HBlffiTE H IIEï IRROMMIH Sffli.
MK- H IWIRflW-RUIl l'OOR IH
DE FAMILIE.
DRANKWET.
No. 35.
ACH T-E N-V EERTIGSTE JAARGANG.
1893.
0
VERGUNNINGEN.
8
WOEJIS’^OA.Ci
3 MEI.
De aldus d walenden
I
A
-
socialisme, hoe hoog de voorstanders er mee
wegloopen, nog wel valsche boonen te vinden
zijn zoo goed als in de beste Java-koffie.
Welnu, ride si sapis lach als ge wijs zijt.
Terugkeerende tot ons onderwerp, de geschie
denis der familie, zooals Bachofen en Morgan
deze na tal van onderzoekingen hebben opge
spoord, vinden we in het wérk van den eerst
genoemde, door Morgan later nader bewezen,
het moederrecht aangewezen als de oorspron
kelijke bazis waarop het familieleven steunde
na de periode van barbaarschheid, waarin de
menschen leefden in onbeperkte gemeenschap.
Naar het moederrecht werd de afstamming
slechts gerekend naar de vrouwelijke lijn, ter
wijl het vaderschap geheel was uitgesloten.
Aan de vrouwen werd, als de moeders, de
eenige met zekerheid bekende ouders van het
jongere geslacht, een hoogeren graad van ach
ting en aanzien bewezen, waaruit volgens Ba
chofen een volkomen heerschappij der vrouw
Gynaikokratie voortvloeide.
Het menschelijk geslacht was verdeeld in
groepende geslachtsgemeenschap was geoor
loofd tusschen personen uit twee verschillende
groepenhet jongere geslacht behoorde tot de
groep der moeder, erfde slechts van de moeder
en was deelgenoot van het gemeenschappelijk
bezit der groep waartoe hij behoorde naar moe
derlijke afstamming.
De bewijzen hiervoor vindt Bachofen o. a. in
de klassieke literatuur.
Bij de Grieken vindt hij deh overgang van
het moeder- naar het vaderrecht en naar de
monogamie, het stelsel van één man, één vrouw
als een gevolg van de ontwikkeling van nieuwe
religieuse denkbeelden. Die overgang wordt
ons geteekend in de Oresteya van Aeschylus.
Klytemnestra heeft haar gemaal Agamemnon,
den held uit den Trojaanschen oorlog, vermoord
uit wraak hierover vermoordt Orestes, de zoon,
zijn moeder. De Erinnyen, beschermsters van
het moederrecht, vervolgen nu Orestes, maar
Apollo en Athene beschermen hem. Bij het
verhoor, door Athene afgenomen, wijst Orestes
op de misdaad zijner moeder en vraagt waarom
den gebracht
dat diegenen, welke vroeger in andere ge
meenten ingeschreven, sedert de inschrijving
van het vorige jaar, binnen deze gemeente zijn
komen wonen, zich insgelijks op dien dag zul
len moeten laten inschrijven, in het register,
loopende over een der jaren 1859 tot en met
1867, waartoe zij volgens hun ouderdom be-
hooren
dat een ieder, hetzij hij al of nidt vermeent
tot de vrijgestelden of uitgeslotenen te behooren,
tot deze inschrijving verplicht is
dat voor ingezetenen worden gehouden alle
Nederlanders, alhier hun gewoon verblijf hou
dende, alsmede alle vreemdelingen, binnen deze
gemeente woonachtig, welke hun voornemen,
om zich binnen het Rijk te vestigen, zullen
hebben aan den dag gelegd, hetzij door eene
uitdrukkelijke verklaring, hetzij door het wer
kelijk overbrengen van den zetel van hun ver
mogen of de hoofdmiddelen van hun bestaan.
dat zij, die in meer dan eene gemeente hun
gewoon verblijf houden of den zetel van hun
vermogen hebben gevestigd, tot de inschrijving
verplicht zijn binnen die gemeente, alwaar eene
dienstdoende Schutterij aanwezig is
dat de registers ter inschrijving van af 15
Mei tot 1 Juni e. k. zijn geopend en dat
allen, die bevonden worden, zich alsdan niette
hebben doen inschrijven, volgens art. 9 der wet
op de Schutterijen, door het Gemeentebestuur
ambtshalve zullen worden ingeschreven en door
den Schuttersraad tot eene geldboete worden
verwezen, terwijl zij bovendien zonder loting
ADV ER TEN TIÉN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents;
voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
bij de Schutterij zullen worden ingelijfd, indien
het zal blijken, dat er tijdens de verzuimde in
schrijving, geene redenen tot uitsluiting of vrij
stelling te hunner aanzien bestonden
dat eindelijk een ieder, die binnen deze ge
meente niet geboren is, wordt aangemaand zich
tijdig van eene geboorte-akte te voorzien, en
zich alzoo van zijnen juisten ouderdom te ver
zekeren, ten einde de inschrijving naar behoo
ren geschiede en hij alzoo niet kome te
vallen in de straf bij het aangehaald artikel 9
bepaald.
Sneek den 2 Mei 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
KENNIS GE VING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter openbare kennis
dat het Primitief Kohier van den Uoofdelijken
Omslag, dienst 1893, goedgekeurd door heeren
Gedeputeerde Staten van Friesland, aan den
Gemeente-Ontvanger ter invordering is ter hand
gesteld en een ieder verplicht is zijn aanslag op
den bij de wet bepaalden voet te voldoen
dat een afschrift van dit Kohier van af he
den gedurende vijfmaanden ter Secretarie dezer
gemeente ter inzage is neder gelegd, alle werk
dagen van ’s morgens 9 tot ’s namiddags 1 uur.
Sneek den 3 Mei 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
UIT DE PERS.
de Erinnyen niet haar, als de meest schuldige
vervolgen waarop deze antwoorden, dat zij den i
man, dien zij versloeg, niet verwant was naar
den bloedezij wreken zich slechts op moord,
begaan aan bloedverwanten.
En toen nu de stemmen der Areopagiten
staakten over de vraag of Orestes schuldig is,
werpt Athene, als presidente, met haar stem
het overwicht in de schaal niet schuldig. Het
vaderrecht heeft daarmee de zege behaald op
het moederrecht.
De strijd in den boezem der anti-revolutio-
naire partij vindt meer en meer uiting in de
organen harer pers. Het streven in democra
tische richting, het zoogenaamd Christelijk so
cialisme, door de Standaard tegenwoordig aan-
geprezen, vindt weinig sympathie bij de zuster-
bladen en evenmin bij eenige Kamerleden van
de anti-revolutionaire richting. En hetgeen te
Harlingen is geschied bij de Kamerverkiezin
gen waar de radicalen bij herstemming niet
den anti-revolntionair, maar den liberaal heb
ben gestemd strekt niet om hen, die den
band tusschen anti-revolutionairen en radicalen
willen vastsnoeren, te steunen, ’t Is als het
ware een nieuw bewijs van de stelling, dat het
geloof boven de leer gaat.
Dat de Stand, er zeer ontstemd over is, heeft
het blad niet onder stoelen en banken gestoken.
Onomwonden verklaarde het, dat de radicalen
daar „hun waardigheid te grabbelen hebben ge
gooid" en de Amst., die ’t feit niet kon tegen
spreken, heeft zich bepaald tot de opmerking,
dat zij, die de eerste maal Treub stemden en de
tweede keer Bouman verkozen boven den de-
mocratischen anti-revolutionair, geen overtuigde
radicalen zijn geweest.
Gelria schreef naar aanleiding ’van ’t geen
deze beide bladen zeiden ’t volgende
„Hoe gemoedelijk varen de beide radicalen,
de geloovige en de vrijgeest, in een schuitje.
Terwijl zij daar samen arm in arm zitten en
naar den liberaal met steentjes gooien, komt
onwillekeurig do vraag op, hoever deze vrien
den het door hun samenwerking hebben gebracht.
En dan moet het antwoord luiden: nog maar
een treurig klein eindje. Wanneer Kerdijk,
Borgesius, Veegens, Lieftinck en anderen, die
thans in de linkerzijde der liberale party zijn
te vinden, met mr. Treub en dr. Kuyper wa
ren gaan varen, dan zouden ontwerpen als die
van Tak nog niet in het verre verschiet liggen.
Dat het „zeer bijzondere soort radicalen", die
BURGEMEESTER ex WETHOUDERS van
Sneek brengen ter kennis van belanghebbenden,
dat de afschriften der Vergunningen voor den
verkoop van sterken drank in het klein, dienst
18931894 van af heden bij den Gemeente-
Ontvanger, tegen betaling van het daarvoor
Sneek, den 28 April 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester,
De JONGH, L. Secretaris.
BEKENDMAKING.
SCHUTTER IJ.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Sneek roepen bij deze op alle manspersonen
binnen deze gemeente woonachtig, die op den
1 Januari 1893 hun 25e jaar waren ingetreden
en mitsdien allen, die geboren zijn in het jaar
1868, om zich voor den Schutterlijken dienst
te doen inschrijven; zullende daartoe ter Secre
tarie dezer gemeente worden gevaceerd op
WOENSDAG 17 MEI 1893,
Verder wordt ter kennis van belanghebben-
keling van den geest niet ophoudt met het op-
komen, maar wel met het uitvallen der baard-
haren.
hen, wien de toekomst belang j De aldus dwalenden er hard over te valleQj
zou zeker ongepast zijn. Ook in hun hart heeft
lieleven zich altijd door heeft ontwikkeld
vervormd, niet enkel in en door zich-zelf, maar
vooral door den invloed der maatschappelijke
gedaantewisseling; waar men dus de quaestie
van moraliteit door de historie in haar achter
eenvolgende periodes op verschillende wijze
hoort beantwoorden, daar wordt de mensch
minder militant, meer terughoudend tegenover
hedendaagsche nieuwigheden in de maatschap
pelijke zeden, die er op wijzen dat evenmin als
in ’t verleden, stilstand is gekomen in de evo
lutie der zedelijkheidsbegrippen.
My doorleven een merkwaardige periode.
Het is, of op het einde der negentiende eeuw
een sprong wordt gedaan op het gebied des
geestes, alsof de menschheid zich door eerge
voel laat drijven, om op elk gebied met nieuwe
begrippen en denkbeelden de twintigste eeuw
binnen te gaan.
Niet met guillotine of schavot wordt het oude
opgeruimd, niet door een bloedige revolutie doet
het nieuwe haar intrede in de wereld, gelijk
voor honderd jaren, maar niettemin doorleven
ook wij aan het einde van een jaarhonderd een
revolutie, die door de uitwerking belooft niet
minder indrukwekkend te zullen zijn als het
geen door de Fransche revolutie beoogd en ten
deele verkregen werd.
Of de heden ten dage doorleefde revolutie
geheel zonder bloedstorting zal afloopen, is een
vraag, waarop de antwoorden uit den aard der
zaak verschillend zijn of beter gezegd, uit
den aard der personen, die zich tot antwoorden
geroepen gevoelen.
In zooverre dus, als het antwoord nevelachtig
in de lucht hangt, kan deze vraag den ernsti-
gen mensch geen belang inboezemen. De maat
schappij is een organisme dat groeit en zich
vreedzaam ontwikkelt, totdat de reactiezucht
der bekrompen, uitgebloeide en halfontwikkelde
geesten van ons geslacht in hun domheid, rust-
lievendheid qf kinderlijke wijsneuzigheid de
groote denkers belemmeren in het uitstrooien
van wat daar grootsch en edels voor hen te
gaaren viel uit den grooten overvloed van denk
beelden, waarmeê hun sorteerkamer werd op
gevuld.
Toch is de vraag belangrijk genoeg, ze van
tijd tot tijd eens op te werpen. Vooreerst om
een heilige schrik te wekken in de harten der
verkommerende geesten en hen er toe te nopen,
°P zij te gaan, en die halfvolwassen geesten
aan hun verstand te brengen, dat ze vechten
tegen windmolens en dat ze nog te jong zijn
om reeds halt te houden en in hun jeugdige
kortzichtigheid voorbij te zien, dat de ontwik-
Deze CO UR AN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden L— franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
Het is voor
inboezemt met betrekking tot het familieleven,
i de stoommachine de raderen van zelf- en eer-
zucht aan ’t draaien gebracht de twee fac-
Want ten nauwste verwant met het
i toren waardoor de ontwikkelingsgang van on-
zen tijd vooral wordt veroorzaaktalleen mogen
historie "kan^wórden"iiage6peurd*1lioe5 dsrt^nü- We bekIagen’ omdat ze zich «>o abnormaal
- ontwikkelen.
1 en i
zeker geen onverschillige zaak te weten, hoe
het thans bestaande uit andere vormen is voort
gesproten.
familieleven, zijn de begrippen aangaande zede
lijkheid en zeden. Waar dus aan de hand der j
ontwikkelen.
Risum teneatis amici Kunt gij, mijn vriend,
uw lachen laten wanneer een baardeloos
jongmensch op een volksvergadering den ka
theder bestijgt om den woordvoerder een
erkend leider van het socialisme hier te lan
de een hand vol kiezelsteentjes naar de ooren
te werpen, hem in de hand gedrukt door iemand
die tot de ontdekking was gekomen, dat niets
op de wereld volmaakt is en dat ook in het verecïmk^ zjn.
middags
f
n
n
SHEERER COIJRAAT
10-11
U-12
12- 1
des morgens van 9—10 uur voor die van 1, 2, 3, 4 en 5,
n n n 6, 7, 8, 9 en 10,
n 11» 12, 13, 14 en 15,
n 16, 17, 18, 19 en 20.