I fflUUffl IIHET Hill s c f ■IS- i I IDÏBTfflHUD NOR DE 1 «IfcWi Sitt w No. 22. ACH T-E N E ER TIG STE JAARQANGJ. N- ■J iv» i’A .4 !3b. X 7» r/J i. HeUöe S Tds 7“ d<> tc““ ZATKK IA (1 18 31 A A IJ T. T 5V IJ I E jl. door als goed en als kwaad BINNENLAND. e 9 ge en over de keuze Alle brieven in te zenden. Een forsche greep, of de maatschappij gaat en wet over- E5 ;6.0l ggj bijvoorbeeld het godsbegrip gestadig zich wijzi- ff Mrt. :l3r P/h 3,00 V icra ieliii jn. f 41 6i 31)1 Voor strijdt Wil dat niet enkele maatschappij de weegschaal van het goed worden beroofd van mannen en n g i-W k.- keu 21, 3.50 Kennis voert tot wetenschap. naar kennis die in den mensch werkt als niet te lesschen zucht, stoffen aandraagt Deze CO ERAN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post 11.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco Mededeelingen van de kieswet zijn op het oogenblik schaars in de pers. In de Nieuwe P. G. Ct. (anti-revolutionair) komt echter het bericht voor dat de heer Tak van Poortvliet voor nemens zou zijn een wijziging te brengen in de formuleering der kenteekenen en dat hij conform de opvatting van den minister Heems kerk, niet langer als eisch zou stellenkentee kenen van welstand en geschiktheid, maar ook éen dezer beiden voldoende zal verklaren. Voorts zou het in zijn bedoeling liggen' in ieder geval begin October de kieswet in open- j de Tweede Kamer te doen brengen. kwaad ter hand neemt, voor zulk een Staats man is het thans een moeiljke tijd, omdat er i op wetgevend gebied, inzonderheid op dat der eco- Er zullen weldra twee wetsontwerpen worden ingediend, volgens welke de rechten van regi stratie en leges, welke thans voornamelijk ten laste van ambtenaren worden geheven, zullen worden afgeschaft. De minister van justitie heeft de procureurs-ge- neraal bij de gerechtshoven aangeschreven om een strafvordering te doen instellen tegen ieder ciie faecalien van lijders aan een besmettelijke ziekte met name Aziatische cholera, werpt in openbare of andere wateren, die openstaan voor de scheepvaart of wel voor andere doeleinden benuttigd worden. De minister van binnenl. zaken heeft, uit overweging, dat tengevolge het overlijden van den heer W. M. Oppedijk eene verkiezing van een lid der Tweede Kamer moet plaats heb” ben in het hoofdkiesdistrict Harlingen, bepaald dat die zal worden gehouden op Dinsdag 4 April, e. k. en de herstemming, is die noodi»- op Dinsdag 18 April daaraanvolgende. Te Kampen en in de omliggende gemeenten gaat een adres aan de Tweede Kamer ter tee- kening rond, met verzoek eene verbodsbepaling in het leven te roepen op het vangen, vervoe ren en verkoopen van te jonge visch. Men meent dat het hoogst gewenscht zou zijn te ver hinderen, dat duizenden en duizenden kilo’s visch worden verhandeld van zoo luttele groot te, dat ze voor gebruik geheel ongeschikt is. Tevens vreest men voor geheele ontvolking van het vischwater, daar met ieder jaar de vangst vermindert. Beperking van den vischtijd helpt evenmin als eene bepaling omtrent de grootte der mazen. Alleen een absoluut verbod van het vangen enz. kan, meent men, in deze hel pen. ADJ Eli TEN TIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents, voor eiken regel meer 7>/s Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J verbinden meer kwaad zijn. Deze twijfelachtige midden stof laten we hier onbesproken. De bijeengezamelde kennis wordt den mensch voor een groot deel geleverd door do omstan digheden, en het zijn daarom de veranderde le vensomstandigheden van don enkelen mensch zoowel als van de maatschappij, die de voort- duiende evolutie hebben bewerkt in ons gewe ten. Op het gebied van den godsdienst zien we In de Boodschapper komt een artikel voor, waarin beweerd wordt dat de heer Beelaerts van Blokland geen lid is, noch ooit geweest is van de kiesvereeniging Nederland en Oranje, terwijl hij blijkens het kamerverslag afwezig was toen de beslissing in zake het voorstel- Donner viel. De Standaard, die van meening is dat deze particularia, welke tot het politieke leven van een afgevaardigde behooren, dus ook publiek ter sprake moeten gebracht worden, zegt: Nu dunkt ons, wat het tweede punt aangaat, dat wie wettige verhindering heeft als een voor zijn partij zoo gewichtig voorstel aan de orde komt, wel zou doen, met aan den voorzitter der Kamer de reden mede te deelen. En wat het eerste punt aangaat, dat het toch niet aangaat al de moeite en de geldelijk offers voor den politieken strijd in de plaats zijner woning aan anderen over te laten en zelf voor een ander district afgevaardigde der Tweede Kamer te zijn. De Boodschapper, als locaal orgaan, kon hier over deq heer Beelaerts wel eens interviewen pching ^^economische ontwikkeling terugvoert naar de dit godsbegrip weer op zijn schreden te- ||riigkeeren, en werkelijk zien we ook in toene- !- |lmeade mate in onze maatschappij lijdelijkheid 3Ben de oude godsvrucht, d. i. vrees voor God. IBveld winnen, zoodat de vrienden van den voor- uitgang, die verzuimen andere en betere denk beelden op economisch gebied te verspreiden en |in de maatschappij te verwezenlijken, binnen kortoren of langoren tijd nog eens strijd zul len te voeren hebben tegen het clericalisme. Liberalen dus, die geen rekening houden met de tijdsomstandigheden, en doctrinair genoeg sis doormaakt, te wijten aan toevallige omstan- dat hun vrijheidsleer op econo- voor alle tijden is, zijn bezig hun graven. De vrijheid van geweten waarvoor zij strij den is zeker een heilig en heerlijk beginsel, omdat het volkomen ligt in den natuurlijken gang der ontwikkeling en omdat het ons zoo doende bewaart voor revolutionair geweld. Maar de economische ontwikkeling van den Maatschappelijke!! toestand hier en elders is be- zig onze samenleving zoozeer te bederven en naar de lijfeigenschap terug te voeren, dat een forsche greep zal noodig zijn om de vrijheid der gewetensontwikkeling te redden. De eerste voorwaarde waaraan een goed Staatsman moet beantwoorden, is deze, dat hij een open en helder oog heeft op de maatschap pelijke ontwikkeling van zijn tijd. -• een staatsman, die liberaal heet voor de vrijheid van geweten, die dus --j personen maar de geheele l en om te voorkomen dat zulk een interessant feit nu ongemotiveerd ter kennis van het publiek komt/ Mr. Haffmans lucht in het Venl. Weekbl. nog eens zijn hart van de vrees voor den drei genden storm, die opsteekt over de thans aan- hangige kiesrechtontwerpen^ De zoogenaamde saut périlleux zegt hij is een halsbrekende toer, dien men aan koor dendansers moet overlaten. De invoering van het algemeen stemrecht is de saut périlleux op staatkundig gebied en vooral gevaarlijk tijdens een regentschap. waagstuk staan het gezag der over heid (die weldra de gehoorzame dienares van den zoogenaamden volkswil zou wezen), de maatschappelijke orde en zelfs regeeringsvorm en particulier eigendom op het spel. Het voorstel is dus niet alleen diep ingrijpend maar ook uiterst hachelijk. En nu gevoelt ieder, dat dergelijke hooge en gevaarlijke sprongen, welke nooit van staats- manswijsheid getuigen, allerminst tijdens een regentschap raadzaam zijn, en dat een Kamer kleinmoedig genoeg om uit ijdele vrees voor een hoopje levenmakers daartoe te besluiten, een zware verantwoordelijkheid zou op zich laden. Nu merkt men wel van andere zijde op, dat het volk ook stem in het kapittel behoort te hebben, doch de heer Haffmans noemt dat een onjuiste formuleering der quaestie. Want het geldt de vraag, of de werklieden meesters zul len worden, of de vierde stand zal regeeren. En dat dit door de voorgestelde uitbreiding van ’t kiesrecht mogelijk wordt gemaakt, daar schuilt het bezwaar. En dat bezwaar wordt niet weggenomen door de beweerde ordelievendheid onzer werklieden. Waar daden spreken, zijn woorden overbodig. WL1 verre van aan de sociaal-democraten hun beste wapen uit de handen te slaan, schenkt men hun met deze uitbreiding van het kiesrecht het middel om zich langs wettigen weg van den Staat meester te maken. Hunne blijdschap over het indienen van dit ontwerp is dan ook zeer verklaarbaar. Beter kans van slagen kon hun niet geboden worden. Zoo ooit, dan is hier het spreekwoord toe passelijk „Als de kat van honk is, dansen de muizen op tafel. De houding, door het Sociaal Weekblad aan genomen en de woorden door den heer Wibaut in het blad gesproken over de strenge vonnis sen in Friesland gewezen, vinden afkeuring in de Tijd. Zij spreekt van ziekelijke gevoe ligheid. Blijven ernstige straffen uit, wordt elk krachtig optreden van politie en justitie haar als blaam aangerekend, dan zullen naar zij doet uitkomen de waarborgen van veilig heid, zoowel van personen als van goederen in den staat niet weinig worden verzwakt. Op steeds groot er schaal zullen zich de ongeregeld heden herhalen. En dan „Dan, als de maatschappij nog krachtig noeg is, om zich tegen de anarchie te verwe ren, zullen ten slotte de uiterste middelen moe ten worden aangewend. Dan zal er geen quaes tie meer zijn van het voor enkele maanden ge vangen zetten van weinigen, doch dan zal in het bloed van honderden van duizenden wel- iedeTievlTbeJin O 1 m’/aicr PSta-d tegen.het wet,tlg gez,ag °P Se- I bare behandeling bij welddadige wijze moeten worden onderdrukt I brengen J Li - J ouwen en Kinderen Van een candidaat der anti-revolutionaire nartii vaders, die bij i m >t district Harlingen ter vervanging van den Het is de dorst groote verwaarloozing valt te constateeren verkt als een wetgevend gebied, inzonderheid op dat der en voortdurend bouw- nomie. stoffen aandraagt om de rede bezig te houden, i Het is de daaruit voortgekomen wetenschap de helling af: ter rechter naar lijfeigenschap welke s menschen geweten richt en hem op gewetensdwang, of ter linker naar de revolutie ic er oogenblik zijns levens openbaart wat goed met den daaruit logisch voortvloeiende gods- en wat kwaad is. I dienst der rede. Natuurlijk liggen tusschen de op dat moment De vinger Gods wijst voorwaarts; door een i -i erkende zaken een reeks aanhoudende wisseling en vernieuwing is het als schakels de twee uitersten conservatisme daarom reeds in het Staatsbestuur en die min of meer goed en min of i een indringer zonder meer, een factor, die de maatschappelijke wet niet in overeenstemming weet te houden met de begrippen van goed en kwaad in de hoofden van het volkdie onmid dellijk door verwaarloozing, disharmonie veroor zaakt tusschen de twee banden waaraan heel de menschheid voortwandelt, d. z. de wet der rede en die van de maatschappij. Er is in de maatschappij geen oogenblik rust, Alles woelt hier om verandering ook het godsbegrip. God een vader der menschen, die niet toornt en straft, maar lief heeft onuitputtelijk al dus het begrip waaraan Jezus’ tijd zwanger ging en waarvan Jezus de profeet was. Ook dat begrip heeft zich reeds hier en daar gewijzigddoor de opgedane kennis uit de om standigheden des levens is het geweten bewerkt en in zijn ^terugkaatsing van wat goed of kwaad is eenigermate van kleur veranderd. Zoo gaat de evolutie haar gang, steeds ken nis opdoende en wetenschap verwervende, al door twijfelende aan het begrip van het goede en dit wijzigende. En daarnaar regelt zich allereerst de mensch. Aan de hand van het geweten schrijdt hij moe dig voorwaarts, in de heilige overtuiging die Maarten Luther bezielde, dat niemand ongestraft zich vergrijpt tegen dezen meester. Daarom weede maatschappij die den mensch, aldus voortwandelend, den voet dwars zet. UIT DE PERS. het oproer en den gewapenden strijd tegen de openbare macht omkomen.tt «Kan aldus besluit de Tijd de mensch- hevenheid aanraden, wellicht tot plicht maken om, bij groote ellende, de betrekkingen der ver oordeelden, terwijl dezen hun straf onder gaan, zonder opspraak, in alle stilte bij te staan - nooit zullen wij iets dergelijks geoorloofd heeten, wanneer het, gelijk thans, wordt aan bevolen als manifestatie; wanneer aan elke gift indien al niet door hen zelven, dan toch door anderen, de beteekenis wordt gehecht: vóór d.e veroordeelden, tegen hun rechterswanneer, wil- iens of onwillens, belooningen, huldeblijken of schadeloosstellingen worden uitgereikt aan per sonen, welke wegens vergrijp tegen de en verstoring der orde door de wettige heid worden gestraft/ zijn om te meenen dat onze tijd slechts een cri- digheden, en miscli gebied eigen graf te jgen bij de denkende menschheid. Een God van toorn en geweld, straffende en vernielende met Vuur, past volkomen in een tijd van overheer- J en slavernij. Naarmate onze tijd in zijn i. zij het in ietwat nieuwen ^BZggEi £HEB BSSF c J L JKI 3. i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1