KIEtffS ABÏEKTEÏT1E BL4B TOOR DE 1 bbihmbm kd M lat I ïr’ op »- ,k- de sr- de kt r J Middelpuntvliedende kracht 1 le ad am I ld- rer j lar I jen I eid 9 A OVEM 13 E13 i. een U I T DE PERS. be- van het WOENSDAG ADVERTENT1ÊN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 71/, Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent fe vernemen bij den uitgever. ,b°- vas, I in en na. Ks aanl hoogescholen opgestapeld. Zoo zijn er hoogge leerden die zich thans opmaken om het debiet te vergrooten onder de „kleenen" van ons volk en ook om die kleenen op te heffen uit den stelsel en dat stelsel verandert Zijn Hoogge leerde niet, voordat de wereld zich eens om keert, omwentelt, zoo onderst boven, wel te verstaande uitzonderingen, en die zijn er, bevestigen immers den regel Zoo wordt thans van dien kant een bewe ging op touw gezet die pronkt met den titel „University-Extension", een Engelsche uitvin ding en daarom ook op zijn Engelsch aange duid, die het „volk" mee deelgenoot wil ma- Deze CO LEANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. gen, dat eerst A en dan B eens de baas zal spelen Hierop mag ik niet antwoordenm’n idea lisme verbiedt me o.m ongemotiveerd kwaad te spreken en daarom mag ik niet zeggen of de nummering van de genoemde kerken in A en B zooveel beteekent als verandering van mees ter; evenmin als ik zeggen kan of „radicalen" eigenlijk zijn liberalen B, die eens gaarne aan 't roer willen, wanneer de liberalen volgens letter A te mat worden. Ik stap er dus overheen, met nog eens, ten overvloede, te herhalen, dat ik aan scheldna men een broertje dood heb, en dat ik het dus verstandig vind, wanneer jonge landgenooten, natuurgetrouw, de Chineezen van Europa staart willen aanpassen en aanpraten. Wanneer onze zwakke stem zoover reikte, dan zouden wc wel van de tinne des tempels willen uitroepenBekeert u Nederlanders en wordt radicaal of liberaal volgens letter B van het stamboek. enr. er-B in-l ■en,| ik.l iet| ar W jd et ft aterB JJeroe- Me ge-1 I weer 1 Rr te I porden arende I m over En 1 klaar J X& den I 4geluk j ■co>n»n. I r‘eelen, 1 3t aarb.j 1 is B ver- B zij de n./z.Aen 1 age M t'end ier.JI iB ;'i'H ver-^B rertoon-jj i rechts, waar- ’4-7erte, B Chip :s ging; en naar kon WiC^Éj Verguld- J waarden I Sotter- I luwI iesdorfll j zuchtte tj voorbij, ie ge- gemofi» om-4 dom van gaven, die ze de menschheid aanbiedt, i en hoe niettegenstaande die steeds aanzetting tot rijpheid, en dien steeds toenemen den rijkdom, van vrouw natuur verkregen, het aantal der mislukte menschen, die reeds op jeugdigen leeftijd met bleeke gezichten en vroeg rijpe trekken én hongerige magen rondzwerven, met den dag toeneemt. Wij waren beiden „modern" zeg ik. Of daaruit dan onze zielsverwantschap voort sproot Och zonder nu juist het tegenovergestelde te willen beweren, geloof ik toch niet dat alle „modernen" waarlijk vrijheidslievend of idea listisch zijn van nature, evenmin als ik geloof dat de groote massa onzer orthodoxe broeders zoo voor de gestrengheid en tegen de vrijheid gestemd zijn in hun hart. Er zijn van die vormen, waarvan een mensch zoo geen afstand wil doen en de Nederlan der vooral, is groot minnaar van de traditie; hij zweeft ongaarne naar omhoog. Daar beneden in de laagte, waar eens zijn voorvaderen neer streken, daar is zijn vaderland, daar gevoelt hij zich thuis, op zijn gemak. Waarom mijn vriend en ik dan zoo merkbaar uit den volksaard sloegen Ik zou de beantwoording van deze vraag wel willen opdragen aan de zorgen van een of an deren belangstellenden filosoof of Hooggeleerde, wanneer daartegen geen overwegende bezwaren golden. Vooreerst toch zal "zoo’n geleerde mij die moeilijkheid niet kunnen oplossen op de wijze waarop een somnambule de raadselen des levens weet op te sporen. Zoo’n hooggeleerde zou er dus voor bedanken, wanneer ik hem met een stuk uit den lappenwinkel kwam aandragen hij zou zijn neus er voor optrekken, wanneer ik hem vertelde, dat die lap op mijn borst ge legen had en dus kennis had gemaakt met mijn harteklop, met mijn intiem innerlijk leven dat huist immers in ’t hart Zoo’n hoogge leerde is voor die hartsgeheimen, voor de zaken die des harten zijn, koud en ongevoelig; zoo’n hooggeleerde werkt met het microscoop en met formules hij heeft zijn stelsels en daarbij zweert hij, „al ging ook het vaderland er bij ten gronde." Zoo’n hooggeleerde, zoo’n wereldwijze, sluit f *we hadden geen eerbied hoegenaamd voor men- sehelijke stelsels, overtuigd als we waren, dat" al die stelsels slechts een aanslag zijn op de de geheele wereld op in zijn voorafberaamd vrijheid, en omdat we vrouw natuur, als de meest betrouwbare gids hadden leeren beschou wen, waar deze leert dat slechts vrijheid de ontwikkeling waarborgt, en vrije ontwikkeling alleen den mensch behoedt voor excentriciteit (uitmiddelpuntigheid)omdat we in vrouw na tuur de verstandigste raadgeefster hadden lee ren zien, waar zij ons leerde, dat een broeikas achtige opvoeding te spoedig de levenskrachten uitput en een vroegtijdigen dood ten gevolge heeft na een leven van overvloedige voeding en indigestie zonder ophouden. En dan konden wij, mijn vriend en ik, soms zoo droevig worden aangedaan wanneer we het aanzagen, hoe de jonge mensch steeds jonger Mijn vriend was idealist en ik was vurig be wonderaar van de vrijheid we voelden ons tot elkander aangetrokken, ja we waren van el kanders wederzijdsche onmisbaarheid niet af te brengen. Er was in ons beider manier van opmerken en waardeeren groote overeenkomstdit was niet te miskennen. Vanwaar die overeenstemming kwam, durf ik niet beslissen. Mijn vriend had een vrijzinnige opvoeding gehad en ik had een rechtzinnige genoten twee opvoedende stelsels, die enkel verschillen in het getal der artikelen, in het meer of min der veelvuldig voorkomen van „gij zult niet" of „gij moogt niet," kortom, twee systemen, die beide de lijnen aangeven, waarbinnen onze vrijheid was opgesloten. Het punt van verschil was, dat mijn vriend meer speelruimte had dan ik, en dus meer kromme sprongen en kuite- flikkers maken kon dan ik. - Die educatie verklaart dus niet onze overeen stemming van begrijpen en denken 1 Zelfs waren we, in den aanvang onzer kennismaking, in den tijd dat onze educatie juist „voltooid" heette, niet één van zin omtrent de quaestie van het gezag. Hij, de vrij-opgevoede, kon veel meer toegevend oordeelen dan ik, wannee het gezag streng was, of wanneer het geweld 1 pleegde. BL Later begon hij meer mijn wijze van oor- Ti "oeelen te volgen en was voor ons beiden de I vrijheid het hoogste ideaal, en het gezag een r noodzakelijk kwaad geworden. We waren beiden „modern" dat wil zeggen J ik was mijn educatie vooruitgeloopen of wel uit vrijheidszucht had ik een innigen af keer van wat mijn opvoeders voor heilig hielden te- zoo gaat het, naar ik later opmerkte, meer onder jeugdige menschen of ookuit zucht naar losbandigheid kwam mijn gemoed in op stand zoodra men mij aan boord kwam met strenge begrippen van geloof of godsvereering. Hoe het ook zij, wij waren beideu vrijzinnig niet loszinnig asjeblieft! Dat wil zeggen: In de „kroniek" voor de Stemmen bespreekt dr. A. W. Bronsveld de kiesrechtontwerpen. Zij kunnen zijn goedkeuring niet geheel wèg- dragen; de uitbreiding is hem te sterk. „Meermalen schrijft hij hebben wij het als onze meening uitgesproken dat de stroom der democratie, dien ook wij wel degelijk waar nemen, moet worden geleid. Maar dit wil niet zeggen, dat wij beginnen moeten met door dien stroom alles onder water te laten zetten. Ver breed, verdiep zijn bedding, maar zorg dat hij binnen de oevers blijft. Dat is leiden en heerschen. En daarom willen wij ons op den duur niet verzetten tegen de uitbreiding het kiesrecht. Integendeel wij willen haar ook. Maar hiertegen komen wij op, dat men op één dag, en met één slag een half millioen menschen een recht toekent, dat gebruikt zal worden door partij-hoofden, kerkelijke en niet kerkelijke, om er hun macht en invloed door te verhoogen. Wie de meeste duizenden zal weten te winnen is ons onbekend, en niemand kan het zeggen; maar het is onverantwoorde lijk aan zulk een onbekende macht de toekomst van ons land prijs te geven. Wij zijn niet blind voor de moeilijkheid, die het oplevert, op het gebied, waarover wij hier spreken, grenzen te trekken. Altijd zal men buitengeslotenen kunnen aanwijzen, die meer bevoegd zijn dan menigeen, die werd toegela ten, en omgekeerd. Doch dat geeft geen recht tot het uitwisschen van alle grenzen. De cen sus, de capaciteit, het huismanskiesrecht, het „gezetenburger“-zijnhet een en het ander lijdt aan gebreken. Heeft men ook wel eens ern stig gedacht aan den leeftijd? De grondwet schrijft slechts een minimum voor; men moet minstens 23 jaar oud zijn om kiezer te wezen. Kan men, bij wijze van over- gang, niet bepalen, dat zij, aan wie volgens een nieuwen maatstaf het kiesrecht wordt toege kend, b.v. 30 jaar oud moet wezen? Menzon na verloop van 10 jaar kunnen afdalen en daar door althans verhoeden dat duizenden jongelie den, pas den kinderschoenen ontwassen, op één gegeven oogenblik mee begonnen te stemmen en dus invloed uit te oefenen op ’s lands regee- ring. In den dertigjarigen leeftijd had men al thans een waarborg, dat de eerste drift is be koeld en dat men aan menschen, die zich ge- 9 I iras I liet en I le."n| eid I ,st- J or- d d°?d 11’ H J 1- wordt afgericht op allerlei kennis, terwijl de poel waarin ze steeds verder neerzinkenOch, natuur steeds overvloediger wordt in haar rijk- die verheffende poging is niet af te keuren, -’-’—id aanbiedt, dat ben ik volkomen met mijn vriend eens, ik vervroegde wil haar zelfs toejuichen, mits het anders wor- -r-aangaat, mits eerst do stoffelijke nooden ophouden, mits eerst andere wetten gemaakt ’-orden op productie en verdeeling -dier pro ductie betrekking hebbende, mits de hoogge- leerde staathuishoudkundigen hun stelsel eerst wijzigen, nu ze toch zien dat de wereld zich aan hun stelsel niet stoort en al maar door blijft zinken. Zie, zeg ik tegen mijn vriend, ga jij nu die zinkende massa eens aanvatten om ze op te tillenwel, dan zink je immers zelf meê in 't drijfzand? Als de hooggeleerden eerst eens zorgden dat de massa niet gestadig verder op het drijfzand werd gedrongen en dat nog wel door hun stelsel liefst, dan zou ik. zoo zeggen dat University-Extension een prachtig idee is, neen, dan neem ik mijn pet af voor den eersten den besten professor die met zijn wetenschap gaat commis-voyageeren. Zooals de zaken nu staan, zien we er geen heil in wat heeft een hongerige maag aan al die geleerdheid Daar schiet m’n idealistische vriend ook weer in de sloffen en maakt me de opmerking, dat onze maatschappij vóór alles hervorming noo- dig heeftdat die hervorming van den Staat moet uitgaan dat de regeering dus beter moet worden ingelicht door de hooggeleerden, dat onze wereld als eersten eisch stelt: dat de hooggeleerden in. de staathuishoud kunde beginnen met zich zelven te herzien. En ik ben het met mijn vriend volmaakt eens natuurlijk. Ik stel hem voor, en dat is hij weer met mij eens, dat we dit kort pro gram moeten inzenden bij den radicalen bond, waar ze toch zoo zitten te zuchten onder al die vrome wenschen. Op zoo’n manier was er van dien bond nog wel iets goeds te verwach ten ook. Dé radicalen, zbgt mijn vriend, hebben één deugd Tot dusver noemde men de Hollanders de Chineezen van Europamaar ’t is mijn vriend, die ’t zegt alle Chineezen hebben lange staarten aan het achterhoofd bungelen zie zegt m’n vriend dat is nu het radi cale idee .door de radicalen zoo bedacht, dat ze een lange staart hebben gevlochten, die ze zoo zielsgaarne alle Hollanders willen aanpassen is dat een radicale verbetering En ik moet alweer toestemmen, voor zoover ik tot oordeelen bevoegd ben, dat het zeer ra tioneel is om de Hollanders te willen vervor men tot echte Chineezen, wanneer ze toch een maal zoo genoemd worden. Dan is het toch ook geen scheldnaam meeren dat achten wij beiden, in onze idealistische opvatting, een groote aanwinst. Van scheldnamen hebben we innigen af keer; zelfs zouden we bereid zijn het woord radicaal, als het een scheldnaam is, ten ken van den rijken schat van kennis, aan de minste te veranderen in liberaal B, zooals dat op ’t oogenblik gebeurt ter onderscheiding der Ned. Ger. Kerken, waar ook twee categorieën I worden aangeduid met de letters A. en B. 1 Dat wil dan, zegt m’n vriend, zooveel zeg- SVEEIiER COURANT L 7 >n vid I ,e .l^sph Eg d.i i'n’1 ar- I .LH I ur 'P ^•■s ,urar| ar- D- 11- 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1