s L 1.1 ‘llilll lil 1111 ilNMMff SM. Aims- IA llll'fllïKÏIE-mill MIIE n I '1 I s I 1' I I ■.1'1 1 11-1 ver I aar I Jen I eid I vas I lui I en le- I till I .St- I 3f- I <>P d-l>! .ar ,9 I fHvl llrts !r’ o (1- lel li. No. 103. 1892 Z E V E N-JE N-V E E R T I G S T E JA A R O VREDESKL ANKEN. i- ijk L. m. -I le in-l ft '!1>| >- A.| l" iet.1 P I r bo-| x, N C4. ZATKK I> A 24 DECEMBER. .00. IS aN Lr n X .ge tol .tendienl gehetn loon b J Mi vail Ill ♦M cul I, -na.l A uteri eljj-l etr, op! U"2roe- ge- OEEKER •k r j j waardeering onderling zal •<?- zuchtte I X I voorbij,XJ ke ge- I geiuufi^ J ,00, - a 1 IA. ;rd dia- en IN. 1.00 I. 1. 2. 3. 4. 5. 6. aarden Sotter- .uw iesdorf H pr r td ie |^e n- V, M. !C. ■F1 le lï la e t’f Li f 7s 7« 7. 7i 7» 74 7a 8 7» 7. AVT. 1 50 9 i 5 a 80. hoogere wijding geven. Waardeering der volken onderling; het besef j dat in alle landen goede mensehen wonen, zal een einde maken aan de oorlogen. Of dan waardeering een illusie zou zijn Wie zou dat durven beweren Neemt niet het humaniteitsgevoel steeds groo- ter afmetingen aan iom-a f dal i ve: ertoon- i i r- K Vl'l’tl’, K hip M I ging1 tn naar 1 n wi: -S jrguld- j ver- A aesph “.7/. xen weer sr te 1 orden I .rende I i over 1 En I klaar 1 den I tgeluk I venen. I leelen, .1 ts aanl laarbij.' „Vrede op aarde In mensehen een welbe hagen Met deze boodschap kwam de timmermans zoon van Nazaret ter wereld. En zij die deze stem begrepen, moeten zich wel gelukkig gevoeld hebben toen ze deze woor den van den zaligen vrede indronken. Het was voor hun eenvoudige harten nog een geheim, dat vrede, eeuwige vrede, niet ge plant wordt gelijk de rozestruik in de stille gaarde. Het was hun natuurlijk niet geopenbaard, dat de roos zoo even ontloken, dat het leven zoo juist aanschouwd en neergelegd in de kribbe, zou zijn een leven van strijd en bittere erva- ring Dat het de menschheid een boodschap van blijdschap en heil zou brengen, waardoor harts. I tochten werden gewekt naar geluk en waardoor hartstochten geprikkeld werden van zelfzucht en behoud hartstochten die elkander met vuur bestoken en de wereld in lichterlaaie zetten zouden. En toch bracht zijn boodschap vrede op aarde. Vervolgd; benauwd aan ’t kruishout gena geld, vloeide daar van zijn lippen niets dan vrede, vrede die zijn gemoed had met zijn God. En bij die jongeren, welke hem volgden, bracht het vrede. De gevangenis-wanden die hen om sloten, de boeien die hen omknelden en pijnig den, als ze getuigen konden, ze zouden ons mel- den van dien vrede welke hun harten beheersch- te en die zich uitte in lofliederen aan hun God. Zij brachten den vrede op aarde, maar hun leven was te kort om het einde te beleven van den strijd welke hun Evangelie had opgewekt. Het zwaard werd getrokken door de mannen van het behoud, om dien toekomstdroom te be kampen. En zij vochten en hebben gevochten Worden niet hier en elders pogingen aange wend vroeger ongekend om den strijd der vol keren, den strijd der klassenbelangen tot een be vredigend einde te leiden. Voor ieder die een open oog heeft, kan er geen twijfel blijven aangaande de hemelsche tij ding, dat er komen zial Vrede op aarde Neen, een illusie is het niet die broeder schap! Over den muur der vooroordeelen heen leidt de weg naar dien vrede. Veel zal er wel licht nog moeten gestreden worden tegen den nevel die de menschheid zoo dikwijls nog leidt van het spoor; maar een warm geloof en kloeke hand zal ons heenleiden naar die hoog te, waar het allen wel zal zijn. Wanneer Vroeg of laat niemand zegt het ons. Maar de menschheid schrijdt voorwaarts. Ze komt er. „Uit de neevlen zal de dag Zeker eenmaal rijzen VERGADERING van den Gemeenteraad van Sneek.- op Dinsdag den 27 December 1892, des avonds ten 8 uur. punten van behandeling: Resumtie der Notulen. Mededeeling van ingekomen stukken enz. Benoeming van een Armvoogd. Alsvoren van een Weesvoogd. Adres van den Protestantenbond. Vaststelling van het 2e Suppletoir-Kohier van den Hoofdelijken Omslag, dienst 1892. BEKENDMAKING. Inschrijving voor do Nationale Militie. BCRUEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Siieek, Gelet op art 19 der Wet op de Nationale Militie van 19 Au gustus 1861 (bcaatsblad uo. 72) zo mis die is gevvyzigd by do wet van 4 April 1892 (Staatsblad no. 56); Brengen ter kennis der ingezetenen, dat by hoofdstuk III dier wet, handelende over de inschryving voor de militie, onder anderen voorkomt het navolgende Art. 15. Jaarlijks worden voor de Militie ingeschreven alle mannelijke ingezetenen, die op den laten Januari van het Jaar hun 19de jaar waren ingetreden. Voor ingezeten wordt gehouden: 1. hij, wiens vader, of, is deze overleden, wiens moeder, of zijn beide overleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet van den 28sten Juli 1850 (Staatsblad no. 44); 2 hij, die, geen ouders of voogd hebbende, gedurende de laatste, aan het in de eerste zinsnede van dit artikel vermelde tijdstip voorafgaande, achttien maanden iu Nederland verbluf hield 8. hij, van wiens ouders de langstlevende ingezeten was, al is z.tfn voogd geen ingezeten, mits hy binnen het ryk verbluf houdt. t Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling, behoo» rende tot eenen Staat, waar de Nederlander niet aan den ver plichten krijgsdienst is onderworpen of waar ten aanzien der dienstplichtigheid het beginsel van wederkeerigheid te aange nomen. Art. 16. De inschrijving geschiedt: 1. van een ongehuwde in de gemeente, waar de vader, of, is deze overleden, de moeder, of, z|jn beiden overleden, de voogd woont; 2. van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeente waar hij woont; 3. van hem, die geen vader, moeder ot voogd heeft of door dezen is achtergelaten, of wiens voogd buiten ’s lands geves tigd is, in de gemeente waar hij woont; 4. van den buiten’s lands wonenden zoon van een Neder lander, die ter zake van ’s lands dienst iu een vreemd land woont, in de gemeente waar zijn vader of voogd het laatst iu Nederland gewoond heeft. Art. 17. Voor de militie wordt niet ingeschreven; 1. de in een vreemd Ryk achtergebleven zoon van een In gezeten, die geen Nederlander is 2. de in een vreemd Rijk verblijf houdende ouderlooze zoon van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten 3. de zoon van den Nederlander, die, ter zake van ’s Lauds dienst in ’s Rijks Ovcrzeesche bezittingen of Koloniën woont. Art. 18. Elk, die volgens art. 15 behoort te worden inge schreven is verplicht, zich daartoe by Burgemeester en Wet houders aau te geven tusschen den Isten en 31sten Januari. Bij ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis is zyn vader, of is deze overleden, zijne moeder, of zijn beiden overleden, I zijn voogd tot het doen van die aangifte verplicht. Art. 20. Hij, die eerst na het intreden van zijn 19de jaar, I doch vóór het volbrengen van z(jn 20ste ingezeten wordt, is i verplicht, zich, zoodra dit plaats heelt, ter inschryving aan tö geven bijBurgemeester en Wethouders der Gemeente, waar d« inschrijving, volgens art. 16 moet geschieden. Daarby gelden de bepalingen der 2de en 3de zinsnede van art. 18. x Zijne inschrijving geschiedt in het register van het Jaar, waar- toe bij volgens aiju leeftijd behoort. Ie eur 09, ,'^lle eeuwen door, die reactionairen ze hebben gevangen genomen, gegeeseld, gebrandmerkt En toch bij al die dierlijke uitbarstingen van het conservatisme, was eivrede op aarde Was er vrede, die als hemelsche muziek ruisch- te in de snaren van het gemoed te midden van al die hartstochtelijke aanvallen was er vrede in het hart van die vervolgden en gejaagden om des vredes wil. Zij stonden pal voor hun jeloof aan het ware. Zij duldden en stierven n vrede voor dat geloof. En daarmee hebben zij bewezen hoe krachtig het geloof is in het bestrijden van zinnelijke opwellingen en neigin gen een geloof, dat bergen verzet en dat ook iterk genoeg werd bevonden om den vijand te ^verwinnen en te ontwapenen, hoezeer deze ook oppermachtig scheen. Want toen de geloofshelden geveld waren, stonden de moordenaars beschaamd, niet zoozeer over hun gewelddaad, als wel, over het verlies dat de wereld had geleden. Bij de doodsro- cheling van de gefolterden, was het hun helder geworden, welke kracht deze martelaren beza- *.ién over zich zelf. Zoo is de partij van het behoud altijd geweest. Kinder gevoelig voor het edele, als wel bere- L itr- I in' 1 at ,p kenend. Hiér weet ze den geloofsheld in den hoek te dringen en elders weer wordt hij ontzien, ge vleid zelfs-. Zoo was en is nog de levenshisto rie van het conservatismeeen halsstarrige, weerbarstige, alleen te genezen, wanneer hem de taak wordt opgelegd om zijn leven geheel te wijden aan den dienst der menschheid. Dan eerst komt de ziel voor den dag en krijgt hij besef er van dat het leven schoon is en dat er vrede te vinden is op aarde. Zoo is alle geest, gelijk het roosje dat niet wil ontluikenschuchter, conservatief. Maar eenmaal iu ’t zonlicht geplaatst spreidt de roos haar bloemkroon uit en sprenkelt ze haar geu ren op de vleugelen van den wind, als om aan de wereld rondom haar een proeve te geven van dien vredigen geur, van den adem des vredes. Vrede op aarde! Wanneer straks de schare der geloovigen dit lied aanheft, dan zullen velen van hen denken aan dien uiterlijken vrede, waarbij mensehen en mensehen elkander ongemoeid zullen laten. Die voorstelling behoeven we het hier te herhalen is met de werkelijkheid in droe ve tegenstelling. Er is strijd tusschen de kerkgenootschappen en jammer, erg jammer voorzeker, omdat het hier de onzichtbare, hoogero dingen geldt, die strijd is zoo hartstochtelijk bitter en zoo persoonlijk. Iu elke religie is het einddoel, den vol maakten God in Zijn volmaaktheid te evenaren. Maar veelal wordt daarbij uit het oog verloren deze hoedanigheid van den Volmaakte: dat Hij alle godsdiensten duldtdat Hij er vrede meê heeft. Waar meu dan ook het woord godsdienst hoort noemen, is het de onverdraagzaamheid, die men er bijna altijd aan verbonden denkt. De vraag naar het ware geloof moge voor den mensch, die tot zich zelf inkeert, een be langrijke vraag zijn wanneer ze uit de bin nenkamer wordt overgebracht in het publieke leven, sticht ze onnoemelijk veel kwaad en leidt niet tot eenige redelijke bevredigende uit komst. En dat komt, omdat men meestal het uiterlijke, de leer, tot punt van geschil maakt, terwijl het innerlijke, de vrede, er bij zoek is Nog steeds blijft hier de meening heerschen- de, dat de wapenen moeten uitmaken, welke leer de ware is. En intusschen is het voornaamste, de boodschap van den vrede, waarover eigen lijk de twist loopt, ver te zoeken. Vrede op aarde! Maar in de maatschappij is het een strijden om j het stoffelijke, een strijden op leven en dood! maken aan anes wat den godsdienst ontsiert TTamtaal on nrhpid lovon mnlrlron/l on wrnlr- i tv t t Deze COURANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.franco per post f 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. ADVERTENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. Kapitaal en arbeid leven mokkend en wrok- j waardeering onderling zal aan den maatschap- kend naast elkander. ^eiijken strijd, bij alle verschil van inzicht, een De menschheid, in vakken of klassen afge- deeld, is in den strijd der belangen meer dan ooit verdeeld in zich zelf. En al strijdende worden wapenen aangewend die de hartstochten aanblazen; wapenen, die den mensch, welke ze gebruikt, ontsieren en die niet brengen kunnen wat men er van verwacht Vrede op aarde! En waar zoo de maatschappelijke strijd wordt beheerscht door hartstochten en onuitroeibare vooroordeelen en standsbegrippen, daar is het nog slechts een vraag van tijd, wanneer die mok kende en wrokkende partijen met elkaar slaags zullen roken. De klassenstrijd is zeker niet het middel om vrede op aarde te brengen. Maar de brandstof wordt aangedragen en heeft reeds een aanzien lijken omvang gekregen. En inmiddels gaat men voort met alle be middeling af te wijzen, en wordt de partij, die zich tusschen de twee vijandelijke groepen als de verzoenende heeft aangeboden, bestookt of met minachtende hooghartigheid voorbijgezien. Waarlijk, er is reden voor de twijfelende vraag van waar de vrede, de door allen verlangde, komen moet, zoolang de menschheid kortzich tig genoeg blijft om niet te begrijpen, dat de bloedige botsing, welko wordt uitgelokt aan de eene, en bewerkt aan de andere zij, den bode van het Kerstfeest tot een bespotting zal maken. Vrede op aarde! Maar de natiën der beschaafde wereld staan tot de tanden gewapend, slechts wachtende op het oogenblik dat de vonk in het kruitvat wordt geworpen om heel ons werelddeel te maken tot een schouwplaats van menschenslachting. En inmiddels gaat de militaristische geest voort met den haat der nationaliteiten onder ling aan te wakkeren, door bij de opvoeding en bij de voorlichting der schare het nationaliteits gevoel aan te zetten. Met minachting wordt gewezen op de pogin gen vau hen, die arbitreerend tusschenbeide wil len treden en de verzoening en ontwapening willen voorstellen. Waarom niet die verzoenende hand aangeno men Waarom niet met den moed der overtuiging alle bereikbare middelen aangegrepen, die er toe I meewerken kunnen om den broedermoord in het groot te voorkomen? Is er ooit iets groots bewerkt, wanneer men reeds bij den eersten stap het ideaal een illu sie noemde Vrede op aarde! Zou dat ideaal ook soms een illussie zijn Voor allen, die met Jezus van Nazaret geloo- ven aan de groote waarde van den mensch, moet hei antwoord op die vraag beslist ontken nend zijn. Waardeering van de rechten des mensehen alleen; ware humaniteit slechts zal vermogen de slagboomen weg te nemen. Waardeering op kerkelijk gebied zal een ein-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1892 | | pagina 1