CEBEEÏTE H '10 MOHIBÏ SÏEEK. JMWS- B INEfflfflHU!) NOR DE 3 JSL ^iiüiialo IB. 1892. No. 19. i k'l I Z E VE N-E N-V E E R T I G S T E JAARGANG. HET ZIEKTEPROCES. I le n. VRIJWILLIGE OEFENINGEN O CTO 13 JK JR. 1 .t in. Wij zeggen het Multatuli vol overtui- •f: atte Brengen ter openbare kennisdat de door 1 en u: V its, I ir- I te, ar pc j (1- J GEV ING. ex WETHOUDERS der j dag 5 October e. k. Sneek, den 30 September 1892. De Burgemeester voornoemd, ALMA. /»J, ge- m&s Waar we ten slotte nog op willen wijzen, het is op het gevaar dat dreigt van hen, die ons aangeprezene in den weg staan, j we willen volgaarne uwe vragen beantwoorden, j wanneer ge de moeite wilt nemen er ons mee Het zou ons te ver voeren wanneer we wil den aantoonen èn de vele kankerplekken, waar mee onze maatschappij als overdekt is, èn het verband dat er bestaat tusschen die onrustba rende plakkaten en de leugenachtige bewering dat kapitaal rente voortbrengen moet. Slechts dit nog en daarmee rekenen we "^Tioe onvolledig ook de behandeling van dit vraagstuk afgehandeld. Hebben we al aanlei ding telkens en herhaaldelijk op dit aambeeld te komen hameren, voor een gezette behande ling van deze zaak is uitteraard de om vang van een blad als ’t onze niet bij verre na voldoende, daarvoor zijn boeken, handboeken, daarvoor is ^•studie noodig. lrt>> >- t ’.H, I inl enl ma.l tTerl 'ii-1 "Pi JpC- I fee-1 veer I En 1 laar den ‘luk nen. den, aan irbij in kennis te stellen. Dunkt ons evangelie u niet verblijdend, vindt ge zijn toezeggingen niet vertrouwbaar, bestrijdt het, met eerlijke wapenen; we zijn ten allen tijde bereid den ons toegeworpen handschoen op te nemen, overtuigd als we zijn dat de waar heid, die goddelijke waarheid, in al haar een voud uit de bittere schil van de leugen niet zal voor den dag treden dan met vereende kracht. „De wetenschap, die ons arme volk paait met verwachtingen, en die in den dienst van een handvol millionairs" slechts droeve teleur- stelling brengt, moet hebben uitgediend. Dat wenscht de bond voor opheffing van het privaat grondbezit. Hierover in een volgend nummer. KENNISGE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek, Gelet op art. 8 der wet van 2 Juni 1875 j (Staatsblad no. 95); ver- de /jen L?. to 1 Jienl 1'I 11 d q 1 dn t" - I i>d M. r isl ’•'P rU U’ I a CS I - n 's >1> e k- Deze CO UB A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. De BURGEMEESTER van Sneek, Brengt, naar aanleiding van een nader on derhoud met den daarvoor aangewezen Hoofd officier van het Leger hier te lande, ter open bare kennis dat, voor zoover de ruimte van het oefenings- lokaal het toelaat, jongelieden, die vóór 1 Ja nuari e. k. den leeftijd van 17 jaren bereiken, zich nog voor de deelneming aan de Vrijwilli ge oefeningen in den Wapenhandel kunnen den revolutiedrank bereiden; wanneer onze zelf voldane landgenooten in hun lauwheid blijven volharden of zich aansluiten bij de partij der landjrfhkers en baronnen, dan voorzeker zal de actie van de andere zijde krachtiger en geweld dadiger worden. En wat er van komt? Ellende en moord, an ders niets. Uit zulk een moordkuil zal geen maatschappij verrijzen, die als gegrondvest op gemeenschapsgevoel, zal voorstellen een tempel des vredes. Het is enkel een verandering van acteurs, al het andere is hetzelfde gebleven, tot zelfs het stuk, dat gespeeld wordt; en de titel, waarom zou men die veranderen? Het stuk heet nu niet meer: onrecht aan den zwakkere; thans heet het: recht aan den sterkste. Ziet gever schil er in, lezer Wat we dus onze voldane burgers nog eens op het hart willen drukken, het iswakker te blijven wanneer ze eens hun oogen voor de leugen geopend hebben, niet weer in te slapen, maar, zij het niet uit plichtsgevoel dan toch uit eigenbelang, een wakend oog te blijven hou den op den naderenden buffel, „Die sarrens moe, de hoornen wet, Den wreeden drijver in de lucht werpt En met zijn plompen poot verplet." Men zegt, dat het eind van onze eeuw ge tuige is van zooveel menschenkarakter, dat de geest van den mensch ontwaakt en vaardig wordt bij het ziekbed der doodkranke maatschappij. Welnu, sta dan niet van verre, alsof het u niet aangingtoon u waardig, lid genoemd te worden van die groote familie, die zoo bitter onderling verdeeld raakt, omdat ze zoolang ge zucht heeft onder de pantoffel van juffrouw Leugen. En onderzoek, met al wat in u is, de radicale niet pseudo-radicale, wel te ver staan geneesmiddelen, die hier en elders worden aanbevolen. Vóor alles wat we u verzoeken mogen laat het u om waarheid te doen zijn en recht. Niet dus, een middeltje gezocht, dat, eenmaal gebruikt, ietwat verlichting brengt, maar dan ook niet meer gemist kan worden, wil men niet morgen weer de klaagtonen aanhooren van den zieke. Ge weet het nu of ge kunt het ten minste weten er zijn „radicalen" die zich aanbieden als ziekenoppassers; neem hun gedrag ten voor beeld, sluit u bij hen aan, dat wil zeggen, wijdt u ook aan de taak van ziekenoppasser. Maar bereidt er u toch op voor, dat ge den kranke geneest, er een gezonde van maakt aanmelden ter gemeente-secretarie, vóór Woens- Geen lapmiddeltjes dus, maar in den waren zin des woords een radicaal middel tot uitdrij ving van de leugen. Wenscht ge inlichtingen omtrent het door ons aanbevolen middel; zijn er bezwaren van overwegenden aard, die aan uw toetreden tot sociale vraagstuk door een radicaal, noemt ge Het door dat niet een radicale leugen Maar genoeg. God betere het; ja zoo zij het. Voor ons was het voldoende de slapenden even bij den arm te nemen, en wakker te roepen. Onze taak achten we afgedaan, wanneer we de schare, de zelfvoldane burgerij, gewezen hebben op de leugen. De leugen ja, burgers van Nederland, te ontmaskerenwie daartoe wil meewerken, bie den we zoo zielsgaarne de hand. Niet om haat of nijd uit te strooien vatten we daarom de pen op; met haat en nijd wordt geen verbetering, wel verbittering gekweekt. Maar de leugen die verfoeilijke leugen dagelijks vernomen op straat, ge lezen in de werken van hooggeleerde hand en geleeraard van den professoralen katheder, daar tegen is voortaan onze strijd gericht. Wij voelen ons gedrongen tot dien strijd uit het geloof, dat God sinds lang in overvloedige n grondstof en rijkdom van arbeidskrachten der menschen bede vervulde: Geef ons heden ons dagelijksch brood! Maar de leugen die vervloekte leu gen hebben we het dank te weten, dat die over vloed van producten wordt opgeborgen voor de '’oogen eener hongerende menigte; die leugen met al haar nasleep van leugens is het, die de menigte der wachtenden afwijst met de tot in de diepte des harten doorvlijmende woorden: wij hebben geen werk voor u, want er is overpro ductie. Schandelijke leugentaal armoede die leeg- gaat wegens werkgebrek; een bevolking die ^men gaarne wil opruimen omdat er over productie heerscht! Wat wij willen, het is u opwekken ten strijde: „Gij jongelingen, gij vrouwen, gij meisjes, ge zijt menschen. Men zegt u, dat ge ’t niet zijt. Men behan delt u alsof ge ’t niet waart. Men dwingt u liet niet te zijn Maar ik zeg u: Ge zijt menschen. menschenplicht. Die plicht schrijft voor: Streven naar waarheid. En overal heerscht leugenA Leugen, pestwalm, verrotting; ja, daar is ver rotting in den Staat, niet alleen in onzen Staat dat is een troost, zoo goed als het een troost is wanneer een dief of moordenaar in de ge vangenis gezelschap krijgt van een geestver want maar het is wel een magere troost, wanneer men in onzen rijk gczegenden tijd den om werk vragende, met armoede tobbende, een keteltje soep of oen roggebrood geeft, met de gedachte, dat Neêrlands liefdadigheid en de onzetoch groot is „De naam dier verrotting, Nederlanders, is leugen V ging na: Van boven tot beneden heerscht leugen. Of is het geen leugen, wanneer ge ziet hoe die man van ontwikkeling en verstand, zich verplicht rekent te zwijgen over zaken van maatschappelijken of godsdienstigen aard, om dat och, omdat zooiets in zijn omgeving gevaarlijk kon worden voor zijn stoffelijke be langen. Wij beklagen dien man, voor zoover hij nog rekent althans, te leven op den klassieken bo dem der vrijheid. Hij heeft andere denkbeelden dan zij in wier midden hij leeft en het is op den duur niet uit te houden tegen de prikken en stompen dier zelfvoldanen te blijven getuigen voor de waar heid. Och, jawel, goede vriend, Laat het u een bewijs zijn die kleinzielige oppositie dat ge u hebt gegeven aan de zaak van het ware, goede en schoone. Laten al die evangeliepredikers, van Jezus van Nazareth af, het u zeggen: dat het leven voor de waarheid aanhoudend inspanning, strijd, toewijding, zelfverloochening, overgave van u vordert; maar ook, dat ge eerst dan in waar heid mensch zijt, wanneer ge in navolging van hen in uw banier schrijft credo, pugno ik geloof en strijd voor dat geloof. Voor welk geloof gij ook den strijd aanbindt, wanneer ge met dien strijd de leugen, of wat u een leugen dunkt, zoekt te ontmantelen en de waarheid in het licht wenscht te plaatsen wanneer dat uw bedoeling is, dan verdient ge de achting van ieder weldenkend mensch. Maar zwijgen? omdat uwe omstanders u be dreigen maar, wie zij t ge mensch Zijt ge, gevoelt ge u werkelijk mensch? Dan, zoo ja, moeten die bedreigingen u ten spoorslag zijn, om uwe lamp te ontbranden en uwe lendenen te omgorden om die publieke, kleinzielige en beklagenswaardige individuen het wapen van de leugen uit de hand te slaan. Of is ’tgeen leugen wanneer ge van zoogenaam de radicalen verneemt, dat ze zoo zoetjes en zachtjes aan ’t werk willen blijven, met allerlei wetjes en reglementjes om de verdeeling van het ar beidsproduct geleidelijk in betere verhouding te Op u rust brengenen om maar al door, de He- mei weet hoe lang, aan ’t werk te blijven voor i de oplossing der sociale quaestie? Zeg, noemt ge zulk een aanvatten van het •- ADVE11TENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7’;2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. K E N N 1 S Loürio vaar fla BURGEMEESTER gemeente Sneek, Gelet op het besluit van den heer Commis saris der Koningin in Friesland van 7 Septem ber 11. Ie Afd. MS no. 1033 (Prov. blad no. 83); Brengen ter openbare kennis: dat de LU TING van hen, die in dit jaar voor de lich ting der Nationale Militie van 1893, dezer ge meente, zijn ingeschreven, zal plaats hebben in de Concertzaal alhier, op WOENSDAG den 26 October e. k., des voormiddags ten 10 ure dat op Donderdag den 27 October d. a. v. ter gemeente-secretarie door of vanwege de lote- lingen aanvrage kan geschieden voor de ge tuigschriften ter bekoming van vrijstelling van den dienst wegens broederdienst of als eenig wettig zoon voorts dat om vrijstelling wegens eigen mili tairen dienst of dien van broeders te verkrij gen, de paspoorten of andere bewijzen van ont slag, uittreksels-stamboeken of bewijzen van werkelijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag, waarop de eerste zitting van den Mi litieraad wordt geopend, ter Secretarie voor- noemd moeten worden ingeleverd. Sneek, den 30 September 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZi, Secretaris. OEEKER (01Kt’ s je- a. i - i ir- r g; 1 ai! t -I ii-l te rden inde over «Mill L rat-1 1' ,r IS ,‘t n IN DEN WAPENHANDEL. -r.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1