A W r i STAATSARMENZORG No. 14. ACH T*E N-V E E R T I G- S T E J 1891 A R Q A. N Cl. fe f 8 Z T IS I< I> A. <Sfr 3 Maar dit daargelaten. 1 Alle brieven in te zenden. 3- er e- |W A: Deze CO UBA NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post f 1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco •A heeft ook in onze Eerste Kamer voorstanders gevonden. Niemand minder dan de heer Wert heim brak er een lans voor. Niet zoozeer om het aantrekkelijke der zaak als wel om haar noodzakelijkheid, gevoelde de heer W. zich ge noopt er den minister op te wijzen, dat wijzi ging onzer armenwet hoogst urgent is. Zoo gaan do denkbeelden vooruit want ook al werden er stemmen vernomen, die nog vol strekt niet met de particuliere zorg onzer pau pers wenschten te brekenook al moet men erkennen, dat armenzorg eigenlijk niet genoemd mag worden een schrede voorwaarts op den weg van den vooruitgang, toch ligt in de verander de denkbeelden, uitgesproken als ze werden in ons parlementair „ramtoestel/ zelfs waar het de zaak der armverzorging geldt, toch ligt Wanneer men de armoede gaat bestrijden j 1 van overheidswege, zeiden we, wordt het pad Bij de troebelen in het noorden had' voor verderen vooruitgang gebaand. UIT DE PERS. Allengs beginnen de meeningen zich te ves tigen over de kiesrechtontwerpen, door het te genwoordige kabinet ingediend. Wij hebben in den laatsten tijd gekregenvooreerst de aan val van verschillende Haagsehe heeren, onder wie men wel eenigen telt die tot den rechter vleugel der liberale partij behoorden, maar wier overgroote meerderheid door onvervalschte con servatieven wordt gevormd. Voorts kregen wij nu eindelijk de stellige verzekering van de Standaard, dat zij voor het ontwerp is en zich hier dus plaatst tegenover den rechtervleugel harer eigen partij, die zich bij monde van De Savornin Lohman, Huber, Pierson e. a. in be ginsel tegen de voorstellen heeft verklaard. Van roomsch-katholieke zijde heeft de groep, die indertijd het vorige kabinet bestreed, hoofd zakelijk ter wille van de afschaffing der plaats vervanging, zich reeds vrij scherp tegen de voorstellen uitgelaten en nog dezer dagen werd gezinspeeld op een gecombineerde verklaring der presidenten van R. K. kiesvereenigingen in Noordbrabant. Maar Maandag avond heeft dr. Schaepman die reeds vroeger vrij gunstig over ’t plan sprak in een vergadering, te Groningen gehouden, onomwonden doen blijken van zijn sympathie voor de toegezegde uitbrei ding. In iedere partij dus slaan de meer be- houdensgezinden de voorstellen met zeker wan trouwen gade, terwjjl de vooruitstrevende ele menten van hun bijval doen blijken. De rede van dr. Schaepman verdient een breede vermelding. Wij geven er een overzicht van aan de hand van ’t verslag der N. Gr. Ct. Twee opmerkingen stelde hij voorop: 1°. dat het beginsel der kiesrechtuitbreiding niet te maken heeft met het katholiek beginsel; 2°. dat hij zich niet stoorde aan de beschuldiging van baatzucht, die altijd gehoord wordt waar personen als hij en mannen zijner richting voor uitbreiding van kiesrecht in ’t krijt tre den. De indiening van het ontwerp door de tegen woordige regeering noemde hij een kloeke daad, een kloeke greep, een van de dingen die, ’t zij in korter of langer tijd, moeten komen. Hij heeft deze regeering niet aan ’t bestuur helpen brengen, maar daden zijn daden. Wie de da der of uitvoerder ook moge zijn, hij juichte hem toe die zich opmaakt om tot een zoo ruim mogelijke uitbreiding van het kiesrecht te komen. Daarna behandelde hij het bekende bezwaar aan de grondwet ontleend, ’t Bleek dat het voor hem niet gold. Ook hij heeft den indruk gekregen, dat bij de behandeling der grondwet in 1887 de klemtoon werd gelegd op den wensch om den wetgever in de toekomst geen hinder- palen in den weg te stellen. Met de kenteekenen van maatschappelijken welstand en geschiktheid, in ’t ontwerp neer gelegd, bleek hij zich eveneens te kunnen ver- eenigen. Voorziening in eigen behoeften was in zijn oog een goed kenteeken voor het eer- ste, maar lezen en schrijven achte hij blijkbaar wel wat min voor de aanwijzing van het twee de kenmerk. Hij wilde, naar ’t schijnt, de bei- de kenteekenen niet gesplitst zien. Vervolgens kwam hij tot een ander puntde i opvatting, door velen gekoesterd, als zou de uitbreiding van het kiesrecht, het algemeen kiesrecht, de bron zijn van alle jammer en ellen de, van de standjes in het noorden en van het Panama-schandaal. Hij vroeg zich af, wat de- ADVEli TEN TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. ze dingen met het outwerp hebben te maken. u.vd men an dere bedoelingen dan bedreigingen te uiten te gen hen die het ontwerp-Tak niet willen aan nemen. Maar het Panama-schandaal dan? Roe pen niet de welsprekendste stemmen uit Frank rijk ons toe, om ons te waarschuwen voor het algemeen kiesrecht? Met uw verlof, zeide spr., gij kunt van diezelfde Franschcn, die tegen het algemeen kiesrecht los varen, vernemen, dat lezen en schrijven zulk een gevaarlijk middel is. Zeer zeker, de boekdrukkunst is een ramp, omdat er zoo velen zijn, die alleen slechte boe ken lezen. Maar meent men, dat een deugd zaam en godsdienstig volk, dat nog een gewe ten heeft, van het algemeen stemrecht zal ma ken, wat het Fransehe volk er van gemaakt heeft? Spreker weet, dat de schandalen aan de revolutie van 1795 voorafgaande, niet door het algemeen stemrecht zijn uitgelokt, dat de re volutie van 48 niet uit het algemeen stemrecht is geboren, maar juist uit het beperkte stem recht. Eu nu zou men ons willen verkondi gen, dat eene uitbreiding van het kiesrecht als nu wordt voorgesteld uit eerlijke overtuiging, een maatregel, door voorzichtigheid geboden, door recht geïnspireerd, Panama-sehandalen in ’t leven zou roepen 1 Maar vergeet men dan, dat de Panama-sehandalen voort gekomen zijn uit de rangen der gekozenen, niet uit die der kie zers Maar, zegt men, daar is toch zeer veel te vreezen en wij behooren zeer voorzichtig te zijn ten opzichte van uitbreiding van liet kiesrecht. Want kiezers zullen nu worden zij die niets bezitten en die de burgers, welke wel wat be zitten, zullen plunderen. Ten opzichte van die vrees kan spreker zich niet vrij maken van de gedachte, dat achter haar wat wroeging schuilt. Zeker, er zijn bestrijders van den eigendom, die het recht van bezit ten val willen brengen. Wat spreker betreft, hij is niet zoo bevreesd voor deze bestrijders, en wel, omdat de eigen dom een van die zaken is, welke men het langst en het taaist verdedigt. Maar men pleegt ook te vergeten, dat de eigenaar op deze wereld niets is dan een rentmeester van God, Wien hij rekenschap is verschuldigd, en zeer dikwijls pleegt men het recht van eigendom te verwar ren met het recht van een absoluut vrij ge bruik en daarmede zwaar zondigen tegen het recht van eigendom. Het is daarom, dat al tijd, bij elke uitbreiding van den volksinvloed, de heilige vrees voor het onheilige goud hen bekruipt. Maar, zegt men, er is nog een gevaar, ml. dit, dat het volk de handen zal slaan aan het besturen en hervormen van zoo ingewikkelde organismen als de staat en de maatschappijdat besturen en hervormen mag niet aan onerva ren handen worden toevertrouwd. Inderdaad, er is iets voor te zeggen, maar zonderling is, dat deze vreesachtigen door het uitspreken hun ner vrees zich zelven schuldig maken aan op ruiing. Wie, die zich met staatsrecht bemoeit, kan beweren, dat het kiesrecht aan de kiezers het besturen en hervormen in handen geeft. Voor spreker houdt de taak van den kiezer op als hij medegewerkt heeft tot het samenstellen der vertegenwoordiging. En dan is de verte genwoordiger de verantwoordelijke voor God en zijn geweten. Men moet den kiezer hooren, maar als hij wil bevelen moet men toonen dat men vrij is. En dan te zeggen, dat men het besturen in handen der kiezers zou leggen, neen, het is een treurig teeken, dat zulke dwa lingen worden verspreid. De opvatting, volgens welke men niet ducht voor de kiezers, maar voor de leiders, werd daarin het bewijs dat we vooruit gaan. Waarin we dan dien vooruitgang zien Hierin, dat er in onzen verheven Senaat mannen gevonden worden, die van hun hoogen zetel afdalen naar de onderste lagen van ons volk, om daar de ervaring op te doen dat er veel geleden wordt dank zij de particuliere ar menzorg omdat de uitverkorenen van ons volk in hun midden een stem mochten vernemen, die hen er aan herinnert, dat de menschheid een „ge- mcenschap“ vormt omdat men op het terrein der armverzorging alvast wil gaan breken met het noodlottig stel sel van laat-maar-waaien, en radicaler maatre gelen wenscht te nemen Kortom, een bewijs zien we er in, dat men in ons Hoogèrhuis de verpersoonlijking van het kapitaal par excellence op toenadering aandriugt tot het beginsel dat elk mensch recht op leven heeft. Wanneer we letten op de argumenten, door den heer W. aangevoerd, zoo mogen we niet voorbijzien dat de nieuwigheid van Staatsar menzorg niet werd pangeprezen met den gloed der warme overtuiging meer geleek de urgu- mentatie op een noodschot. Toch is het reeds een noodsignaal van die zijde en daarin ligt dubbele beteekenis. Vooreerst omdat ons van die zijde allereerst en allermeest noodseinen wachten terwijl een hervormipg langs wettigen weg niet te bereiken is voor en aleer de kapitalisten beginnen te gevoelen, dat er periculum in mora is, en het hoogc staatsschip de noodvlag uitsteekten in de tweede plaats dat we in verkeerde richting gaan en dreigen te verpletteren op de klip. j Dat is vooruitgang en baant den weg tegelijk i tot nieuwen vooruitgang. I o Wanneer dit denkbeeld spoedig algemeen de anarchisten, hun eigen geesteskinderen, zul- postvat in de hoofden der machthebbenden en 1 we door de meerderheid van hen weer van het zijspoor worden teruggevoerd op het rechte meening is daarom, dat de armoede moet spoor, wachten ons tal van verrassingen. Het is bekend dat de revolutionaire socialis- and, de anarchie, beschouwt als de spruit der ten tot bespoediging van hun ideaal: de revolu- 1 sociaal-democratie, wat o. i. een groote dwaling tie en wat daar achter ligt, in de toenemende j is. len aantreffen. Dat beginnen meerderen te begrijpen hun x.x.u.xv.xx., uv «XXUVVUV JJJ.UUL WOi'- I den tegengegaan, omdat men den grootsten vij- armoede een machtig wapen bezitten en na tuurlijk ligt het dus niet op hun weg om de armoede te lenigen integendeel ter verster king hunner gelederen kan de vermeerdering van het proletariaat hun niet anders dan wel kom zijn. Edoch is het geen dwaling welke deze theoretici er toe leidt om in de revolutie het eenig redmiddel te zien Aan de revolutie, zegt Englander, ligt een grootsche, zij het dan ook eenzijdige gedachte ten grondslag. Ieder rebel is een genie, rebel- leeren is zijn tijd vooruitsnellen, een poging om een sprong uit den staat te doen, om het geregeerd worden te ontvluchten. Een revolu tie is een geboorte, een tot rijpheid komen, een mystieke openbaring der toekomstige vrij heid. Iedere barrikade is een altaar der vrij heid, een ontkenning van den politiedwang, een humoristische critiek op den staat, een beentje- lichter van den staat, waardoor hij moet vallen. Toch leidt de opstand niet naar het doel, omdat hij altijd bedrogen wordt, en terwijl de rebellie de hydra, de regeering, den kop af slaat, opent zich aan den anderen kant weer een nieuw gapende muil. Toen het Frankrijk b. v. eenmaal gelukte om den koning Bode wijk XVI kwijt te worden, werd het een offer van Robespierre, daarna van Napoleon, Bode wijk XVIII, Karel X, Louis Philippe, Lamar- tine, Cavaignac, Napoleon HI, Thiers en van de Panama-kliek. Maar het Frankrijk dat aan niemand toebehoort, en dus aan alle Franschen, dat Frankrijk is nog niet geboren. Wij gelooven dan ook niet, dat derevolutie- predikers werkelijk op revolutie willen aanspo ren. Maar, wat men niet wil, kan toch door ons toedoen gebeuren, niet waar? De macht der suggestie verricht wonderen in onze eeuw. Reeds zien we de anarchie krachtig opsteken hier te lande, en bedriegen we ons niet, dan zal deze partij de sociaal-democratie spoedig overvleugelen. Vooreerst omdat de anarchie, de geest van verzet tegen alle regeering, de menschen in het bloed zit als een erfziekte van het liberalisme. En ten tweede omdat het liberalisme steeds een machtig wapen gebruikt tegen de sociaal- democratie door aanhoudend er op te wijzen, dat het uit zal zijn met alle vrijheid in den staat der sociaal-democraten. Wij bepalen er ons toe, voorshands hier op te wijzen, en dat het werkelijk zoo loopt met de zaak, leeren ons de feiten. Den Haag is als hoofdkwartier opgegeven, omdat Nieuwenhuis zijn gelederen zag slinken door het heengaan van talrijke anarchisten, zoo zegt men. Een waarheid is, dat de liberale economie op den duur de gevaarlijkste tegenstanders in i, r. 16 16 J J 11’ s- 3- OEEKER COURANT mms- y iiiiwmiHtiii ms be 'W «■iffliBïiiiiioiissyfflrsmii. A

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1