i a J MUS B lülïïiïHffi-8LIB 1# II No. 10. A C II T N-V K E R T I O L 'In •W xr FIH-OE-SIÈOL ,7'1“ -si rag* ■a -A- r-T is a. I. reeds willen binnenland. Alle brieven in te zenden. overslaat vervolgings- >r J. 6' n K r-1 de kiuderkens van LLw r.sfeL Een enkele er uit: -j vnn aanzienlij ten huize? ’-j met elkaar. lief en Deze COL RANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnemeiitspnjs voor 3 maanden f 1— franco per post t 1.25. e bneven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco het gevolg zjn geweest, aTrce^symptoom v^ hfi” /p:Xa/ö«!\%PPelyk0 dóbAöle, opgemerkt, dat nij, die het jmchen der sociaaldemocraten bij toeneming der werkloosheid beantwoordt met schimpen en schelden, zeker niet minder eon- zyt ig is dan zij zelven en er weinig toe zal bijdragen, de werklieden van de soeiaal-demo- ciatic af te houden. Hare kracht toch li»t met in de toekomst-muziek, die zij den werk- SeU/°et hooFen’. ZÜ in het gerechtvaar- bgde der cntiek, die zij op de bestaande toe- stmiden uitoeient. Hoe eenzijdig de voorstellin gen der sociaal-democratie mogeazju, hoe na ïef zelfs in sommige opzichten, meent niet dat bij haar afbreuk doet alleen door daarop te wijzen. Om den werklieden het holle van de sociaal democratische theonën en utopieën te doen in zien, staat maar één weg open. Laat de fei ten spreken. Laat alles worden gedaan wat gedaan kan worden, om zonder omverwerping der bestaande maatschappelijke organisatie de positie van den vierden stand te verhoogen; laat in deullereerstepl i its a tn de meest neasih- onteerende misstanden ptal en perk wor den gesteld. Daardoor on daardoor alleen zal een a doend antwoord op de theorieën der so- ciaal-democraten gegeven kunnen worden. Onder die misstanden is er één, die elk jaar aan het licht treedt en zich dit jaar weer bij zonder krachtig openbaart. Hoe zonderling het ook schijnt, het is ecu feit dat aan dat jaarlyks terugkeerende verschijnsel misschien wel juist omdat het jaarlijks terugkeert door nen, die zich met sociale vraagstukken plegen bezig te honden, tot nog toe niet voldoende aandacht werd geschonken. Dit begint geluk kig anders te.worden; de oogen beginnen zich voor dit diep-in vretende kwaad te open. Het door een enkele operatie weg te nemen is niet moge yk, daarvoor hangt het te veel samen met den geneden bouw van het maatschappe lijk organisme; maar wat wél mogelijk is, en wat hoog noodig is bovendien, is het kwaad met alle macht te bestrijden. Daartoe moet men in de eerste plaats den omvang er van peilen. Maar daarbij laten kan men het niet. 1 reedt een volgend jaar de periodieke werke loosheid weer even onbarmhartig in, dat zij dit niet doen, zou is om geen enkele reden te ver wachten en staat men dan weer even machteloos daartegenover al thans, dan zal men meer gedaan hebben tot aanvulling der gele deren der revolutionaire partj, dan deze met den best geslaagden propaganda-tocht bereiken kan. Laat daarom ieder, zoowel uit menscheliik- heid tegenover zoovele arboidersgezinden, als ter bestrijding van het voortwoekeren der re volutionaire theorieën, waarmede de arbeiders bevolking zoo rijkelijk overgoten wordt, alles doen wat in zijn vermogen is om er toe mede te werken, dat overheid en particulieren tegen over het gevaar der werkeloosheid een volgend jaar minder onvoorbereid zijn dan thans. Honger stilt men niet met sabels en’ bajo netten. J de beurs gratje öod3 of niet? (Je ste wet Het schibboleth is dus de beurs. En wie lid is van do vennootschap Billiton aandeelhouder van de Nederlandscho bank- wie’ behoort tot de klasse der suikerlords, hetzij suiker tinken hier te Linde of in Indi-3 Wie dat nu goed, begrepen heeft en dus de heerschende meaning kent, hij regele zich, om mee te kunnen deeien aan de aan God en dén vorst periodiek onttrokken sonvereiniteit, na-ir dezen maatschappehjken regel maak fortuin, vrees God on eer den Koning; nummer éen is center het eersteen voorn tamste, om Lit het in alle gevallen van verschil den doorslag geeft. En zoo- slaat de beurs door - bij monde van jhr. R ichussen daarom moet de demo- gegaon immers de de nature geneigd om allesouve- zich te trekken de democratie in hoogere belangen op hspel zijn vertegenwoordigers moet worden den. Wanneer we dat alles en nog veel meer wel bezien en goed overwegen, dan komt de ernsti ge vraag bij ons op, wat ons op het eind dezer eeuw nog te wachten staat? En wie wel als overwinnaar de nieuwe eeuw zal intredende slaaf; die thans reeds met zijn ketenen begint te rammelen of de heer, die door het gerinkink tot de maatschappelijke kwaal van waanzin. kei i ders kan kiezen dan i - Een ami-revolutionai zjn telg, revolutie verwekt i ving; i senatoren, die hun rol van toeziende voo»-- den zooverre uitstrekken, dat ze aan den voog’d staa», zijn de sprinkhanen volgens BronsvMd '0(W3®!1rjven wat aan het volk en Hiel iesAikt. Bn meu, loven Mgt Sm- ïL «wlgebo. en ds. Pierson van Zetten niet anders. Dat is de konsekwentè inkonsekwe.ntie, zegt men. Mis vriend! Dat is galgenhumor, die vernietigt; dat is fin-de-siècledat is de ont aarding, die met gevoelens voor den dag komt, welke men vroeger in alle deugdzaamheid on derdrukte of achter een masker verborgen hield. In de kerk is. het aan de kiuderkens geopen baard en is de beslissing aan maar in de laag-stoffelijke wereld zjn de sprink hanen een Egyptische plage. Volgens al deze theorieën dan is de wil ga lera de evangeliepredikers Bronsveld c. s., lid en deelgenoot zjn van de sonvereiniteit. En aangezien van fin-de-sièele-kwalen bj al deze broederen in de staatsrechterijke theorie toch moeiljk sprake kun zjn, stellen wj voor, om ten gunste van deze heerea hier te lande de christelijke jaartelling te verwisselen met de Joodsche, die voor het jaar onzes Heerea, dat we thans doorleven, het getal 5752 aangeeft. Ljden de heeren desdaiettemin a m een kwaal dan is het evenwel nochtans geen fin-de-siècle influenza. Max Nordau heeft in zjn werk „Eatartung* dat eerlang m de Nederlandsche taal zjn op wachting zal maken, eenige fin-de-siècle geval len opgenoemd. F Twee jonge dames kostschoolvriendinnen, babbelen De een zucht. „Wat mankeert er aan?“ „Och, het is ellendig, ik heb Raoul hjj mj.“ „Muur dat is kostelijk hij is knap, j'ono-, elegant hoe kim-je toch verdriet hebben daarover „Omdat hij geen geld heeft, en m’n ouwelui wdlen, dat ik met een rijken baron trouw, die vet, kaal on leelijk is»tt »O^jj, gansje, trouw met den baron en zorg dat Raoul en hj kennis met elkaar maken. Een fin-de-siècle dime, zegt Nordauvolgens hem geoeuren zulke dingen alleen in Frankrijk. len. bewjze dat die einde-eeuw-stemming ook m ons land ingang gevonden heeft, noemen we Ben kamerlid, dia tegen kapitaalbelasting is omdat de werkman er onder ljden zal; Een meester m het recht, die beweert dat de democratie m de Kamer geen beter woordvoer- aristocraten; Een ami-revolutionaire baron, die, ter wille in eigen omge. Inu-de-siècle is een Fmnseh woord, dat de ^ftederlandsehe pennekr.wser onvert.mil Luit ■omdat hij Ms een braaf en eerlijk Hollander of ■Bataaf met de ijdeltuiterij zoover wil drjven, •net den schijn aan te nemen alsof het een •uur-Holkndsche aardigheid was. Zeker niet •an het zja bedoeling zjn, te kennen te willen •even, dat al die ongehoordheden, welke men |fn-de-siècle dwaasheden noemt, enkel op Fran- ^c.icn bodem voorvielen daarvoor is h j van ■e Bataafsehe eerljkheid. Wee hem, die -|ms kwaad van denkt 1 11. R<n-ljk duurt het langst, zeggen wj, brave anmaatsen wanneer we het woord Panama •ernemen, vaart ons een rilling langs de rugo-e- eriels. Want al die miraculeuze geldver- ■welging moet wel uidoopen op indigestie, op •isseljkheid. T XV ut men er dan ook van denken of zeggen '’it?, de ongebreidelde geldzucht heeft de Fran- I pise in haeheljke positie gebracht. De dame rijdt op wrakke jskorst, zouden ve zoo zeggen. Maar voor die geldkoorts Lijven wij Hollan- |ers gespaard daarvoor zjn we te eerlijk; en •aroui duurt alles hier ook langer. *-Zoo praten wo sinds geruimen tjl over de jeteekenis der dc-moeraiie, en ’t is nog niet uit. God de souvereine macht zegt dr. Kuy- ■‘i’ en dan verder allen mannetjes geljk. En jhr. Rochusse» ook al in de Stan- |mvZ houdt een betoog ten bewjze, dat wat ■1 gelooft eigenhjk grondvalsch is; volgens hem eet het zjn t Aon God de souvereine macht; deze overge- llali ^en vorst en omdat die godde lijke macht wat zwaar te torsen valt daar- |j de bovenste tien duizend, om bij te springen I tjd van nood. Volgens hem dus is demo- atie niets meer of minder- dan onzin. Laat nu de vorst een kieswet voordragen om deel der souverei niteit af te staan aan het j dan moeten de bijspringers dat voorstel zijn loop stuiten omdat de souvereiniteit al- >n bj den vorst behoort. Dat is niet uit fin- ■-sieele zucht of uit welke andere zucht ook is eerlijk op zhi Hollandsen en dat F'Inrt het langst. ■Bjj Kuyper steunt de souveietóteit op twee •nieni God en den Vorstmaar bij jhr. Ro- ■issen is er een driepoot noodig waarop de •len der wet steun moeten vinden te weten: Jar troon en beurs. En deze drie zjn éen, ■wel in moeilijke gevallen de beurs alles kunnen dragen aldus •Ge wil van God is de hoogste wet en de wil den vorst is. de Leegste wet en de wil van I beurs is de hoogste wet deze drie éen ajn- I is de gezamenlijke wil dier drie machten J aller-aller-allerhoogste wet. In geval van ■enigheid of, om alle ondengdzaamheid te on- 1 nikken, is de wil van de beurs beslis- VaE 1 ‘Ot 4 regpls’ geWOne ^tter, 40 Cents, vooi eiken regel meer i;i Cents. Bj abonnement h de prjs den inigriJ agei** V 00rwaaiden daaromtrent te vernemen bij uen uil gever. J In de nabijheid van Bokstel is Dinsdag een geweerschot gelost, juist toen de trein naar Eind- 1 hoven passeerde. De heer Smits van Ojen, cratie worden te keer mocratie is van reiniteit aan het is jhr. Rochussen die het zegt heeft in de er Franscho revolutie bepaald De wil van het volk is de hoogste wet. We vermei len dit geval, om hit we inoanen dat het niet alleen staat. Er is in dezen tjd in veler hart een strjd om den voorrang het is een soort van sportwerking tusseben beurs en volk. De oud-liberale partij wil den gezeten werk man die nog niet gevonden is een aan deeltje geven in do sonvereiniteit-en nu zjn er menschen die dezen wijzen maatregel met echte galgenhumor vernietigen galgenhumor is een fin-de-sièc!e-kwaal geworden. Wj zeg gen maar dat de gezeten werkman, als h j zich laat vinden, niet moet meen en dat het hem toegedaehte in eenigerlei opzicht tevergeljken is met een Panama-aandeel’je, waarop zjn ge zeten dito’s, nul op Tt request hebben gekregen. Gezeten werkman is, naar w j vernomen, de gene, die een wjs gebruik heeft gemaakt’van een gelukkige omstandigheid die niet behoeft te klagen over werkloosheid en die wat geld heeft kunnen aversparen, waarop hij in ledige uren, aan rust gewjd, gaat zitten broeden gezeten werkman is ook hj die een stukje van Gods schoone aarde heeft weten te bemach tigen alsook hj die een eigen huisje bewoont dat goed is voor een bypotheekje. Ook naar deze theorie ia dus de wil van de beurs de allerhoogste wet. Er zjn nog meer van die theorieën. Vooral de predikanten, uitleraard vrienden van 1 leerstellige, zj.i groote voorstanders van de I theorie der beurs. In hun kerk, van nieuw- of oud leven, is ieder aandeelhouder der souvereiniteit, mits hj de beljdenU o des gelooft aflegge. Maar den staat, waar denken of zeggen haeheljke positie gebracht. U IT DE PERS. In het Soebat Weekbï. wordt i... n een juichkreet, die in Hecht ii* -i. Sr- A r-. - - ;.u S>-= I n Lf s. ir i 'r-.-y jw- esamaeaaEB ij Til. Val1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1