rk U ’lll.Ui: 11 HEI iBRONWSSÏSm SIl!ii. MEWS- El IDfflfflTIHLlD 1008 DE L l?, r X L I mi* ete 4'1 iedeM vin4 laai'L 1892 No. 58. PHANTASMAGORIE. rn Brandgevaar door Hooibroeien. F 'u- w 20 JULI. w o ja 8 i> a. <=t I J I- k U j“ - L. •I H or 1 F -j ,;rk- 3 btsei I en U I T DE PERS. keeren zouden zijn. Deze CO UBA N T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. t »r, »et üdj telde J 1 de I stem I I- e t 1 t r 'gen-1 p- -IN- xl De Standaard schreef dezer dagen een paar artikelen om de onmogelijkheid te doen uitkomeu die er voor de anti-revolutionairen bestond om weder met de Boomsch-katholieke partij te za- men op te trekken op het staatkundig terrein. op den van den n .e, 11 ‘f samen bezig zagen om spaak in ’t wiel te steken. .33 He d. tr- te ra it ui e u iet I kr- I en j in- 1 W- I ert 1 nd I er- I iet en, I >ok 1 ont-1 - rten,l rmd.l 1,00,1 men in 353 ADVEBTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 */2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. u volksvertegenwoordigers der katholieken en anti revolutionairen en hun spookachtige scbaduw- gestalten vallen op het tooneel. Zeker, het maakt indruk. Maar deze is van voorbijgaanden aard. De menigte heeft die „Gods BEK END AI AKIN G. De BURGEMEESTER van Snoek herinnert belanghebbenden aan art. 114 der Algemeene Politie-Verordening dezer gemeente, waarbij is bepaald, dat wanneer hooi begint te broeien, de eigenaar daarvan terstond kennis moet geven aan de Politie en de door deze te bevelen maatregelen van veiligheid overwijld moet op volgen, en dat overtreding dezer bepaling wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes da gen of geldboete van ten hoogste vijf en twintig gulden. Voorts wordt in herinnering gebracht art. 158 van het Wetboek van Strafrecht, houdende be paling, dat hij, aan wiens schuld, waaron der te verstaan is verzuim, nalatigheid, onvoor zichtigheid, gebrek aan voorzorg, achteloosheid enz., brand te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf of hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van ten hoogste drie honderd gulden, indien daardoor gemeen gevaar voor goederen ontstaatmet gevange nisstraf of hechtenis van ten hoogste zes maan den of geldboete van ten hoogste drie honderd gulden, indien daardoor levensgevaar voor een ander ontstaat, en met gevangenisstraf of hech tenis van ten hoogste eezi jaar, indien het feit iemands dood tengevolge heeft. Sneek, 19 Juli 1892. De Burgemeester voornoemd, ALMA. ap- nd9 oegl hD] pen r ^ar yne Be- ir 'pet I Het was in de dagen der algemeene beschou wingen over de belasting-ontwerpen, dat we tot onze niet geringe verwondering de katholieke partij met de anti-revolutionaire en massa weer minister Pierson een Als één man ston- J den beide partijen tegen de onmiddellijke be- In het sterk magnetisch licht van ver- och I I va« I op I lieiu tal khil-1 hem I 1 |>k :i r en het is de Standaard die van een groot, het goocheltoeren reeds zoo vaak gezien, dal ze er x..j meer d00r aangegrepen wordt, als pakte de duivel zelf haar bij de schouderen. - Wanneer de toer geëindigd is en het publiek huiswaarts trekt, kan men het hooreu’t was maar phantasmagorie. Ook bij het volk gaat de natuur boven de leer. Het weet maar al te goed dat de maat schappij in een gevaarlijke crisis verkeert, waaruit slechts ingrijpende hervormingen haar redden kunnen. En nu mag het een kleine ontspanning geven wanneer in de entre-actes de tooverlantaarn voor den dag gehaald wordt, het is en blijft slechts ontspanning. En met Rome als partij is niet anders te verkrijgen dan het genot en de ontspanning van het roerlooze, roemlooze en machtelooze conservatisme, wel te verstaanniet van onze Roomsche medeburgers, maar van hun aanvoerders mag gezegd worden, dat de leer gaat boven de natuurzij zijn het, die de massa zoo gaarne alles laten zien door den lantaarn der phantasmagorie. Welnu 1 welk ernstig mensch, die de bewe ging van onzen tijd begrijpt, zou zich op reli- gieuse gronden willen verlagen tot medewerker aan de vertooning van een tooverlantaarn ’’'I "zol er aan dat dat om de nieuwere De Standaard daarentegen slaat aan die ver wachtingen den bodem in door rondweg te verklaren, dat, „ook al wilden zij (de katho lieken), wij (de Standaard-mannen) niet meer zouden willen Na deze kloeke uitspraak, begint echter de afronding van de scherpe kant en dringt de Standaard weer aan op een katholiek program slechts dim zal saamwerking mogelijk zijn en o, schoone toekomst! dan zullen de Re- i volutie-begrippen ten onzent uitnemend te stui- voor I uit de artikelsgewijze behandeling valt handeling der ontwerpen. Wel is waar verschilden de motieven van den een en den ander eenigszins, maar zoover af te leiden, mag de onderstelling zeker niet al te gewaagd genoemd worden, dat er aan de motiveering dier tegenstanders wel iets haperde. Wanneer men in aanmerking neemt dat heeren als van Dedem c. s. eerst de kieswet wilden herzien, dan zou men geneigd zijn te onderstellen dat die heeren meer ingrijpende ontwerpen wenschten, zooals het volk, dat thans nog buitengesloten is, die wenscht. En wan neer men daarmee vergelijkt wat die heeren al aandurfden, toen ze bij de artikelen veran deringen voorstelden, die ze nog wel amende menten of verbeteringen durfden noemenwan- nagaat hoe die heeren opkwamen de grondeigenaren en voor de /«ze-paar- I een dam opwerpen en zoo iets kan men ver- i klaren bij conservatieve partijen, als: de oud- liberalen en de katholieken. Maar de partij, die zich hiermee onledig houdt, begaat allergevaarlijkste goocheltoeren ten zijn. In de gegeven omstandigheden echter kan de Standaard in den heimelijken wensch van dr. Schaepman en van een deel der anti revolutionairen niet anders zien dan een stuks- ken phantasiewerk. Vermeld dient eindelijk nog dat de Stand. „in de belijdenis van Gods Drieëenheid en van den Middelaar* voldoende punten van overeen stemming vindt tusschen de Gereformeerde Kerken met de Roomsche Kerk, om in de be ginselen van alle goede politiek naast elkander te kunnen staan; om kort te gaan: De Standaard keurt thans het samengaan met de Roomschen af; toch zou het blad samenwerking naar een vast program niet onmogelijk achten; en voor die samenwerking bestond dan alle kans op succès. Dat minderheden samen optrekken, is zeker billijk en verstandig te achten. In de gegeven omstandigheden is het, zooals we reeds vroeger hebben opgemerkt, voor den vooruitgang een onmisbare voorwaarde, dat de minderheden saamwerken en daarom hebben we nooit kun nen begrijpen, hoe menschen met een zeer ge zond verstand, met zooveel hooghartigheid kon den spreken van het Monsterverbond. Voor ieder die zich in Jeruzalem kan oriën- teeren, is het duidelijk, dat ons vaderland ge heel zou worden bestuurd door een kransje, of, zooals de Standaard het noemt: de liberale coterie; en wat daarvan te wachten is, willen we maar liefst niet met feiten ophelderen. Hierover zullen allen, behalve de tantes van het kransje natuurlijk, het eens zijn, dat gemis aan krachtige oppositie leidt tot eenzijdigheid, overmoed en miskenning van andersdenkenden maar ook, dat het op de kransgenooten in hooge mate geestdoodend werkt. Maar hierin moeten we met de Standaard verschillen, wanneer het blad profeteert dat de begrippen van „Gods Drieëenheid en den Mid delaar* uitnemend de Revolutie-begrippen zou- blik den kunnen stuiten in hun voortwoekering. We willen toegeven dat zoo iets niet ondenk baar is met het huidige kiezerscorps; dat het door een zekere destillatie, door kunst dus, mo gelijk zijn zou, een dergelijke aetherische olie te bereiden; men vergete hierbij echter niet, dat aetherische olieën vluchtig zijn en daarom vetvlekken geven. Wat we echter volstrekt niet kunnen geloo- neer men voor den! Zie, wat moet men dan van zulke politici denken Moet dan niet de bekentenis van het hart, dat men zich al weer in die heeren vergist heeft en met een kluitje in ’triet is gestuurd? Wel ja, maak u idealen, wanneer ge die jonkers en baronnen bezig hoort over hun de mocratische aspiratiën, en ge zijt zoo veel illu sion rijker geworden. Het was dan ook volkomen onze zienswijze die het Centrum daarover openbaarde, toen het blad de opmerking maakte, dat de natuur bo ven de leer ging, m. a. w. dat de heeren theo rieën verkondigden, waaraan hun harten zoo zonderling vreemd waren. We kunnen niet anders dan lof hebben voor ieder die in ’t openbaar, zonder aanzien des persoons, zijn meening zeggen durft over vrien den en vijanden beiden; en zoo kunnen we onzen dunk niet onthouden aan het blad van dr. Schaepman, wanneer het zoo rondweg zegt, wat wij slechts durfden onderstellen: Dat de heeren, althans sommige, aan de „rechterzijde* der Kamer de rol speelden van God Janus, met het dubbele aangezicht, den eenen - naar ’t verleden en den anderen naar de toe komst gericht; en dat ze weer, o zoo gaarne, samen, onder één hoedje zouden willen doen van clericaaltjes spelen tegen de liberalen en hun rcvolutie-denkbeelden. Het kont de moeite eens na te gaan, wat geestverwanten hiervan durven zeggen en wen- schen. g» En dan is het treffend van het Centrum te vernemen, bijeen hooren en er dus in de toekomst op nieuwe samenwerking te hopen valt. overgroot deel zijner partij voor korten tijd nog de verzuchting hoorde, dat de vertegenwoordi gers van de partij in de Kamer bezig waren om den vooruitgang te keeren en zich slechts bezig hielden met dammetjes op te werpen. En wat meer zegt: de groote meerderheid van dr. Kuyper’s partij is democratischdie meerderheid komt op voor den godsdienst, het is waar, en daarvan zal niemand haar een ver wijt maken maar nooit zal die meerderheid zich laten binden in een godsdienstig stelsel, dat niet op maatschappelijk gebied het aristocratisch element verwijdert. Wat Rome wil, kan in geen enkel opzicht den steun verwerven van de democratische anti revolutionairendat is onze overtuiging en de geschiedenis der laatste jaren stelt ons reeds in ’t gelijk. Welnu, wanneer straks het kiezerstal van 30 zal komen op 80, en de breede onderlaag van het volk haar gewicht mee in de schaal legt, gelooven we geen oogenblik volk zich er toe leenen zou denkbeelden op maatschappelijk en staatkundig gebied door middel van een verbond grondslag van Gods Drieëenheid Middelaar tegen te werken. Waar bijvoorbeeld onder de hooge bescher ming van Gods Woord de fine fleur der anti revolutionairen zich verzet tegen een ander deel dier zelfde partij, waar het betreft een denk beeld als van landnationalisatie, dat gestadig meer naar den voorgrond dringt, daar twijfelen we geen oogenblik er aan of de onfeilbare paus en dr. Kuyper zullen in diezelfde quaestie de uitspraak van Gods Drieëenheid en den Mid delaar als echte orakeltaal tweeledig uitleggen, en met het besef dat geen vreedzame oplossing mogelijk is, aan hetzelfde tuighuis de wapenen ontleenen om elkaar op leven en dood uit te dagen. Of dan het zoogenaamde Monsterverbond voor goed tot het verledene zou behooren Daarover valt moeilijk te profeteeren, aan gezien de vooruitgang dikwijls zulke allerzon derlingste terugsprongen kan maken. Zeer wel denkbaar achten we het, dat na een tijdperk van actie in voorwaartsche richting een ander van reactie volgt. Dat in zulk een tusschentijd „de voortwoekering der Revolutiebegrippen uit nemend zou te stuiten zijn*, is zeer aanneme- i lijk. Maar naar onze overtuiging zal het on mogelijk zijn aan deze actie hoogere waarde toe i te kennen, dan aan de spookgestalten van den tooverlantaarn in een tusschenbedrijf. Het wil ven, het is de mogelijkheid dat onder een uit- ons voorkomen of we een vertooning van Maju dat de twee partijen van nature gebreid kiezerscorps de Revolutiebegrippen te bijwonen 3... j- x-.i-x fc-eeren zouden zijn. In het sterk magnetisch licht van „Gods Tegen vooruitstrevende denkbeelden kan men Drieëenigheid en den Middelaar* staan de

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1