bij meerderen in den lande de aandacht
en zij, in oogenblikken van
t van den ganschen
tuin, méégaan waarschuwen en opwekken tot
het ministerieel woord
Herzie u zelf 1
Nog 5 jaar verderMaar waarom zou
den we profetendienst gaan doen, waar de weers
verandering reeds wordt aangekondigd door
weervoorspellers als slakken, die bovenal de
'verdienste der vertrouwbaarheid bezitten.
Naarmate de dampkring vochtiger wordt, en
de barometer daalt, naar die mate vermenig
vuldigen zich de redenaars die aandringen op
zelf herziening.
De lendenen omgord, en brandende de lam
pen Naarmate het firmament verduistert,
gordt het noodig ons licht op een verhevenheid
te plaatsen en onze kaars te snuiten om licht
te brengen waar bet om ons heen zoo donker
wordt.
Wel zijn er nog, die hun licht zorgvuldig
onder de korenmaat plaatsen, om in de duister-
nis zooveel te beter aan hun genot- en gemak-
zuch bot te kunnen vieren. Maar ook voor die
duisterlingen, die de duisternis verkozen boven
rCAMÏet licht, wordt het duidelijk, dat andere kaar
sen ten tooneele zijn gebracht, die de door hen
z >o gewenschte schemerschijn verdreven hebben.
Ook tot hunne ooren dringen de tonen door
van de Kassandra-zonen.
Ook voor hen, die met slaafsche gehechtheid
igjeo ijveren wilden voor het oude, verschijnt in
den droom Johannes de Dooper, die de komst
van den mensetenvriend en menschenredder
voorbereidt door op bekeering aan te dringen.
Tot die droomers zij onzen wensch gericht,
dat de blijdschap van het ontwaken hun vergoe
ding moge schenken voor de akelige nachtmer
rie, en dat zij met dezelfde blijdschap hun ei
gen bekeeriagswerk mogen beginnen.
KENNISGE VI N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek,
Gelet op het besluit van den heer Commis
saris der Koningin in Friesland van 8 Januari
11. Ie afd. MS no. 34 (Prov. blad no. 1) en
art. 28 der Wet op de Nationale Militie van
den 19 Augustus 1861 (Staatsblad no. 72) en
artt. 20 en 21 van Z. M. besluit van den 8en
Mei 1862 (Staatsblad no. 46);
Brengen ter openbare kennis, dat de LOTING
voor de lichting der Nationale Militie van 1892
dezer gemeente, zal plaats hebben in de Con
certzaal alhier op Woensdag, den 24en Febru
ari e. k., des voormiddags ten 10 ure;
dat op Donderdag den 25 Februari d. a. v.
ter gemeente-Secreiarie door of vanwege de
lotelingen aanvrage kan geschieden voor de ge
tuigschriften ter bekoming van vrijstelling van
den dienst wegens broederdienst of als eenig
wettig zoon;
voorts dat om vrijstelling wegens eigen mi
litaire dienst of dien van broeders te verkrij
gen, de paspoorten of andere bewijzen van ont
slag, uittreksels-stamboeken of bewijzen van
werkelijken dienst, ten minste tien dagen vóór
den dag, waarop de eerste zitting van den Mi
litieraad wordt geopend, ter Secretarie voor-
noemd moeten worden ingeleverd.
Sneek den 29 Januari 1892.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester,
BENNEWITZ, Secretaris.
sprinkhanen of wilden honig; hun verschijnen i
op den katheder met hun tegelijk op-
voorteeken dat wel- j
wetendheid aanroeren en bekeerlingen tot
i spreken
i en zich zelf moeten her-
l zien en in overeenstemming brengen met de
denkbeelden en behoeften van hun tijd. Wij
moeten ophouden met het ten tooneele voeren
I van socialistische spookgestalten en ons verzet-
ten tegen de caricaturen, die sommigen nog
steeds blijven teekenen van de socialisten. Zul-
1 ke spotternijen zijn dwaas en uittartend; zij
stellingen, waarvan
na niet misdeeld is.
om te noemen, wat aan de zorg van particulie
ren is onttrokken en aan de hoede der gemeen
schap werd toevertrouwd. Zoo zorgt de gemeen
te tegenwoordig voor wegen, straten en brug
gen voor het maken van riolen enz. Zoo heb
ben we ons te verheugen in de gemeentelijke
zorg voor volksleeszalen, volksbibliotheken,
volksparken, speeltuinen, badinrichtingen. Zoo
voorziet de gemeente in de behoefte aan mark
ten, havens, ziekenhuizen en begraafplaatsen;
zoo bezitten reeds vele gemeenten eigen inrich
tingen voor waterleiding en gasfabricatie.
Zoo heeft de Staat de post van brieven
pakketten aan zich getrokkenzal de Staat wel
licht zelf op Billiton de tinmijnen gaan exploi-
teeren en verheffen zich de stemmen van echte
socialistenhaters voor de staatsexploitatie der
spoorwegen. En al stemmen we dan ook niet
in met onze revolutiekraaiers, toch keuren we
het dwaas, dat drijven van sommigen om onze
socialisten te dwarsboomen.
De vooruitgang is niet te keeren. Gode zij
dank! Om daartoe mee te werken is zelf her
ziening voortdurend noodigonze oude plunje
tegen iets nieuws te verwisselen, naar de wijze
der modepoppen; want bedenken wij het wel: ^meentê^Sneek,
les idéés marehent. Maar er is meer; hen, die
i 0 um lui./, uvr. vei
I latpn I het toezicht bij het oprichten
rust raten. „OTQe>r sM.o.U bind.
Onze machthebbenden moeten we doen ge- j
voelen dat de denkbeelden mareheeren; dat zij i
is het in evolutionair moeten zijn en zich zelf moeten her- tarie der gemeente ter visie is gelegd.
keirshjf: wie den Nederlander goed waardeeren de plaats treden van bewuste geordende samen- Kiftn fin in overeenstemt 1 1 n -ta
weinig los te rijgen, i werking tusschen de samenstellende deelen
En daartoe trekken de zonen van Demosthenes ieder organisme, voor de blinde verwarring der
thans het land door. Wel zijn die wegberei- mededinging; die toomelooze strijd, waardoor
ders nog niet gekleed in kemelshaar en wordt ons voortbestaan als een gezond en blijvend
de lendegordel nog vergeefs gezochtwel voe- maatschappelijk organisme bedreigt wordt.
Wie rijk is praat over zijn schuldenI
verraden eigen zwakheid. En als de „socialen*
zich het verheffende lied van „de Harington”
laten welgevallen, dan toont dit hun zedelijke
kracht en meerderheid, waartegen zj, die met
verschillende middelen een deel van ons volk
zoo fijn wisten te besnaren, uiterst laffe tokke
laars zich toonen.
Wat wij vragen is: zelf herziening; wat wij
verwachten is: maatschappelijke hervorming
langs evolutionairen weg. En al zal zelf herzie
ning alleen ons niet het gewenschte brengen;
zonder aan ons zelf te arbeiden zullen we den
stroom niet in zijn bedding keeren. Wij moe
ten den vooruitgang van harte willen, al ware
het slechts uit liefde voor onze zwakke natuur-
genooten of ook zelfs om eigen geluk te be
vorderen. „Wie niet voor zijn broedren leeft,
zal ’t geluk niet vinden". De wil alleen
maakt menschen groot.
Deze CO l RA NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
Wie wijs is over zijn dwalingen
Wie dapper is over zijn vrees
Wie geestig is over zijn zotheid.
Waarom zouden geleerden dan niet onze on-
ons
over zelf herziening? En toch zullen
er altijd menschen blijven die niets wenschen
geschonken te hebbendie niets onverdiend wil
len aannemen, zelfs niet hun ongeluk. Maar
zoo we er aan hechten, om hen, die na ons ko
men, iets anders na te laten dan de nagedach
tenis aan onze voortreffelijkheden, dan zullen
we wel genoopt zijn ons zelf te bekeeren en on
ze maatschappij te herzien. Dan zullen we
ons moeten aangorden tot grootere werkzaam
heid, dan tot nu toe het geval is, om het maat
schappelijk organisme, waarvan we deel uitma
ken, en dat de kiem des verderfs in zich heeft,
te genezenen zullen we niet geheel ongelijk
aan Sequah in onze resultaten aan de officiëele
wetenschap een dementi moeten geven. Of er
dan geen resultaten te noemen zijn Het zou
hoogst ondankbaar zijn dit te ontkennen.
Hoezeer we ons ook mogen opwinden
neer er van socialisme wordt gesproken, toch
waardeeren we ten zeerste de socialistische in-
onze maatschappij bij verre
Veel is er, te veel bijna