MIBWS- H llfflïlUlMLIll Illi H «'III Ui: il lilt SM. No. 9. ‘celta T1'’ r°"e T’"0"* ACH T-E N-V EERTTCRTE ,T je: jlo u i. VERDUISTERING, A R O A N Gh 1893, 1 Vrees is hun spookhuis tijdelijk te maar wees oog, het hart, wordt duister, het is alles Wacht zal A ontwer- J wa- l - is niet bij en ZATERDAGS. 3 maanden f 1.— franco per post f 1.25. stukken, uitgave of redactie betreffende, franco zich, waaraan dreigend samenpakken, in deel dier bevolking in heen grijpt met gierige klauw; Een wereld, dio genotmiddelen produceert - -t aan levensmiddelen, omweg, niet recht- Deze CO ER ANT verschijnt WOENSDAGS Abonnementsprijs voor Alle brieven en in te zenden. een ellendige nacht- Q den fataalsten graad Herrie. De Atheensche admiraal was wijs toen hij :icb liet aanvechten door den Spartaan. Sla naar toe, zei hij, maar luister dan 1 Dat was !®n groote ziel, die uit deze woorden sprak verried wil en - taat steltdaaruit bleek dat de leilig doel streed, en mannenmoed onwrikbaar wüde volharden at doeleinde. een ellendige spookverschijning, en Lents. Bij abonnement is de prijs angryk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. Ge moet staan en ons meededen wat gij denkt van die rotziekte. Noem het waarheid of leugen met half. Durf liegen desnoods wat beter is durf waarheid spreken. In beide gevallen zult ge u een wereld veroveren. Maar wanneer ge half zjt en dat zijn nog zoovelen helaas in onze duistere dagen dan moeten we ons van u wenden in uw zwakheid, die zal uitloopen op willoosheid, angst en lam lendigheid. Wij houden ons overtuigd, dat onze maat schappij, in tegenstelling met die, waarin Sha kespeare leefde, zoo door en door, totaal aan ’t rotten is, dat veranderen en oplappen niet meer zal geven wat men er van verwachten mochteen bewoonbaar logies. Het is ónmogelijk den fakkel der waarheid door het gedrang te dragen zonder iemand den baard te verzengen. Maar een wereld, die in zoo groote mate werkloos is en honger lijdt Een wereld, die het produceeren van levens- behoéften verbiedt, terwijl de honger om zich deze dagen de góden der onderwereld wel wil- len afsmeeken om 1 willen sluiten. De vrees welke den wil totaal verlamt, die den mensch neigt en aanvecht en slingert van ’t hoekje naar den muur, met den donkeren hemel bloot boven hem, die vrees vloekt met alle wjsheid en belet den ongelukkige om het gebouw, door eigen gerechtigheid opgetrokken, te gaan betrekken. De aandachtige lezer zal begrepen hebben, dat het bovenstaande een zinspeling was op de geschiedenis van het heden. Welzeker wanneer wij zeggen, dat onze maatschappij verrot is, door en door verrot zelfs, dan kunt ge ons tegemoet voeren, dat de dich ter reeds voor ruim vier eeuwen hetzelfde heeft beweerd van den Engolschen staat. Maar we verwachten dat ge ’t daarbij niet zult laten. Ge moet ons eerlijk en rondweg te woord In hooger sfeeren te bij ven zweven is wel aangenaam misschien, maar er zjn deugnieten die het koord van den ballon dreigen door te kappen. Rond te vliegen op het mallemolenpaard, is wellicht geschikt om de spookgestalten te ver jagen, maar men heeft de groote zaag reeds aan do spil gelegd. Waar is het licht in die duisternis? Wachter! wat is er van den nacht? K E N N I S C E V I N G. De BURGEMEESTER der gemeente Sneek, brengt ter openbare kennis dat ter Secretarie dezer gemeente, vanaf heden gedurende dertig dagen voor de belanghebbenden ter inzage zal liggen: eene opgave van de uitkomsten, bedoeld in de artikelen 6, 9, 10, 11 tot 13, 23 en 42 der wet van den 26 Mei 1870 {Staatsblad no. betredende de grondbelasting van gebouw de en ongebouwde eigendommen. Sneek, 1 Februari 1893. De Burgemeester voornoemd ALMA. zeggen de Chineezen eenen wil; de overigen hebben slechts maar omdat ze behoefte heeft welke slechts langs een streeks, te verkrjgen zjn Een wereld dus, opgepropt met genotmidde- i len, die de genotzucht prikkelen van hoof- en 1 t aantal gebrek Ijden aan het allernoodigste; Een wereld, waarin genotzucht en nooddruft hand aan elkaarwaar de en de nooddruft genotzucht aan wakkert Zulk een wereld is onzedehjk en bedorven in de hoogste mate. Die waarheidsfakkel moge hier of daar een i baard verzengen het dat hj ten einde toe met dien I botr_euren8waardig was, té zien hoe men^daaï --1 voor UIT DE PERS. De houding door de Eerste Kamer aangeno men bij de jongste besprekingen over de kies wet geeft ae Standaard aanleiding tot de vol gende opmerking. bescbrevcn vaderen op hot Binnenhof zijn blijkbaar door de electorale bui, die in de lucht zat ganscheljk van de wijs geraakt. Ze dacnten dat ze nu al vast hun hart tegen de kieswet-ontwerpen konden luchten, en beeld den zich in, dat minister Tak leep genoeg zou zijn, om nu alvast een buurpraatje over zijn ontwerpen te komen houden. Dat ze op zulk een manier de orde om keer den, en Iweede Kamertje gingen spelen, had den ze met eens gemerkt. Zeer correct heeft daarom het Kabinet deze heetgebakerde Senatoren op hun ouden dag een koelbad toegediend. Het Kabinet zou zich aan de constitutioneele orde houden. Het debat kon eerst komen, als de oiK pen van de Tweede Kamer naar de Eerste ren gezonden. En daarmee konden de heeren, die zich ver praat hadden, naar huis gaan.“ wPe sPec{at°>: geeft er een aardige plaat over. Wij zijn in de keuken van Staat. De ketel waarin de kieswet is besloten, hangt over ’t vuur en terwjl de jonge keukenprinses, de Iweede Kamer, zich gereed maakt haar van t vuur te tillen, grijpt ook de oudere, de Eerste Kamer, er naar. De opperkok, minister Tak van Poortvliet roept laatstgenoemde waarschuwend toe: Wacht je tijd afzoo brandt gj de vingers. Achter de sociaal-democratie staat het anar chisme. Tot hiertoe had het den schijn, alsof er tusschen deze twee partjen eene onvérzoen- hjke vijandschap bestond. Het is gebeurd dat m eene vergadering van sociaal-democraten te Amsterdam een anarchist, die er zijne geschrif ten trachtte te verspreiden, met geweld uit de zaal werd verwijderd. Tegenwoordig echter schijnt er meer toenadering te zjn althans de zer dagen trad te St. Anna Parochie vanwege de afdeehng van den Sociaal-democratischen Bond de redacteur van De Anarchist, Methöfer als spreker op om zijne leer te verkondigen Een uitvoerig verslag zijner rede vinden wij maatschappeljke woning Met den blooten hemel boven donkere wolken zich die duisternis, loeft een vrees en angstwilloos wordt daarheen geleefd werktuigehjk grjpend naar allerlei, wat maaé een oogenblik vast wil staan. Hou maar vast vrienden, maar bedenkt dat ge gevaarlijk spel speeltwant die houvasten moeten nog dienen om uw bouw voor vallen te bewarenwanneer ge hard er aan rukt, wordt ge door het hou vast, en wat er op steunt, verpletterd. De een vraagt geld om van een deel der be volking ontslagen te worden men wenscht die Bovertolligen“ over zee te sturen naar een nieu we wereld, die als sommige kinderen reeds de oude-mannetjestrekken in diepe plooien op het gelaat draagtuit de bouwvallige woning naar de ruïne. Waar het geld al goed voor zjn kan! De ander roept de hulp in van Malthusia een derde weer verwacht slechts heil van het „sluit Schiedam.* Maar bj al die middelen wordt vergeten het gebouw zelf eens aan een herziening to onderwerpen. Er aan lappen nog wille/zj, me het grondbeginsel de vrijheid om elkaar te trappen en te vertrappen, aantasten met minimums en maximums. Het droevigst figuur echter maken wel de ridders van het halfslachtig liberalisme. Uit vrees voor klappen zoeken deze lieden vriendschap te sluiten met werklieden die be zeten* zjn. In den Senaat, die er eigenlijk alleen is om en voor zich zelf, wordt de Minister opgehitst en wordt het schooltoezicht opgejaagd tegen onderwijzers, die de maatschappelijke instelling verrot noemen en die tot een socialistische in richting het initiatief durven nemen. Die school meesters! Ten allen tijde geminacht, heeft het Hooge Staatslichaam, onze Eerste Ka mer, haar verachting over u uitgesproken. Wat vvj u raden is: Gedraagt u moedig als de admiraal van Attica: Zegt aan de heeren dat ze toe mo gen slaan, op voorwaarde van daarna te luis teren naar wat ge te zeggen hebt. En anderen, die zich ook liberalen noemen, zonder zich rekenschap te geven van de wijzi ging, welke dit woord in de periode van het heden heeft ondergaan in beteekenis Ze zjn schichtig als het rendier en brutaal als de tuinmusch. Ellenlange artikelen schrjven ze, ten bewjze dat ze niet zjn waarvoor ze zich uiteevèn liberaal dat het alles verduistering en duisternis worden, binnen korten tjd; dat hun eigen brein reeds bewolkt is, zoodat ze den gezeten werkman niet meer kunnen on derscheiden. Eu ook aan de rechterzjde bespeurt men droeve spektakels van willoosheid. Het zou zj zoo Beter nog, dan j belachelijk mogen heeten, wanneer het niet zoo fakkel der waarheid laten voorbij dragen en bljft voorthobbelen op het paardje van Gods hu° ?ogen er voor sluiten. I openbaring, alsof er geen duisternis en geen bloo- Hoe staat het nu met de bewoners van die ten hemel te zien ware. moed, die tot handelen in man voor een j gaat het u als ons, lezer, dan zouden we in Een leven zonder gedachten is als een groote zandwoestijnzelfs de tropische zon is niet bj i machte er een enkel bloempje in te verwekken. I loch schjnen de gedachteloozen er het ge- 1 makkeljkst door te komen, terwjl diep voe- lende en diep denkende menschen juist daar- door veel lijden in het leven. Zj onderwerpen alles in het leven aan cri tics en uit vrees daarmee het bestaande geheel en al af te breken, zal hun critiek opbouwend zjn. En inderdaad, ze bouwen op. Immers het materieel voor hun critiek wordt ontnomen aan het bestaande, en wanneer dat critieke ge bouw klaar is, valt er van het oude weinig meer te bekennenhet is afgebroken, verdwe nen. Maar terwjl ze zoo aan ’t opbouwen zjn, komt loosheid, wanneer men Men zou nu wel willen verhuizen, wanneer men maar niet willoos was, want ook de wil - verduistering men van zjn willoosheid, want men is bang en vrees of bangheid is de deu^d der slaven! De wil alleen maakt menschen groot of klein, maar de armzaligen die geen wil hebben, ze zijn niet groot en niet klein ze zjn nihil en gevoelen zich nihil. Groote zielen m geen wil te hebben, dat is kleinzieligheid i i hjden aan het allc™oodigste; hand zich ontwikkelen, naast en door genotzucht nooddruft schept ’t overdragen en aan - er een periode van dak loosheid, wanneer men de bedekking transpor- teert. Dan doorleeft de mensch benauwde oogen- blikken en wordt pessimist. Van uit zjn le dikant ziet hj twee hemelgewelven, den „bloo ten* hemel boven zjn ledikanthemel, maar in zjn hart heeft de hel haar intree gehouden. Dat is de straf der wysheid, dat ze geen dank inoogst voor het wjszjn. Men wilde iets anders, iets beters dan het bestaande de ziel werd onophoudelijk veredeld door heimwee naar het betere, het beste. Daar breekt de tjd aan van overgang, en uit vrees voor de elementen wjkt alle veredeling en adel dor ziele, en krampachtig worden de handen gewrongen met de verzuchting Wat zijn we begonnen Dan wordt do hemel duister het geestes- i ver duistering in ’t rond. nu wel willen verhuizen, ligt onder den vloek der v< gevoelt zich de slaaf en vrees W Ls hwilmm 1 i J 3 t L ■v 8 SI E E K E R C E R AVT. -1 "tl* m tUtJUUmt/IlCl „wxueu sprax

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1