rm d ■L r U- I I r bij 1892. IN DAGEN VAN STRIJD. I I Bl' 1 I nd. J I OCg j 1 hijH I MHMB t, IN. I. I l_2 _:_2.:„_o 2. nil he J11 Mams- h iDfunmn-BUB m w unit h hit üo i mssnii: 11 smii. or e I kwalijk te nemen dat ze in hun li als volgt Dagen. Wijken. Datums. deze Ier 1 ver komen tot een voor allen gelukkig lot. t 1 ’enta, 2 4 6 8 10 11 12 14 16 10—12 10—12 10—12 10—12 10—12 10—12 10—12 10—12 10—12 t s f 50 3 a or, iet id en in ar» •ge Ld u - 8 ¥- n- P- n- >e- n- ir, ne iht ifa- ÏS, eu 1 ie-1 j» I vl dl i I •n 1 f. l» fl- k l Is het hun VI m moet zien de 1 hare Fatsoen rdt ua- In de ich go al den an den lappij den en te ii IS ’/l. l/lt lijkheid, vrijheid en lukkigen gevoelen het 9 Maart n n n 71 n n n 7> t, over natuurrecht of staatkundig recht Zij ach ten het niet den tijd meer waard om deze filo sofie te overdenkenal wat hun aandacht vraagt staakt die muziek Zie, een eind aan al de lapmiddelen Deze CO UliANT verschijnt WOENSDAGS eu ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. Voor honderd jaren klonk de kreet door heel ons werelddeel dat alle menschen vrije men- sehen, broeders van gelijke beweging moeten zijn. zou- ti te •ond- 'ana- bied niet vrij- !dig, aat- niet fat- rer- lid, oe- deren is de tocht hoogst nuttig, daar het hun gaven van hoofd en hart ontplooit; voor een derde groep is het een worsteling om het be staan, afgewisseld door enkele uren van slaap of maal; ongeveer als het paard van den vracht- sociale quaestie, staat aangespijkerd. Langzamerhand komen zij, die kinderen, tot bet inzicht wat die quaestie te beteekenen heeft. De ervaring heeft het hun geleerd en de be kwamen uit de klasse der mondigen hebben het *’/1# hun opgehelderd dat het een pijnlijke quaestie is dat men den koers is kwijt geraakt en rond doolt op goed geluk, niet wetend of de dag van het heilsleger de dakloozen zal doen dansen, gelijk de vromen op bedevaarten huppelden met erwten of grint in de schoenen, of zooals men in vroeger tijd voor St. Vitus den dooden- dans uitvoerde. De tweede stand, die der werkers, slijt het leven in de werkplaats en de derde des daags op straat en ’s nachts op de planken of op stroo of hooi. Zoo dolen we al verder; de tocht is voor enkelen genotvol; in den draagstoel luierend leven ze in natuurschoon en poezie. Voor an- fen liet zich de overtuiging opdringen dat er in van bestuur geen natuurrecht bestaat, over en eigen lot; maar dat er een recht is, staatkundig recht genaamd, dat gegeven is aan enkelen, om daarmee langs den besten weg te j gaan koesteren voor generaal Booth en die a a komen tot een voor allen gelukkig lot. L a zie! de kinderen zijn groot geworden zij heb- den aankoop van muziekinstrumenten, waarmee 0J. jsen leeren inzien dat de beste, de rechte weg sinds lang is verlaten en dat de kudde rond doolt in een labyrinth, waar bij elke kronkel tart, met groote woorden het onbegrijpelijk opschrift '716 4 Is 116 7 3 iet r I ir- J eu |l m- 11 id- en j f nd j I er- L 1 iet I- j en, I nik i i •M telde 1 de| stem J aide J A Ze 1 uil; eteifyd iedeid vin-1 laarl nou u^aar fijne jrk- ven T och var "P hem t te. fchill heul i hij jok t it, aid etsei W Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Maandag Woensdag Donderdag 17 Maandag 21 Woensdag 23 Donderdag 24 doogenloos ook zullen zijn. erlegenheid lutie 18 reeds uitgesproken. I niet meer toegankelijk zjjn voor redeneeringen I tegenover den stuurman, wien ze het roer wilde uren voor- na middag. 1-5 1—5 1—5 1—5 1—5 1-5 1—5 1—5 1—5 1—3 B E K E N D M A K I N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter kennis van de be langhebbenden dat voor den herijk <ter maten en gewichten, in deze gemeente zal worden gevaceerd in een der lokalen van het Paleis van Justitie, in orde £,De stroomen bloeds, in die dagen vergoten, zijn 1 wel het krachtigst bewijs dat deze leus niet een gewone was van de soort waaronder verkie- 4 zings-leuzen gerekend wordenmaar dat zjj was welgemeend, de taal des harten. Het on- geschud en, door voortdurende onrust gekweld, I beseffen had de manschap reeds herhaaldelijk den bevel- 1 en 3 en 5 en 7 en 9 en 10 11 en 12 13 en 14 15 en 16 17 en 18 19 en 20 dat verkoopers van nieuwe maten en gewich ten hunne .voorwerpen aan het begin der zit ting tot den herijk moeten aanbieden en wel ongeschonden en in den toestand, waarin zij deif eersten ijk hebben ondergaan dat alle geijkte maten en gewichten dit jaar aan den verplichten herijk zijn onderworpen dat de onj i.st bevonden gewichten tegen da delijke betaling, volgens een bij Koninklijk be sluit vastgesteld tarief, ten bate van ’s Rijks kas, door den ijker worden gejusteerd dat alleen behoorlijk schoon- en droog ge maakte mate i en gewichten zullen worden on derzocht dat degewichten beneden het gram (miligram- gewichten) alleen aan de vaste ijkkantoren kunnen worden geverifieeid dat belanghebbenden bij de terug ontvangst hunner voorwerpen nauwkeurig dienen toe te zien of deze de wettige merken dragen, daar later een beroep op veizaimen, die bij deu her ijk mochten zijn begaan, niet zal ontslaan van rechtsvervolging, en dat de ijkplichtigen, die van de voor hen ge stelde zitting geen gebruik hebben gemaakt, hunne maten en gewichten ter herijking kun nen aanbieden aan het ijkkantooraan de Ooster- Kade te Leeuwarden, des Dinsdags en Vrijdags van 91 uur, tot 1 October dezes jaars. Sneek den 23 Februari 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA. De Secretaris, BENNEWITZ. f is het leven of wel het levensbehoud. zeggen ze, onze maatschappijuit 3 standen be staat zede eerste die der niets-doeners uit ver kiezing, zij geven den toon aan, maar hebben de stemvork verloren; de derde, dat zijn de niets-doeners uit dwang in de wandeling be kend onder den naam van werkloozen of brood- loozen. Konden we er maar ’t woord maag- loozen bij voegen, dan zou de rij van loozen nuA zoo ver kunnen doorklinken met krachtloozen, geestloozen, moedloozen, radeloozen, redeloozen, reddeloozen, levensloozen. En de tweede stand, dat zijn de werkers; hun arbeid is zeer ver schillend, maar het grootste gedeelte van werklieden wordt gebruikt voor nuttigen arbeid d. w. z. een arbeid, waarbij de spieren worden bewogen zoo lang het dag is ja nog langer zelfs. Waarvoor toch, zoo vragen deze sjou wers, zou de wereld gezegend zijn met machi nes Om enkele menschen rijk te maken en anderen af te beulen? Of wel om een deel, een steeds grooter wordend deel onmogelijk te ma ken? Of eindelijk om arbeid te besparen ten bate van allen, die den schoonen naam mensch dragen De eerste der drie genoemde standen leeft in het salon; er zijn er onder, die voor niets ter wereld hun salonleven willen opgeven en daar om den avontuurlijken tocht niet gaarne door een Ariadne-draad zouden zien afloopen. Maar ook zijn er edelen onder, die zoo gaarne uit de woestijn zouden willen overstappen in het land van geluk en genot voor allenen ook vindt men er onder, die goddelijke vereering ’"’’A er Maar heel wat guldens voor over hebben als het geldt AEVEBTEN'J’IEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7*,2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. i uit de hand nemen. Met eiken dag, die niet het beloofde land bracht, werd ze meer harts- tochtclijk en opgewonden; en de stuurman die niet van het hout was, waaruit men Columbus- sen snijdt, werd met schrik bevangen door die toornigvlammende blikken en die schelle, snij- u^ende uitingen, waarop de equipage hem ont- paalde. Zijne hand begon te weifelen en het r<.iT van links naar rechts trekkende, onmid- d< 1 ijk gevolgd door eene omgekeerde beweging, bracht hij in het scheepje een zoo schommelende beweging, dat het scheepsvolk naar het dek vloog, met een ruk het roer overnam en den stuurman in zee plofte. Veel is er sinds dien tijd veranderdwel trad de leus van het zwaar beproefde volk niet in vervulling; maar alsof het na alle schokkende ïèooneelen eindelijk naar rust verlangde, stelde het een stuurman aan, die wel den kop van het schip weer tegen de woedende golven keerde, maar door zijn energie het uitgevochten volk zoodanig imponeerde, dat hij geheel en al mees ter was op het schip en tegelijk de rol van kapitein en stuurman speelde. Een tijdlang was de vrijheidsleus verstomd en deed ieder met min of meer tevreden stemming den opge- legden arbeid. Een deel van het volk had het recht veroverd om meê te spreken in de zaken van algemeen bestuur en nam daarom de partij op van den gezagvoerder en stuurmanhet andere deel wist zich te schikken in zijn lot ,50, t zaken rddat ieder gegeven is om meê te spreken dia- aller en 1. Zij, die zich als vrijwilliger voor de Mi litie hebben aangeboden 2. de loteiingen, die vrijstelling verlangen wegens ziekelijke gesteldhei 1, of gebreken, of gemis van de gevorderde lengte. Sneek den 26 Februari |892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEW1TZ, Secretaris. K E N N I S G E VI N G. AANGIFTE VOOR DM ZEEMILITIE. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der Gemeente Sneek, gevolg gevende aan art. 150 der wet op de Nationale Militie van den 19den Augustus 1861 (Staatsblad no. 72.) noodigen bij deze de lotelingen der Nationale Militie van deze gemeente uit, om, wanneer die verlangen bij de Zeemilitie te dienen, zich daartoe vóór den 1 en April ter gemeente-secretarie aan te melden. Sneek, den 4 Maart 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BEN NE WITZ, Secretaris. KENNISGEVING. NATIONALE MILITIE. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet op de Nationale Militie van den 19den Augus tus 1861 (Staatsblad no. 72), brengen ter open bare kennis dat de eerste zitting van den Mili tieraad voor deze gemeente zal worden gehou den in het Gemeentehuis te BOLSWARD, op Woensdag den 23 Maart e. k.des namiddags ten 12‘/a ure, in welke zitting uitspraak zal worden gedaan omtrent 1. De verschenen vrijwilligers voor de militie; 2. de lotelingen, die redenen van vrijstelling hebben ingediend 3. de lotelingen, in de artt. 55 en 56 bedoeld; 4. alle overige lotelingen. Zullende voor dien Raad alleen behoeve11 te verschijnen morgen ons in het beloofde land, dan wel voor den gapenden afgrond brengen zal. Zoo staan de zaken op dit oogenblik. Dui delijker wordt het dat de toestand onhoudbaar is in onze maatschappijde achterhoede van het leger, verreweg het grootste deel van de r.jder; ea voor de laatste groep is de tocht.... gansche macht, dreigt om te komen en in hare werkeloos, doelloos, nutteloos, haveloos rijen klinkt luider en luider de kreet van ge- maakt de menschen gevoelloos broederschap. De onge- Wat daarvan, dan worden moet? maar al te goed dat men sohen, wanneer zij de macht hebben overwel- zalig leed had sinds lang de geesten wakker verkeerde richting heeft genomen, i -1 r. i <1nn^no» bc^eftcil ZO mee- Het woord revo- De daad zal te hater tijd volgen, als we hing nog dolen moeten. Daarom, gij allen, die het gevaar ziet, dat onze maatschappij bedreigtverlaat uwe salons, van heilstrompetten, maakt i waaraan onze tijd zoo rijk is; gordt u aan, gij allen, die hart hebt voor uwe broederenverzacht niet enkel het leed, maar doe het verkeeren in genot maakt de zegen der machines tot een zegen voor de geheele maatschappij in plaats van tot een vloek alsof het helsche werktuigen waren. Laat deze aarde, die door de vinding van wetenschap en kunst reeds zoo heerlijk ge maakt is, een lustoord zijn voor allen. Twist niet verder over natuur- of staatkundig recht. Welk recht toch is u gegeven om te teren van de beste levenskrachten van anderen, zoo het niet onrecht ware? Welk natuurrecht toch was het, dat den bodem wegschonk aan enke len, terwjjl talloos velen er te nauwernood op geduld worden? Wijs er de hoofdmannen op, dat langer dolen noodlottig wordt voor zoo velen in de achterhoededat het hoog tijd wordt om die armzaligen mondig te verklarenveel drin gender dan een halfslachtige belastinghervor ming, die den bezitlooze niets en den kleinbe- zitter bijna niets baten zal. Wel zijn de ii.zich ten verschillend; gelijkheid is voor velen het- t -fiJe wat do dood geeft. Welnu, geeft broe derschap, maar ook en vooral geeft vrijheid, niet die den dood geeft, maar vrijheid om te leven, te denken, te genieten, niet aan enkelen, maar aan allen. Vrijheid om te arbeiden op den grond onzer vaderen de vaderen van ons aller en om de vruchten er van te plukken allen gelijkelijk. zij en harteloos. Dat die men- maar ook Gigxl en hun toenemend aantal stelt dit in dat lang omdolen voor een deel uitzicht dat die menschen natuurlijk i hunner gelijk staat met omkomen. voerder gewezen op het groote gevaar van schip- I breuk; steeds dreigender werd haar houding

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1