rm
d
■L
r
U-
I
I
r bij
1892.
IN DAGEN VAN STRIJD.
I
I Bl'
1 I
nd. J I
OCg j 1
hijH
I
MHMB
t,
IN.
I.
I
l_2 _:_2.:„_o 2.
nil
he
J11
Mams- h iDfunmn-BUB m w
unit h hit üo i mssnii: 11 smii.
or
e
I
kwalijk te nemen dat ze in hun
li
als volgt
Dagen.
Wijken.
Datums.
deze
Ier
1
ver
komen tot een voor allen gelukkig lot.
t
1
’enta,
2
4
6
8
10
11
12
14
16
10—12
10—12
10—12
10—12
10—12
10—12
10—12
10—12
10—12
t
s
f 50
3 a
or,
iet
id
en
in
ar»
•ge
Ld
u
-
8
¥-
n-
P-
n-
>e-
n-
ir,
ne
iht
ifa-
ÏS,
eu 1
ie-1
j» I
vl
dl
i I
•n 1
f.
l»
fl-
k
l
Is het hun
VI
m moet
zien de
1 hare
Fatsoen
rdt ua-
In de
ich go
al den
an den
lappij
den
en te
ii
IS
’/l.
l/lt
lijkheid, vrijheid en
lukkigen gevoelen het
9 Maart
n
n
n
71
n
n
n
7>
t,
over natuurrecht of staatkundig recht Zij ach
ten het niet den tijd meer waard om deze filo
sofie te overdenkenal wat hun aandacht vraagt staakt die muziek
Zie, een eind aan al de lapmiddelen
Deze CO UliANT verschijnt WOENSDAGS eu ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post f 1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
Voor honderd jaren klonk de kreet door heel
ons werelddeel dat alle menschen vrije men-
sehen, broeders van gelijke beweging moeten zijn.
zou-
ti te
•ond-
'ana-
bied
niet
vrij-
!dig,
aat-
niet
fat-
rer-
lid,
oe-
deren is de tocht hoogst nuttig, daar het hun
gaven van hoofd en hart ontplooit; voor een
derde groep is het een worsteling om het be
staan, afgewisseld door enkele uren van slaap
of maal; ongeveer als het paard van den vracht-
sociale quaestie, staat aangespijkerd.
Langzamerhand komen zij, die kinderen, tot
bet inzicht wat die quaestie te beteekenen heeft.
De ervaring heeft het hun geleerd en de be
kwamen uit de klasse der mondigen hebben het
*’/1# hun opgehelderd dat het een pijnlijke quaestie
is dat men den koers is kwijt geraakt en rond
doolt op goed geluk, niet wetend of de dag van
het heilsleger de dakloozen zal doen dansen,
gelijk de vromen op bedevaarten huppelden
met erwten of grint in de schoenen, of zooals
men in vroeger tijd voor St. Vitus den dooden-
dans uitvoerde.
De tweede stand, die der werkers, slijt het
leven in de werkplaats en de derde des daags
op straat en ’s nachts op de planken of op stroo
of hooi.
Zoo dolen we al verder; de tocht is voor
enkelen genotvol; in den draagstoel luierend
leven ze in natuurschoon en poezie. Voor an-
fen liet zich de overtuiging opdringen dat er in
van bestuur geen natuurrecht bestaat,
over
en eigen lot; maar dat er een recht is,
staatkundig recht genaamd, dat gegeven is aan
enkelen, om daarmee langs den besten weg te j gaan koesteren voor generaal Booth en die
a a komen tot een voor allen gelukkig lot. L
a zie! de kinderen zijn groot geworden zij heb- den aankoop van muziekinstrumenten, waarmee
0J. jsen leeren inzien dat de beste, de rechte weg
sinds lang is verlaten en dat de kudde rond
doolt in een labyrinth, waar bij elke kronkel
tart, met groote woorden het onbegrijpelijk opschrift
'716
4
Is
116
7 3
iet r I
ir- J
eu |l
m- 11
id-
en j f
nd j I
er- L 1
iet I- j
en, I
nik i
i
•M
telde 1
de|
stem J
aide J
A Ze 1
uil;
eteifyd
iedeid
vin-1
laarl
nou
u^aar
fijne
jrk-
ven T
och
var
"P
hem
t te.
fchill
heul
i hij
jok t
it, aid
etsei W
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Maandag
Woensdag
Donderdag 17
Maandag 21
Woensdag 23
Donderdag 24
doogenloos ook zullen zijn.
erlegenheid lutie 18 reeds uitgesproken.
I niet meer toegankelijk zjjn voor redeneeringen I
tegenover den stuurman, wien ze het roer wilde
uren
voor- na
middag.
1-5
1—5
1—5
1—5
1—5
1-5
1—5
1—5
1—5
1—3
B E K E N D M A K I N G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter kennis van de be
langhebbenden
dat voor den herijk <ter maten en gewichten,
in deze gemeente zal worden gevaceerd in een
der lokalen van het Paleis van Justitie, in orde
£,De stroomen bloeds, in die dagen vergoten, zijn
1 wel het krachtigst bewijs dat deze leus niet een
gewone was van de soort waaronder verkie-
4 zings-leuzen gerekend wordenmaar dat zjj
was welgemeend, de taal des harten. Het on-
geschud en, door voortdurende onrust gekweld, I beseffen
had de manschap reeds herhaaldelijk den bevel-
1 en
3 en
5 en
7 en
9 en 10
11 en 12
13 en 14
15 en 16
17 en 18
19 en 20
dat verkoopers van nieuwe maten en gewich
ten hunne .voorwerpen aan het begin der zit
ting tot den herijk moeten aanbieden en wel
ongeschonden en in den toestand, waarin zij
deif eersten ijk hebben ondergaan
dat alle geijkte maten en gewichten dit jaar
aan den verplichten herijk zijn onderworpen
dat de onj i.st bevonden gewichten tegen da
delijke betaling, volgens een bij Koninklijk be
sluit vastgesteld tarief, ten bate van ’s Rijks
kas, door den ijker worden gejusteerd
dat alleen behoorlijk schoon- en droog ge
maakte mate i en gewichten zullen worden on
derzocht
dat degewichten beneden het gram (miligram-
gewichten) alleen aan de vaste ijkkantoren
kunnen worden geverifieeid
dat belanghebbenden bij de terug ontvangst
hunner voorwerpen nauwkeurig dienen toe te
zien of deze de wettige merken dragen, daar
later een beroep op veizaimen, die bij deu her
ijk mochten zijn begaan, niet zal ontslaan van
rechtsvervolging, en
dat de ijkplichtigen, die van de voor hen ge
stelde zitting geen gebruik hebben gemaakt,
hunne maten en gewichten ter herijking kun
nen aanbieden aan het ijkkantooraan de Ooster-
Kade te Leeuwarden, des Dinsdags en Vrijdags
van 91 uur, tot 1 October dezes jaars.
Sneek den 23 Februari 1892.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA.
De Secretaris, BENNEWITZ.
f
is het leven of wel het levensbehoud.
zeggen ze, onze maatschappijuit 3 standen be
staat zede eerste die der niets-doeners uit ver
kiezing, zij geven den toon aan, maar hebben
de stemvork verloren; de derde, dat zijn de
niets-doeners uit dwang in de wandeling be
kend onder den naam van werkloozen of brood-
loozen. Konden we er maar ’t woord maag-
loozen bij voegen, dan zou de rij van loozen nuA
zoo ver kunnen doorklinken met krachtloozen,
geestloozen, moedloozen, radeloozen, redeloozen,
reddeloozen, levensloozen. En de tweede stand,
dat zijn de werkers; hun arbeid is zeer ver
schillend, maar het grootste gedeelte van
werklieden wordt gebruikt voor nuttigen arbeid
d. w. z. een arbeid, waarbij de spieren worden
bewogen zoo lang het dag is ja nog langer
zelfs. Waarvoor toch, zoo vragen deze sjou
wers, zou de wereld gezegend zijn met machi
nes Om enkele menschen rijk te maken en
anderen af te beulen? Of wel om een deel, een
steeds grooter wordend deel onmogelijk te ma
ken? Of eindelijk om arbeid te besparen ten
bate van allen, die den schoonen naam mensch
dragen
De eerste der drie genoemde standen leeft in
het salon; er zijn er onder, die voor niets ter
wereld hun salonleven willen opgeven en daar
om den avontuurlijken tocht niet gaarne door
een Ariadne-draad zouden zien afloopen. Maar
ook zijn er edelen onder, die zoo gaarne uit
de woestijn zouden willen overstappen in het
land van geluk en genot voor allenen ook
vindt men er onder, die goddelijke vereering
’"’’A er
Maar heel wat guldens voor over hebben als het geldt
AEVEBTEN'J’IEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7*,2 Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
i uit de hand nemen. Met eiken dag, die niet
het beloofde land bracht, werd ze meer harts-
tochtclijk en opgewonden; en de stuurman die
niet van het hout was, waaruit men Columbus-
sen snijdt, werd met schrik bevangen door die
toornigvlammende blikken en die schelle, snij-
u^ende uitingen, waarop de equipage hem ont-
paalde. Zijne hand begon te weifelen en het
r<.iT van links naar rechts trekkende, onmid-
d< 1 ijk gevolgd door eene omgekeerde beweging,
bracht hij in het scheepje een zoo schommelende
beweging, dat het scheepsvolk naar het dek
vloog, met een ruk het roer overnam en den
stuurman in zee plofte.
Veel is er sinds dien tijd veranderdwel trad
de leus van het zwaar beproefde volk niet in
vervulling; maar alsof het na alle schokkende
ïèooneelen eindelijk naar rust verlangde, stelde
het een stuurman aan, die wel den kop van het
schip weer tegen de woedende golven keerde,
maar door zijn energie het uitgevochten volk
zoodanig imponeerde, dat hij geheel en al mees
ter was op het schip en tegelijk de rol van
kapitein en stuurman speelde. Een tijdlang
was de vrijheidsleus verstomd en deed ieder
met min of meer tevreden stemming den opge-
legden arbeid. Een deel van het volk had het
recht veroverd om meê te spreken in de zaken
van algemeen bestuur en nam daarom de partij
op van den gezagvoerder en stuurmanhet
andere deel wist zich te schikken in zijn lot
,50,
t zaken
rddat ieder gegeven is om meê te spreken
dia- aller
en
1. Zij, die zich als vrijwilliger voor de Mi
litie hebben aangeboden
2. de loteiingen, die vrijstelling verlangen
wegens ziekelijke gesteldhei 1, of gebreken, of
gemis van de gevorderde lengte.
Sneek den 26 Februari |892.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEW1TZ, Secretaris.
K E N N I S G E VI N G.
AANGIFTE VOOR DM ZEEMILITIE.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
Gemeente Sneek, gevolg gevende aan art. 150
der wet op de Nationale Militie van den 19den
Augustus 1861 (Staatsblad no. 72.) noodigen
bij deze de lotelingen der Nationale Militie van
deze gemeente uit, om, wanneer die verlangen
bij de Zeemilitie te dienen, zich daartoe vóór den
1 en April ter gemeente-secretarie aan te melden.
Sneek, den 4 Maart 1892.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BEN NE WITZ, Secretaris.
KENNISGEVING.
NATIONALE MILITIE.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet
op de Nationale Militie van den 19den Augus
tus 1861 (Staatsblad no. 72), brengen ter open
bare kennis dat de eerste zitting van den Mili
tieraad voor deze gemeente zal worden gehou
den in het Gemeentehuis te BOLSWARD, op
Woensdag den 23 Maart e. k.des namiddags
ten 12‘/a ure, in welke zitting uitspraak zal
worden gedaan omtrent
1. De verschenen vrijwilligers voor de militie;
2. de lotelingen, die redenen van vrijstelling
hebben ingediend
3. de lotelingen, in de artt. 55 en 56 bedoeld;
4. alle overige lotelingen.
Zullende voor dien Raad alleen behoeve11 te
verschijnen
morgen ons in het beloofde land, dan wel voor
den gapenden afgrond brengen zal.
Zoo staan de zaken op dit oogenblik. Dui
delijker wordt het dat de toestand onhoudbaar
is in onze maatschappijde achterhoede van
het leger, verreweg het grootste deel van de r.jder; ea voor de laatste groep is de tocht....
gansche macht, dreigt om te komen en in hare werkeloos, doelloos, nutteloos, haveloos
rijen klinkt luider en luider de kreet van ge- maakt de menschen gevoelloos
broederschap. De onge- Wat daarvan, dan worden moet?
maar al te goed dat men sohen, wanneer zij de macht hebben overwel-
zalig leed had sinds lang de geesten wakker verkeerde richting heeft genomen,
i -1 r. i <1nn^no» bc^eftcil ZO
mee-
Het woord revo-
De daad zal te
hater tijd volgen, als we hing nog dolen moeten.
Daarom, gij allen, die het gevaar ziet, dat
onze maatschappij bedreigtverlaat uwe salons,
van heilstrompetten, maakt
i waaraan onze
tijd zoo rijk is; gordt u aan, gij allen, die hart
hebt voor uwe broederenverzacht niet enkel
het leed, maar doe het verkeeren in genot
maakt de zegen der machines tot een zegen
voor de geheele maatschappij in plaats van tot
een vloek alsof het helsche werktuigen waren.
Laat deze aarde, die door de vinding van
wetenschap en kunst reeds zoo heerlijk ge
maakt is, een lustoord zijn voor allen. Twist
niet verder over natuur- of staatkundig recht.
Welk recht toch is u gegeven om te teren van
de beste levenskrachten van anderen, zoo het
niet onrecht ware? Welk natuurrecht toch
was het, dat den bodem wegschonk aan enke
len, terwjjl talloos velen er te nauwernood op
geduld worden? Wijs er de hoofdmannen op,
dat langer dolen noodlottig wordt voor zoo velen
in de achterhoededat het hoog tijd wordt om
die armzaligen mondig te verklarenveel drin
gender dan een halfslachtige belastinghervor
ming, die den bezitlooze niets en den kleinbe-
zitter bijna niets baten zal. Wel zijn de ii.zich
ten verschillend; gelijkheid is voor velen het-
t -fiJe wat do dood geeft. Welnu, geeft broe
derschap, maar ook en vooral geeft vrijheid, niet
die den dood geeft, maar vrijheid om te leven,
te denken, te genieten, niet aan enkelen, maar
aan allen. Vrijheid om te arbeiden op den
grond onzer vaderen de vaderen van ons aller
en om de vruchten er van te plukken allen
gelijkelijk.
zij
en harteloos.
Dat die men-
maar ook Gigxl en hun toenemend aantal stelt dit in
dat lang omdolen voor een deel uitzicht dat die menschen natuurlijk
i hunner gelijk staat met omkomen.
voerder gewezen op het groote gevaar van schip-
I breuk; steeds dreigender werd haar houding