(NBR El HET ARBOWISSE1IEÏT SAEEfi. NIEUWS- El OHfflWIHlUI Itlilll BE Jl 1 u F EL F i 1892 No. 67. Z E V E N-E N-V EERTIOSTE J A A R Cl A. N Q. MENSCHENRECHTEN. h k I 80 A U O U S T u Z V T E 14 I A Elk mensch heeft recht op zijn eigen per- f BINNENLAND. k i-brekkig nog is die kennis, en daaraan te wijten dig, wijl ze T* ew- ien >en Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden i.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. in- be- isor, roet teidl en J ap- Ild.l oegl W 5 k a- »n it- ’t Schijnt dat de schrij- 1 des vei'" och van OP I is de averechtsche taktiek om haat op te wek ken tegen het kapitaal, tegen het Semitisme. Eerst wanneer de volle kennis van het zondige soon; zoo althans wil het ons beschaafd wereld- deel, zoo wil het ook Nederland. Jammer maar, dat deze schoone theorie in de praktijk zulk een zelfzuchtig bondgenoot heeft gevondenjammer, dat de verheven adel lijke jonkvrouw zich met den aardworm mésal- lieerde. In deze verbintenis zijn de goede en 1. veld wint; de volksbeweging hier en elders, wij zen er op, dat de menschheid kennis begint te krijgen van de zonde, die in haar woont en heerscht. Het hart had die kennis allereerst noodig joor het de zonde kon gaan uitroeien. Ge- ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 */2 Cents. Bij abonnement is de prijs b e 1 a n g r ij k lager. Voorwaarden daaromtren t te vernemen bij den uitgever. - Alsof wij nog niet genoeg stellingen hadden komt de Landsverdediging met een artikel over „de stelling Rotterdam/ j ver het noodig acht de tweede koopstad rijks tot een vesting te maken. üjn BEKEND MA KIN G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op de artikelen 6 en 7 der Wet van 2 Juni 1875 {Staatsblad no. 95), tot regeling van het toezicht bij het opriehten van inrich tingen, welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken Brengen ter openbare kennis, dat ter Secre tarie der gemeente ter visie is gelegd, een ver zoek met bijlagen van JACOB GEERTSEMA, Koopman, wonende te Groningen, om vergun ning tot het bewaren van Buskruit in het ge bouw, staande aan het Hooiblok alhier, Wijk 1, no. 52l, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie B, no. 2989. Dat op Zaterdag den 3 September 1892, des middags te 12 uren, ten gemeentehuize gele genheid zal zijn, om hiertegen bezwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten en dat zoowel de verzoeker, als zij, die bezwaren hebben in te brengen, gedurende drie dagen vóór evengenoemd tijdstip ter Se cretarie der gemeente, in de gewone bureau- uren, van de ter zake ingekomen schrifturen kennis kunnen nemen. Sneek den 20 Augustus 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEWITZ, Secretaris. De civiel-ingenieur Linse heeft, naar de Ing. meldt, een voorstel aan de regeering ingediend om het ontwerp tot indijking en droogmaking van het Hoornsche Hop en de Goudzee tot stand te brengen. Hij vraagt daartoe een pre mie uit de schatkist van f 150 per drooggemaakte hectare, op welke voor waarde volgens zijn ver klaring de verschaffing van het daartoe gevor derde kapitaal wordt gegarandeerd. ■nd |l II liet I en. I >nk I gerechtigheid. Zonder dus den schijn op ons te laden, dat we het opnemen voor nomadisme of anarchis me, mogen we den vooruitgang der beschaving van het nomadenleven tot het leven in vaste woonplaatsen aan ernstige tegenspraak onder werpen ten opzichte van de grondquaestie. Wan neer de beschaving ten doel heeft om aan ieder mensch het recht op zijn eigen persoon te la ten, zoo dient daaraan vooraf te gaanhet recht op leven, op arbeid, op grond. En het is in dat opzicht dat het nomadisme met al zijn ruwheid het wint van den tegen- woordigen toestand. Nog eenser is geen reden om daarmee aan de beschaving te wanhopen, zelfs haar in twij fel te trekkenElke vooruitgang loopt langs de zigzaglijnna een flinke beweging voor waarts, ontstaat.de neiging tot negatie; de re actie treedt een tijdlang op den Voorgrond en geholpen door de zelfzucht, gelukt het haar achteruit te sturen. Zoo ook zal de geschiedenis der toekomst op haar bladzijden melding maken van een groot- sche beweging, van een indrukwekkende daad, waarbij aan den mensch werd terug gegeven wat hem door een onrechtvaardige, sinds on- heuchelijken tijd bestaande wet werd onthouden. Een wet, die meer en meer de hoofden van onze beschaafde maatschappij doordringt is de ze dat een ieder de volle aanspraak heeft op het product van zijn arbeidals aanvulling geldt dan de andere wetdat de mensch niet de minste aanspraak kan doen gelden op datgeen wat niet van zijn hand is. Wanneer deze wet meer algemeen, laat ons zeggen meer populair geworden is, eerst dan zal men alge meen de onrechtvaardigheid inzien van de thans heerschende wet, dat een mensch titels of rech ten kan laten gelden op den door God gescha pen bodem eerst dan zal men in deze wet een soort van geweldpleging zien, een erkenning van diefstal ten koste van een of meer men- schenlevens. Natuurlijk hebben de grondeigenaren van het heden, datgene, wat zij hun eigendom ge lieven te noemen, niet gestolen zij hebben den grond geërfd van hen die ze kochten, of wel ze kochten hem zelf. Maar opklimmende komt men eindelijk aan hen, die wederrechtelijk den bodem in bezit hebben genomen. Ook hen mag men nog geen dieven noemen, in den zin van strafbare misdadigers dien wij er aan hech ten hun handeling, zoowel als het verkoopen en koopen van grond in onzen tijd, werd door de wet erkend als rechtmatig. Maar boven alle menschelijke en derhalve gebrekkige wetten, staat deze heilige wet, dat men geen handel gaat drijven met hetgeen ons niet behoort, met hetgeen aan alle menschen -e, --- u.e voor geen ver niet eenig recht op de meerdering of vermindering vatbaar is, met het geen voor geen enkel menschenleven onmisbaar Daarom is het toekennen van en het koophandel drijven een niet in overeenstemming is met de onzedelijke daad, die indruischt tegen het God- Onder de belangwekkende en heilrijke stellingen van liefdadigheid in Nederland kleedt voorzeker eene voorname plaats de te Haarlem gevestigde Vereeniging voor de verple- Be- ■n I jn I tar >or rk algemeen is doorgedrongen, zal de strijd met succes en zonder bloedvergieten afloopen. De mist wordt dunner; eerst wanneer dat gordijn geheel is opgetrokken, zal „der arme Kopf nachgeben/ Wanneer de wetenschap nog meer algemeen wordt en, hetgeen prof. Moleschott wenscht de kwade helft in ’s menschen aanleg verper- wordt verwezenlijkt: dat namelijk de waarheid soonlijkt; in de theorie, die als uitvloeisel van zielenadel de slavernij afgeschaft wil zien in de praktijk, die uit zelfzucht en eigenbaat langs een omweg de slavernij herstelt, na ze alvorens te hebben afgeschaft. Het hart heeft beslist, het hoofd geeft toe maar de wijze waarop wordt toegegeven maakt het voor het menschenhart andermaal noodza- kelijk tusschenbeide te komen, en een nieuwe beslissing uit te vaardigen. In Amerika is de slavernij afgeschaft en de negerbevolking verkeert na dien in vrij wat ellendiger conditie dan te voren; In Oost-Indië, het rijke Insulinde, met zijn heerlijken, weelderigen plantengroei, leeft de vrije Javaan in een staat vraag het maar aan Multatuli van uitputting en ellende In Afrika wil men thans ook de slavernij afschaffen en zie wat er verder in ’t schild gevoerd wordt, om u te overtuigen dat het hoofd toegeeft en het hart schijnbaar zijn zin geeft maar om dadelijk weer dubbel terug te vragen van den inboorling wat hem enkel geschonken werd. In Europa heerscht alom op maatschappelijk gebied vrij algemeen vrijheid; maar in het be schaafde werelddeel heeft de wetenschap haar inkeer genomen, en met dit machtig wapen der kennis toegerust, heerscht daar het vrijmachtig en oppermachtig hoofd zóó dat het hart er dikwijls van ineenkrimpt en den zucht doet hooien „Het volk is diep gezonken En gaat onder naamloos lijden gebukt/ Dat is de zonde waarvan Patrimonium spreekt; maar een zonde, die ons niet mistroostig be hoeft te maken. Neen, het is geen eeuwige zonde waarbij het hoofd steeds zijn wil door drijft, ten koste van de wenschen des harten. Er komt een eind aan, daarvoor staat de ont wikkelingsgeschiedenis van den mensch ons borg. Wen Kopf und Herz zich widersprach That doch das Herz zuletzt entscheiden, Der arme Kopf giebt immer nach, Weil er der Klügere ist von beiden. De doorbrekende lichtstreep aan de transen; de meer en „van hoofd en delijk bevel Gij zult niet stelen. En omdat het geschiedt ten koste van men- schenleveas, is ook de daad die van een sluip moordenaar. Maar gelukkig, wij merkten het reeds op, de gewetens beginnen wakker te worden, en men begint reeds hier en daar de vraag te stel len: waarom aan den mensch in ons beschaafd werelddeel wel vrij gebruik wordt gewaarborgd van licht, van lucht ,van water; en waarom niet van den bodem? De gewetens worden wakker, nu de nood be gint te dringennaarmate de ure van het ge vaar nadert, wordt de horizon van den geest klaarder, de gedachte krijgt een meer belijnde omtrek: dat er gebreken moeten zijn van groote beteekenis, waardoor onze beschaafde maatschap pij met versnelden tred naar den staat der lijf eigenschap terugkeertmen leert de zonde inzien, die spot met Gods heilige bedoelingen en met de edele aandoeningen in ’s menschen borst. behoort aan het gansche volk en niet aan een enkele kaste, eerst dan zal elk mensch met recht, in den vollen zin des woords, meester zijn over eigen persoon. Daartoe behoort allereerst aan den mensch te worden gewaarborgd zijn recht op arbeid en leven. Daartoe nu dient als conditio sine qua non, als een onmisbare voorwaarde te gelden: het recht van toegang tot de bron en onder houder van alle leven, tot de voor den arbeid onmisbare grondstof, de aarde. Het paradijs met zijn overvloed moge voor den eersten mensch ruimschoots hebben opge leverd wat voor hem noodig wasin de volle menschenwereld van onze dagen is de rijkdom aan producten, dank zij de alom verspreide kennis van het voortbrengingsvermogen door de twee factoren, arbeid en grond, dank ook aan de in den loop der tijden bespaarde pro ducten, die onder den naam kapitaal medehel- pen aan de verdere productie, is de rijkdom aan producten, die voor ’s menschen stofwisse ling dienst moeten doen, veel overvloediger dan de paradijsmensch in staat was voort te bren gen. En toch klaagt en zucht onze tijd over de schrikwekkende toeneming der armoede en worden er allerlei middelen beraamd om de pijn tijdelijk te stillen. Met een ijver, een betere zaak waardig, zijn sommigen in de weer om deze middelen aan den man te brengen, zonder daarbij te bedenken, naar het schijnt, hoe het lichaam door zulke verdoovende medicamenten wordt gesloopt. Tegenover deze kwakzalverij, hoezeer ook onder de hooge bescherming van goede bedoelingen, stellen wij, op het voetspoor der wetenschap den eisch van het geneesmiddel. In de oude geschiedenis lezen we, dat de menschheid een nomadenleven volgde. Dat was mogelijk zonder inbreuk te maken op het recht van leven van den eenen mensch door den an der. De bevolking der groote, uitgestrekte aar de was verre van toereikend om den ganschen bodem in cultuur te brengen. Daarop volgde het leven in vaste woonplaatsen, en in onzen tijd rekent men niet meer met de vagebondee- rende nomaden. Als barbaren worden ze door meer harmonische ontwikkeling den eenen beschaafden Staat na den anderen hart; de popularisatie der weten- over de grens gebracht of opgesloten in een schap, die uit afkeer van het monopolie veel bedelaarskolonie. Aldus de loop der beschaving, leert de histo- ia toebedeeld als een schat, die rie, en wnnneer men Luvv vy uv huidige beschaving in haar voorkomen en stre ven iets wil afdingen, dan is het de abnormale is. Daarom is het toekennen van den eigen- instelling van privaat grondbezit. De wet, die domstitel op grond en b“* Vnnnk„„n„i j_.-:I haar in het leven riep, is daarom onrechtvaar- 1 in grond, wat ook de wet moge zeggen, i 1’ 141 ninl in nvGCCOïlutornnnniT IS müf <1.1 lik.. /lio l. r V fe SNE or *r- i I i i? li- ■H ’n' nen 4uar ijne ,;rk- lelde I de stem rdde '.j mi 1 eteoi] ied> 1 vilj dai J IER COURANT. ■d; )0- ing iet I IX- I en in- i ul- I err I "F j hem I t te l L'hil- henH i hitJ tok aT' t, als] etsei 1 s Oi<i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1