h ■B hi imi iiTrnii III.IH iwii be (UTE EI IIE1 UilffllllSSBIffl SUB. I 1 M I LoliüD voor fle Nationale Militie. L T 1(892 r i hi| Ui i *1 non I ^laar I Fijne I I jrk- J I No, 12 1892 EERTIQSTE Z E V E N-E N- R GF A N GF. I "f I n ■J 9 i, ij’ (ok J I or F IC IS 14 v 14 I. IO iets te verdienen, ligt in schrijven, een i tijd tot tijd En zoo vindt dus de schreeuwende ongelijk- K - 1 t 5 Alle brieven in te zenden. als de verschroeiende vitriool op het kostbaar gewaad. Malthus was de veorlooper van Dar- >n id le- \iii-B laar-*l M rf. n, em ah r» ei 4 Deze CO I RANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco ZOU* j te bnd- Bia- ned pet Dï- ig, Bt- iet it- - SNEEkER COURANT. en slechts de woningen der armoede, om verklaard; en elke beschuldiging, tegen eenige regeering ingebracht wegens het zich uitbrei dend pauperisme, is daarmee te niet gedaan; den bezitter vindt in de uitermate natuurlijke Be- ■u o. i- huishoudkunde de spil geworden waar t'ents, I PGi» 1“ bij en elk voorrecht van leer van Malthus iet Br ie» In s ert ■nd er- I. I •ïiet I en, jok 1- i I ap- B nd. r I fen moet kien de h bare (fatsoen rdt na- ln de ich ga al den an den lappij den «en te JML A. I-j T? IJL U **i. de onmogelijkheid De sociale quaestie op te lossen is een be hoefte des harten, die voor den ernstige» mensch gestadig meer aandringt. Als Robinson Crusoë op zijn eiland, zien de mannen van naam en talent uit naar den horizon, of niet een uitred- ADVERTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7’;2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. te 'V (H'll I E v.ui i E hern H h.'Ui I S ets'‘> relde Xr"> ding van hun benarde positie in zicht is. De hoop op succes wordt bij het bespeuren van ieder lapje zeil verlevendigd, en zoo is het niet I schutsmuur tegen de aanvallen van de niet-be- onverklaarbaar, dat velen in onzen tijd zich blind turen op de ark, aan wier schut Malthus zijne uitvinding heeft toevertrouwd. Malthus heeft ontdekt dat de bevolking van een land b.v. iedere vijfentwintig jaar verdub belt. Een land dus, dat thans 10 millioen inwo- ^t-/\)ners telt, kan over 25 jaar op 20 millioen, over 50 jaar op 40 millioen, over 75 jaar op 80 millioen en over 100 jaar op 160 millioen bur gers rekenen. Wie dus terug telt van het heden tot 100 jaar in het verleden, en aanneemt dat ons land thans 4.800.000 inwoners telt, hij kan op zijn vingers natellen dat er in 1792 ongeveer 300.000 ♦Hollanders leefden op de wereldbol. r I om t - de mededinging van een steeds grooter wordend aantal handen. De steeds toenemende armoede is daarmee Malthus een voortreffelijk Maar Malthus heeft meer ontdekt. Na ern stige studie is hem gebleken dat de opbrengst van den bodem om de 25 jaar toeneemt in rekenkunstige verhouding van de getallen 1, 2, 3, 4 enz. Zoodat ons dierbaar plekje gronds over 100 jaar viermaal zooveel zal opleveren als nu, terwijl het getal zijner inwoners zestien- wnaal grooter is geworden. Stellig geen prettig vooruitzicht voor onze nanevenen het zou daarom overweging verdienen, uit liefde voor het toekomstig geslacht, een deel van onze overproductie af te zonderen, gelijk Jozef, de verstandige, brave Jozef zich tot sparen aan gordde in den vetten tijd, om de magere jaren met heel het volk van Egypteland te kunnen .doorworstelen. Wanneer we echter de door Malthus voor spelde en becijferde cijfers zijn altijd zoo sprekend in een redeneering toekomst nader bezien, dan bespeuren we dat hier geen sprake is van 7 magere jaren, maar dat het een tijd -.^van ellende is, waaraan geen einde komt, en (lie steeds ellendiger wordt. Een toestand dus, die op allen droefgeestig moet werken, die niet van nature een pessimistische stemming zijn deelachtig geworden. Hen, de pessimisten, moet deze toestand tot vreugde stemmen, wijl zij er mee 1 vreugde bestaan kan, noch bestaat. Deze becijferde ellende, die, van alle men- rschelijke aandoening losgemaakt, de leer van een gereede verklaring in de wetten der natuur of van den Schepper. En zoo heeft dus de zelfzucht in de leer van win. wapen om de aan vallen van gerechtigheid en rechtvaardigheid te pareeren, en vindt zij in de leer der onver mijdelijke noodzakelijkheid een schild van on schatbare waarde. Zoo kan de rijke man feest vieren, en met rustig, kalm geweten Lazarus aan zijn poort zien staan; zoo kan de vermogende christen, met vroom gemoed den Hemelschen Vader dan ken voor den rijkdom Zijner gaven aan hem, den dankbaren zoon, geschonken, zonder dat er in zijn geweten een stem wordt vernomen, die hem mede verantwoordelijk stelt voor den gru wel der ellende in zijn naaste omgeving. Armoede, gebrek, ja hongerdood zijn in deze theorie de onvermijdelijke gevolgen van eeuwi ge wetten, waartegen men evenmin vermag te strijden als tegen de wet der zwaartekracht, en waarvoor men dus geen sterveling aansprake lijk mag stellen. Wie dus rijkdom opstapelt, handelt enkel uit welbegrepen eigenbelang; hij vormt, om zich te vrijwaren voor het drijfzand in het rond, een oase, waarin hij niet zal verzinken. En zoo heeft de Malthusiaan ook vasten grond onder de voet, wanneer hij de maatschappelijke inrichting gaat beoordeelenal wat hij opmerkt, wordt getrouw aan zijne leer getoetst, en le vert een voor hem zeer bevredigende verklaring. Een niet minder vast standpunt namen onze voorvaderen in, die de aarde als stilstaande be schouwden, terwijl alles daar omheen draaide. Van die vaststaande aarde als basis uit, gaven zij een zeer begrijpelijke verklaring van de he melstreken. Maar scherts ter zijde. De leer van Malthus heeft groote vorderin gen gemaakt; zij telt thans duizenden aanhan gers onder alle klassen onzer maatschappijzij heeft ingang gevonden bij geleerden en onont- wikkeldenzij is de sleutel van het maatschap pelijk raadsel geworden bij godsdienstige lieden en bij materialisten; bij vastgevroren conserva tieven en radicaal-liberalenja zij zelfs, die nooit van Malthus hoorden, en van zijn leer dus ge heel onkundig bleven, zij stamelen het Mal thus na. En zoo is het al weer niet onverklaarbaar, hoewel van menschelijk standpunt beschouwd ietwat ongevoelig, dat er menschen zijn, die het bestaan van oorlogen verdedigen als een instel ling Gods, om de maatschappij van weer op haar nummer te zetten. Wij weten niet of de verkondigers van deze meening oprechtelijk en waarachtiglijk in haar gelooven; evenmin kunnen wij er voor instaan of Malthus zich bevredigd gevoelde, toen hij, na de ontdekte onregelmatigheid in het gemeen schapsleven, een breidel meende gevonden te hebben in de toenemende sterfte, tengevolge van kommer en gebrek. Buiten kijf evenwel pleit dit alles niet voor het godsbegrip dezer geloovigen, en heeft het dezelfde uitwerking op het humaniteitsgevoel, De strijd om het bestaan zegt Darwin is de leer van Malthus, met veelvoudige kracht toegepast op het ganache rijk van dieren en planten. Maar de leerling, die den strijd om het be staan beschouwde als de eenige en onmisbare voorwaarde voor den menschelijken vooruitgang, kon geen genoegen nemen met den raad van Malthus, die, ter voorkoming van maatschap pelijk gebrek aandrong op onthouding. Terwijl bij den econoom maatschappelijke welstand boven alles ging, was bij den natuur kenner de veredeling der geslachten hoofdzaak geworden. Van hetzelfde punt uitgegaan, sloegen de twee geleerden al dadelijk geheel tegenovergestelde paden in, al naar gelang hunner verschillende idealen. Voor Malthusia echter blijft deze troost, dat Darwin zelf hun theorie heeft gewaarmerkt ja, dat de Darwinist, wanneer zijn oog vochtig wordt bij den aanblik van jammerlijke toonee- len uit eigen omgeving, Malthusia om den hals valt en meeroept, dat de wereld maat moet houden. Wel keerde Darwin niet uit eigen aandrift tot zijn eerste liefde terug, maar vrees voor ommekeer of voor verlies van genietingen, heeft bij menigen Darwinist de klove tusschen Mal thusia en haar tweelingbroeder overbrugd, liet zou een vermetel pogen zijn, voor deze partij- genooten de leer van Malthus als onjuist voor te stellen. Voor hen echter, die de leer niet ongenegen zijn, wenschen we enkele zaken te berde te brengen, om hen, zoo mogelijk, van de onjuistheid dezer theorie te overtuigen. Al vorens dus in onthouding de alpha en omega te zien van onze genezing; alvorens eiken wensch of elk voorstel tot sociale hervorming met onverschilligheid te bejegenen, hopen wij van deze half-bekeerden, dat ze ons nog een oogen- blik zullen aanhooren. KENNISGE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op het besluit van den heer Commis saris der Koningin in Friesland van 8 Januari 11. Ie afd. MS no. 34 (Prov. blad no. 1) en art. 28 der Wet op de Nationale Militie van den 19 Augustus 1861 {Staatsblad no. 72) en artt. 20 en 21 van Z. M. besluit van den 8en Mei 1862 {Staatsblad no. 46); Brengen ter openbare kennis, dat de LOTING voor de lichting der Nationale Militie van 1892 dezer gemeente, zal plaats hebben in de Con certzaal alhier op Woensdag, den 24en Febru ari e. k., des voormiddags ten 10 ure; dat op Vrijdag den 26 Februari d. a. v. ter gemeente-Secretarie door of vanwege de lotelingen aanvrage kan geschieden voor de ge tuigschriften ter bekoming van vrijstelling van den dienst wegens broederdienst of als eenig wettig zoon; voorts dat om vrijstelling wegens eigen mi- zitters. Zoo lost zich voor hen, die deze leer aan vaarden, de sociale quaestie op in een bevol- kingsvraag, om welke op te lossen niet anders van noode is, dan dat ieder inwoner van het land hetherzie u zelf, in zijn banier schrijve, en elk voor zich er toe meewerke om de on- geëvenredigdo vermeerdering in bevolking tegen te gaan. (Voor den oningewijde sta hier dat Malthusia onder geëvenredigde vermeerdering verstaat het twee-kinderenstelsel.) Aldus opgevat, is aan de toenemende armoede een natuurlijke en afdoende verklaring gegeven, en wat zou ons dan nopen mee te werken tot verandering der landswetten, wijl deze toch nimmer invloed vermogen uit te oefenen op de vermenigvuldiging van de bevolking. Nog eens: Voor Malthusia bestaat slechts deze sociale quaestie, hoe men het aan moet leggen om de snelle of liever ongeëvenredigde vermeerdering van bevolking tegen te gaan? Het antwoord op deze vraag kan ieder voor zich gemakkelijk afleiden uit de werkzaamheid van Malthusia, om propaganda te maken onder alle klassen onzer samenleving, en arm en rijk over te halen tot het bovengenoemde stelsel vanéén en één maakt twee. Niet de minste reden is er voor de Malthu- sianen om een onderzoek mee in te stellen naar de wijze, waarop het arbeids-produet verdeeld wordt. Natuurlijk willen ze wel erkennen dat hierbij veel onbillijkheid wordt bedreven, maar de donkere stip aan den gezichteinder, die wijst op een sprinkhanenplaag, heeft hun aandacht te zeer in beslag genomen, om zich met beu zelarijen als billijke of onbillijke verdeeling te kunnen ophouden. Van grooter belang voor hen is de taak om de „mindere4 volksklasse beter in te lichten; vroegtijdige huwelijken moeten worden ontra den; de opmerkzaamheid moet worden getrok ken uit het feit, dat in de arbeidersklasse de spoeling veelal zoo verdund is, tengevolge van bewijzen kunnen, dat in deze wereld geen de talrijkheid des gezins. En de waarschuwing moet hier een plaats vinden voor de hachelijke l toekomst der kinderen, wanneer hun getal groot I is. Een groote grief toch en deze wordt Malthus wordt genoemd, is in de leer dep staat- door de tegenstanders van Malthusia niet weer- omheen sproken is deze, dat juist onder de categorie alles wentelt, het vliegwiel dat alles in bewe- der bezitloozen de grootste gezinnen worden ging brengt, tot zelfs de menschelijke talenten aangetroffen, of zooals een bijbelspreuk met van hoofd en hart. variant zegt: Wie (niet) heeft, zal gegeven Vermeerdering der bevolking zegt de he- worden. dendaagsche economie leidt tot lagere loonen En zoo vindt dus de schreeuwende ongelijk- tot verhooging der kapitaalrente. Men zie heid in onze samenleving, die wij nog maat- overtuigd schappij blijven noemen, voor hen, die de ar- worden dat de oorzaak der lagere loonen, ja moede niet aan verkeerde wetten willen toe- _>t wal nie In r, ■i i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1