Hl» H WVERTEÏTIE BLID Willi DE SEJtEHTE ffl HET 1WMHMÏ SSffii. 1 löfi a J 1892, No 96. JOZEF DE TWEEDE. i u ’I a 1 L r- I BI I B^ >n. b ■s Bi 'ar- B B nail s B o as het B en s B !<’- n B -i l i- b ist- ti b »<>r- B "P I. asB a-U'i.p B ge- ris K ‘l*r.ar E er- »sB -‘it, in B <d- BI ilB 311. B lat er- opB or- tk-B ide B er- enB de er-B ikt lin-l m- en,B m- uk.H op het.B tar H vf )»)-■ ijd was, letr inl dj, eu| ld, rna.B bi 30 IN O VEMBE R. B wor- een na hem, dat hij voor I d voorbij, üke ge M e- 311 3, I. t- i- verguld- jwaarden i Kotter- I ..rouwI riesdorfztl zuchtte I behoorend, en zich niet tevreden willen stellen met het stelsel hunner mee-practisch-idealisten, dat is het stel sel van: laat maar draaien en waaienmaar die zich geroepen gevoelen om den draaienden vier den stand zoo mogelijk te vrijwaren voor vallen. Met eerbiediging van het geheele samenstel der maichine, wenschen zij dat de practische idea listen van de spil hun voorbeeld zullen volgen en steunpunten zullen maken op het rad of wel punten waar zich de draaienden aan vast mogen klampen. ADVE11TENT1ÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 ‘/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. maar dan is het om En al is dan dik- in jke 1 om geboren te 1 ten „het kiudschheid van den grijsaard zijn alleen ver schillend hierin, dat het laatste een ontaarde vorm is van het eersteen wat de ch betreft, dit teeken geeft in ’t geheel geen verschil, evenmin als een mensch tot dier wordt verlaagd, i bv. door het schrijven zonder ch. Maar wel wcrdt oen mensch „een beeet“ wanneer hij uit den eersten stand zich ontwikkelt vooral in ge notzucht en zinneprikkeling. En dat de uiterste standen eikaars aanraking zelfs zoeken, daarvan leveren de straten onzer groote steden de levende beelden. Daar ziet men den eersten stand kwartjes te grabbel gooien, die door den vijfden stand wor den opgeraapt. Deze korte toelichting achtte mijn vriend noo- dig, om den kwartjesvinder zijn verwantschap te doen gevoelen met den kwartjesbezitter. En nu de spil waar het geheel om draait. Men zegt wel,aldus mijn vriend,dat het geld de spil is waarom alles draait. Daarmee echter stem ik slechts ten deele in, namelijk: alleen in dien zin, dat men met geld zich in onze maatschappij van alles voorzien kan niet alleen, maar ook dat alles wat geen geld heeft er om heen tuimelt en wentelt en dan vindt mijn vriend dat een weerzinwekkend tafereel. De mensch onderscheidt zich van de dieren, zegt hij, door zijn beweging op de achterste lede maten, door zijn rechtopgaanden gang; en dan hindert het hem zeer wanneer hij een mensch zoo ziet kruipen rond een medemensch en mij, dit stem ik gaarne toe, stuit het ook wel een weinig tegen de borst, wanneer een mensch zijn zelfstandigheid en fierheid zoo laat weg kwijnen. De spil echter waar het rad, het groote maat schappelijke rad om wentelt, dat is niet het gelddat is de zit- en rustplaats van het geld. Waar alles om draait, waar alles van af hangt en leeft, dat is de moederaarde. Daaraan verbonden te zijn is een onmisbare voorwaarde voor het leven van den mensch, even onmisbaar als voor de plant. Daarvan verwijderd gehouden te worden is een onafwijs bare aankondiging dat hij hoe lang zoo meer van het centrum afraakt, tot hij eens het oogen- blik zal zien genaken, waarop hij wordt mee gesleurd naar omlaag, in de diepte, aan lager wal, daar, waar hij nog slechts het leven kan rekken, met de brokken die hem toegeworpen worden van de spil, door de mannen van practisch idealisme. En de timmerlui, die ge op het rad zaagt, dat zijn zij, die, als tot het practisch idealisme lust en werkkracht bezittende, t B 'B^U B fis- Schip W rts ging; 1 gen naar 1 •«zon wia er verdeeld. Eerst gaat het in drie standen, daarna in vier en heden ten dage heeft men kunnen vernemen dat er nog een vijfden stand ontdekt is door het filosofisch oog: den stand der kwartjesvinders, bedelaars, enz. Wat mij veel waarde doet hechtefi aan droo- men of vizioenen, zegt mijn vriend, het is de ervaring door de geschiedenis geboekstaafd, dat de groote hervormers meest allen hun loopbaan begonnen met het waarnemen van een droom gezicht. Saulus werd op de reis naar Damas- ous bekeerd tot heidenapostel door een licht verschijnsel. Mozes werd de verlosser van het Israëlitisch volk uit de Egyptische slavernij nadat de engel des Heeren hem in vuurvlam was verschenen. Mahomed kreeg eerst kennis van zijn godde lijke zending door het visioen in de woestijn, waarin God zelf tot hem kwam, en bij den doop van Jezus door Johannes den Dooper, kwam, naar we lezen, een stem uit de hemelen, zeg gende deze is mijn Zoon, mijn geliefde, in welken ik mijn welbehagen heb. Zonder nu over het visioen als zoodanig te oordeelen, zegt mijn vriend, mag ik toch ver band zoeken tusschen die gezichten en de daar op gevolgde hervormingen Daarom wensch ik, zegt hij, niet minachtend uw droomgezicht voorbij te gaanwat meer zegt, ik zie daarin veel wat mij op het eerste gezicht reeds doet denken aan onze maatschap pij, en ik geloof aan uw droomgezicht des te meer, omdat het mij een vrij duidelijke en ware afspiegeling is van het raderwerk onzer gemeenschap. Zooals ge weet gaat het tegenwoordig met stoomkracht en daarbij is het wachtwoord onzer dagen vereenigt u span samen coöpereer alles natuurlijk om de maatschappelijke machine flink aan den draai te krijgen. En wat is nu het gevolg van al dat kunst- en vliegwerk? Dat de menschen zich de hersenen kwellen, rusteloos peinzen of er nog niet een versnelling is te geven aan al dat draaien. Dit laatste is zeker een voordeel voor de maatschappij, of juister gezegd, het zou ontwij felbaar een voordeel mogen heeten, wanneer de massa niet zoo gevaarlijk geplaatst was aan den buitenrand van het wiel. De positie is allergevaarlijkst en wordt dat met eiken dag meer, wanneer de mannen die op de u nof on- sPil zitten maar steeds doorgaan het rad te smeren. Lang is het daar niet uit te houden en er is geen zienersblik voor noodig om thans reeds den toestand te voorspellen, die in de eerste toekomst zal geboren worden. De een na den ander zal van het groote wiel afvliegen in de diepte, of, zooals men dat in aan lager wal geraken. Die afvalligen komen dan terecht in den pas tot de vergadering der insecten of gekorven gevormden vijfden stand, waarin menschelijke list nog staande doet blijven, en waar behalve list nog genotzucht het meest sprekende punt van overeenkomst vormt met stand nummer éen. Zoo iets geeft de natuur meer te aan schouwen. De kindsheid van den jongen mensch en de Deze COUR A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. B g'*- 1 B i'i B 111- n ver E aar K aterB betdelij-E 'in-t, opB iidreroe- I We ge-1 V- I u weer I &er te I worden I turende I ten over I WR. Eu I 1- klaar j jijn den I Zoo zal nu in den eersten tijd de eene prac tische idealist na den ander van tijd tot tijd eens de spil verlaten om hulp aan te brengen, totdat het getal van hen die aan lager wal zijn geraakt op de spil aan komen zetten. Wat er dan gebeurt, goede vriend, zegt hij, hebt ge in het tweede bedrijf waargenomen. Dan komt er revolutie in de maatschappijdan gaat de boel onderst boven, dan raken de menschen aan ’t vechten, dan stroomt het menschenbloed over de spil, dan ontwaakt de maatschappij uit haar schoone droomen van vooruitgang door concur rentie droomen, zegt mijn vriend, die behooren tot de bedriegelijke, zoolang men monopolie maar boudweg verwart en betitelt met den naam concurrentie. Dat is een schoone droom, die echter bij de schoonheid welke het ontwaken aanschouwen zal, wegzinkt en vergeten wordt. Een droom die bij het ontwaken verdwijnen zal bij de en kele vraag „Wat deed uwe hoogheid om dat alles te verdienen Of bij het antwoord dat de vragende er op zal geven „Gij gaaft u de moeite den.“ Had ik niet het recht mijn vriend neef te heeten van Jozef? Slechts dit hoop ik voor het overige niet aan het type Jozef herinneren mag. Hierover wil ik hem eens polsen. KENNISGEVING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek\ Brengen ter kennis van de ingezetenen de volgende beschikking van Zijne Excellentie den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid van den 28 October 1892. De Minister van Waterstaat, Handel en Nij verheid Gelet op de Koninklijke besluiten van 9 No vember 1869 {Staatsblad no. 167) en 15 Octo ber 1873 (Staatsblad no. 137), waarbij de Stem- pelmerken en het afkeuringsmerk voor den ijk der maten en gewichten zijn vastgesteld, en op art. 9 van het bij Koninklijk besluit van 12 September 1874 (Staatsblad no. 128) vastge stelde reglement betreffende de samenstelling, het onderzoek en den ijk der gasmeters Heeft goedgevonden: 1°. te bepalen, dat het goedkeuringsmerk, gedurende het jaar 1893 te bezigen, zal zijn: bij den ijk en herijk der maten en gewichten, de letter D in den gewonen schrijfvorm; bij den ijk en herijk van gasmeters, de Ko ninklijke Kroon 2°. ter algemeene kennis te brengen, dat het merk van het ijkkantoor, waar de eerste stem peling heeft plaats gehad, volgens de ministeri- eele beschikkingen van 25 Januari 1873, no. 174, en 22 November 1878, no. 47 (afdeeling Handel en Nijverheid), voor elk der nagenoem de ijkkantoren bestaat uit het cijfer, achter den naam van elk kantoor uitgedrukt „Leeuwarden 15“ Sneek den 2 December 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEWITZ, Secretaris. diertjes. En zie, wanneer ze bij het menschen- geslacht zijn gekomen, dan gaat het juist om- -gekeerd dan gaat men niet zoeken naar pun- van overeenkomst, punten van verschil te doen. wij Is geen verschil waar te nemen, toch wordt Credo quia impossibile est. Ik geloof omdat het onmogelijk is. Met deze woorden antwoord de mijn vriend toen ik hem vroeg of hij waarde hechtte aan droomen. Ik geloof er aan, sprak hij en gij verstaat toch dat woord gelooven Welnu, dan ben ik vrijgesteld van de beant woording der vraag, waarom ik cr aan geloof een taak, die ik ónmogelijk op mij zou durven nemen ook, want zooals ik boven reeds zei Wanneer ik van iets niet den oorsprong, de wording, de ontwikkeling ontdekken kan, dan geloof ik er aan, wanneer ten minste de open baring van dat onverklaarbare mijn oog treft. Er zijn menschen, zegt mijn vriend, die zeg gen niets te willen gelooven, wat ze niet kun nen verklaren. Dat is boud gesproken van die geleerden en toch kunnen we die stoutmoedigen niet bewonderen omdat ze onwaarheid spreken. Zij gelooven aan de liefde, in welken vorm ook, maar ze wagen zich niet aan een verkla ring en ze gelooven aan hun eigen-ik, welk een onverklaarbaar wezen het ook voor hen is gebleven. Droomen zijn bedrog, zeggen die filosofen. Er zijn zeker droomen, wier wegwijzing men 3i’ doet niet te volgen. Maar dat geeft nog t het recht, aan wie ook, om maar te mogen ggen: droomen zijn bedrog. Wanneer dat logisch is, dan zal de logika ook onze genius moeten zijn wanneer we zeggenAlle filosofen zijn bedriegers, want er zijn bedriegers onder. Wie zou nu zooiets mogen beweren van onze brave filosofen Er is nog zooveel onverklaarbaars tusschen 1 hemel en aarde ’t is mijn vriend die ’t zegt ïi 'ja er zijn zelfs zooveel onverklaarbare filosofen, dat het pyramidaal onverklaarbaar is om iets wat een onverklaarbare professor onklaar noemt, op zijn gezag, zonder eenige verklaring voor onverklaarbaar d. i. volgens Zijn Hoogge leerde voor bedriegelijk te moeten houden. Neen, zegt mijn vriend, vooreerst ga ik niet weer bij filosofen om raad vragen. Verbeeld eens, dat die heeren gelooven verklaren kunnen ze ’t nog niet op dit oogenblik dat de levende natuur van de eenvoudigste plant tot den meest ingewikkelder., of wilt ge ont wikkelden, mensch, één keten van schakels i vormtverneem verder, wanneer het r n?g i bekend mocht zijn, dat die filosofen dien keten I schakel voor schakel nasporen en om een goed I en gemakkelijk overzicht te krijgen, een soort- verdeeling invoeren, waarbij ze met taaie vol harding bezig zijn om het aantal soorten zoo klein mogelij k te maken. Zorgvuldig b. v. gaan ze na, of een dier niet een enkele eigenschap beeldspraak uitdrukt heeft, waarmee het vrijen toegang krijgen kan om-1 ;e il e n ïi q r, ie» ets 3d- V. i'e- ,’k- er. en ip- m 8. it, ’S- k- >r- ?en a sm:i;kei{ coiiiavi. 3 1 H ■I I/- 19 jn> ver- Hm z!' 'b’ S I ju. on W i u^B nt I ‘II s VITti’, M l

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1