J HP _e U EK HET IRHOUSSEffiT SKEEL 00R DE 1 1 j. I HL 1 w 4 pillis fi «ÏSÏfflili 5 te, ik Éi 1892 No. 32 E R T I O T E ao 11011 I jaur I Üni‘ I ;rk- I w o r: m i> a. J- I - J O': Be- j11 I 'Dl or VOE I3 Ft A. CD ELT. ma- is hij, die zijn brutale alledaagsehlieid zóo ver ons on- BINNENLAND. van I een ID ben- edeld door het heimwee naar het beste zijn I wil werd er door versterkt, zijn moed werd fs, Ü8 >ii 10 u Deze COIRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. zul- iter, net be en or- aan en flls" rd# Ue- eii ent oo 1 5 8 9 ■d ilo u- ze 311 ie ADVER TEN Tl ÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel méér 7% Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. At muur tusschen hen opbouwen. En zedelijk is het streven van allen, die eigen en anderer leven niet kunnen laten voor hetgeen het is, maar het beter en gelukkiger willen ken, zonder daarbij zichzelf te zoekeu. En daarenboven, laat ons het nimmer verge ten: elke, ook slechts eenigszins verheven mea ning, iedere 'opwaarts strevende richting, hoe impopulair zij ook wezen moge en hoe recht streeks indruischend tegen ouze eigen voorlief de, is gedeeld geworden, en wordt dit nog altoos, door sommigen van de besten en wijsten onzer medemensehen. Hij, die weet dat alles uit de noodzakelijk heid der goddelijke natuur voortvloeit en vol gens haar eeuwige wetten en regels geschiedt, zal niets vinden, dat zijn haat, hoon of verach ting waard is. En zoo veel dus de menschelij- ke kracht het toelaat zal hij pogen wel te doen. Onvermoeid en jeugdig van hart worde op ieder Paascbfeest, ook na dat van heden, de groote levenstaak weer met moed opgevat, met het vast en heilig voornemen Repos ailleurs! uct '1 In het afdeelingsverslag over de belastingvoor stellen van den minister Pierson moet op tal van wijzigingen, waaronder er zijn van ingrij penden aard, vrij algemeen worden aangedron gen. Er schijnt zekerheid te bestaan, dat de minister van financiën bereid zal worden bevon den de meeste der gevraagde veran leringen ua- der in zijn ontwerp aan te brengen. De in de residentie verschijnende Avondpost meldt, dat daar eenige hooggeplaatste ingezete nen, gepensioneerde rechterlijke ambtenaren, officieren en particulieren, een adres zullen in dienen, om de doodstraf, die nooit afgeschaft had moeten worden, te herstellen. „Moge zegt de Tijd naar aanleiding hier van in geheel ons land dit goede voorbeeld worden gevolgd! Tegenover het bedroevende feit dat in weinig meer dan een maand een achttal moordaanslagen in ons kleine Nederland werden gepleegd, en de meeste slechts de laag ste hebzucht tot drij veer hadden, moeten, dunkt ons, zelfs vroegere tegenstanders van de dood straf wel tot andere inzichten gekomen zijn. Zoo bij plebiscit werd uitgemaakt, wie voor en wie tegen de wederinvoering van de doodstraf is, zou, gelooven wij, het getal ziekelijke phi- lantropen gering blijken. Herstel van de dood straf achten wij urgenter dan kiesrecht- uitbreiding." De Kamper Crt. zegt over dit onderwerp het volgende In verscheidene bladen ultramontaansche zoowel als anti-revolutionaire kon men dezer dagen wederom verzuchtingen lezen over de af schaffing van de doodstraf. De moorden in den laatsten tijd hier te lande gepleegd, die te Haarlem, die te Gouda, die te Amsterdam worden aangevoerd als zoovele bewijzen, dat de liberalen een slecht werk verrichtten, toen zij uit het strafwetboek de doodstraf deden verdwij nen. Het vooruitzicht van gevangenisstraf zoo wordt gezegd schrikt de moordenaars niet af, want in de gevangenis hebben zij het goed; zij vinden er huisvesting, volop voeding en een onbezorgd leven. Men kent trouwens de in Populair was Jezus niet! Een populair man I steejs grooter door, w l „De wil alleen maakt menschen groot of drijft, dat de beschroomd alledaagseheu hem klein, wel moeten bewonderen. O En alledaagschheid valt in Jezus’ leven niet 3c op te merken. Al geleek hij naar het uiterlijk ia itp hen, die hij zijn broeders noemde, naar het w i innerlijk heeft hij zich van hen te zeer onder- S scheiden om hem met die menigte rondom 4S hem, zoo in ’t tegenwoordige als in ’t verlede- ne, op één hoogte te stellen. Door den adel zijner 7le^ wist hij z*ch van de schare te ge ring zij» ver- och van i op hem i tJ chili heiJ i hij |ik aa >t, aid wJ etsci relde de| stem I •dde J mi 1 etelijiJ iedeitf vinl laarl i al wat niet dienstig zijn kon voor anderen, hij belang een gevoelde het dat de mensch hier beneden aller- eerst nuttig moet zijn en daarna gelukkig tevens. „Wijs te zijn zonder dank in te oogsten voor zijn wijsheid is de straf der wijsheid/ Niemand die het meer ondervonden, beter gevoeld heeft, dan Jezus. Maar hij bleef ge trouw aan zijn taak en zijn beginsel, hij wijd de er zich geheel aan. Wie altoos durfde liegen of altoos waar heid durfde spreken, zou de wereld veroveren. Alleen onze halfheid is onze zwakheid. Eerlijkheid en nauwgezetheid in het denken, een der eerste zedelijke behoeften van onzen tijd ook, heeft hij steeds betracht. Heftig trok hij te velde tegen alle schijnhei ligheid en huichelarij. Is het wonder, dat zulk een leven besloten werd met het beteekenisvolle Het is volbracht! Toch zal niemand durven beweren dat Jezus’ einddoel bereikt is, dat het groote plan is vol bracht. Tot eer van het menschdom moet erkend worden, dat er nog edelmoedige daden verricht worden, dat er nog ware menschenvrienden zijn, grootmoedige zielen, wier geluk onafscheidbaar is van het geluk hunner medemensehen. Wanneer de lamp gebroken is, is het licht gebluscht; wanneer de wolk gescheurd is, ver dwijnt de gloriekrans van de regenboog; wan neer de luit verbrijzeld is, gaan de zoete tonen verlorenwanneer de lippen voor goed gesloten zijn, wordt aan de liefdeklanken niet meer ge dacht. Toch blijven die tonen van Jezus’ lippen nog na achttien eeuwen hun klank behouden. Gelijk het graf heeft ook het hart zijn Pa- schen. Wat wij daar brachten, rijst weer uit de dooden, en wat gij eeuwig mint, blijft eeu wig ’t uwe. Het ware christendom, dat werkelijk beant woordt aan den geest en de bedoelingen Jezus, ligt niet achter maar vóór ons. Het blijft een zonderlinge, maar treffende waarheid, dat de mensch in de diepte der liefde neerziet in den strijd met den dood. Toch kan gelukkig niet van allen gezegd worden dat zij het paradijs, dat elk beschrijven tart, daar ginds, omhoog in ’t stergewemel zoe ken. „In uwe ziel, mijn zoon, vindt gij den hemel, Een paradijs is ’t reine hart.” Er wordt gestreden om die hoogere rechtvaar digheid waar Jezus op doelde; na iedere perio de van verduistering zegepraalt zij opnieuw. Jammer, dat deze perioden dikwijls langer du ren dan een menschenleven. Jammer, omdat met iederen ademtocht een deel des levens ont vliedt, voor welk verlies geen schadevergoeding is te krijgen. Een waardig levensdoel te zoeken moet daar om ieders streven zijn. „Es ist nicht deine Schuld, dasz du geboren, Doch deine Schuld, wenn du gelebt verge- bens.* Een zedelijk streven moet allen naast elkan der plaatsen, wanneer ook vooroordeel of partij- oude redeneeringen, die reeds honderdmaal zij, iet I H i I ui- i’l id- crt 11 iel i I iel I en. 1 >ok I 1 I .lp- 11 I nd. r I >eg I j bij» I er I Ik Voorzeker; maar: „De wil schaft niet enkel de daad, De moed stelt tot hand’len in staat". Gerechtigheid voor anderen, moed voor zelf, dat zijn de twee deugden, waarin alle andere bestaan. En die heldenmoed bezat i Jezus, omdat hij liefde gevoelde voor de we reld. Vrees is de deugd van slavenmaar het hart dat lief heeft bezit wil en moed. Vol- I maakt was te allen tijde, is het ook heden nog, j de liefde eu deze alleen. Hem noem ik held, die in den strijd Voor wat hem dunkt een heilig doel te zijn Al blijkt het ook een waan met man nenmoed Ten einde toe onwrikbaar heeft volhard." Eu dat heeft Jezus gedaan. Aan hem komt ontegenzeglijk dien heldennaam toe. Een mensch is alleen iets in betrekking tot ziju medemensehen. Wij zijn allen te zelf zuchtig, niet allen bereid genoeg tot geven. En toch: geven is ontvangen. Zoo gaf ook Jezus tot zelfs zijn leven en dat kostte hem moeite, strijd, opoffering en smart. Het leven was hem te dierbaar om te zeggen dat het sterven hem licht viel, dat het sterven hem gewin was. Geen schaduw van levensmoeheid was bij hem zichtbaar. Hij wenschte niet in een verloren hoekje tusschen een paar wilgen stammen zich voor altijd neer te leggen! Het kleine plekje waar de mensch, ver van de ijdele twisten der we reld, rustig den eeuwigen vrede vindt, dat klei ne plekje heeft hij niet met voorliefde gezocht. In plaats van zich neer te vlijen in het gras, de armen uit te strekken en aan de natuur te smeeken hem te nemen en te behouden, leefde er in Jezus’ borst een blijde hoop, waar aan hij zich vastklemde, en die nooit van zijn geloof vervreemdde. Die engel van het men- schenhart, de hemelsche gave, den mensch ge schonken het gansche leven door tot aan den dood, was Jezus’ deel. Bij alle pijnlijke teleurstellingen bleef hij ho pen en gelooven; gevoelde hij het ééne, ware geluk, aan ieder mensch geschonken hier op aarde een geluk, dat hij ieder oogenblik sma ken kan, dat hem het naast bij den hemel brengt en het standvastigst aan deze aarde hecht, en waarvoor het oogenblik nooit te kort is: het zalige bewustzijn anderen gelukkig te ma ken. De basis van ieder menschenleven is de hoop. Het is zijn eenige bezitting; ’s menschen wereld is beslist de zetel en de vesting der hoop. Moge het lot geen overvloed geven, toch kan de aarde met weinige stralen van boven geluk aanbrengen. Leven zonder fortuin was Jezus’ lot, maar hij gevoelde zich gelukkig in de liefde voor anderen. Een wijs mensch. Verdreef hij uit zijn ziel derscheiden. De Griek Zeno leerde in zijn tijd dat het het voor den mensch het verstandigst is zich boven het aardsche te verheffen, door die aarde met haar kwellingen onder den voet te trap pen het is een soort van verheffing die nog haar aanhangers telt in de cynische school. De wereld te beminnen terwijl zij u kwelt, en zelfs omdat zij u pijnigt, is een ander soort 41 ’'.van verheffing; en een beter soort durven we zeggen. Een grooter man dan Zeno was het, die deze verheffing beschouwde als het doel zijner zending. Jezus heeft geloofd in den God van liefde en gerechtigheid; en wat bij geloofde was bij hem een heilige overtuiging omdat hij het gevoelde. Van die vaderlijke liefde verwachtte hij geluk en vrede ook op dit ondermaansche ^hij bad er voor dat het hemelsch koninkrijk ook op aarde komen mocht. Jezus was idealist, hij geloofde aan de ein delijke zegepraal van het goede in de wereld, hij stelde zich de zedelijke wereldorde reeds voor. Hij wanhoopte niet aan geluk, hoe dik wijls hij in zijn kort leven ook met teleur stellingen kennis maakte. Einnial kommt sein Wonnetag „Hij, die nooit mismoedig is, is of een engel, of een zeer alledaagsch, prozaïsch mensch prozaïsche menschen zijn gewoonlijk zeer delijk en zeer nuttig (soms); zij geven niemand aanstoot, maar voor baanbrekers gidsen werden ze niet in de wieg gelegd." Jezus heeft ook zijn uren van mismoedig- heid gehad: die bange uren waarin hij bad dat de drinkbeker zou voorbijgaan; maar in zijn bange smart gaf hij het over aan ’s Va ders wil. Bij hem was het niet de stille vraag bij ’t gebed „Mijn God geef mij een bloem en zend me een zonnestraal." Jezus wist dat liefde in den volsten zin 'zware taak is; dat zij juist haar keus vestigt op hetgeen moeilijk is. Wie zich wijdt aan den dienst van het schoone en edele bereide zich voor den lijdenskelk te drinken. De groote levenstaak van missen en afstand doen heeft Jezus in de school der ontbering geleerd, zooals iedere kennis wordt verkregen: met veel moeite en droefheid. Maar een groote ziel als Jezus heeft een wil; de overigen hebben slechts neigingen en aan vechtingen. Onophoudelijk werd zijn ziel ver- h t

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1