I Jims- B iNRfflfflHUI WOR K «lltlNTt RN HR MRMNSSEIHT SIURL k I 1 I .room-njB lof da:l en ver-^ vertoon- m rechts, i, waar- i verte, Eiip - ns ging; ren naar ’’•zon wie-'' verguld- j No. 98, Z E V E N-E N-V EERTIQSTE J 1892. A R G A N GF. 1X0 yö* Z E VE N-E N-V E E R T I G S JOZEF DE SCHÜONE. <4- 7 I) K C mi li E If. W K IN 1) A (J I T. i ïeU hl| Üj,' eul ld, na. I iterl het'^Ü-l •in-h °Pl lid'eroe-1 j-ie ge-J A MEEKER 0UR A A T ill on den ingeprent. I voor diens helper en handlanger '1 n L e c i i op onze scholen niet meer gelezen. Sedert het onderwijs neutraal werd verklaard ons zulk een ruimen blik geeft in den rijkdom van het menschenhart. Zou toch bij die zaaiers niet evenzoo die vrees Ziedaar het motto van zulk een liefebond ge vonden Liefde uit vrees geeft het menschenhart warmte. Wie zet dat voor ons in een der doode talen over Deze CO LEANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. ■n- C. H. 0- toen hij stierf en van diens en men legde ADVEBTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7*/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. Zoo’n liberaal handelt altijd met zijn geweten en iets te onfatsoenlijk en waartoe zou men macht der zwakke sekse ook uitbreiden? I De geschiedenis van den braven Jozef wordt presidentje te spelen, want en daar zit ’em de knoop alweer de boel mocht eens verkeerd tot op het gebeente, mag deze apologie van het geweld niet meer aan onze lieve kleinen wor- den ingeprent. Tot op het gebeente, ja waarom niet ge- eiken invloed zijn geweten blijft vrij, .rui t Urlzi 11/tatxrol 1 ‘waarden I Softer- I I .rouw!“ I friesdorfI zuchtte d voorbij," j ijke ge- gemoes J «t om-1 KENNISGE VING. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek brengt ter openbare kennis, dat het 2de Sup pletoir Kohier no. 3 der belastingen op het Pa tentrecht en het voljaarsch en 2e kwartaalsch Kohier no. 4 en 5 der belastingen op het per soneel, dezer gemeente, dienstjaar 1892/93, door den Provincialen Inspecteur der Directe Belas tingen te Leeuwarden gearresteerd den 2 De cember 1892, aan den Ontvanger der Rijksbe- lastingen te Sneek ter invordering is ter hand gesteld en dat een ieder verplicht is zijnen aanslag, en de heerschende partij, Jozef tegen het volk, dan liefdeplant zijn gekoesterd in de warmte der gaan wee dan zijn geweten De grondwet noemt hij het palladium der Onder de hooge bescherming van dat heiligdom verweert hij zich met succes tegen onaan gevochten ter rechterzijde, hoewel bedreigd door de heerschzucht van vorsten en andere despoten en ter linkerzijde blijft dit beeld hem beschermen tegen die groote massa, die, nu ja, om brood vraagt, maar het eigenlijk toch op zijn liberale consciëntie gemunt beeft. Zie maar eens zoo redeneert hij hoe dr. Kuyper in zijn handen wrijft als er sprake is van alge meen kiesrecht Brood vraagt ge om brood En eer ge het jawoord hebt uitgesproken is de liefdadig heid reeds aan den arbeid. Welzeker, vrienden in het liberale Nederland is brood voor u. Maar de grondwet verbiedt nu eenmaal om u kiesrecht te gevendaarvoor ontbreekt u de noodige welstand en bedeelden mogen we nu eenmaal niet toelaten tot de stembusdat ver biedt onze grondwet, het palladium van Neêr- lands vrijheid en van de vrijheid onzer con sciëntie. Goddelijke ontdekkingVan twee zijden aangevallen, met het dreigend gevaar voor oogen, dat hier of daar een kwetsbare plek wordt ontdekt in de verschimmelde korst, die zijn ge weten beschermen moet Die brave JozefBij de gratie Gods droo- mende, dat hij, de voornaamste korenschoof, het middelpunt was waar omheen de andere schoven, eerbiedig buigend, hun onderdanigheid toonden bj de gratie Gods droomende, dat het heelal, de zon, de maan en de overige hemelbollen zich verdrongen om zijn almacht te bewonderen de kuische Jozef, door Gods hulp gered uit de verleiding van Potifar’s damewegvluchtend met achterlating van zijn mantel, maar met be houd van een rein geweten. Daarvoor werd hij opgesloten maar God was met hem en dat dierbare kleinood: zijn gave consciëntie. Totdat de bekoring weer kwam, die hem reeds gestreeld had in zijn jongelingsdroomen totdat zijn oog werd verblind door den glans der heerschappij, waarmee Farao hem wilde bekleeden. Waar toen zijn geweten voor moest zwichten, was eenvoudig hetzelfde waarvoor helaas! zoo tal van liberale conscientiebevrijders bezwijkende macht der heerschzucht en de duivel der zelfzucht. De Heilige Schrift zegt niet, of Jozef naar een Grondwet leefde. Evenmin dus of hij zich met die grondwet in de handen als met een Heidelbergschen Catechismus tegen aanranding van spoken en ander ontuig uit den vijfden stand had te verdedigenen ook niet of er in zijn bloeitijdperk reeds aan de of het karakter der grondwet niet vervalscht I werd, in zoover het meer een compromis werd tusschen den vorst daarom is hij dan ook zoo consciëntieus om tusschen Farao ./i ’«.v> wel een overeenkomst tusschen volk en vorst. Ook lezen we niet van den heerschenden j Jozef dat hij dacht nan het opwekken van Farao’s-liefde door Farao-bonden. Maar wat we wel van Jozef lezen is, dat hij zich meer malen bediende van hetZoo waar Farao leeft Op Farao beriep hij zich Dat was zijn grond wet, het palladium zijner vrijheid. Daarmeê gewapend heeft hij 80 lange jaren, zulke schepselen zijn de hardnekkigste tegenstanders van Hein den magere zijn vrijheid den teu gel vierend, het volk zijn vrijheid heeft onthouden. Daarmeê toegerust heeft hij verklaard De vrijheid is geen natuurrecht en daarom is ze alleen veilig in mijn handen daarmeê zal ik u allen, gij volk van Egypteland, tot ge hoorzame en gedweeë dienaren maken van den Farao, gelijk dat een natuurrecht is voor den Farao en Jozef. En Jozef, zoo lezen we, nam het roer van staat in handen, met het vooruitzicht op bange jaren1 En hij maakte van zijn gezag gebruik om den hongertijd te kunnen doorworstelen met het volk van Egypteland en werd hij gezegend van Farao volk„en zij balsemden hem hem in eene kist in Egypte.® Ja waarlijk „Jozef is een vruchtbare tak, een vruchtbare tak aan een fonteinelk een der takken loopt over den muur.® Hoe Jozef de macht van Farao kreeg ten gevolge zijner droomuitlegging. Hoe hij in de zeven vette jaren al het koren inzamelde en het in de hongerjaren weer terug gaf, niet, zooals hij het had bijeengegaard, door wegneming zonder betaling, maar bij ver koop, waarbij het volk van Egypteland eerst zijn geld, daarna zijn vee, vervolgens zijn land, al verder zijn huis, eindelijk zich zelf in beta ling moest geven;dat alles zullen we hier niet verhalen. Het is de geschiedenis van den schoo- nen Jozef, de apologie van het geweld. Wat we echter in ’t kort hier releveerden van dezen despoot, wenschen we te onderwerpen aan het oordeel van onzen vriend. En ook wenschen we van hem, den idealen vriend, die de dingen zoo objectief, zoo juist, weet te zien, te vernemen, wat hij wel denkt van onze liberalen, die al wat niet natuurrecht is naar hun (heilige) overtuiging, aan zich trekken en die de grondwet vervormen tot een palladium van hun en der Krone vrijheid, een schuifdeur ter uitsluiting van al het volk van Janhagelen die uit vrees voor overmacht of omverwerping van hun macht zich al inniger verwant reke nen met Farao en stelselmatig liefde voor Fa rao zoeken aan te kweeken. GrappigZonderling Fin-de-siècle, niet waar Liefdekorrels gaan zaaien met bevende hand Oranjeliefde aankweeken uit vrees voor ne- werd getwijfeld derlaag. En toch leerzaam ookOmdat het - heel en al Waarom ging men niet verder, zal men vragen, en verklaarde men ook het skelet niet neutraal Waarom liet men de lof spraak en het danklied op het geweld ook niet vervallen voor die „ribbekast Omdat onze wetgevers voor het meerendeel spruiten uit den tijd toen Jozef, niettegenstaan de zijn aan barbaarschheid grenzende maatre gelen, op school voor braaf werd versleten omdat geen mensoh zoo liberaal is of hij heeft een of meer van de in zijn jeugd ingezogen vooroordeelen bewaard en, omdat liberaal te willen zijn nog geheel iels anders is dan liberaal te moeten optreden. Vraag het den eersten den besten „liberaal® hoe hij denkt over heerschzucht, heerschappij of geweld. Natuurlijk, zoo verneemt ge, ben ik tegen 4— -^.lles wat naar overheersching zweemtnatuur lijk niet waar, van zoo’n liberaal Maar in de praktijk blijkt het zoo jammerlijk vaak dat het woord „liberaal® wordt aangeno men als pseudoniem, als een valsche leus natuurlijk onbewust valsch. Bij de meerderheid der liberalen staat gewe tensvrijheid boven aan het program der vrij heden en bij velen onder de liberalen is dat het eenig artikel van het program. Zij juichen, wanneer hun anti-clericalisme weer heeft gezegevierd en zij met hun dogmatiek een catechismus opbouwen, waarin ze Heidel berg naar de kroon steken. De liberaal zij baas, de clericaal er onder, Wie ’tanders zeggen durft, die haal’ den d—nder. Zie, dat is het levensprogram en de politieke overtuiging van menig vaderlandsch liberaal. En neem het nu, wat we u bidden mogen, dien liberalist niet kwalijk; hij weet niet beter of het hoort zoo. Liberaal, zegt zijn woordenboek, beteekent tegen gewetensdwang en dusweg met alle godsdienst uit onze staatsinstellingen tenzij de liberale godsdienst kon koningkraaien. Is dat niet liberaal Voorzeker, en oudbak- .ken ook; bijzonder smakelijk wel niet, hard van korst, maar toch liberaal. Dat zoo’n liberaal enkel vrijheid voor zijn consciëntie vraagt, is hem niet kwalijk te ne men de maag heeft hem niet gejeukt en hij vindt zijn zuchten en lusten volkomen bevre digd wanneer hij den baas speelt. Het kiesrecht Mensch, spreek er niet van. Wanneer zoo’n vereelte liberaal maar wist dat 'hij en zijn vereelte broederen natuurlijk den baas bleven, dan, ja dan maar het kies recht aan Jan en alleman dat’s te zeggen, met uitsluiting van de dames, daarvoor is zoo II rar- j ling ige- aad van, aid- jver laar een aeid was het eu 11 le- leid - I ast- I jor- 11 op I ad? «I air'P I ge- Is I eur ar| 'er- ta| eit, •<>1- Iks b’B II. dat er- "pH or- b-B ide I er- ellB de ''"-I ikt >n-| ID- m- !^-l op betl Ur -c/ ij J I ft weer e,er te l j|orden I pirende 1 en over I En! j. klaar 1 -^•pti den I jAgeluk I tienen. I pjleelen, 1 jjtS 1'1 I! efdaarbij. ue ver- i ZÜ deJ |en te .losph 1 rage to l litendiehl Jgeheul J toen b J «len vail B E K E N D M A K I N G. Inschrijving voor de Nationale Militie. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet ap art 19 der Wet op de Nationale Militie van 19 Au gustus 1861 (Staatsblad uo. 72} zooals die is gewijzigd bij de wet van 4 April 1892 (Staatsblad no. 56); Brengen ter kennis der ingezetenen, dat bij hoofdstuk III dier wet, handelende over de inschrijving voor de militie, onder anderen voorkomt het navolgende Art. 15. Jaarlijks worden voor de Militie ingeschreven alle mannelijke ingezetenen, die op den laten Januari van het jaar hun lilde jaar waren ingetreden. Voor ingezeten wordt gehouden: 1. hij, wiens vader, of, is deze overleden, wiens moeder, of zijn beide overleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet van den 28sten Juli 1850 (Staatsblad no. 44); 2. hij, die, geen ouders of voogd hebbende, gedurende de laatste, aan bet in de eerste zinsnede van dit artikel vermelde tijdstip voorafgaande, achttien maanden in Nederland verbluf hield 3. hy, van wiens ouders de langstlevende ingezeten was, al is zijn voogd geen ingezeten, mits hij binnen het rijk verblijf houdt. Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling, beboe rende tot eenen Staat, waar de Nederlander niet aan den ver plichten krijgsdienst is onderworpen of waar ten aanzien der dienstplichtigheid het beginsel van wederkeerigheid is aange nomen. Art. 1G. De inschrijving geschiedt: 1 van een ongehuwde in de gemeente, waar de vader, of, is deze overleden, de moeder, of, zijn beiden overleden, de voogd woont 2. van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeen to waar hij woont; 3. van hem, die geen vader, moeder of voogd heeft of door dezen is achtergelaten, of wiens voogd buiten ’s lands geves tigd is, in de gemeente waar hij woont; 4. van den buitenslands wonenden zoon van een Neder lander, die ter zake van ’s lands dienst in een vreemd land woont, in de gemeente waar zijn vader of voogd het laatst in Nederland gewoond heeft. Art. 17. Voor de militie wordt niet ingeschreven; 1. de in een vreemd Rijk achtergebleven zoon van een in gezeten, die geen Nederlander is 2. de in een vreemd Bijk verblijf houdende ouderlooze zoon van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten 3. de zoon van den Nederlander, die, ter zake van ’s Lands dienst in ’s Rijks Overzeesche bezittingen of Koloniën woont. Art. 18. Elk, die volgens art. 15 behoort te worden inge schreven is verplicht, zich daartoe bij Burgemeester en Wet houders aan te geven tusschen den laten en Sisten Januari. Bij ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis is zijn vader, of is deze overleden, zijne moeder, of zijn beiden overleden, zijn voogd tot het doen van die aangifte verplicht. Art. 20. Hij, die eerst na het intreden van zijn 19de jaar, doch vóór het volbrengen van zijn 20ste ingezeten wordt, is verplicht, zich, zoodra dit plaats heeft, ter inschrijving aan te geven bij Burgemeester en Wethouders der Gemeente, waar de Inschrijving, volgens art. 16 moet geschieden. Daarbij gelden de bepalingen der 2de en 3de zinsnede van art. 18. Zijne inschrijving geschiedt in het register van het jaar, waar toe hij volgens zijn leeftijd behoort. Naar aanleiding van bovenstaande 'bepalingen maken Burge meester en Wethouders verder bekend, dat op WOENSDAG den 4en JANUARI 1893, ten Gemeentehuize alhier eene bijzondere zit ting zal worden gehouden tot inschrijving der mannelijke in gezetenen, die op den len Januari 1893 hun 19de jaar zijn ingetreden, en die alzoo geboren zyn in 1874, en wel voor Wijk 1, 2, 3 en 4 ’s voormiddags 9 uur, - n 10 r 11 n ’s middags 12 i/, xö, ia eu z-u 's namiddags 1 Terwyl overigens de inschrijving ter Secretarie dezer gemeen te kan geschieden van ’smorgens 9 tut ’s namiddags 1 uur, Sneek den 6 December 1892. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEW1TZ, Secretaris. den len eu, eu uie iuïuu Wijk 1, 2, 3 en n 5, 6, 7 en 8 n 9, 10, 11' en 12 13, 14, 15 en 16 - 17, 18, 19 eu 20

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1