I Jims- B iNRfflfflHUI WOR K
«lltlNTt RN HR MRMNSSEIHT SIURL
k
I
1
I
.room-njB
lof da:l
en ver-^
vertoon-
m rechts,
i, waar-
i verte,
Eiip -
ns ging;
ren naar
’’•zon wie-''
verguld- j
No. 98,
Z E V E N-E N-V EERTIQSTE J
1892.
A R G A N GF.
1X0 yö* Z E VE N-E N-V E E R T I G S
JOZEF DE SCHÜONE.
<4-
7 I) K C mi li E If.
W K IN 1) A (J
I
T.
i
ïeU hl|
Üj,' eul
ld, na. I
iterl
het'^Ü-l
•in-h °Pl
lid'eroe-1
j-ie ge-J
A
MEEKER
0UR A A T
ill
on
den ingeprent.
I
voor diens helper en handlanger
'1
n
L
e
c
i
i
op onze scholen niet meer gelezen.
Sedert het onderwijs neutraal werd verklaard
ons zulk een ruimen blik geeft in den rijkdom
van het menschenhart.
Zou toch bij die zaaiers niet evenzoo die
vrees
Ziedaar het motto van zulk een liefebond ge
vonden
Liefde uit vrees geeft het menschenhart warmte.
Wie zet dat voor ons in een der doode talen
over
Deze CO LEANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
■n-
C.
H.
0-
toen hij stierf
en van diens
en men legde
ADVEBTENT1ÈN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents,
voor eiken regel meer 7*/2 Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
Zoo’n liberaal handelt altijd met zijn geweten
en
iets te onfatsoenlijk en waartoe zou men
macht der zwakke sekse ook uitbreiden?
I
De geschiedenis van den braven Jozef wordt
presidentje te spelen, want en daar zit ’em
de knoop alweer de boel mocht eens verkeerd
tot op het gebeente, mag deze apologie van het
geweld niet meer aan onze lieve kleinen wor-
den ingeprent.
Tot op het gebeente, ja waarom niet ge-
eiken invloed zijn geweten blijft vrij,
.rui t Urlzi 11/tatxrol 1
‘waarden I
Softer- I
I .rouw!“ I
friesdorfI
zuchtte
d voorbij," j
ijke ge-
gemoes J
«t om-1
KENNISGE VING.
De BURGEMEESTER der gemeente Sneek
brengt ter openbare kennis, dat het 2de Sup
pletoir Kohier no. 3 der belastingen op het Pa
tentrecht en het voljaarsch en 2e kwartaalsch
Kohier no. 4 en 5 der belastingen op het per
soneel, dezer gemeente, dienstjaar 1892/93, door
den Provincialen Inspecteur der Directe Belas
tingen te Leeuwarden gearresteerd den 2 De
cember 1892, aan den Ontvanger der Rijksbe-
lastingen te Sneek ter invordering is ter hand
gesteld en dat een ieder verplicht is zijnen aanslag,
en de heerschende partij,
Jozef tegen het volk, dan liefdeplant zijn gekoesterd in de warmte der
gaan wee dan zijn geweten
De grondwet noemt hij het palladium der
Onder de hooge bescherming van dat
heiligdom verweert hij zich met succes tegen
onaan
gevochten ter rechterzijde, hoewel bedreigd
door de heerschzucht van vorsten en andere
despoten en ter linkerzijde blijft dit beeld hem
beschermen tegen die groote massa, die, nu ja,
om brood vraagt, maar het eigenlijk toch op
zijn liberale consciëntie gemunt beeft. Zie maar
eens zoo redeneert hij hoe dr. Kuyper
in zijn handen wrijft als er sprake is van alge
meen kiesrecht
Brood vraagt ge om brood En eer ge
het jawoord hebt uitgesproken is de liefdadig
heid reeds aan den arbeid. Welzeker, vrienden
in het liberale Nederland is brood voor u.
Maar de grondwet verbiedt nu eenmaal om
u kiesrecht te gevendaarvoor ontbreekt u de
noodige welstand en bedeelden mogen we nu
eenmaal niet toelaten tot de stembusdat ver
biedt onze grondwet, het palladium van Neêr-
lands vrijheid en van de vrijheid onzer con
sciëntie.
Goddelijke ontdekkingVan twee zijden
aangevallen, met het dreigend gevaar voor oogen,
dat hier of daar een kwetsbare plek wordt
ontdekt in de verschimmelde korst, die zijn ge
weten beschermen moet
Die brave JozefBij de gratie Gods droo-
mende, dat hij, de voornaamste korenschoof,
het middelpunt was waar omheen de andere
schoven, eerbiedig buigend, hun onderdanigheid
toonden
bj de gratie Gods droomende, dat het heelal,
de zon, de maan en de overige hemelbollen
zich verdrongen om zijn almacht te bewonderen
de kuische Jozef, door Gods hulp gered uit de
verleiding van Potifar’s damewegvluchtend
met achterlating van zijn mantel, maar met be
houd van een rein geweten.
Daarvoor werd hij opgesloten maar God was
met hem en dat dierbare kleinood: zijn gave
consciëntie.
Totdat de bekoring weer kwam, die hem
reeds gestreeld had in zijn jongelingsdroomen
totdat zijn oog werd verblind door den glans
der heerschappij, waarmee Farao hem wilde
bekleeden. Waar toen zijn geweten voor moest
zwichten, was eenvoudig hetzelfde waarvoor
helaas! zoo tal van liberale conscientiebevrijders
bezwijkende macht der heerschzucht en de
duivel der zelfzucht.
De Heilige Schrift zegt niet, of Jozef naar
een Grondwet leefde. Evenmin dus of hij zich
met die grondwet in de handen als met een
Heidelbergschen Catechismus tegen aanranding
van spoken en ander ontuig uit den vijfden
stand had te verdedigenen ook niet of er in
zijn bloeitijdperk reeds aan
de of het karakter der grondwet niet vervalscht
I werd, in zoover het meer een compromis werd
tusschen den vorst
daarom is hij dan ook zoo consciëntieus om tusschen Farao
./i ’«.v> wel een overeenkomst tusschen volk en vorst.
Ook lezen we niet van den heerschenden j
Jozef dat hij dacht nan het opwekken van
Farao’s-liefde door Farao-bonden. Maar wat
we wel van Jozef lezen is, dat hij zich meer
malen bediende van hetZoo waar Farao leeft
Op Farao beriep hij zich Dat was zijn grond
wet, het palladium zijner vrijheid. Daarmeê
gewapend heeft hij 80 lange jaren, zulke
schepselen zijn de hardnekkigste tegenstanders
van Hein den magere zijn vrijheid den teu
gel vierend, het volk zijn vrijheid heeft onthouden.
Daarmeê toegerust heeft hij verklaard
De vrijheid is geen natuurrecht en daarom
is ze alleen veilig in mijn handen daarmeê
zal ik u allen, gij volk van Egypteland, tot ge
hoorzame en gedweeë dienaren maken van den
Farao, gelijk dat een natuurrecht is voor den
Farao en
Jozef.
En Jozef, zoo lezen we, nam het roer van
staat in handen, met het vooruitzicht op bange
jaren1 En hij maakte van zijn gezag gebruik
om den hongertijd te kunnen doorworstelen
met het volk van Egypteland en
werd hij gezegend van Farao
volk„en zij balsemden hem
hem in eene kist in Egypte.®
Ja waarlijk „Jozef is een vruchtbare tak,
een vruchtbare tak aan een fonteinelk een
der takken loopt over den muur.®
Hoe Jozef de macht van Farao kreeg ten
gevolge zijner droomuitlegging.
Hoe hij in de zeven vette jaren al het koren
inzamelde en het in de hongerjaren weer terug
gaf, niet, zooals hij het had bijeengegaard,
door wegneming zonder betaling, maar bij ver
koop, waarbij het volk van Egypteland eerst
zijn geld, daarna zijn vee, vervolgens zijn land,
al verder zijn huis, eindelijk zich zelf in beta
ling moest geven;dat alles zullen we hier niet
verhalen. Het is de geschiedenis van den schoo-
nen Jozef, de apologie van het geweld. Wat
we echter in ’t kort hier releveerden van dezen
despoot, wenschen we te onderwerpen aan het
oordeel van onzen vriend.
En ook wenschen we van hem, den idealen
vriend, die de dingen zoo objectief, zoo juist, weet
te zien, te vernemen, wat hij wel denkt van onze
liberalen, die al wat niet natuurrecht is naar hun
(heilige) overtuiging, aan zich trekken en die
de grondwet vervormen tot een palladium van
hun en der Krone vrijheid, een schuifdeur ter
uitsluiting van al het volk van Janhagelen
die uit vrees voor overmacht of omverwerping
van hun macht zich al inniger verwant reke
nen met Farao en stelselmatig liefde voor Fa
rao zoeken aan te kweeken.
GrappigZonderling Fin-de-siècle, niet
waar
Liefdekorrels gaan zaaien met bevende hand
Oranjeliefde aankweeken uit vrees voor ne-
werd getwijfeld derlaag. En toch leerzaam ookOmdat het
- heel en al Waarom ging men niet verder,
zal men vragen, en verklaarde men ook het
skelet niet neutraal Waarom liet men de lof
spraak en het danklied op het geweld ook niet
vervallen voor die „ribbekast
Omdat onze wetgevers voor het meerendeel
spruiten uit den tijd toen Jozef, niettegenstaan
de zijn aan barbaarschheid grenzende maatre
gelen, op school voor braaf werd versleten
omdat geen mensoh zoo liberaal is of hij heeft
een of meer van de in zijn jeugd ingezogen
vooroordeelen bewaard
en, omdat liberaal te willen zijn nog geheel
iels anders is dan liberaal te moeten optreden.
Vraag het den eersten den besten „liberaal®
hoe hij denkt over heerschzucht, heerschappij
of geweld.
Natuurlijk, zoo verneemt ge, ben ik tegen
4— -^.lles wat naar overheersching zweemtnatuur
lijk niet waar, van zoo’n liberaal
Maar in de praktijk blijkt het zoo jammerlijk
vaak dat het woord „liberaal® wordt aangeno
men als pseudoniem, als een valsche leus
natuurlijk onbewust valsch.
Bij de meerderheid der liberalen staat gewe
tensvrijheid boven aan het program der vrij
heden
en bij velen onder de liberalen is dat het
eenig artikel van het program.
Zij juichen, wanneer hun anti-clericalisme
weer heeft gezegevierd en zij met hun dogmatiek
een catechismus opbouwen, waarin ze Heidel
berg naar de kroon steken.
De liberaal zij baas, de clericaal er onder,
Wie ’tanders zeggen durft, die haal’ den d—nder.
Zie, dat is het levensprogram en de politieke
overtuiging van menig vaderlandsch liberaal.
En neem het nu, wat we u bidden mogen, dien
liberalist niet kwalijk; hij weet niet beter of het
hoort zoo.
Liberaal, zegt zijn woordenboek, beteekent
tegen gewetensdwang en dusweg met alle
godsdienst uit onze staatsinstellingen tenzij
de liberale godsdienst kon koningkraaien.
Is dat niet liberaal Voorzeker, en oudbak-
.ken ook; bijzonder smakelijk wel niet, hard van
korst, maar toch liberaal.
Dat zoo’n liberaal enkel vrijheid voor zijn
consciëntie vraagt, is hem niet kwalijk te ne
men de maag heeft hem niet gejeukt en hij
vindt zijn zuchten en lusten volkomen bevre
digd wanneer hij den baas speelt.
Het kiesrecht Mensch, spreek er niet van.
Wanneer zoo’n vereelte liberaal maar wist dat
'hij en zijn vereelte broederen natuurlijk
den baas bleven, dan, ja dan maar het kies
recht aan Jan en alleman dat’s te zeggen,
met uitsluiting van de dames, daarvoor is zoo
II
rar- j
ling
ige-
aad
van,
aid-
jver
laar
een
aeid
was
het
eu 11
le-
leid - I
ast- I
jor- 11
op I
ad? «I
air'P I
ge- Is I
eur ar|
'er- ta|
eit,
•<>1-
Iks b’B
II.
dat
er- "pH
or- b-B
ide I
er- ellB
de ''"-I
ikt >n-|
ID-
m- !^-l
op betl
Ur
-c/
ij J I
ft weer
e,er te l
j|orden I
pirende 1
en over I
En!
j. klaar 1
-^•pti den I
jAgeluk I
tienen. I
pjleelen, 1
jjtS 1'1 I!
efdaarbij.
ue ver-
i ZÜ deJ
|en
te .losph
1
rage to l
litendiehl
Jgeheul
J toen b J
«len vail
B E K E N D M A K I N G.
Inschrijving voor de Nationale Militie.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek,
Gelet ap art 19 der Wet op de Nationale Militie van 19 Au
gustus 1861 (Staatsblad uo. 72} zooals die is gewijzigd bij de
wet van 4 April 1892 (Staatsblad no. 56);
Brengen ter kennis der ingezetenen, dat bij hoofdstuk III
dier wet, handelende over de inschrijving voor de militie,
onder anderen voorkomt het navolgende
Art. 15. Jaarlijks worden voor de Militie ingeschreven alle
mannelijke ingezetenen, die op den laten Januari van het jaar
hun lilde jaar waren ingetreden.
Voor ingezeten wordt gehouden:
1. hij, wiens vader, of, is deze overleden, wiens moeder, of
zijn beide overleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet
van den 28sten Juli 1850 (Staatsblad no. 44);
2. hij, die, geen ouders of voogd hebbende, gedurende de
laatste, aan bet in de eerste zinsnede van dit artikel vermelde
tijdstip voorafgaande, achttien maanden in Nederland verbluf
hield
3. hy, van wiens ouders de langstlevende ingezeten was, al
is zijn voogd geen ingezeten, mits hij binnen het rijk verblijf
houdt.
Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling, beboe
rende tot eenen Staat, waar de Nederlander niet aan den ver
plichten krijgsdienst is onderworpen of waar ten aanzien der
dienstplichtigheid het beginsel van wederkeerigheid is aange
nomen.
Art. 1G. De inschrijving geschiedt:
1 van een ongehuwde in de gemeente, waar de vader, of,
is deze overleden, de moeder, of, zijn beiden overleden, de
voogd woont
2. van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeen to
waar hij woont;
3. van hem, die geen vader, moeder of voogd heeft of door
dezen is achtergelaten, of wiens voogd buiten ’s lands geves
tigd is, in de gemeente waar hij woont;
4. van den buitenslands wonenden zoon van een Neder
lander, die ter zake van ’s lands dienst in een vreemd land
woont, in de gemeente waar zijn vader of voogd het laatst in
Nederland gewoond heeft.
Art. 17. Voor de militie wordt niet ingeschreven;
1. de in een vreemd Rijk achtergebleven zoon van een in
gezeten, die geen Nederlander is
2. de in een vreemd Bijk verblijf houdende ouderlooze zoon
van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten
3. de zoon van den Nederlander, die, ter zake van ’s Lands
dienst in ’s Rijks Overzeesche bezittingen of Koloniën woont.
Art. 18. Elk, die volgens art. 15 behoort te worden inge
schreven is verplicht, zich daartoe bij Burgemeester en Wet
houders aan te geven tusschen den laten en Sisten Januari.
Bij ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis is zijn vader,
of is deze overleden, zijne moeder, of zijn beiden overleden,
zijn voogd tot het doen van die aangifte verplicht.
Art. 20. Hij, die eerst na het intreden van zijn 19de jaar,
doch vóór het volbrengen van zijn 20ste ingezeten wordt, is
verplicht, zich, zoodra dit plaats heeft, ter inschrijving aan te
geven bij Burgemeester en Wethouders der Gemeente, waar de
Inschrijving, volgens art. 16 moet geschieden.
Daarbij gelden de bepalingen der 2de en 3de zinsnede van
art. 18.
Zijne inschrijving geschiedt in het register van het jaar, waar
toe hij volgens zijn leeftijd behoort.
Naar aanleiding van bovenstaande 'bepalingen maken Burge
meester en Wethouders verder bekend, dat op WOENSDAG den
4en JANUARI 1893, ten Gemeentehuize alhier eene bijzondere zit
ting zal worden gehouden tot inschrijving der mannelijke in
gezetenen, die op den len Januari 1893 hun 19de jaar zijn
ingetreden, en die alzoo geboren zyn in 1874, en wel voor
Wijk 1, 2, 3 en 4 ’s voormiddags 9 uur,
- n 10
r 11 n
’s middags 12
i/, xö, ia eu z-u 's namiddags 1
Terwyl overigens de inschrijving ter Secretarie dezer gemeen
te kan geschieden van ’smorgens 9 tut ’s namiddags 1 uur,
Sneek den 6 December 1892.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEW1TZ, Secretaris.
den len
eu, eu uie iuïuu
Wijk 1, 2, 3 en
n 5, 6, 7 en 8
n 9, 10, 11' en 12
13, 14, 15 en 16
- 17, 18, 19 eu 20