wat kieuw is I? 1IDMiWUD FOOR M lBsclirii?iiiö ïüorTNaloïaFfii No. 8. ACH T-E N- EERTIO8TE J fHS3. er o. a. 51 a Abonnementsprij Alle brieven in te zenden. voor het nieuwe Zou het uit slaafschheid voortvloeien of wel de hand gedaan. een van het e voor de zedigheid Was was hij geen lid van het sterke zou hij zich bij voorkeur rang- j een waagstuk. nuft bij den I toen de lente „Sprossen trieb. Maar om naar onze schaapjes terug te keeren: i Hoe verklaart zich het verschijnsel dat de - -„a zoo aandoénlijk is wanneer ze het atelier van het ste nummer uit. zorgvuldig geretoucheerd i als het licht treden gelijk aan ADVEBTENT1ËN voor eiken regel meer De laatste duizend ongeveer, goed herinneren, leverden de stof’ het betoog voor de waarheid, daÉ moeten er van wanneer iemand het waagde dat van overtuiging omver te willen Bij deze Courant behoort als lotc-n-nummei’ 135. har het vrije, is opmerkelijk, niet waar anwaar die tegenstrijdigheid, misschien ‘echts schijnbaar - die gaarne realistisch ij nkt> maar het niet waagt realistisch te e"’ W1J1 bet niet is in den bon ton anneer het waar ren ra belegen te ep re is dat nieuwe denkbeel- eijn, als wijn of bier, ter meerderheid der menschen »bi béte humaine® het dier- ■Ukc m den mensch. I Die lust tot het vrije onderzoek, of onderzoek i °“S ?rd uit vrÜheidszin, dio elke heerschap- erzoex piJ na korten termijn opzegt, om het weer eens te wagen met een anderen meester Of zou het nieuwsgierigheid zijn misschien, welke de menschen drijft tot wat nieuw en vreemd is Daar valt onze aandacht op het Alg. Han delsblatt. Dezer dagen gaf het blad zijn twintigduizend. Deze COIRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, js voor 3 maanden 1.— franco per post f 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco van 1 tot 4 regels, gewone letter, 4Ó Cents, Cents. Bij abonnement is de prijs e angrijk lager. oerwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. we ons de studie en armen door particulieren in ’t leven gehouden worden. Ongenadig kon het fangs gaan, heiligdom stooten. En nu is op eens de bezemsteel werkloos en de oude bes gaat de periode der bekeering in ofte wel den leeftijd der puberteit na de ver jongingskuur. Ze zoekt thans onder zuchten, wee en ach de verkeerdheden van vroeger uit te wisschen in de „gedachtenis,® door het leveren van een betoog in de eerstvolgende duizend nommers dat de vroegere bewijsvoering niet deugdedat deze niet den toets der critiek kon doorstaan en dus moet vernietigd, afgebroken, om het materiaal te gebruiken voor den opbouw van het nieuwe bewijs. Vanwaar die bekeering tot het nieuwe maar wie altijd en te midden van cijfers, vindt gewoonlijk vlug zijn aanhangers, zoo zegt I men jie maar hoe snol de wereld zich „om- I kleedt® wanneer de mode verandering voor- of uiterlijk op 31 Januari e. k. ter Secretarie dezer gemeente. Sneek, 23 Januari 1893. Burgemeester en Wethouders voarnoemd, ALMA, Burgemeester BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. In het jongst^ nommer van de Nieuwe Gids bomt een belangrijk artikel voor van den heer Stoftel, van Deventer, over werkloosheid (door ons reeds gememoreerd.) Na kort maar op aan grijpenden toon de ellende te hebben geschetst van den man die werken wil maar niet werken kan en die zijn gezin broodgebrek ziet lijden geeft hy een overzicht van de middelen die men ter bestrijding van dit - thans helaas maat- schappelyk verschijnsel aan de hand doet. Vooraf keurt hij in strenge woorden de conclu sie af, waartoe de heer Falkenburg komt in zijn geschrift uitgegeven door het „Nut®, dat er in zijn oog geen afdoend middel tegen werkloos heid bestaat. Drie middelen werden aan d Vooreerst die van een beperkt socialisme soort van staatssocialisme met behoud privaat-eigendom van grond en arbeidsmiddelen' De heer Stoffel acht het echter onmogelijk om met behoud van den vrijen handel en onder een democratischen regeeringsvorm, door maatrege len als de radicale partij bij ons voorstaat, het loon van den arbeider te verhoogen en daardoor de werkloosheid te doen ophouden. In de tweede plaats wordt het volledig soci alisme aangeprezen, dat het privaat-eigendoms- recht op grond en arbeidsmiddelen afschaft en de taak der productie en verdeeling der produc ten door de gemeenschap wil doen overnemen. Zoolang de mensenen niet veel beter, edeler en wijzer zijn dan zij zijn, acht de heer’s. dit ge heel onuitvoerbaar. Het derde middel, landnationalisatie, acht hij het goede. De voordeelen van gemeenschappe- lijken grondeigendom zijn; 1° dat de grond ge heel gebruikt kan worden voor den arbeid en de productie. Alle werkloozen zouden dus werk kunnen vinden in den landbouw. De productie zou stijgenloon en verbruik zouden grooter worden2° de gemeenschap zou in het genot komen van een reusachtig vermogen uit grondrente, voldoende om de geheele staatshuis houding, die zonder belastingen goedkooper en eenvoudiger zou zijn, te bekostigen; 3° door goede pachtcontracten zou men den grond kun nen doen gebruiken op een wijze, overeenko mende met het algemeen belang; 4° als de ka pitalist geen geld meer in grond beleggen kan zal het aanbod van kapitaal toenemen en dé rente sterk dalen; 5° de daling der rente en de grootere productiviteit van den arbeid zouden de waarde van den grond doen rijzen. De ge meenschap zou de grootste kapitalist worden en ten slotte beantwoorden aan het ideaal der so cialisten. Het middel, om tot landnationalisatie te ko men, is onteigening van den grond tegen rente- gevende aflosbare pandbrieven, waarvoor de rente gevonden wordt uit de pacht, of in den eersten tijd uit een progressieve belasting op groote nalatenschappen. In de beschouwing door prof. Spruyt in het Hand, geplaatst over ’t kiesrecht wees hij o. a. Nationale MilitierÏÏchtïn/1894 ?“standiSheid. he“ gebleken uit dé schriivnn „fJ.?9.4’ sterftetafels van prof. Van Pesch - dat zich QQ„ - i by mannen tusschen het 24e en het 27e le- aan te geven vóór vensjaar een stijging van het sterftecijfer voor tafel komen 1 menschelijk brein, na te zijn, verlaten en aan de jonge spruit zich aan het licht vertoont wanneer de korrel heeft wortel geschoten dan zal de hedendaagsche beschaving wel- j haast groote verandering ondergaan en zullen onze ooren eerlang vergast worden op de taal en levensbeschouwing van pierewaaiers en jon gens van „Jantje verdomme® dan wachten ons spoedig verrassingen en zien we reeds in onze verbeelding de totale omme- keer in s werelds deftigheid ende goede zeden en gewoonten; misschien wel vrouwen in mans- kleeding die dan de broek dragen in letter lijken zin en vice versa. Want we leven snelde hoofden zitten vol revolutielust. Uit zucht naar af wisseling Uit behoefte naar verandering, uit nooddruft misschien Ook gaat het zoo leuk, zoo kalm, zoo gelei delijk, bijna zonder protest zelfs. Hoogstens treft men hier of daar een eer zaam, in den dienst vergrijsden huisvader, die waarschuwend den vinger opheft tegen dat or dinaire on vulgaire geschrijf. Maar daarbij blijft het ook al, en uitwerking heeft het allerminstja toch In omgekeerde verhouding wordt er gelezen van wat papa er van meende te moeten ver wachten. Men is nu eenmaal zoo gewoon, dat al wat oud en afgeleefd is zich bij voorkeur en bij uitzondering bezig houdt met waarschuwen. Er zijn zooveel van die oude papa’s, brave lieden wel is waar, maar die de dagen hunner jeugd vergeten zijn. Daar heb je bijvoorbeeld die goede, oude, liberale bestevaer. 1 Hij verklaart zich hij niet oud, en geslacht, dan schikken onder de preutsche spinsters. Al dat realisme is onfatsoenlijk de lectuur uit de Nieuwe Gids ongenietbaar AI die nieuwigheden zijn staatsgevaarlijk. Onzin met vrije gelijkheid en broederschap „Fourberie, étourderie en libertinage®,zoo woordspeelt de bestevaêr op de voorletters der Fransche aria fraternité etc. Het vraagstuk van het kiesrecht „dat’s Zoo werkt het speelsch ver- ouwen sukkel nog na uit de dagen als die des roependen in de Daarom sta hier het adres van .menners. Volksopruier die dag aan dag verandering ‘vilt en minstens 4 maal perjaar revolutie pre- akt wiens invloed doordringt in de paleizen e> lijxen voor u hebben we geen ander 'oord dau dat der verachting. Oproerkraaierdie de zinnen benevelt, de hartstochten beheerscht en die door de kleinste fiazen van ons wettenwecfsel weet heen te glij- jlen, om al dadelijk weer brutaalweg uw haan Aomiig te laten kraaien uit naam van het vrije volk, van het anarchistisch Nederland, ■verklaren we u dood I Revolver noch dynamiet, we weten het, kun- ■nen ons verlossen van uw tyrannic; maar uit ‘Cide voor de vrijheid zenden we aan onzen ■grooten geestverwant, den fabrikant der vnj- leids-dynamo’s, den kanonnenkoning Krupp, de jFpngende uitnoodiging, om zijn groote zaakken- ■Tj van wat der menschheids vrijheidsbanden ■slaken kan, aan te wenden, teneinde ons een flmiddel te verschaffen, om eens en voor altijd ■“et u af te rekenen. I Intusschen wenschen we ons bezig te houden aet „het zielkundig raadsel,® dat zich er op eroemt zoo fier te staan in de vrijheid, en Dachten te weten te komen: waarom het zich |oo gedwee als een willooze, zoo cadaverachtig n er werpt aan sommige nieuwigheden, terwijl et tegenover andere nieuwelings-ideëen zoo ngineil weerbarstig zich betoont. Zoo is het immers Kom in den kring der fashionable wereld, ‘aar al wat „plat®, heet geweerd wordt met i crupuleuze angstvalligheid. 1“ dienzelfden nauwgezetten kring leest men ®et voorliefde over mensch. «chrrfi; met de grootste willekeur decreteert deze autocraat dat het costuum nauw of wijd moet i i zijn dut er een queue bij hoort dat op den hoed een vogel moet. Nauwelijks is het woord er uit, of men ziet ,allerwege slaafsche volgzaamheid. Wee dengene, welke dien slaafschen zin trot seert. Zelfs bonden tegen een of andere uitmiddcl- Ipuntigheid staan machteloos; hun stem klinkt _j woestijn. een woord van protest aan dien gevaarlijksten aller volks- Bekeeren is schrikken zonder ophouden leeft dividend-getallen en dergehjke, wordt toch den langen duur te droog i vatbaar te zijn voor suggestie Toch staat het er woordelijk s Liefdadigheid naar vermogen zal doen wat ze kan, maar ze is niet berekend voor een 1 reuzentaak, welke alleen de staat kan uitvoeren! Natuurlijk zijn zwarte kersen de rijpste Maar zoo lang er nog zooveel groene aan het boompje hangen, is schudden gevaarlijk; een verstandig mensch die aldus redeneerten dat doet op den huidigen oogenblik het Alg. Han- delsblad. Niet zelden is do ure des gevaars het oogen blik waarop men zijn liefde bekent. Welnu, van liefde voor staatsarmenzorg spreekt het blad nog niet. Maar de oude liefde is losge laten alvast. Daarmee moest ook begonnen. En wanneer straks het gevaar dreigender wordt en de oude „lief® door dezen of genen weer geëngageerd isen wanneer professor Spruyt van zijn nachtmerrie heeft uitverteld, dan zal het bericht der nieuwe verloving de wereld worden ingezonden. Zoolang dus geduld maar! En wat nu onze vraag betreft We gelooven dat er moeilijk één algemeen antwoord op te geven valt. Wanneer we ons dan bepalen tot het geval van het Handelsblad, zoo zouden we geen ander antwoord durven geven dan dat ligt uitgedrukt in de oud-vader- landsche spreuk Een oude geit mag gaarne een groen blaadje. We hopen eerlang te mogen vertellen dat ook op professor Spruyt van toepassing zij Grün ist des Lebens goldner Baum. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek herinneren alle ingezetenen die in 1874 zijn geboren en zich tot dufver niet voor de -1 hebben doen inschrijven, aan hunnevernlïch- ting, om zich daartoe ahnog P 1 y 1 A 5£U Bijblad Feuil- I 5 </l J 1 6 I r O U RW IttWEEK i op van hart en ziel om a

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1