■ffi- n 0ÏIIMW1Ö INK Di;
ffiffHK B BET fflOIMW SfflL
s
I
i
Ng. 51.
AC II T-E N-V EERTIQSTK J
1893,
A R Q A N Q.
I N D R U K.
SCHUTTERIJ.
28 J E.
I
is
UIT DE PEES.
A.
geavanceerde, ra
Er
schen
n-
i.
n
at.
M,
P-
van menschen, die
ik laat u de reclame/
AD I LU TENT1ËN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents;
voor eiken regel meer 7% Cents. Bij abonnement is de prijs
belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij
den uitgever.
iSS
Nu te Beverwijk een r.-katholiek tegenover
een liberaal staat, meent de Tijd over alle
bezwaren te moeten heenstappen en beveelt het
blad ’t welk eerst voor jhr. Ilartsen ijver
de mr. Borret aan. Wij laten hier de le
zing volgen, waarmede de Tijd haar verklaring
over haar houding geeft.
„Natuurlijk heeft de uitslag der verkiezing
te Beverwijk ons teleurgesteld. In gemoede
overtuigd, dat de aanneming der Kieswet-Tak
met een nationale ramp zou gelijk staan, moes
ten wij noodzakelijkerwijze hopen, dat het di
strict Beverwijk in deze omstandigheden een
tegenstander van die wet zou afvaardigen. En
om de waarde, welke elke stem in de Tweede
Kamer kan hebben, èn om den zedeiijken in
druk, welken de verkiezing van een tegenstan
der dier wet zou teweeg brengen, was het voor
ons niets anders dan de vervulling van een
duren gewetensplicht, te Gouda aan de candi-
datuur-Bastert, te Beverwijk aan de candida-
tuur-Hartsen onzen steun te verleenen.
Dat dit vruchteloos is geweest, betreuren wij,
doch is voor ons in geen enkel opzicht reden
om over onze houding berouw te gevoelen.
Anders handelen dan wij gedaan hebben, kon
den wij zonder oneerlijkheid niet. Wil men
ons over onze houding aanvallen, wij zullen
rustig onzen weg vervolgen, zonder die aanval
len te beantwoorden.
„Nu te Beverwijk het voorloopig resultaat
van dien aard is, dat ook daar in eUc geval een
voorstander van „finale" uitbreiding van kies
recht gekozen wordt, moeten wij, gelijk van U1XZ,O
zelf spreekt, aan de verkiezing van mr. Borret kalmte geen oogenblik in gevaar brengen. Wij
hnvnn cl in vn.n don rndinnlnn u. 9 j
Of wel, is het billijk dat zij, welke deze
heilige tabernakels niet heilig vinden, er met
moker en breekijzer tegen optrekken met den
dat er geworsteld zal worden op het
groote veld der gedachtenwereld op den voet
van gelijk recht
Zoo ja, dan moet de stembus worden geopend
voor een ieder.
Zoo niet, dan moet ze gesloten voor minstens
vijf zesde deel der tegenwoordige kiezers.
bekendmaking.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter openbare kennis,
dat de Commissie uit het plaatselijk bestuur,
bedoeld bij art. 15 der wet op de Schutterijen,
dit jaar hare tweede zitting zal houden ten
Raadhuize alhier op Maandag den 10 Juli e.k.
des voormiddags ten elf ure, tot onderzoek van
alle reclames, door de ingeschrevenen en ge
loot hebbende personen van dit jaar, en door
de reeds vroeger ingelijfden, ingebracht, alsme
de tot onderzoek van hen, die bij nummerver-
wisseling voor anderen verlangen op te treden.
Belanghebbenden worden gewaarschuwd om
alsdan op te komen, vermits zij anders zullen
gehouden worden geene redenen van vrijstel
ling te hebben en, voor zooverre zij dienstplich
tige nummers getrokken hebben, bij de Schut
terij zullen worden ingelijfd, blijvende het hun
evenwel vrij, om hunne redenen tot vrijstelling
in een volgend jaar te doen gelden.
Sneek den 27 Juni 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester,
BENNEWITZ, Secretaris.
Loenen Martinet de voorkeur geven.
Daar het op dit oogenblik geen nut meer
kan hebben, de dwaling te bepreken, waaraan
velen, en onder heu mr. Borret, naar onze vaste
meening, zich ten aanzien der gevolgen van de
aanneming der kieswet-Tak te goeder trouw
schuldig maken, laten wij dit punt verder rus
ten. Machtige invloeden zijn in het spel ge
weest om de Beverwijksche kiezers omtrent die
gevolgen gerust te stellen wij hopen, dat voor
hen en voor allen, die met hen in gelijke stem
ming verkeeren, niet spoedig de vreeselijke ont
goocheling zal volgen
De Maasbode houdt voet bij stuk. Zij wil
noch van Loenen Martinet noch Borret en
spoort aan tot onthouding.
„In hoofdzaak, zegt zij, en dit zegt bij
deze verkiezing alles staan de heeren Borret
en van Loenen voor ons volkomen gelijk wij
zien niet het kleinste verschil. De een loopt
met de radicalen en socialisten en met al de
vijanden van ons koningshuis even hard mee
als de andere.
Zou iemand durven zeggen „de heer Borret
is katholiek en daarom verdient hij de voor
keur boven den heer van Loenen/ dan ant
woorden wij omdat de heer Borret katholiek
is, moest hij beter en wijzer zijn dan de libera
le candidaat. Deze mist de kostbare gave des
geloofs, en de heer Borrethelaas! helaas!
De heer Borret sticht en onderhoudt verdeeld
heid onder zijn geloofsgenooten, en waarlijk
daarvoor is hij niet katholiek. Hij, de katho
lieke afgevaardigde van Oosterhout, heeft zich
zóó gedragen, dat men hem daar uitgeworpeu
heeft, en nu, nu wil men hem te Beverwijk
laten verkiezen om den katholieken Noord bra-
banters een bloedigen kaakslag te geven.
Men heeft het niet kunnen verzwijgen tot na
den afloop der verkiezing reeds Maandagavond
kon men zijn ongeduld niet langer bedwingen,
en het Centrum schaamde zich niet het volgen
de versje op te nemen
Naar de stembus
Witte van Haemstee sloeg bij ons in de buurt
Eens de Brabanters fel op hun kop
Houdt, Hollandsche jongens, ook nu in den strijd
Voor Borret hoog uw vlag in den top.
Geen dwang uit den vreemde, geen conservatief,
Reeds lang is het uit-met die pret.
Geen Brabantsch geweldStemt den flink
katholiek
Stemt Dinsdag met mij op Borret.
Overveen, 16 Juni.
Jan van den Blinkert.
Dat was als advertentie geplaatstzóó bere
kende men zich te kunnen beroepen op zekere
vrijheid, die de redactiën aan de inzenders voor
de vierde pagina overlaten deze vrijheid ging
in ieder geval hier te ver. Maar langs dezen
weg kwam het versje ten minste in de courant.
Wat denkt men echter van katholieken, van
menschen van „’t houtje," die met zulke mid
delen voor een katholieken candidaat ijveren
Doch voor heden genoeg. Als vijand van
schipperen, van angstig rondzien om den een
noch den ander te kwetsen en aller vriend te
blijven, als strijder voor godsdienst en troon,
desnoods tegen onze eigene geloofsgenooten’
hebben wij geen oogenblik geaarzeld dit advies
te geven aan de katholieken van Beverwijk en
hun te zeggenstemt noch voor Borret noch
voor van Loenen Martinetvan beiden scheidt
u een afgrond.
Wel voorzien wij, dat dit advies een luid ge
schreeuw zal doen, opgaan, maar dit kan onze
boven die van den radicalen predikant Van luisteren alleen naar argumenten."
Prof. “Vd. Vlugt heeft in zijn levensbe
schrijving van prof. Buijs gezegd, dat hem het
fleuret-gebruik van Buijs aangenamer was dan
het kneppelgezwaai van anderen,
kunnen ons met dit gevoelen wel vereenigen
immers een schermdegen maakt meer indruk
alleen het gezicht maakt reeds impressie.
Dit is toch het kenmerkende van onzen tijd,
dat we reclame noodig hebben om iets uit te
werken er moet iets indrukwekkends zijn in
hetgeen we vertoonen willen, om de aandacht
van hot publiek vast te houden, en om niet
onthaald te worden op een schon da gewesen,
is noodig, telkens weer iets nieuws te leveren.
Alleen menschen die een hooge sport van
de maatschappelijke ladder hebben bestegen,
kunnen het er nog eens van nemen zonder
groote inspanning, zonder kunst- of vliegwerk
is het hun mogelijk het publiek te doen luiste
ren. Het zou zelfs zwakte verraden, wanneer
ze van de hooge plaats, waarop ze staan, lucht
sprongen gingen maken of met „kneppels"
gingen zwaaien ze zouden juist daarmee hun
populariteit op ’t spel zetten.
zijn tegenwoordig heel wat knappe men
en hun aantal vermeerdert dagelijks
maar niet allen, slechts weinigen dragen daarbij
den professorstitel.
Maar al staan niet al die knappe menschen
Reclame-vrij zijn ook de menschen van ka
pitaal.
Met het geld komt het verstand het is
wel niet waar, maar toch leeft bij veel menschen eisch,
het onbestemd gevoel, dat iemand van zoo
Wij groot kapitaal ook een groot, verstandig, knap
mensch moet zijn. En zeker zijn er onder hen,
die zeer groot, zeer verstandig en zeer knap
zijn maar ondanks het geldbezit.
Deze eenvoudige waarheid stippen we hier
slechts pro memorie aan.
We hooren dikwijls spreken over menschen
van invloed, wier woord indruk maakt, en wier
uitspraken gezaghebbend zijn.
Ja, niet zelden is het
„Meneer X of Y heeft gesproken en de zaak
is uit."
Tegen deze usantie nu komt meer en meer
verzetvooral waar de usantie is gevloeid uit
dat onbestemde gevoel van overmacht, ook in
kennis en ervaring, van het geldbezit.
De vraag, of dit verzet billijk is, houdt he
den ten dage veel liberalen bezig, en het is
juist deze vraag, welke ten slotte zal leiden tot
deze overtuiging, dat het woord „liberaal" een
reclame-woord is geworden en in zeer veel ge
vallen met ware liberaliteit niets heeft uit te
staan.
Het is juist deze vraag, die bij haar beant
woording de liberale partij in tweeën zal doen
vallen want een deel dier partij, het
deftige en rijke deel, met het Alg. Handelsblad
aan het hoofd, streeft er naar om dat verzet
te fnuiken en gezag er tegen over te stellen.
Nu ja, het erkent, dat er een weinig hervormd
dient te worden dat er in het liberale program
een kleine correctie moet worden aangebracht
maar dat er op dit oogenblik een totale renais
sance plaats heeft in de maatschappij, het is
hun ten eenenmale onmogelijk er aan te ge-
looven hun idee moet aanspraak blijven maken
op idolate vereering.
Een ander deel, het meer geavanceerde, ra
dicale deel, ziet de maatschappelijke hervorming
in werking. Hun standpunt is te vergelijken
met dat van mannen als Moore en Erasmus,
die in de dagen der Kerkhervorming zich niet
aan de zijde der Kerkhervormers schaarden,
ofschoon ze doorgedrongen waren in de nieuwe
wijsbegeerte. „Zij droomden dat de nieuwe
geest zich zou losmaken van het heidendom,
dat het katholicisme het bijgeloof en de ver
dorvenheid zou afwerpen, dat de hervorming
inschikkelijk zou zijn op het punt van betrek
kelijke kleinigheden, als het Heilig avondmaal
en de zaligmaking door het geloof. Zij stelden
zich een ideaal Europa voor, waar godsdienst
en wetenschap naast elkaar zouden bestaan en
waar iedereen verstandig van hoofd en vroom
van hart zou zijn. Maar de voorwaarden voor
dien toestand zelf maakten deze oplossing van
de moeielijkheid onmogelijk."
Is dan het verzet billijk van die klassen der
samenleving, welke zich niet kunnen vereenigen
met de tot dusverre gevolgde gewoonte, om de
huisjes, door enkele toongevers ópgetrokken,
voor heilig te houden?
gelijk in rang, de ervaring heeft geleerd dat
de hoogste in rang lang niet altijd de knapste
-J en dat b.v. op staatkundig gebied de advie
zen van professoren niet altijd gebleken zijn de
beste te zijn.
De menschen willen een waarborg, wanneer
ze advies vragen, en zoo’n waarborg geeft in
de eerste plaats de titel.
„Wien God gaf een ambt, dien gaf hij ook
verstand," zegt het spreekwoord. Natuurlijk
behoeven dus mannen van Imogen titel niet
met kneppels te zwaaien; hun hoogeu rang
maakt hen reclame-vrij.
L e behoeven aan hen, die reclame moeten
maken, niet te vertellen van het genot der
maken, niet te vertellen
recla m e-v rij heid
„Geef me de vrijheid en
zal men zeggen.
Het geeft den mensch den noodigen tijd om
zich voor 'te bereiden het schenkt hem zoo’n
kalmte en zekerheid en zoo maakt het hem
krachtig.
Stel daar tegenover den reclame-fabrikant.
Rusteloos werkzaam om middelen te beramen
die de aandacht trekken van het publiek een
voortdurend wedijveren op reclame-gebied dwingt
hem aanhoudend zijn krachten daaraan te wij
den. J
Zal zooiets niet leiden tot vermindering in
de waarde van het geproduceerde, dan moet
de fabrikant zich dubbel inspannen, voor het
hekken van de aandacht meer soms dan voor
het produceeren zelve. Daarom, hoe heerlijk,
reclame-vrij te zijn
Er bestaat nog een klasse
ln dit voorrecht deelen.
Deze CO UB AN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
in te zenden.
[t,
I(«IRAY
id,
s
16
3
16
5
te
i te
ne-
de
te
te
ser,
seg.
an
Lbe
an
ar«
fis-
tar,
SlHilliSwiiiifi