fBlh ffl HI 1MNMIII SHK II No. 26 1893. L I 12 F D £5. e- voor in den grooten cirkelgang nog J de en U I T DE PERS. bÜ wie I. Alle brieven in te zenden. we, op* 1- terugge- moe- van het Ie-(f iril an E- J- le strenge philippiea’s over de verdorvenheid dezen man over hen nit. Maar de lietde. Ze is geduldig en lankmoedigze verafschuwt van de akelige, kille cel. ze niet vermag door te dringen tot van het misdrijf en huichelarij kweekt. Im mei s liefde, ware, echte liefde is belange- *„„j en wijst alle belooning of. Evenzoo het zich gegeven lief als Het krasse stuk door de Standaard geschre ven tegen de anti-revolutionaire Kamer dut), de dreigementen daarin tegen de weinig volgzame leden geuit, hebben de aandacht van de Tijd in bijzondere mate getrokken. Het blad dat zich veel beter met de droite dan met de gauche der anti-revolutionairen kan verstaan spreekt van bedenkelijke tactiek en geeft de reden aan die haar tot dat oordeel leiden. Vooreerst is het voor iemand, die zelf in een glazen huis woont, niet geraden met keien op voorbijgangers te mikken. Een andere reden achtte de Tijd gelegen in de wijze van samen- bracht! eindigde een leven; maar wat zich ook keere of wende op dit ondermaansche, niet ein- 1 igde daarmee de strooming van warmte en |liefde, door dat leven in beweging gezetdie grooming blijft en breidt zich uit, want de lief de is voor alle tijdende liefde houdt eind- ek ze ?n. gebroken. Waarom werd het bloempje geknakt? Waarom werd zijn geur ons ontnomen voor immer - Het leven is vergankelijk. De liefde gaat over dood en graf. De liefde blijft eeuwig leven. ’t Geluk der liefde is ’t leven waard, Is hemeltroost, in de aardsche smart, Doch, waar’ heur band een band van aard Deze CO TRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post 1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco stelling der anti-revolutionaire partij, die im mers de meest verschillende schakeerinoen in haren boezem vertoont. Op kerkelijk, of liever op religieus gebied, tot zekere hoogte ook op staatkundig en maatschappelijk terrein. Acht ae Standaard reeds op dit oogenbiik de gauche der partij zoo overmachtig, dat zij desnoods op de ruwe manier waarop dit door het blad gebeurt, de hulp der droite zoowel op par- lementair als op financieel gebied kan afwijzen, dan zou de rekening wel eens wat al te haastio- opgemaakt kunnen zijn. »Gf, aldus besluit liet blad, hebben wij wel licht in de tactiek, door de Standaard hier ge volgd, den stouten greep te zien van den spe ler, die, in het nauw gebracht, zijn gansche fortuin zet op éen kaart Wij deden het reeds herhaaldelijk uitkomen: ook aan Aa gau che der anti-revolutionaire partij heerscht ten aanzien der kiesrecht-ontwerpen-Tak geen vol komen eenstemmigheid. Veeleer staat de man, die onder zijn geestverwanten te recht als de eenige beschouwd wordt in staat om zich met dr. Kuyper te meten staat mr. A. F. de Savornin Lohman hier in zijn opinie lijn recht tegenover zijn talentvollen medestander van zooveel jaren Moet de schildverheffing van de „kleine luy- den“ tegenover de „graven, baronnen en jonk- heeren" in de partij nu soms dienst doen om, met eiken anderen, ook dezen tegenstander vooral te doen verstommen Wij vragen slechts. En vooral wagen wij ons aan geen profetie in hoever de Standaard bij een poging in dien zin op succes zou mogen rekenen. „Wèl willen wij bekennen, aldus besluit de Tijd, dat onze verwachting op dit stuk niet hoog gespannen is." De oproeping van den heer mr. Z. van den Bergh c. s. vindt hier en daar m de pers zeer sterke veroordeeling. In ’t Vad. heeft mr. Vernjn Stuart er een philippica tegen gericht en in een nummer later spreekt de redactie zelf er mede een zeer on gunstige meening over uit. De circulaire is in hun oog bijzonder ongelukkig gemotiveerd, ter wijl het den schijn heeft alsof zij in het zijn van socialist een verzachtende omstandigheid ziet. De combinatie in deze circulaire van de klach ten over de Friesche vonnissen met de grief, dat administratieve vervolgingen tegen anders denkenden voor de deur schijnen te staan, heeft het Vad. mede getroffen. Deze vrees is tame lijk voorbarig, en ook hier ontbreekt weder elke grond. Kennelijk wordt gedoeld op de circu laire der Friesche schoolopzieners. Maar dan had men eenerzijds niet mogen vergeten, dat de woorden van den minister van binnen!, za ken in de Eerste Kamer allerminst geschikt waren om ketterjagers aan te moedigen, en an derzijds niet mogen verzwijgen, dat de circulaire niet bedreigt hen, die een overtuiging uitspre ken „in een vorm die niet indruischt tegen de wet", wat een scheve, althans onvolledige voor stelling is, maar hen, die een partij dienen, welke openlijk belijdt door maatregelen in strijd met de wet haar doel te willen najagen. Het doet het blad leed, verschillende geach te namen te zien staan onder een zoo ondoor dacht en lichtvaardig stuk. De Arnh. Ct. denkt er ook eveneens over. Ook zij spreekt van „onwaarheden" die als uit gangpunt dienen voor allerlei insinuatie tegen de rechterlijke macht, waarover eik fatsoenlijk man zich schamen moest, en die voor heeren als de onderteekenaars al bijzonder ongepast en onvoegzaam zijn. „De heeren, aldus eindigt zij, van de liefde willen berijmen tot een En alhoewel een oordeel menschen, bij v ---„r open en bloot ‘Sgen voor ons oog, dan zijn we al spoedig geneigd het onderzoek te staken, dat ons de op lossing en verklaring van het vraagstuk zou geven. Dan zijn we de kinderkens gelijk. En in PDze onwetendheid houden we ernstige en ge- alle factoren, de eenig- dig1 aan de mensch- j goede brengt, dat j de sombere wanden j En waar vormen den slot- j den grond en de oorzaken zang, en met de laatste woordenhet is vol- i waar ze de verklaring te vergeefs zoekt, klinkt bl’nnhlf ii I van en die vrouw en spreken het „schul- 1003 geloof. Wie dan gelooft met het oog op belooning i en wie lief heeft wijl het hem voordeel aan- s brengen zal, bij dien bestaat het ware geloof niet en klopt niet het hart van oprechte liefde. Geloof en liefde verdragen zich niet met het gezag. In de vrijheid alleen, ontluikt, groeit en bloeit de zin voor het ware, edele en schoone. Reeds bijna negentien eeuwen wordt er ge twijfeld en getwist over de vraag: of Jezus is opgestaan uit de dooden. Maar zij, die met zooveel hartstocht zich in spannen voor dezen vruchteloozen strijd, ver liezen juist daarmee de eenvoudige maar heer lijke waarheid uit het oog van deze Oostersche beeldspraak: dat het goede, door liefde tot stand gebracht, nimmer verloren gaat. Aan den voet van het kruis wordt onze ver beelding machtig aangegrepen door de kracht, die zooveel stnjds weet tp strijden. Ontzettende kracht, die der liefde. Het menschelijk leven is vergankelijk. Voor -j ure van schei- fichzelf. Hij gevoelde dat er in de wereld een verbor gen drang naar vereeniging is, en dat de men- fechen niet leven als van elkaar onaf hankelijke individuen. Hoe onbegrijpelijk ook, er gaat een electri- Bche stroom van het eene menschenhart naar net anderedie harten stellen de atomen voor in een ondeelbaar leven, bijeengehouden door ne cohesie van de liefde. Daarom is alle verwijdering kunstmatig en net werk van leiders, vooral kerkelijkeze ver bekt onrust en schudding, waarmee die leiders hun voordeel doen. Di alle tijden der geschiedenis kunnen na een interval van afkeer, een periode merken van terugkeer en verbroedering. De liefde oordeelt niet. «Opdat gij niet geoordeeld wordt." Maar in de menschenwereld is oordeelen feroordeelen aan de orde van den dag. Di de natuur rondom ons gebeurt niets °evalonze eerste vraag is steeds Hoe komt het Maar geldt ons A niet alle drijfveeren der natuur i voor ons oog, dan zijn we ADA ER TEN TIEN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents voor eiken regel meer Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J het goedertieren en rechtschapen: Wie van u zonder zonde is werpe den eer sten steen op haar. De liefde lijdt alles mede. Hoe ook de zelfzucht vernielt en verwoest hoe ze ook trapt en vertrapt wie haar in den weg treden, de liefde treedt onmiddellijk tusschen beiden, om te verbinden en te gene zen het is een product van ’s levens kunst te verdeelen met velen. „Eeuwig zal hij U zijn, die Eene, die zich verdeelt in velen. der velen, eeuwig de Eeni ge blijft, Gevoelt de velen als die Eene En gij hebt het begin en het einde der kunst" Geen kunst, dan die door de liefde wordt be oefend. Er zijn moeilijkheden in het leven, zoo zwaar voor een mensch, dat hij ze onmogelijk zou kunnen dragen zoo hij de liefde niet had. Op elk gebied, op het godsdienstige, staat kundige, maatschappelijke, kan alleen de liefde de zwarigheden overwinnen. De liefde kweekt trouw, kweekt beginsel vastheid. Wat ook wank’len moog of vallen of het „Hosanna" dan wel het „Kruisigt hem," haar tegemoet wordt gevoerd de liefde houdt stand en de liefde offert zich voor het goede. De liefde maakt het leven groot. Geen geluk kunnen alle schatten der aarde brengen wanneer de liefde wordt gemist. Süsz ist jede Verschwendung O, lasz mich der schönsten genieszen! AVer sich der Liebe vertraut, Halt er sein Leben zu Ratf Geen genot zonder liefde, geen deugd zonder dat reine genot. De liefde is een teere bloem; afhankelijk van veel en velerleivan den bodem, de weere en luchtgesteldheid, en de zorgen van den kweeker. Eu evenmin als de bloem zal fleuren en geu ren, wanneer een der factoren ontbreekt, even min zal de liefdebloem ontluiken en bloeien op het bevel: Hebt lief! Dat begrepen, althans ten deele, de bijbel- schrijvers, toen ze op het onmogelijke gebod onmiddellijk de belooning lieten volgen. Gelooven op gezag gaat natuurlijk niet. Welnu dan klinkt het: „Gelooften gij zult zalig worden." „Hebt lief en uwe dagen zullen verlengd worden." En toch is daarom het geheele gebod van nul en geener waarde, omdat het valschheid te I De machtigste van i en alles drijvende motor die heid het ware, schoone en is de liefde. Dat heeft Jezus gevoeld; de aangrijpende ac- coorden van het Paaschlied is voor loos stand. Menschen, die, ontevreden over den bestaan- |<len toestand, alles willen omkeeren, tot zelfs [iet lied lied van den haat die menschen zingen het [ied van den haat omdat ze liefhebben. Vv ij hebben lang genoeg bemind Wij willen nu eens haten. I Dat kan immers niet waar zijn? Het be- pst op misverstandde grondtoon van het lied van den haat is liefde, liefde voor onmondig Benouden broederen het is meer de roepstem pn liefde uit verlegenheid, en wie er naar Plijft luisteren kan van dit lied het ontroerend khoone niet miskennen; zij komt weer aan pn dag tegelijk met de spruit, gelijk het tuin pad weer met den stengel naar boven komt Pe liefdekerp. Rot den dood toe heeft Jezus pit liefde, want hij had zijn naaste ieder van ons slaat eenmaal de den. Om ons heen zien we ze vallen, de ouden van dagen, afgemat van den strijd. Geknakt, geirnot wordt de stengel i geven aan wie haar meè formeerde, de deraarde, de bron en onderhouder leven. Ze gaan ons 1 van opkomst, bloei, verval en dood. Maar ook zien we jongeren vallen, die nog te nauwernood kennis maakten met ’s werelds lief en leed, met ’s levens lijden en strijden. Slechts vluchtig maakten ze kennis met het leven ze waren nog niet moede toen ze van ons gingen. In den knop, in de bloem, vóór nog de vrucht zich gezet had, werd het steeltje 0, e d’ i 1 1’ J i- n >1 i i OEEKER CRURANT. 0. T pin ei uimmiHUD won de ns

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1