I' I i SO, e, eki 1 KJ No. 32. V L\G. Ook op dezo is de 59. 30, 00, Alle brieven in te zenden. concurree- We moe- 10- SN sa eld oor >ite. N. MO 50 a •d: en ;ur te laten vaccineeren met u dus bij ons aan 1 Stoot uit wie gemoedsbezwaren heeft en helpt ons mee aan de propaganda ter verkrijging van dit geldt evenzeer die des geestes, en heid nadeelig is te veel voedzame spijs men en op den geest een zal hebben wanneer deze overladen wordt, zoo Deze CO UBANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco Contract-vrijheid in onzen tijd van werkloos heid staat gelijk met vogelvrijheid, een gevolg van de wet van vraag en aanbod, een gevolg van de maatschappelijke wanorde, een gevolg van de groote volksverhuizing van het land van een pare vaccinogène, van waar uit ze straks naar de steden. Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- leton-nummer 141. vrouwen van voor A7)J kill kk'TlÈB van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. Wie werken wil, moet tevreden zijn met wat hem wordt geboden och, hoe vrij Vrij ja, is men, van het maken van een con tract; de patroon betaalt zooveel hij verkiest is kan heengaan, er staan dadelijk tien anderen klaar om de open plaats ’t Ia geen verkwikkelijk gezicht, die wanorde op straat, in ’t openbaar; het maakt den mensch, die’t alles in orde waande, gejaagd en wanordelijk. Niet waar, na zulke uitbarstingen komen al lerlei wanordelijke voorstellen in het brein van hen, die te voren nog zoo ordeljk waren. Voorstellen als algemeen kiesrecht en ontei gening van den bodem ten algemeenen nutte. Voorstellen die men wel intrekken en als politiesabels opsteken zal, wanneer wij maar de macht hebben om de orde te handhaven. Intusschen blijven zij, die de zaak meer ern stig en diep beschouwen, redeneeren over de vraag, hoever men zal gaan met het breidelen van de zelfzucht. Er zijn er die de zelfzucht onveranderd wil len laten heerschen en de gaten willen aanvul len en stoppen met philantropie. Waartoe, aldus redeneeren deze lieden, zou anders dat philantropisch mengsel dienen En, niet waar, wat niet dienen kan en ongebruikt wordt gelaten, verkommert of verkwijnt. Dit liefdevol beginsel vindt zijn aanhangers bij duizendtallen, gelijk elk philantropisch plan. Waarom zouden we het dan niet toejuichen Maar er is in deze philantropie iets wat niet in den haak is, hetzelfde wat we opmerken bij den tuinman, die uit liefde voor de mollen zijn slatuin laat omwoelen, en telkens maar weer de zandhoopen slecht. Eu wat het meest te betreuren valt, is, dat met deze onpraktische lieden niet valt te rede neeren zij baseeren zich nu eenmaal op de lief de, de petra voor alle tijden, waarbij nog komt dat bij hen het beginsel leeft, dat liefde en zelf- zucht hand aan hand moeten gaan. Contract-vrijheid willen ze in onze maatschap pij blijven behouden. Maar is hier niet overdrijving in den wensch op te merken In Engeland is de groote en krachtig geer den hoogen ernst ganiaeer<le vereeniging der Trade- Unions niet 1 om door werkstakingen het begrip van contract-vrijheid bij de patroons ingang te BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek herinneren, naar aanleiding van artikel 18 dor wet van 4 December 1872 (Staatsblad no. 134), de ingezetenen dat steeds aan degenen, die zich daarvoor aanmelden ter Secretarie der gemeente, gele genheid wordt gegeven tot kostelooze inenting en herenting. Sneek den 17 April 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, De Secretaris BENNEWITZ. UIT DE PERS. De Standaard verheugt zich over de teleur stelling, welke de presidenten der Brabantsche kiesvereenigingen in den laatsten tijd hebben ondervonden. „Wat traden ze,“ schrijft de Standaard, „toen het vorig kabinet nog zat, onverhoeds, driest en doortastend op. „Niet de kamerleden zouden meer vrij over hun woord en hun stem beschikken, maar zij, als presidenten der Brabantsche kiesvereenigin gen, aan een kabinet, dat niet naar hun pijpen danste, den nekslag toebrengen.*4 Want de minister Bergansius had een leger- wet ingediend en daarin den persoonlijken dienst plicht voorgesteld en „dit mocht niet straffeloos in ons vrij Nederland geschieden. Remplagan- ten zouden er zijn en blijven.* ’t Sprak van zelf, dat de „coterie* van die stemming gebruik maakte en daarmede was het lot van ’t ministerie Bergansius beslist. „De - - nobele Bergansius moest het veld ruimen. Mac- ze dou wcg van ,al)e Xleesch en Jbehooren, kay maakte voor Van Tienho ven en Tak'plaats. En als politieke renteniers zouden de presiden ten nu hun couponnetjes gaan knippen.* Maar al ras kwam de teleurstelling. Eerst een kabinet, waarin geen katholiek zit ting had. Intusschen troostte de Maasbode zich daar mede, dat „zoo’n roomsch minister in een on- roomsch kabinet altoos het vijfde wiel aan den wagen geweest was, zoodat het zonder zulk een homme de paille, alias stroopop, dan ook maar beter was.* Doch daar kwam de minister Tak met zijn kieswet, „een kieswet, die, gaat ze door, zelfs in Noordbrabant voor het gezag van onze goe de presidenten bedenkelijk dreigt te worden. Neioeeldt u, al die onnooz’le parochianen kie zers Een stembus, zooals de roomsche con servatieve heoren het nooit gewild hadden.* Dat viel den heeren reeds bitter tegen. ^bJar nu kwam het ergste. „Zie, daar komt bey nardt, na lang dralen, met zijn projecten opdagen en zijn tweede project haast ge- looven de heeren hun oogen niet durft ja waarlijk de heilige remplaganten weer aauran- den. Wat in Bergansius de misdaad was, waar voor hem alle gratie geweigerd werd, deed Seyffardt heiu precies zoo na.“ Ook hij zegt „De remplaganten moeten weg.11 „Nu zoudt ge meenen*, roept de Standaard uit, „dat de presidenten ijlings weer naar Den Bosch zouden reizen, weer een vergadering zouden beleggen, en zoo mogelijk met nog ster ker donderende stem zouden decreteeren, dat deze ministers verraders zijn dat geen enkel roomsch lid hen meer steunen mag en dat een kabinet, dat zulk een boos stuk bestaan dorst, hoe eer hoe beter moet opgeruimd worden. „Maar, en dit teekent, nu hoort men van de heeren niets. Verbluft zien ze elkander aan. Ze begrijpen er niets meer van.* ’t Is intusschen waar, dat verscheidene katho lieke bladen, zooals de Tijd, het Huisgezin en anderen, wel hun teleurstelling uitspreken over het feit, dat in het ontwerp-Seyffardt de persoonlijke dienstplicht is opgenomen. Maar t is ook waar, dat ze dit vrij kalm opnemen. Daarvoor is nu wel eenige reden. Niet ten onrechte zegt de Maasbode ervan Nog slechts weinige bladen bespreken deze wet, wat niet te verwonderen is, daar zij zich niet door groote duidelijkheid onderscheidt en vooral, daar niemand zich begrijpen kan, hoe in den tegen woordigen stand der politiek eeni ge kans van slagen voor zulk een wet bestaat, zij moge dan persoonlijken dienstplicht inhou den of niet.* En dat is niet ongegrond immers onze poli tiek wordt thans geheel beheerscht door de kiesrecht-kwestie, al wat er verder aan de orde wordt gesteld, hoe belangrijk ook op zich zelf, wordt door de hoofdkwestie op den achtergrond gedrongen. De Standaard meent dan ook, dat er voor ’t oogenblik niet veel kans bestaat, dat het ont werp-Seyffardt tot wet zal worden verheven. „Het is zoo*, zegt zij, „de remplaganten gaan nog zoo gauw niet weg. Seyffardt kan er niet komen, eer de kieswet er door is. Zoolang hebben ze dus nog den tijd. „Maar hoe leelijk de heeren zich ook ver gisten, zoo leep zijn zo toch wel, om in te zien, dat dit uitstel de zaak voor hen nog slechts verergert. „Hoe het toch met de kieswet afloope, iu elk geval wordt het kiezerskorps verdubbeld. En zijn we eens zoover, dan is er voor de ar me remplaganten geen pardon meer. Dan gaan eer we twee jaar verder zijn, tot de historie. „Dan winnen de heeren dus niets. Dan ver liezen ze hun spel tot den laatsten slag. „En daarvoor hebben ze dan al die bitter heid gezaaid, hun eigen partij uiteengeslagen en trouwe bondgenooten misschien voor altijd van zich vervreemd.* Hetzelfde blad, dat steeds vurig de „finale* kiesrechtuitbreiding blijft wenschen, laat zich over de vraag, of de kansen van de kieswet ten onzent door het gebeurde in Belgie gerezen zijn, niet uit, maar meent toch blijkbaar ook, dat men iu Nederland aan hetgeen in Belgie voor de pokstof naar alle richtingen gratis versprei- den zal. Mannen en vrouwen van Nederland bedenk hoe gevaarlijk voor zijn omgeving Van het goede moet men niet te veel nemendegeen in uw midden is, die niet verkiest zich wie niet tevreden ii onze oranjeliefde; i weer in te nemen. En met een zeef tracht men het wegstroo- mende water tegen te houden om den werkman I te redden en de contract-vrijheid. „Ieder voor zich, is het best voor allen*. Welzeker, hoe feller de werklieden ren, des te beter voor den kapitalist. I ten dus lezen Ieder voor zich, is het best voor den kapi talist. Niet den werkgever, maar den kapitalist ten profijte, zeggen we met Mr. van Houten Leve de contract-vrijheid! Maar de wanorde? En de ongebreidelde zelfzucht Wie brengt orde in deu chaos I hilan troop c. s. oftewel: de firma Bond van Oranje-orde in stoffelijke dingen als iu gelijk het voor de gezond- Sluit s te ne- nadeelige uitwerking i i een wet, die voorschrijftverplichte vaccinatie, moet ook een wakend oog worden gehouden Wie een bewijs kan toonen van vaccinatie met gunstigen afloop, zal toegelaten worden tot i de school voor het kiesrecht. Zoo tracht men de wanorde weer een tijdlang met een dunne laag aarde te overdekken en wee hem, die er kwaad van denkt. op elk onzer hartstochten, regel van toepassing Te veel schaadt. Zich zelf lief te hebben is geoorloofd niet al leen, maar zelfs volkomen in overeenstemming met de natuur om en in ons. Zichzelf verwaarloozen daarentegen, is mis dadig en vindt in de oogen van moeder natuur geen genade, evenmin als het met onzen men schel jken aanleg te rijmen is om slechts eigen voordeel na te jagen en zonder schaamte het heil van anderen hieraan op te offeren. Men kan de natuur voor een tijd trotseeren, maar eenmaal zal ze zich wrreken. Niet de betamclijke maar de grove zelfzucht kweekt wanorde, omdat ze iu de natuurlijke ontwikkeling disharmonie brengt. De levende natuur in al zijn kringen en groe pen is gebonden aan regelmaat; bij overtreding komt er stoornis, bij herhaalde overtreding wan orde. Deze gebondenheid aan orde en regel geldt voor plant en dier, voor den enkelen mensch en voor de geheele maatschappij. En wat in onze dagen het maatschappelijk vraagstuk heet, is niet anders dan stoornis, her haalde stoornis, zich openbarende, hier en el ders, door aan den dag tredende wanorde. Niet overal, het is waar, uit zich vooralsnog de wanorde in daden van geweld, maar de wan orde zelf is door de gansche maatschappij, over al, op te merken. Allerlei wordt er op ver zonnen, van liefdadigheid af tot partijen van orde toe, alles met de bedoeling om de orde te bewaren dcor de wanorde geheim te houden. Want de wanorde in het maatschappelijke, die als een voortvretendo kanker knaagt aan het leven onzer gemeenschap, begint verontrus tend te worden. En die toenemende wanorde is een gevolg vooral van het overtreden van den onafwijsbaren levensregel, dat men van het goede niet te veel moet nemen. Zoolang de wanorde niet eenige opzien wek- kende gestalte had aangenomen, praatte men wel overal van een maatschappelijk vraagstuk, maar och, zoo weinigen van die pratenden ge voelden er iets van, en niet groot was het aan tal van hen die geloofden aan van deze kwestie ja, wij durven veilig be- blJ macbte weren dat de opgeschrikte gemoederen weer in zullen dommelen, wanneer het aan de orde-bon- doen vinden, den gelukken mag de verschijnselen der wan orde te maskeeren. Want dat zooiets in de bedoeling ligt, mag men van den Utrechtschen Oranjebond veilig aannemen, die thans bezig is met de inrichting Miras- b nimmiHiD won h 6 6 a a pke eu- )dO- Jan of, z Djr. la-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1