j rm Mi l MX K IDITIIffiTIMLIll TOR DE con H HET IIIIIIMISSDK SJEES. 1. s. ri |>k a J it, I "I en, >ok y No. 31 1892 92 z a. rr De Encycliek van den Paus. 4 1 I >i Be- j I n 1 J B I b- 1 1 i IA. i A P R I I^, 1G I 'I z,j" -d - i - '1 flli I COURAH SNBBK or •r- »on- der 5 1 0 4 I I stelt voor zijn verbeteringen. Gesteld, dat de bevolking toeneemt, dat enkele naam ent oc 'ii j» ide he en ;e- w I 4 Es, 'J8 •y i Ho u- ze Ml I'- go lving zul- ,'ter, net. be- bebouwt, opeischt, dan heeft zij daartoe volko men het recht, wanneer zij hem schadeloos een stad ontstaat bij zijn stuk land en dit laatste daardoor een drie- of vierdubbele waarde krijgt, I zonder dat de eigenaar er iets toe heeft bijge* u 1 I Hij, die van g 811 KENNISGEVING. NATIONALE MILITIE. BURGEMEESTER en WETHOUDERS gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet op de Natio nale Militie van den 19den Augustus 1861 {Staatsblad no. 72), brengen ter openbare ken nis, dat de tweede zitting van den Militieraad voor deze gemeente zal worden gehouden in het Gemeentehuis van Schoterland te Heeren- veen op Woensdag den 20 April e. k., des voormiddags ten 11 ure. Dat in die zitting uitspraak wordt gedaan omtrent alle in de eerste zitting niet afgedane zaken en omtrent hen, die als plaatsvervanger of nummerverwisselaar verlangen op te treden. Sneek, den 25 Maart 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. relde 1 A de I ^-1» stem I :dde 1 Uli',',4 eteh|J iedeid vin-l laaj 'zoi ADVEBTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 71/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. ■t iet I ir- I en 1 in- I il- ert I nd I er- I i ap® nd 9 oegl 11‘11 pen ^aar ijne I ,jrk- J freij j :ocl I va» I op I hem I ‘A etsei W nen en hebben plaats gemaakt voor liefde „waarin de leeuw bij het lam zal liggen en een kind hem zal leiden? Evenmin is het wraak, wanneer men een partij schuwt, die ons leed gedaan, ons op den rand des verderfs gebracht heeft. Men behoeft de leden dier partij niet te haten, mag dit zelfs niet diten, maar daarom is een bondgenootschap met hen nog niet noodzakelijk, ’t Staat als een paal boven watereerstens dat de calvinisten evenmin een geloovige partij zijn als de libera len; ten tweede dat zij met den steun der ka tholieken niets beoogen dan hunne beginselen en wenschen te doen zegevieren, en ten laatste dat zij den katholieken een onverwiulijken haat toedragen. Tegen zulke lieden op zijn hoede zijn, in geen nauwe lelatie met hen willen komen, hun geen nieuwe gelegenheid willen geven, om ons verachtelijk en verradelijk te behandelen, neen, dat is geen wraak nemen; geen roomsche catechismus zal daaraan dien geven? d vl <a f. k >u h •t Het gebeurde te Amersfoort en te Delft blijft een groote grief. Wij laten hier nog een paar aanhalingen uit katholieke bladen volgen. De Eembode schrijft o. a. „Door het vermetel spel, bij de jongste ver kiezing te Amersfoort opgevoerd, zijn wij in een richting gedreven, die over het geheele land voor de anti-liberalen inzonderheid voor de anti revolutionairen noodlottig kan worden. Een stroom is los gelaten, die wellicht zeer spoedig de anti-liberale meerderheid in de Staten van Utrecht verzwelgen zal. Als gevolg daarvan zullen de twee anti-libe rale leden door de Staten ter Eerste Komer af gevaardigd, hunne zetels verliezen en deze door liberalen worden ingenomen. Wij voor ons heb ben getracht dit te voorkomen door veel zaken, deze verkiezing betreffende, die grievend voor de katholieken waren, geheel onbesproken te laten, daar het algemeen belang ons boven al les gaat. Thans echter mocht ons protest niet uitblijven, nu het blijkt dat de rechten der ka tholieken zoo schromelijk worden geschonden. Of nu dit verfoeilijk spel door de anti-revolutio- nairen ook bij de aanstaande verkiezingen zal worden voortgezet, is ons tot heden nog onbe kend maar dit weten wij nu reeds met zeker heid te voorspellen want het is zoo klaar als de dag dat een gevoelige uitwerking ook voor hen dan niet zal uitblijven? En de Nieuwe Koerier schrijft, nadat hij er op gewezen heeft dat de anti-revolutionairen steeds schermen met den gezamenlijken strijd tegen het ongeloof: „En de partij, die zoo ijselijk schrap zich zet tegenover de partij van het ongeloof, heeft er geen bezwaar in te Delft den candidaat des on- geloofs te steunen, formeel te steunen, tegen den Katholiek, en ziet zonder ongenoegen te Utrecht haar kiezers voor een groot gedeelte stemmen op den liberaal, om den Katholiek te weren. Het Calvinisme, de haat tegen Rome zit er te sterk in. Zij mogen er nog zoo erg op pochen, een staatkundige partij te wezen, hun godsdienstige gezindheid schijnt telkens door de aap komt bij elke gelegenheid uit de mouw. Is het de leuze van den Katholiek Catholique avant tout, bij hen, hoe zij het ook met zooge naamd anti-revolutionaire vlag willen dekken, staat het Calvinist avant tout op den voor grond? Daartegen staan kalmeerende adviezen van do Schaepman’s fractie. De Zuid-Hollander wenscht dr. Kuyper te verdedigen en pleit verzachtende omstandigheden door te wijzen op het felle anti papisme van sommige „vlottende kiezers* onder de anti-revolutionairen. „Het geharrewar tusschen anti-revolutionai- gedeelte van den grond zijn eigendom zijn recht er op onaantastbaar blij ve? Deze uitspraak nu is niet waar, den grond verbetert, heeft alleen recht eigendom op de verbeteringen, die hij aanbrengt, en wanneer de gemeenschap het land, dat hij i dragen, dan zal niemand toch in ernst durven beweren, dat deze meerwaarde, veroorzaakt door een verandering der omgeving, rechtens toekomt aan hem, die den grond in eigendom heeft. Wie ook die meerwaarde heeft geschapen, de grondeigenaar heeft het niet gedaan en hij heeft er niet meer recht op dan eenig ander burger. Lord Derby was eigenaar van de Bootle-Sands', hij heeft er nooit iets aan ten koste gelegd, maar toen de stad Liverpool deze vlakte noodig had om er dokken aan te leggen en de stad uit te breiden, vroeg hij er brutaalweg 2-10,000 gulden voor en men was gedwongen het hem te betalen. „De vruchten van den arbeid behooren aan den arbeider,* zegt de Paus, maar als dit waar is, dan heeft in elk geval de landheer als zoo danig niets te pretendeeren. Wanneer de voort brenger de vruchten van zijn eigen arbeid mag hebben, dan heeft niemand recht om de vruch ten van een anders arbeid voor zich te nemen, en daarom heeft de landheer, die niet arbeidt en niet voortbrengt, naar de uitspraak van den Paus volgens het beginsel der strenge recht vaardigheid geen aanspraak op eenig inkomen uit zijn land en is pacht niets dan roof. Toch wordt het privaat grondeigendom en het innen van pacht door den Paus verdedigd. Ik kon nog veel meer onjuistheden uit het werk van den Paus aanhalen, maar mijn brief zou daardoor veel te lang worden. Er wordt, dit is zeker, in de Encycliek ook tot goede da den aangespoord, maar het is een aansporing, zooals de Christelijke Kerk in de middeleeuwen richtte tot de baronnen van de roofburchten om barmhartig te wezen tegenover hun slachtoffers. Feitelijk is er geen vooruitgang. Men vindt er geen kloeke uiteenzetting van grondbeginselen, waardoor de Christen zich moet laten leiden; geen strenge afkeuring van de tegenwoordige onchristelijke maatschappelijke inrichting, die maakt dat het leven voor de meesten niets anders is dan een bittere worste ling om het bestaan, waarin alles wat goed en edel is in den mensch met voeten wordt getreden. De democratische.Paus zit nog niet op den stoel van St. Pieter. Als de wereld alleen van de Kerk de aansporing en de bezieling moest ver. wachten tot het bevrijden van de menschen uit de boeien door onkunde en hebzucht gesmeed, dan konden wij gerust alle hoop laten varen dan deden wij maar het best op onze knieën te vallen en in wanhoop den wraakgierigen geest, dien wij door sommigen geleerd worden als de Godheid te aanbidden, te smeeken een einde te maken aan dien duivelendans, dien wij beschaafde maatschappij noemen. Maar, Goddank, van dit gevoel der wanhoop zijn wij bevrijd. De zieners, op de bergtoppen van het denken staande, roepen ons toe welke toekomst der menschheid wachteen maatschap pij, waarin zelfzucht j en hebzucht zijn verdwe. Van de weinig vriendelijke houding door de Maasbode tegenover de anti-revolutionaire partij aangenomen, bij gelegenheid der aanstaande Statenverkiezing, maakten wij reeds gewag. Daar wij het eerste artikel der Maasbode, ten titel voerende Wraak, in hoofdzaak over namen, moeten wij nog met een kort woord het slot vermelden. Het blad heeft trachten te betoogen, dat een onredelijk verbond met de anti-revolutionairen den roomseh-katholieken nadeelig moet zijn, dat het moet voeren tot overheersching van het Cal vinisme, ’t welk in de oogen der Maasbode niet minder noodlottig is voor het christendom dan de invloed der liberalen. Naar aanleiding der opmerking van de N. Delflsche Ct., een orgaan van de fractie-Schaep- man, dat wraak in een christelijke maatschappij niet geoorloofd is en allerminst in de katholieke partij; dat men, naar het evangelisch voorschrift, gt diende kolen op hei hoofd van zijn vijand moet laden en hem brengen tot de overtuiging dat de katholieke partij het meest uitblinkt in zelfverloochening, offervaardigheid en plichtsbe trachting, vat de Maasbode vuur. „Dit alles klinkt zeer christelijk roept het uit maar zou het inderdaad christelijk wezen? Of hebben wij er hier aan te denken, dat het kwaad wel eens de gedaante aanneemt van den engel des lichts? Laat men toch oprecht zijn: men wil door dik en dun met de anti-revolutio nairen meê; men wil met hen het gezag weer vermeesteren, dat verloren ismen wenscht nog eens terug naar de vleeschpotten van Egypte uit de jaren 18881891om tot dit doel te ko men kruipt men in de houding der slaven voor de Calvinisten, kust hun het stof van de voeten, biedt hun de tweede wang, als zij op de eerste het schaamrood der vernedering hebben doen komen, en verdedigt dan zijn houding, die in het oog van eiken rechtgeaarde afkeuring vindt, met een beroep op de christelijke zelfverlooche ning. „Neen, dat is geen zelfverloochening; dat heeft een heel anderen naam. Wanneer men omgang heeft gehad met een slechten vriend, en men gedwongen is geworden hem te verla ten, dan oefent men geen christelijke zelfver loochening, als men hem weer opzoektde christelijke moraal leert daar heel iets anders over. UIT DE PERS. De heer Joseph Davison, een Katholiek, schrijft naar aanleiding van de Encycliek van den Paus in de Belfast Star het volgende: Het is treurige lectuur die Encycliek. De berusting in onrecht en het totaal gebrek aan inzicht in de groote waarheid, op den bodem j liggend van het arbeidersvraagstuk, die in dit stuk te voorschijn treden, maken dat wij er rond voor uitkomen, dat het beter ware geweest voor de wereld en ook voor de eer van het Vatieaan, wanneer het nooit was geschreven. Het zou moeilijk wezen iets te schrijven, dat de hartelooze onverschilligheid evenaart, waar mede de Paus spreekt over de hoop, die de menschheid tegenwoordig bezielt, over het stre ven naar stoffelijke en zedelijke verbetering van de maatschappij. „Vóór alles*, zegt de Paus, „moet men uitgaan van de eens gestelde on veranderlijke orde der dingen, naar welke in de burgerlijke samenleving een gelijkmaking van hoogere en lagere standen, van armen en rijken eenvoudig niet mogelijk is? Dus de arme moet, volgens de Paus, voort gaan om te bedelen bij de rijken en de werkers moeten doorgaan met zich te overwerken en in krotten honger te lijden, terwijl een kleine minderheid der menschen rijk en rijker mag worden en in weelde leven van het werk van anderen. In het bijzonder zwak en onbeduidend zijn de argumenten, die door den Paus worden aan gevoerd ter verdediging van het privaat eigen dom. Hij verwart voortdurend den landeigenaar met den landverbeteraar en redeneert alsof de eerste alleen daarom een inkomst van het land krijgt, omdat hij het land heeft verbeterd. De krasse onkunde, die een zooveel gezag hebbend man als de Paus omtrent het stelsel van grond- eigendom in Europa aan den dag legt, is inder daad verbazend. In de meeste landen van Europa toch is de grondeigenaar in de meeste gevallen niets anders dan een ontvanger van pacht, een hommel, die leeft van den arbeid der werkbijen. Het zou natuurlijk een dwaasheid zijn om het privaat grondeigendom met het voorbeeld van zulk een soort grondeigenaar te verdedigen en de Paus doet dit ook niet; hij verdedigt het grondeigendom met een geval, waarin de landeigenaar tevens is een verbeteraar van het land, en schrijft: „Wendt nu de mensch tot het bewerken en vruchtbaar maken van den grond zijn lichaams- en geesteskrachten aan, dan verkrijgt hij daar- L3*’*' door juist den eigendom over het gedeelte dat door hem werd bewerktTen volle rechtmatig moet het derhalve heeten, dat dit en Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. 01 1 nitfl he

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1