s ffllfflKTl II UH llHOJDISSilHï Sill Klims- H ilHHHHHU) NR 111 B n.B 1892. No. 87. ZE V E N-E N-V EERTIGSTE JAARGANG. Lr' k- KALVERMARKT B B I'! H d- p er H K •-2D O CTO 13 U IS. ZATERDAG Di: IIERVORMLW;, 0. U I T DE PERS. )0 '.aten - Bl •ui |g '.IS IH 1Pt B ur'iSB i1’ "I >1- de B en| kt 'I ii-B m,| En klaar den I el uk snen. AelenJ 3 aan larbij CT ar a de Een vaste burcht is onze God, Een toevlucht voor de zijnen; Al drukt het leed, al dreigt het lot, Hij doet zijn hulp verschijnen. De vijand rukt vast aan met opgestoken vaan, 3 3 0’ a 0 a a 1. 2. 3. 4. la vM v i jon-j illts, J Var- I rte, I ng; aar ras. ild- len 1 er- I u 1 jrf: a i Jhtte I V •bij, s ge- SNEEKER COURANT. in jdier.l jhourl n >J J vail X ii.l In dien onverdraagzamen tijd verrees Maar iv {at jr- Deze CO UB A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Adie brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 */3 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij. den uitgever. Paulus waarheen „’k Breng het landvolk den zegen, Zegen van Hem die geen kleenen veracht 1“ Beef! in ’t gebergt grimt de roover u tegen ’t Woudgediert brult in den donkeren nacht. „Neen, ik moet heen, 'k breng het landvolk den zegen, Zegen van Hem die geen kleenen veracht Alleen strijd voert tot de waarheid. En voor dien strijd is geloof, krachtig geloof onmisbaar. Nog altoos geldt al is de vorm der on verdraagzaamheid minder ruw en scherp nog altijd geldt wat ecns een duitsch dichter zeide„Vervloekt zij wie zijn leven aan het groote en waardige wijdt den narrenkoning behoort de wereld. Nog altijd is het waar, al breekt ook het licht aan de kimme door, dat de wereld verkiest bedrogen te worden. Maar daarbij is liefde onmisbaargeen geloof in schoolsche wijsheid, maar innige overtuiging aan de waarde van den mensch, aan zijn zielen adel, aan de eindelijke wording der zedelijke wereldorde en daarnaast de liefde, die den strij der geduld moet schenken bij de vele vooroor- deelen op zijn levensweg; nog altijd blijven de góden vergeefs strijden tegen de domheid. Zich wapenend tegen bekrompenheid, vergete de strijder nimmer dat nog veel in het duister ligt wat hij niet begrijpt en hem het vergeven moeilijk maakt. Tegen vooroordeel heeft een agressief optreden slechts zelden gunstig resul taat. Alleen dan, wanneer de bekrompenheid gesteund wordt door mannen die onder een huichelachtig mom den vooruitgang der wereld willen te keer gaan uit louter egoïsme, daar is hetwee u, gij geveinsden op zijn plaats en dient de massa te worden gewaarschuwd voor haar pseudo-vrienden. Dan begint de moeilijk- ste periode uit den strijd dat ondervond Luther en met hem alle groote hervormers vóór en na zijn tijd. Dan hitst de heerschzucht de massa tegen hen op, en wat hiervan de gevolgen zijn heeft het drama uit de geschiedenis der Bran- denburgsche joden kunnen leeren al waren deze zelfs geen hervormers nog. Tegen deze reactie zijn de meeste hervormers niet bestand, tot zelfs de groote man van Na- zaret bezweek daaronder dat vereischt dikwijls bovenmenschelijke krachteen moedig mensch wie in zulke tijden met Luther zeggen durft „Hier sta ik, ik kan niet anders". Daarvoor is het geloof in het goddelijke, aan het ware noodig; daarvoor moet men ook met Luther kunnen zeggenGod helpe mij In ’t Dev. Dagbl. wordt gepleit voor de kies- rechtontiverpen, door den minister Tak inge diend. Het blad is blijkbaar ontstemd over da wijze, waarop de N. R. Ct. meent de voorstel len te moeten bestrijden. „Waar gaan we heen roept het D. D. uit als zelfs een orgaan der openbare meening als de N. B. Ct. in duizend vreezen verkeert, voor ziende als gevolg dier voorgestelde wet de heer schappij van het proletariaat, van het schuim der natie. „Heel vleiend voor ons volk in zijn geheel is die vrees niet. Als men zoo leest van den in vloed, die door orgeldraaiers, straatventers en baliekluivers, en smokkelaars en zuiplappen in de toekomst zal worden uitgeoefend, dan zou een vreemdeling kunnen meenen, dat ons volk voor minder dan de helft plus een uit zulk volkje bestaat. „Omdat in enkele groote plaatsen, waar de om een of andere reden ontevreden bevolking zich ophoopt, ook schuim naar boven drijft en in het openbaar met brutale woorden van groot vertoon wordt geschreeuwd, daarom is de goe de geest nog niet uit het geheele volk gewe ken. Een opstootje op enkele plaatsen kost nu en dan spiegelruiten, maar werpt de maat schappij, den staat nog niet omver. Dat is slechts k waj ongens ver wachting. Al degenen, die zich, gelijk de N. R. Ct., be angstigen, wijst het blad op hetgeen in ’48 is gebeurd. Toen ook werden onheilsprofetien over het land uitgestort, er waren oproerige bewegingen, maar de Kamers met Thorbecke aan het hoofd bleven aandringen op een rege ling, waardoor het aan het volk werd gegund rechtsstreeks invloed uit te oefenen op het be leid van ’s lands zaken. En zij bereikten hun doel. De nieuwe kiezers zullen eerst veel moeten leeren, veel kiezerspractijk, evenals de kiezers van ’48, eer zij hun recht over het algemeen goed gebruiken. Er zal hier en daar wel eens iets zonderlings, BEKEND MA KING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de tweede dit jaar invalt op Maandag den 31 October e. k. Sneek, den 18 October 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEWITZ, Secretaris. I vorstin, geplaatst te midden van een kring dier bedele menschenkinderen. We herhalen: dat zijn uitzonderingen en ze bevestigen, dus wat thans als regel geldt, dat alle godsdiensten geduld moeten worden, omdat en dat men met ver- ij de ,*»8ch „Siiid Christ urid Jude eher Christ Und Jude als Mensch?4 Wij verplaatsen ons in de mark Branden burg; het jaarcijfer is 1510. Er is op zeker dorp een kerkroof gepleegd i Paul Tromm, een liederlijke ketellapper, bekent 1 den koperen monstrans in de stadsgracht te "Bernau te hebben geworpen en twee gewijde hostiën te hebben verkocht aan den jood Salo mon. Salomon wordt thans door alle mogelijke folteringen gedwongen tot de bekentenis dat hij de hostie onder het uitbraken van allerlei gods lasterlijke woorden met een mes in stukken ge sneden en met twee andere joden gedeeld heeft. (J Alle joden in Brandenburg worden nu gevan- I gen genomen en met behulp van de pijnbank weet men de arme joden tot bekentenis te drij ven van de ongeloof lijkste misdaden. Ze zouden de heilige hostie in een deeg ge bakken hebben; Ze zouden christenkinderen vermoord hebben Het bloed dier kinderen zouden ze als too- verdrank hebben gebruikt. Tot straf werden 38 joden op één dag aan den vuurdood prijsgegeven; de overigen werden ten eeuwigen dage uit Brandenburg verbannen. Dat was onverdraagzaam, dat was wreed, dat was gruwelijk van de scholastieke priesters; zulk een straf het gevolg van een afgedwongen, waanzinnige bekentenis! Die tijden zijn voorbijdank zij het huma nisme is de godsdienstige onverdraagzaamheid Iminder fel en laten we er bij voegen min- Vder onmenschelijk geworden. Wel is waar vindt men nog hier en elders menschen, die in joden niet hun evenmensch er kennen willen; Er zijn er nog, die bij den aan vang des j aars bidstonden houden voor de redding van de ka- I tholieke afgoden-dienaars. y Dat zijn echter uitzonderingen van ons ge- I slacht, even zonderling als die, welke meenen en ons diets willen maken, dat baronnen van ede ler structuur zijn dan de gewone stervelingen en dat het Godsbestel is, hetwelk in verschillen- de landen het gezag toekende aan een vorst of zich naar de rijksvergadering te Worms begaf om zijn geschriften tegen het hoofd der kerk te verdedigen. Dat Luther, aldus sprekende, met de duive len rekening hield, valt genoegzaam te verkla ren met de boven aangehaalde proeve van woe dende onverdraagzaamheid. We zijn Luther dankbaar voor zijn optreden, overtuigd dat hij zulks deed, niet uit ijdelheid, niet uit eerzucht, maar uit gewetenstrouw, uit kracht van zijn geloof. Met zijn godsdienstige opvattingen mogen we het al of niet eens zijn zijn geloof aan het ware is het wat ons eer bied moet afdwingen. We gevoelen ons gelukkig over het optreden van dergelijke helden, omdat we beseffen hoe oneindig veel we aan hen verplicht zijn niet al leen, maar ook wijl ze uit liefde voor den even mensch, voor ons zijn uitgetrokken ten strijde met verloochening en opoffering van zich zel- ven. „O, het is schoon zich door een held bemind te zienhet is nog schooner hem te bemin nen Het geloof maakt sommigen waanzinnig; maar het maakt helden ook. Niet alle geloof is heilzaam geweest voor menschheid; maar het geloof aan den mensch, aan zijn waarde; het geloof aan het ideale werkt verheffend op allenhet kweekt verdraagzaam heid en slaakt knellende banden. Dat geloof is niet specifiek het liberale; men vindt het in alle godsdiensten, al doet het zich niet altijd even luide hooreu, even levendig beseffen, even krachtig gelden tegen de tyrannie der uitsluiting. Slechts wanneer de toestanden in het rond schreeuwen van dwingelandij en gewetensdwang, rijst dat geloof op en slaat in ’s menschen hart den toon der liefde aan het is de stem van medelijden met het ver drukte en van verontwaardiging over den ver drukker het is de stem der waarheid, welke de snoode leugen den huichel onder het oog brengt. Mag die stem gesmoord worden Er zijn er die met al hun macht er zich te gen verzetten die alles in ’t werk stellen om aan die stem in hun geweten het zwijgen op te leggen. Dat zijn niet „de helden die den evenmensch minnen als zich-zelven,“ en zulke karakters kan men dan ook niet begroeten met eerbied, al moet ook erkend worden, dat ze niet een product van eigen schepping zijn en dat hun gemis aan wilskracht en energie ons medelijden vordert. Daartegenover prijzen we ons gelukkig met Luther-naturen en karakters als die van den heidenaposteltoen hij nog Saulus heette was zijn geloof een verterende vuurgloed onver draagzaam in hooge mate; maar eenmaal Paulus geworden, wekt de stem der liefde met onverbiddelijken aandrang zijn geloof, en vol vuur, maar thans niet met het zwaard, trekt hij heen om de heidenen in stad en land, waar ze gevonden worden die in ver drukking zitten, te bekeeren of te steunen. Hij draagt zijn rusting nog Van gruwel en bedrog, Maar zal als kaf verdwijnen. VERGADERING van den Gemeenteraad van Sneek, op Zaterdag den 29 October 1892, ’s namiddags ten 6 uur. PUNTEN VAN BEHANDELING: Resumtie der Notulen. Mededeeling van ingekomen stukken enz. Adres van J. en E. Sanders. Gemeentebegrooting voor 1893. Paulus waarheen? „’k Ga de wereld be keeren Liefde voortaan is het groote gebod ’t Zweet dekt uw voorhoofd, Apostel des Heeren Rust hier een wijle, bij ’t feestelijk genot „Neen ,ik moet heen, ’k ga do wereld bekeeren; Liefde voortaan is het groote gebod I i'-B ■i-i B st- Bi >r' °i’ i Hl d? B ar K tk.l 'h ictB l» cnl na.l tteri "Pi I P°" I ze- I weer 1 r te 1 irden fende over 1 God ze ook duldt geduld alles overwint. V4.4- T V/X VIA til V kA {J VI 1 VA j AlA.ClK.lA I ten Luther en op 31 October a.s. is het 33/4 ('eeuw geleden dat hij het koene waagstuk on dernam om, met trotseering van den paus, de geestelijkheid, den keizer en de rijksvorsten, zijn stellingen tegen de kerkelijke misbruiken aan de kapel te Wittenberg aan te plakken. „Al waren er ook zooveel duivels te Worms als er pannen op de daken zijn, toch zou ik <-mij derwaarts begeven." Dat was de taal van een onverschrokkene dat was de taal van Maarten Luther toen hij

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1