MttWS El MMTIML.il) HM lit JIEEJTE H HET ttMKWff SILLS. 1 n - a No. 100. 1892. Z E V E N-E N-V EERTÏG8TE J A A R a A N Gh I W O A Q DECEMBER. 14 W A A 11 o 31 I- ~-r Nog altijd blijft in de Prot. Noordbrabanter 1 Deze CO UR A NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. m, 'ik. net aan maar 1. 'waarden I i Sotter- j rouw!® Friesdorf1 krantenpapier de dakpannen liggen los, de Nieuw Leven ook wel iets te ontdekken wat oordeel tegen het socialisme hoe lang zoo mee r opmetselt. nog te doen toenemen Dat het blaadje reactionaire denkbeelden ver kondigt is zeker niet aan twijfel onderhevig. Dat het daarom ten onrechte „Nieuw Leven* heet, zullen zeker niet velen ons tegenspreken. Dat het daarom wel wat te ver gaat om te zeggen dat het Nieuw leven brengt, durven we op eigen gezag wel onderstellen. Maar dat is niet voor onze verantwoording. Dit echter moet ons noodzakelijk van ’t hart: Verdachtmaking is ieder on waardig ook Recht voor Allen ook aan Nieuw Leven voor de laatste te minder verkieslijk, Omdat ze het altijd op hoogen toon af keurt in andere bladen. zuchtte ‘3 voorbij lijke ge- I {eds^ Jjn.W.^en ADVERTENT1ËN voor eiken regel meer belangrijk lager. 1 den uitgever. van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, 7% Cents. Bij abonnement is de prijs Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij a Lh. rage tol gehenil y toen bJ flen vaM 11.1 troom-a® of <la;3B [en verl vertoon-C m rechts, i, waar- verte, Khip - gen naar "zon 1- verguld- i isn’3l orar-1 Hing I nge- 1 daad I v. in, 11 mid- I over haar een I .heid I was I het J le-‘| heid I .oor- I op 1 |ad?l9| raar '1’ I gZH leurar| fer-ts| foit, 111 vol- I ilks lo n. dat F Ter-W ror- k- nde rer- 1 de 'Hkt an- >m- rop het, V)(’ e,lB >111- 1 I ge- weer I ’er te gorden I ufirendo I 'Sn over 1g- E11 1 t klaar J den Xgeluk "wenen. I Roeien,;] ,r its aan 1 P'laarbij et aae ver- zij de len .vur •te .losch r s» muur ziet afgekalkt en vochtig buitenmate ’t heele huisjeverwaarloosd en onooglijk, Met geen vraag wordt de mensch meer- las tig gevallen. Lastig gevallen zeggen we want meestal wordt die vraag niet gedaan om er een antwoord op te verlangen. Waarom zegt er een zijn die socialis ten dan toch zoo roerig En geeft er nu, wat we u smeeken willen, maar geen verklaring van het antwoord geeft de vrager zelfreeds ligt het in den onaange- namen toon waarmede de vraag gedaan werd. De oproerige klanken hier en daar uit de krant opgevangen, hebben zijn gemoedsrust ge schoktvoor vandaag is al zijn genot daarheen; zijn gemakzucht is aangerand die zoete min nares als de socialen haar maar niet schaken nogEn hij kruipt al dichter bij den haard, al dieper in zijn jas, al lager in zijn leunstoel 1 „Och hemelWaarom nu toch dat ru moer Kan dat nu wat goeds uitwerken Neen, zoolang er van die rumoerige socialen zijn, zal het in de wereld niet verbeteren. En wat is nu wel de taktiek van die lui? Schelden en uitschelden, ons, vreedzame bur gers, en angst aanjagen, ons, die de rust en de orde zoo liefhebben, en die zoo bezorgd zijn voor onze kinderen en voor ons „duur verkre gen® geldje.® Arme man! we moeten je beklagen! ’t Is of we Shylock hooren in eigen persoon „Mijn kind mijn goud mijn dochter o mijn christelijke ducaten En dan mijn gemoedsrustmijn gemakzucht! Toch is die angst niet geheel onverklaarbaar. Tot op zekere hoogte is ze te verdedigen zelfs. Ieder weet hoe weinig oog onze gemeenschap nog heeft voor ouderen van dagen, die niet meer in eigen onderhoud voorzien kunnen. Hebben die oudjes geen kapitaal dan is het naar de familie of wel naar het huis hun ner mede-oudjes. Een lastpost voor de familie, zoo denkt men dan dat is zooveel als een spijker die uit den stoel kruipt. Wie er mee in aanraking komt maakt er zich boos opdat is niet aan lokkelijk. En naar het huis der verzameling Och, dat lacht geen mensch toe. Maar zeker zal ieder het denkbeeld veraf- schuwen, wiens vooruitzicht is, wat we deze week in de Controleur zagen voorgespiegeld I aan de Utrechtsche oudjes': „Deze week bracht ons ’t toeval in de Hol- I lebilt en waren wij getuige van de wijze, waar- i op ons stadsbestuur de hem door den Raad op- gedragen taak begrijpt De Hollebilt is een spleet achter de huizen van de Lijnmarkt in, waar, bij donker weer, geen lichtstraal wordt waargenomen, waar het altijd vunzig ruikt en de bewoners als ’t ware leven leiden, geheel op eigen hand, als bannelingen te midden der zeker voor afbraak bestemd. Doch neen, ’t is 1 stadseigendom (wij cursiveeren) en de bewoon ster zelfs een stedelijk ambtenaar. In die scha mele ellendige woning, huist een oude vrouw, aangesteld door de stad, om tegen f 1.25 ’s weeks eenige stadsbestedelingen den kost te geven, te kleeden en te huisvesten. Wij hebben ons hoofd even door de deur gestoken en zagen daar een veertiental arme vrouwtjes en een oudgediende van zeventig en ouder aan een kale houten tafel zitten, ieder met een houten lepel in de hand, visschende in een grooten aarden schotel, naar iets wat op menschel ijk eten geleek Ze zagen er in de blee ding tamelijk toonbaar uit, ofschoon de kleede- ren gelapt en afgedragen waren, maar ons hart werd week bij de aanschouwing van zooveel miskenning der armen op officieel gezag. Verbeeld u toch veertien menschen in een krot, waar voor geen drie menschen fat soenlijk plaats is Die daar huizen en slapen moeten, hoe Ja, wie weet ’t Veertigduizend gulden te vermorsen voor een koninginnenfeest, en zijn eigen armen, de onge lukkige verstootelingen onzer maatschappij, die men met den naam van bestedelingen aanduidt, in ellende laten voortploeteren, geëxploiteerd a vijfentwintig stuivers per hoofd en per week, ziedaar ’t ideaal van Utrechtsche officieele wel dadigheid.® Waar zoo met de oude afgewerkte menschen wordt geleefd, is het begrijpelijk, dat iemand zijn kapitaaltje, hoe klein ook, lief heeft als zijn tweede „ik.® Maar welk een last van zorgen wordt daar mee gestapeld op zijn hoofd Hoe zal hij het bewaren? Dat is al een zeer moeilijke vraag. Immers, wien kan men nog vertrouwen En de stakkert wantrouwt iedereen dat is de twee de last, die zijn kapitaaltje hem bereidt. Geen rust, geen duur, geen genot kent hij meer; het is hem of hij in den trein zit in ’t bezit van een retourkaartje zonder meer. Als de trein niet overkomt van avond, heeft het kaartje geen waarde meer, en als hij het verliestkramp achtig houdt hij het kleinood in zijn magere vingers. Maar waarom maken die „socialen® dan ook zoo’n rumoer? vraagt men. Waarom verkon digen zij „Godsdienstleeraars, patroons, rijken en aanzienlijken doen allen samen niets Eu Nieuw Leven zegthet is een fout, een kolossale leugen. Want het tegendeel is waar. Als er hulp komt is het juist van deze zijde.® En tegen die fout wil Nieuw Leven waar schuwen. Aangenomen dat Recht voor Allen met die beschuldiging aan ’t adres der godsdienstleeraars overdreven, zeer overdreven, gelogen heeft zelfs; aangenomen dat Nieuw Leven niet begrijpt dat R. v. A., aldus generaliseerend, opwekt tot UIT DE PERS. Men kan er zeer goed buiten, in een gods dienstig blaadje, om dergclijke nesterijen op te halen tenzij men met Nieuw Leven een campagne wil maken op politiek-maatschappe- I lijk terrein. Een Van socialistisch standpunt ziet men de we reld niet als van het standpunt van Nieuw Le ven eu zonder nu alles wat Recht voor Al len schrijft voor zoete koek te willen aanprij zen, meenen we toch Nieuw Leven te moeten waarschuwen daarvoor, dat ze blijve op eigen terrein dat ze de door R. v. A. aangevoerdo bouwstoffen niet gebruike om daarop een stelling op te trekken op politiek terrein. Er zijn reeds wachttorens genoeg om de goe-gemeente bang te maken voor, instede van in te lichten in de leer der socialisten, dan dat een godsdienstig blaadje zich daarmee onledig heeft te houden. Maar bovendien is het niet hoogelijk af te keuren, om den kleinen burgerman, die Rech f. voor Allen niet leest, te komen verontrusten met een: „Dat zeggen de socialisten in R. v. A Is dat geen vuige laster? Zijn die socialisten geen gemeene lasteraars Ons dunkt: ja. In de hitte van den strijd valt er wel eens een woord, dat beter niet geschreven ware. Maar de klassenstrijd wordt er door verscherpt wanneer men die bittere woorden er uitlicht en er mee ronddraagt als een waarschuwend teeken Als dat „Nieuw Leven's® bedrijf is, dan moeten we ernstig waarschuwen voor dal nieuwe leven. De strijd moet zuiver blijven. Wij kunnen evenwel een godsdienstig blaadje dat „het maat schappelijk vraagstuk® bespreekt, niet hoogge- noeg waardeerendaaraan wordt helaas in gods dienstige kringen te weinig gedacht. Maar alleen het vraagstukalleen de ver schillende theorieënen dan gaarne ook Be spreken en niet afkeuren op hoogen toonla mort sans phrase; daarvoor zijn onze tijden te ernstig. Maar wat we u dringend verzoeken Houdt die personaliteiten achterwege. Wie Nieuw Leven lezen, zullen er zich niet Of ze niet gelooft daardoor de verbittering I aan er^rcn’ wanneer Eerm® er niet zelf mee voor den dag komten waarvoor zou dan die onnoodige ergernis dienen gewekt bij tal van menschen, die van het sociaal vraagstuk nog niet meer weten, dan dat er menschen zijn „socialen® of wel „rooien® geheeten, die het er op toeleggen om allen, die geld bezitten te ver moorden en daarna al het geld gelijk te ver- deelen. Bij zulke naïviteit past geen verdacht making. Dat is geen nieuw leven wekken, maar onrust, die gevaarlijk kan zijn. Daar zijn de voorbeel den van voorhanden. een verstootelingen en stad. In de Hollebilt werd ons een kleine, zooge- I zegd dubbele woning aangewezen. De ruiten of liever de gaten, waar ruiten eens geweest den klassenstrijd 3. Omdat zo daardoor den muur van voor onwaar is. Zie eens, roept het blad, wat die verdacht- staat daar als ’t ware op invallen. Wij dachten makers zelf voor hulp bieden. Neen wij, de aanzienlijken, geven alleen. Dat is ook een verdachtmaking even sterk als die van de socialisten. En een kolossale longen bovendien. Natuurlijk geven de rijken het meest, kind begrijpt datze hebben het meeste te geven en ze kunnen met geven de ontevreden heid sussen en hun eigen positie daarmeê ver sterken ook. Maar dat de socialisten niets geven is een bewering, die we niet in Nieuw Leven verwacht hadden. Er zijn goeden en slechten onder, even als onder de rijken. Daarom is generali- sceren alleen mogelijk als men de achterhoede heeft afgesneden. En dan leert ons de ervaring, dat allen die zich uit menschenliefde of altruïsme bij de „so cialen® hebben aangesloten om de wereld te hervormen, dank zij de verdachtmaking van de pers der voldane burgers, hun bestaan min of meer zagen bedreigd. En óok diè sommigen onder hen om dat ze de maatschappij niet alleen verrot noe men dat doet nagenoeg iedereen tegenwoor dig maar ook een middel aangeven boven dien tot herstel, worden uitgestooten omdat ze niet de lapmiddeltjes goed kunnen vinden, door de rijken aan de hand gedaan en diè, overtuigd dat de godsdienstleeraars in 't algemeen den vooruitgang niet genegen zijn en voor het meerendeel de maatschappelijke genezing te keer willen gaan door de socialis ten verdacht te maken en lapmiddeltjes aan te prijzen met de wel wat snorkende bravade „Als er hulp komt, is het juist van deze zijde En die zeggen we, in deze overtuiging, dat de godsdienstleeraars hun grootste hinderpalen zijn, dezen bij het volk gaan aanklagen van leugen, omdat zij het Vrede op aarde prediken maar intusschen hun best doen om anderen verdacht te maken. Wij vragen dan ook aan Nieuw Leven: of zij meent dat verdachtmaking een vooruitstre vende partij zal terughouden van haar vaart Of ze werkelijk meent de maatschappij op j die wijze een dienst te zullen bewijzen 2. Omdat ze daarmee olie in ’tvuur werpt. van zoo meenen van OEEKER COURANT Jj*.KÉïlS&i W12-43 i H mi I er-| in- ge moe». I .litendiehl i rts ging; iir m

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1