HEIMS- HI 1NBWMW WOB R CHEHin El MET IWISSIRIT SUL I 1 1 Oproeping onder de Wapenen. No. 44. ACH T-JE N- V EERTIG8TE J 1893. A R, O A N Q. PHILANTROPIE. f 3 J LA I. Als Mammon een tijd BINNENLAND. as stem van Mammon duidelijk er boven uit klinkt If. )0 0, 0, .0. >0 a a ADVERTENT1ËN meer 9, )0. f- D, gs o; F- ;1- ek I: a- en aMF' Het een wedstrijd in naastenliefde en broe- üit Den Haag wordt aan de Tel. nog het een en ander geschreven over de Kamer en de kieswet. Wij ontleenen er het volgende aan: Reeds nu zou de kieswet van minister Tak kunnen rekenen op een meerderheid van 20 stemmen, daar slechts 40 leden der Kamer (12 liberalen, 8 anti-revolutionairen en 20 room- schen) nog als besliste tegenstanders zijn te be schouwen. En algemeen wordt begrepen, dat die tegenstanders, hoe verder de tijd vordert, nog in aantal zullen verminderen. Het voor stel, om de behandeling der reformbill tot Oc tober uit te stellen, verwacht de schrijver niet van ultra-conservatieve zijde, maar van dr. Schaepman, die heil ziet in uitstel en daardoor versterking der meerderheid, vooral met een deel zijner eigen nog voor overtuiging vatbare geestverwanten, hoopt te verkrijgen. Omgekeerd zou steun voor de behandeling der reformbill reeds in Juli, niet alleen van de meest san guinische democraten, maar ook en vooral van die conservatieven te wachten zijn, die zich over de gevolgen van langer uitstel, over mo gelijke verflauwing van den tegenstand sommi- ger geestverwanten, bezorgd maken. Dat zou dus een zeer verrassend schouwspel kunnen worden Dat de conservatieve elementen in de Kamer vóór spoedige behandeling zijn, zou, volgens Het door de commissie van rapporteurs voor de wetsontwerpen betrekkelijk het kiesrecht vastgestelde eindverslag bevat niets als het ge wone formulier, waarbij de commissie de open bare beraadslagingen over de ontwerpen ge noegzaam voorbereid verklaart. De BURGEMEESTER der gemeente Sneef, Gezien de missive van den heer Commissaris der Koningin in Friesland, dd. 29 Mei 11. Ie Afd. M/S no. 678, geleidende een staat van oproeping onder de wapenen der miliciens, lich ting 1893, die bij de bereden korpsen zijn inge- lijfd ROEPT BIJ DEZEN OP de miliciens-verlofgangers dezer gemeente, lichting 1.893, behoorende tot het le en 2e Re giment Veld-Artillerie, ten einde zich op 26 Juni 1893, uiterlijk ’s namiddags ten vier ure, bij hun korps in werkelijken dienst te begeven. De. betrokken verlofgangers worden herinnerd om zich twee of drie dagen vóór derf dag van opkomst ter gemeente-Secretarie te vervoegen, om hun verlofpas voor vertrek naar het korps te doen afteekenen, alsmede daggelden en ver- voerbewijzen te ontvangen. Zij die wegens ziekte niet aan deze oproe ping op den bepaalden tijd kunnen voldoen, zullen zich na hun herstel onverwijld bij hun korps hebben te vervoegen. Bij eventueele verhindering tot opkomst on der de Wapenen behoort hiervan kennis te worden gegeven door inlevering van eene ge neeskundige verklaring ter gemeente-Secretarie, waar des gewenscht verdere inlichtingen om trent de opkomst worden verstrekt. Ten slotte wordt nog hierop opmerkzaam ge maakt, dat voor deze opkomst geen gebruik gemaakt kan worden van de vervoerbiljetten in de zakboekjes voorkomende, zijnde deze be stemd om te worden gebruikt bij opkomst on der de wapenen „met spoed14. Sneek den 31 Mei 1893. De Burgemeester voornoemd, ALMA. van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7*/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. wordt van die zijde meer en meer de aandacht landheeren en advocaten) vreezen dat een lersch gevestigd op overbevolking en stelselmatige be- Parlement, onder den invloed van den aarts- zoodat de tijd niet verre meer is, waarin de v^, na afloop partijen het hierover wel eens zullen geworden zijn, dat de werkloosheid niet periodiek, maar chronisch is. De oorzaak van de verwijdering tusschen partijen ligt o. i. niet zoozeer in verschil over de praemisse als wel in de onderscheiden con clusies. De heer Stoffel wil gerechtigheid, door op radicale wijze door te tasten en het privaat eigendom van den grond op te heffen de te genpartij zoekt op de bazis der tegenwoordige maatschappij, dus met behoud van de bestaande instellingen, naar afleidende en pijnstillende middelen, al sterker toegediend, naarmate de patient meer over pijn klaagt. Hierover te discussieeren is nutteloos tijdver spillen natuurlijk, en daarom zullen al de voor standers van gerechtigheid o. i. verstandig han delen, door niet verder te prediken voor de geleerden, wier harten er niet door te bewegen zijn het verstandigst zal het zeker zijn, pro® paganda te maken voor algemeen kiesrecht, om zoodoende de regeermacht een weinig te ver plaatsen. De voorstanders van gerechtigheid voeren in alle landen der oude wereld op dit oogenblik denzelfden strijd, dat wil zeggen, ze vechten tegen windmolens. De oude Gladstone heeft het in de laatste jaren ruimschoots ervaren, hoewel hij thans de hand heeft opgeheven om met vrij groote kans op succes den molen een oogenblik stil te mo gen zetten maar nog voortdurend wordt er kunstmatig wind gemaakt. Zoo lezen we, dat de beurs te Dublin, de lersche hoofdstad nog wel, partij heeft gekozen tegen Home-Rule met 66 tegen 2 stemmenvoorzeker een verplette rend bericht, wanneer men er bij uit het oog verliest, dat het een vergadering was van ef- fecten-makelaars, waarin dit besluit werd ge nomen. Let men echter wel op deze omstandigheid, dan, ja dan, zou een aarzelende er een spoor slag, een prikkel althans in gevoelen om aan Home-Rule zijn bijval te schenken. Wie heeft niet gelezen van de groote inspan ning die heeren als Salisbury, Balfour, Chur chill zich getroosten en welke gevaren zij trot- seeren van door de publieke opinie gescholden te worden voor opruiers de mannen van hoog gehalte om in Ulster, het protestant- sche deel van Ierland, aan te sporen tot een guerre a outrance tegen Home-Rule? De Engelsche predikant J. Bruce Wallace schrijft hierover, dat de luider en luider klin kende kreten uit Ulster tegen Gladstone’s ont werp „voor den denkenden arbeider slechts deze hartverheffende gedachte wekken, dat de kan worden geconstateerd. Deze CO TRANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco in te zenden. Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil- leton-nummer 144. Wij leven in een tijd van vooruitgang en ook in een tijd van philantropie. Vooral in den winter lezen we dagelijks in de bladen van openbare en private liefdadigheid, van het uit- deelen van brood en koffie aan volwassenen, en van warm eten en kleeren aan arme school kinderen, van vacantie-kolonies, soepkokerijen, pensioenen voor oude menschen, enz. Reusachtige sommen gelds worden gebruikt om de armoede te lenigen en de armen uit hunnen treurigen toestand op te heffen, schijnt derzin. Toch heeft dit zoo verheffende schouwspel een donkere schaduwkant, en denkende men schen zeggen terecht Vloek over de philantropie In „de Grond aan allen44, waaraan we deze opmerking ontleenen, wordt verder den staf gebroken over de uitdeelingen welke den mensch zorgeloos maken, de kindervoeding welke hem ontslaat van een deel der verant woordelijkheid voor wezens, door zijn toedoen op de wereld geplaatst, pensioenkassen voor den ouden arbeider, waartoe hijzelf niet betaalde, eu hem dus ontslaan van den plicht om zelf voor zijn ouden dag te zorgen, en eindelijk de kunstmatige werkverschaffing welke zijn geest kracht verzwakt om zelf middelen te vinden, zich een bestaan te scheppen een ander soort van armenzorg, die nog bovendien de slechte eigenschap heeft, dat het vervaardigde product, voor het grootste deel door de philantropie be taald, het loon drukt van den vrijen arbeider, die hetzelfde werk verricht. De heer Stoffel komt verder tot een andere stelling, die zeker het zegel mag heeten op al de bovenstaande overwegingen ter afbreking van het philantropiseh stelsel, waar hij aantoont, dat zonder de instelling der philantropie men thans algemeen overtuigd zou zijn van de on houdbaarheid van onzen tegenwoordigen maat- Behappeli)ken toestand. Zonder philantropie zegt hij zou het huidige onzinnige maatschappelijk stelsel geen Week langer kunnen bestaan. Zeker, de philantropie is een kwaad, mag het zijn een noodzakelijk kwaad, dan stellig met den nadruk op kwaad. We erkennen ten volle met den heer Stoffel, dat het geweten des volks het maatschappelijk stelsel onmiddellijk zou veroordeelen indien de Philantropie niet bestond dat de philantropie thans het volksgeweten in slaap sust. Wanneer men daartegenover van de pogin gen leest om langs kunstmatigen weg de kwaal der werkloosheid te bestrijden, zoowel in het »Nut“ als in de kiesvereeniging Burgerplicht te Amsterdam aan de hand gedaan, dan zou toen bijna gaan gelooven, dat men in die krin gen wel heil verwacht van de philantropie op maatschappelijk gebied. Toch is dit laatste hechts betrekkeljk het geval. De voorstanders der kunstmatige werkverschaffing verkeeren in het koor der bestrijders. nog in de zoete hoop, dat de thans heerschen- bang wordt mag de werkende man moed vatten. De rijke menschen en hun parasieten (daaron- gint die hoop echter wat te verflauwen en I der eenige katholieke- zoowel als protestantsche I de werkloosheid slechts periodiek is wel be- die zijde meer en meer de aandacht i landheeren en advocaten) vreezen dat een lersch perking der toename door den Malthusia-bond, I bisschop Walsh, bissciiop Nulty en Michaël Da- van den termijn van drie jaren (waarna de Ieren zelven zullen mogen beslis sen over het grondeigendomsrecht) het land tot het eigendom van het volk zal maken en het privaat eigendom afschaffen en dat op die wij ze de positie van een bevoorrechte klasse, die haar zakken vult met onverdiende of slechts half verdiende inkomens, minder veilig zou wor den. Bovendien zouden nog op verschillende andere manieren groote inkomens, die hun ont staan danken aan den arbeid van het geheele volk, meer dan tot nog toe moeten bijdragen om den algemeenen toestand beter te maken. Dit is ontdaan van een zwerm van bitte re woorden en economische drogredenen de kern van de oppositie tegen Home Rule, want dat praatje van een gevaar voor de vrijheid van godsdienst, dat wij zelfs nog wel eens van ver standige menschen hooren, is natuurlijk alleen een gemakkelijk en goed doeltreffend touw, waarmee men de domme protestantsche Ieren aan den neus rondleidt.14 Zeker de arbeider krijgt hoop wanneer Mammon bang wordtwel een treurige waar heid, maar toch een waarheid. Daarom baat ook geen redeneeren over het im. moreele der philantropie; het is aan doovemans deur geklopt. Het privaat-eigendom van den grond is een onrecht, de maatschappij aangedaan maar dat onrecht is eeuwen oud; naar veler meening „verjaard.14 Liever dan dat onrecht te herstellen, breidt men daarom de philantropie wat uitdesnoods laat men den een kouzen breien om ze door een ander weer te laten uittrekken. En dan, natuurlijk, is er in philantropie iets goeds, als in alle zaken. De voorstanders hebben dus een argument bij de hand wanneer ze worden aangevallen. Het kweekt broederzin, (een bijzaak natuur lijk en in de kringen van hoog gehalte een bij zaak met een bijsmaak)het leert den mensch dat hij niet voor zich alleen in de wereld is, enz. Prachtig mooi, hoewel niet fonkelnieuw in tegendeel, naar de huidige begrippen der aldus redeneerenden wel wat ouderwetsch. Toch ligt in de philantropie, vooral in de openbare, die met cijfers prijkt op de tafelen der statistiek, ook een voordeel voor de geestverwanten van Stoffel. In sommige kringen heerscht in deze ernsti ge tijden van kapitaalmaken en bewaren, een merkwaardige voorliefde voor cijfers, de schrik wekkende niet uitgesloten. Zoo heeft dus de terecht afgekeurde philan tropie dit goede, dat het een soort thermometer is waarmee te allen tijde de hoogte der koorts SiKEk lCRURAAT s 16 16 lO. ir s- jn ie, 11, >0 3n ugj. uveuame uvvi <4vx* -JxaiiHaQiarvuuu, -

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1