OMR! El !H 4RR0UISSHINT fflL Irtrijmii voar fis Nationals Mio. No. 4. ACH T-E N°V EERTIQSTE JAARC1ANQ. 1893. OORZAAK EN GEVOLG. I 14 5A\ L A II I. en 1. en 4. PERS. zich tot dusver -it Alle brieven in te zenden. waar, vertoevende als te kunnen vol 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, Cents. Bij abonnement is de prijs i te vernemen bij Deze CO URANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post f 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco ADVEBTEET1ËN van voor eiken regel meer 7J/2 belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. geschiedenis oorza- BURGEMEESTER ex WETHOUDERS der gemeente Sneek herinneren alle Ingezetenen, die in 1874 zijn geboren en zich tot dusver enz. van den Vischafslag, over 1892. van de Boter- en Kaaswaag, der Kamer van Koophandel, men ziet hoe heden ten dage groep Een, n nog de macht in handen heeft, schuchter ruggaat wanneer groep Twee haar uitnoodigt om langs vreedzamen weg den strijd te beëin- niet voor de Nationale Militie, lichting 1894- hebbenjdoen inschrijven, aan hunne verplich ting^ om zich daartoe alsnog aan te geven vóó1 of uiterlijk op 31 Januari e. k. ter Secretarie dezer gemeente. Sneek, 6 Januari 1893. Burgemeester en Wethouders voórnoemd, ALMA, Burgemeester BENNEWITZ, Secretaris. VERGADERING van den Gemeenteraad van Sneek, op Maandag den 16 Januari 1893, des namiddags ten 1 */a uur. Resumtie der Notulen. 2. Mededeeling van ingekomen stukken 3. Rekening Alsvoren over 1892. 5. Alsvoren over 1892. Schrijven in zake werkeloosheid. U I T D E nu ze te- inmiddels worden van beide zijden de strikken gespannen om die weifelende massa mee te krij gen. Heel wat persmodder en drukinkt wordt er aan besteed, om die bourgeoisie, bij voor keur wordt door beide uiterste groepen deze Fransche benaming voor de middelgroep ge bruikt om die bourgeoisie in beweging te krijgen. Zoodra dit groote gevaarte losraakt uit zijn sluimer, mag de botsing met eiken dag worden verwacht. De vraag is maar, of dat gevaarte zijn logheid zal afleggen. De maatschappij van het heden zegt daarop volmondig: ja. Bepalen we ons voorshands tot deze uitspraak. De middenstand zal waarschijnlijk niet en bloc zich aansluiten bij een der twee groepen, waardoor de eene groep oppermachtig zou staan tegenover de andere. Juist hierin ligt het teeken der verzekering, dat het in de toekomst zal worden een bloedige worsteling tusschen de twee groepen. Nog stelliger wordt die verzekering, wanneer terug te vinden. De laatste groep, grootendeels in havenlooze plunje, geëscorteerd door dichters en schilders, en verder door eenige manteljassen deze groep wordt steeds talrijker, doordat de eerste groep met den dag leden ziet afvallen, die uit afschuw voor de in ’t oog vallende onnatuur en leugen der groep een brandenden dorst gevoe len naar waarheid. En voor het zoeken men uit van maar In de artikelen door prof. Spruyt onlangs in de N. li. C. geplaatst over de kiesrechtontwer- pen, werd de houding van ’t bestuur der Libe rale Unie gelaakt, wijl het den afgevaardigden van praeadvies diende en opriep, voor zich een meening in den lande had kunnen vestigen. De Midd. Ct. kwam reeds tegen dit verwijt op en werd ook door een ander betoog van prof. S. niet overtuigd, dat zij verkeerd oordeelde. Het Vaderland bespreekt hetzelfde punt en neemt een loopje met dergelijke omzichtige en lang en breed overleggende naturen als prof. S. on der onze sloffende en nog gepluimde slaapmut sen dragende liberalen of zij, die zich althans zoo noemen. „Hoe, lang vraagt het Vad. moet een maatregel bij ons worden besproken, bekeken, voorbereid, om voor behandeling rijp te worden geacht Over de kiesrechtregeling wordt thans ge klaagd, als over een maatregel, die de liberalen komt overvallen. De Liberale Unie, die in een vergadering van 26 Nov. het vraagstuk aan de orde stelde, wordt beticht van een tactiek van overrompeling, van een streven om de vrije discussie te smoren. Hoe nu? Jaren en jareh lang is over het kiesrecht gedebatteerd. De grondwet van 1887 maakte een nieuwe regeling tot des wetgevers onafwijsbaren plicht. De voorloopige voorschrif ten der additioneele artikelen konden, naar alge meen oordeel, geen stand houden. Harde woor den moest het christelijk kabinet hooren, van alle liberalen, om het getalm met deze quaes- tie. Over de houding van den minister Loh man werd algemeen den staf gebroken. Het verzuimde in te halen, werd eerste taak van het nieuwe liberale kabinet geacht. Na vijftien maanden komt dit met zijn kiesrecht. Negen weken later wordt dit kiesrecht door de Libe rale Unie behandeld. En dat heet overvallen, overrompelen, de vrije discussie smoren! Komaan gij, die Tak’s kiesrecht niet wilt, zegt dan toch eindelijk eens, wat gij wèl wilt. Gij wist sinds jaren, dat een voorstel komen moest, en al die jaren hebt gij nutteloos laten voorbijgaan. Verder dan klagen komt gij nog niet. Gij meent, dat de Liberale Unie u slaat en zegt met het engelengeduld, dat uw deel is! Sla, maar hoor. Maar, mijn hemel, de Liberale Unie hoort en hoort, maarverneemt niets Sla gij ook maar toe in ’s hemels naam, als dat Bij deze Courant behoort als Bijblad Fe uil- leton-nummer 134. denhet wapen daarvoor aangegeven, thans nog alleen in handen van groeg een, zou groep twee voorshands wel willen aangrijpen, maar vrees, die slechts raadgever, weerhoudt om het arsenaal, waar dit wapen te vinden is, alsnog te ontsluiten. Men wacht, men aarzelt, men trekt zich terug achter een orakelspreuk Men wil het kiesrecht wel uitbreiden tot met den gezeten werkman, verder niet. 'We zullen niet vragen, waarom men niet verder wil gaan; niet vragen waarom, bijal dien een slagboom noodig wordt geacht, men de huidige toestand niet liever onveranderd zou latenniet vragen waarom men uitbreiding wenscht V ij willen enkel het feit constatee- ren, dat groep een aan groep twee het wapen ontzegt waarmee deze wellicht langs wettélij ken weg, zonder geweldpleging, het einddoel zou kunnen bereiken. Groep een, die de teugels alleen in handen heeft, wil deze zooveel mogelijk onder eigen beheer houden. Welnu, wie zijn vrees voor een oogenblik weet te onderdrukken met wat broomkali en aldus in staat is den toestand helder te overzien, hij zal moeten erkennen, dat groep een gevaar lijk spel drijft. Wanneer de sociaal-democraten reeds thans openlijk decreteeren dat revolutie verandering zal brengen, wijl de weg der evolu tie zoo versperd wordt, dat er niet valt door te komen, dan is die profectie een gevolg van de vrees bij groep Een. Wie de geschiedenis der laatste dagen heeft gevolgd, zoo op het congres te Zwolle, als op de daaraan voorafgegane ver gadering te Rotterdam hij zal het met ons eens zijn, dat meerdere besluiten als het Rot- terdamsche onzen Nederlandschen bodem mee helpen bereiden voor de naderende ommekeer met geweld. Wij willen volstrekt niet beweren dat Alg. Kiesrecht het geweld zal verijdelen; maar wel dit: dat de oppositie daartegen het geweld zal verhaasten en uitlokken. Reeds de natuur zelf wijst daarop; bijtende honden b.v. niet des te zekerder toe, wanneer ze met vreesachtige lui te doen hebben? Het machtsvertoon dit moeten we er nog ter loops aan toevoegen door de militie en politie gemaakt, verergert de zaak nog. Vrees, die zich moedig toont door anderen er op af te sturen, is dubbel gevaarlijk. Het is een uitdaging tot geweldpleging en een prikkel om de schuchter heid geheel machteloos te maken. De middenstand der nijvere, neringdoende burgerij beheerscht thans nog de toestand. Hoe staat deze tegenover de maatschappelijke kwes tie met het oog op oorzaak en gevolg De geschiedenis van den enkelen mensch zoo wel als van de volkeren of van de gansche menschheid, is een aaneenschakeling van oorza ken en gevolgen. Wie een verhaal leest, dat hem boeit, kan dien keten van schakels geen oogenblik losla ten een enkel feit er tusschen uitgevallen en de lezer is den draad kwijt. Elke schakel moet in ’t oog gevat, want wat heden gevolg is, dient morgen als oorzaak. Maar terwijl uit één oorzaak dikwijls tien of meer gevolgen ontstaan, die in alle richtingen zich voortzetten en weer in aanraking en ver- 'bintenis komen met uitloopers van andere his tories en zoo alles ten slotte aaneen verbon den het groote weefsel vormt dat wij wereld geschiedenis noemen: terwijl dat proces steeds blijft doorgaan en de zaak al ingewikkelder maakt voor hen, die met het geheel voor zich, een draad wil nasporen om tot de kern, het cen trum te geraken is het begrijpelijk dat de groote massa der mensenen zoo ten eenenmale ,het spoor bijster worden, en, ten einde raad, niet meer weten of ze vóór- of achterwaarts moeten. Gaat het hun goed naar de wereld, dan zou den ze tusschen oorzaak en gevolg wat rust nemen liefst; velen dier gegoeden verlangen er niet naar teruggevoerd te worden tot het cen trum, het menschentype, zooals men zich dat voorstelt in den natuurstaat. Ze huiveren van ,een realistische beschouwing als een kind voor eigen schaduw. Hun geheele verschijning, in handelen en spre ken beide, wijkt hoe lang zoo meer af van het natuurlijke, alsof ze willen te kennen geven dat 80 ergernis gevoelen over hun oorsprong. Over dat slag van menschen zou heel wat te zeggen vallen, wanneer we de ruimte er voor hadden. 1 Daartegenover een klasse van menschen, die per sé van het gevolg naar do oozaak willen die met inspanning van al hun krachten en talenten naar het middelpunt terug willen. Dat zijn voor het grootste deel zij, die, maat schappelijk van anderen afhangende, .aan een helder verstand paren een tamelijke voorraad onaf hankelijkheidsge voel. Maar daartoe behoo- ren verder de moderne kunstenaars op litterair gebied en hun broeders in het schildervak vooral. En door de produkten van deze kunstenaars is de beweging terugwaarts ook overgeslagen onder een deel der gegoede klasse. Zoodat we thans voor ons zien het groote netwerk van schakels in ’t midden gehecht aan een vast punt; daarover heen zich bewegende de gansche menschenmassa in tweeëerlei rich ting: Een groep, in manteljassen van bont en pels werk, langzaam van het centrum af En een tweede groep in omgekeerde richting, om den oorsprong, den waren aard, de natuur naar die waarheid gaat het tegenwoordige wel is slechts zoolang daarbij noodig is om een stap terug brengen. Men gaat dus terug in de zoekt uit de gevolgen te komen tot de ken tot het natuurlijk middenpunt. Dat onderzoek neemt voortdurend grooter afmetingen aan, dank zij ’s menschen aanleg en dorst naar waarheid. Maar ook door het verval van den christelijken godsdienst in ’t bijzonder; vooral, dank zij de beweging voor de vrije ontwikkeling van het Godsdienstig leven, is de groep dergenen die het heden verklaren willen uit het verleden steeds grooter geworden. Verder ook heeft men de geboekstaafde ge schiedenis, voor zoover er het zuiver mensche- lijke in te vinden is, en eindelijk de verrotte toestanden in onze maatschappij, te beschouwen als oorzaken tot terugkeer naar de natuur der dingen. Wij moeten verder hier afstappen, met te wijzen op de botsing tusschen deze twee groe pen en op den naderenden strijd op leven en dood. Nog een middengroep is er op te merken in deze beweging; gemakshalve noemen we deze den burgerstand, gewoonlijk genaamd: de kern der natie. Deze groep verkeert heden ten dage in den moeilijksten toestand. Als verbonden uit be rekening met groep een en uit medelijden met groep twee, staat de kern der natie te weifelen J! r 6. r l l -! I k r 3 st, k PUNTEN VAN BEHANDELING! OMKBR COURAN simis- m iimimwiMiiii toon w '1'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1