1 1 No. 52. II If- DE DEUGD Ift ’T BIDDEN. 1893. A CH T-E N-VE E R T I G- s T E Z rl? 112 Is JL> A. <33- J U L< I. 1 schen twee ondeugden. bewijzen „van wijsheid en .Ad WM 1ST Alle brieven in te zenden. kristalliseeren. te blijven houden I het loer aan het ren- 50 a I a ,00. kil. rd [ia i II. ai. ir 811 ir- De wijzen Bij deze Courant behoort als Bijblad Feuil leton-nummer 146. 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; Cents. Bij abonnement is de prijs 11. 1 J -te vernemen bij ADVEBTENT1ËN van voor eiken regel meer 7j2 belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. Deze COL BANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden ƒ1.— franco per post ƒ1.25. .Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco veel beter is, wordt de natuur te hulp geroepen om hem de hulpmiddelen te verschaffen, die voor een kikvorsch of eenig ander tweeslachtig dier noodig zijn der oudheid hebben er reeds op de man wil per se in’t midden zich plaatsen, gewezen, dat elke deugd het midden houdt tus- omdat het zoo deugdzaam, en zoo fatsoenlijk, i zoo deftig staat i3>’ Jol.S.ens ^en’ m°ed bet middending maar ook, omdat de wip dan meer tot rust wanneer de wippende partijen el kaar meer naderen tot het midden van de zijn, hybriden welke zichzelf bij nadere be schouwing schamen over hun gedrochtelijke sa menstelling; in hun sphinxengedaante zouden ze nog slechts goed zijn als marionnetten van dr. Bronsveld; hardwerkende fainéants. Een conservatief-liberaal toch is iemand wiens conservatief aangezicht gericht is naar den „goe den ouden tijd", terwijl hij, om liberaal te hee- ten, nog een tweede aangezicht noodig heeft, dat op de toekomst gevestigd is. Waarlijk de naam conservatief-liberaal is een spotnaam en doet denken aan den God Janus met zijn dubbele tronie. Een conservatief-libe raal toch is iemand die mee vooruit wil en die rusten wil; iemand die wat weifelend van aard is en die, omdat de aarde draait van west naar oost, uit louter rustlevendheid zich beweegt met reuzenschreden van oost naar west, of die uit angst en hallucinatiezucht zoekt naar dat de aarde stilstaat. Weg met zoo’n „liberaal" zal men zeggen. Zoo iemand is in de war! Welzeker, en daar om, onder de menschen met gezond verstand vindt men geen conservatief-liberalen zij die zich dezen naam geven, zijn pure conservatieven; uit pronkzucht hebben ze zich iu een narren- pak gestoken. Conservatieven zijn het, die nog blijven rond drentelen in het liberale kamp maar hun aan wezigheid is geen voordeel voor de liberale partij, evenmin als de groote familiariteit van den gast Bronsveld. „Een doode vlieg doet de zalf des apothekers stinken en op wellen alzoo een weinig dwaas heid een man, die kostelijk is van wijsheid en eer" zegt de Prediker. Men late daarom dien man „van wijsheid en eer" los „de wijsheid is beter dan de krijgs wapenen, maar een eenig zondaar verderft veel goeds." Men late dr. Bronsveld los, late hem zijns weegs gaan. Misschien werkt hij dan me de, zooveel zijn zwakke kracht vermag, om de kieswetvoorstellen te doen aannemen, al ware het slechts om daardoor zelf aan invloed te winnen. Men late de deugd in ’t midden. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Sneek herinneren, naar aanleiding van artikel 18 der wet van 4 December 1872 (Staatsblad no. 134), de ingezetenen dat steeds aan degenen, die zich daarvoor aanmelden ter Secretarie der gemeente, gele genheid wordt gegeven tot kostelooze inenting en her-enting. Sneek den 30 Juni 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd ALMA. De Secretaris, BENNEWITZ. UIT DE PERS. Immers, wat is het anders dan kristalvorming of versteening, welke deze „Vaderlander" beoogt met zijn verzuchting Stond het aan hem, ja, dan stonden ze allen ■vast in de schoenenhet liberaal idee moet worden vastgelegd- Conservatief-liberaal zou het volgens dr. Brons veld moeten wordenin dat geval blijft zijne hulp u verzekerd, o liberaal Nederland Maar denk er om Dr. Bronsveld is duur in den handel. Begrijp wel, wat hij van u verlangtgij allen dient dan te worden Geconserveerde liberalen, dat wil zeggen: liberalen die niet liberaal meer maar j zal komen, -- plank Want de man is een stem van waarheid en van vrede. Hij zou het in het zoete water nog het best kunnen uithouden, maar er komt zoo’n demo cratische beweging in en de man houdt vol strekt niet van beweging wel zoo’n beweginkje van rechts naar links, of vice versa, maar dan alleen om het evenwicht te herstellen, uit war me liefde voor het quiete non movere. Zoo zien we hem met zijn Gideonsbendeke een gastrol vervullen van tijd tot tijd in het liberale tooneelspel, en dan vloeien hier en daar de stroomen van dankbaarheid over de liberale lippen. Dat zooiets den man moed geeft om zijn rustig doel met inspanning van alle krachten na te jagen, spreekt van zelfen zoo mooht het dezen Vaderlander direct of indirect geluk ken, een basterd-stekje in den liberalen tuin te brengen. Ja, indien het stekje had willen leven, ’s mans moed zou bepaald gevaar hebben geloopen het middenpunt te verliezen en te ontaarden in roekeloosheid. Duur zou hij zich hebben laten betalen, en de liberale partij had dan met koning Clovis mogen verklaren „Waarlijk, de heilige Martinus is een goed vriend in nood, maar vreeselijk duur in den handel." Met zijn weinige mannen zou hij de machine hebben stilgezet en de kieswetten zouden kort en goed in den doofpot zijn gedaan. Daarom plaatsen we, naast het dankbaar woord uit liberalen mond, een waarschuwend als keerzijde. Het is toch duidelijk, dat deze gast of bond genoot, wanneer iemand hem met dien weidschen naam mocht willen betitelen het er op toelegt, een deel der liberale partij te t Begint er in den laatsten tijd met de par- tij-groepeeriug bij de stemming voor de Tweede Kamer zonderling uit te zien. Beverwijk biedt in dezen een bijzonder vreemd schouwspel aan. Men weet dat de heeren Borret en Van Loe- nen Martinet in herstemming komen. Beide zijn voor uitbreiding van stemrecht in den geest van de aanhangige kiesrechtontwerpen en de schifting, die bij de eerste stemming werd ge maakt, is dus vervallen. Volkomen consequent is de houding van de Maasbode, het Rotterdamsch R. K. orgaan, hef tig verstoord op de fractie Schaepman.’ Zij heeft haar R. K. partijgenooten onthouding aan bevolen. De Tijd is nu opportunistisch. Nu ze kiezen moet tusschen twee kwaden beide kiesrechtmannen zegt zij de eerste is R. K. de andere niet, kies dus Borret. De Standaard', voor wien beide candidaten uit een oogpunt van finale kiesrechtuitbreiding gelijk staan, kiest eveneens Borret, omdat eventueele anti-revolu- tionaire amendementen in zake de kieswet spe ciaal het huismanskiesrecht, meer kans hebben op steun van hem dan op steun van Van Boe nen Martinet. En thans komt de Amst. zich eveneens namens de radicalen voor Borret ver klaren. Dit dankt de heer Van Loenen Mar tinet hoofdzakelijk aan ’t feit dat hij zich inder tijd uit het bekende comité in zake de Friesche vonnissen terugtrok. Het blad licht zijn gevoelen aldus toe „Maar, zoo zal men antwoorden, de heer van Loenen is veel geavanceerder dan Borret. In theorie, zeker O hemel, de heer v. poenen gaat zoo ver als hij slechts geen gevaar ziet geen poli tiek gevaar. Haantje de voorste maar binnen den ren. Wat moet er van zoo iemand - - --Wie hem lief heeft beware hem voor zijn gemeente en middenstand zou komen. Iedere pogiim die werd aangewend om dat groote deel, dat het reeds zoo zwaar te verantwoorden heeft, te ont lasten, werd gerefuteerd met de opmerking „het past met 111 de economie der wet.K Maar vraagt het bladwat is ten slotte da economie der wet. Of liever: wat gaat vóór, net belang der natie, of de abstracte economie eener wet, die er toch dikwerf reeds zoo geha vend uitziet, dat haar eigen ontwerpers haar met herkennen? Had men nu nog algemeen het amendement van den heer Gerritsen toegejuicht, en de uit voering der wet tot een later te bepalen tijd stip uitgesteld! Maar neen, ook dat mocht niet, hoezeer de minister vroeger ook beloofd moge hebben ver mogens- en bedrijfsbelasting niet anders dan tegelijk te zullen invoeren, en geen bedrijfsbe lasting te zullen laten werken, zonder tevens net personeel te hebben gewijzigd. En dan wèl verlichting voor de grondeigena ren, maar niet voor lagere ambtenaren, onder wijzers,. predikanten, officieren en wie tot deze categorie van burgers behooren. Het verwondert ons niet dat de antirevolutio naire leden op zes na hun stem aan deze wet met hebben willen geven. Wat deze zes heeren bewogen heeft om het wel te doen, zal later wel blijken. Maar het ligt dunkt ons voor de hand, dat de overigen het belang der natie beter ingezien hebben dan zij. De liberale toeleg is nu gelukt. Eerst gauw de belasting-hervorming afge werkt, eer de nieuwe kiezers komen, die er misschien een aardig beetje anders over zouden denken. tusschen lafheid en roekeloosheid, en verdraag zaamheid het juiste milieu tusschen ketterjacht en laodiceesche onverschilligheid. Volgens de moderne, zeg de modernste, wij zen, kan er van deugd geen sprake meer zijn, in dien zin namelijk, dat de mensch haar uit vrijen wil zou kunnen beoefenen. Wel is, volgens ben, vrijheid te verkiezen boven dwang en verdraagzaamheid boven enclusivisme, maar de mensch heeft geen keus en wordt tot het een gedrongen en van het ander verwijderd door de natuur en haar wetten, -waaraan hij als een blind werktuig onderworpen is. Bij de eersten was het de mensch zelf, die op de lijn tusschen de uitersten zijn standpunt vaststelde, waarvan hij alleen lijdelijk kon af wijken tengevolge van schokken of geweldige bewegingen in den dampkring rondom hem Volgens de laatsten wordt de mensch op die Bjn geplaatst, is zijn standpunt en deszelfs meerder of mindere vastheid geheel afhankelijk van zijn krachten en levensomstandigheden, en geldt dus van ieder mensch, wat Jezus van de vrouw getuigde „Deze heeft gedaan wat zij kon." Zelfs mag dit dan gezegd worden van wie niets doet, van den faineant, V ooralsnog blijft de groote meerderheid ge hecht aan de leer dier oude wijzen; wat in zich sluit, dat er veel ge- en veroordeeld wordt met het doel om op ’s menschen schuld en verdor venheid te wijzen, terwijl naar de leer der eine minderheid alleen wordt veroordeeld wat men gebrekkigs meent op te merken in den samenhang van het individu met de massa of m de levensomstandigheden welke voor het individu leiden moeten tot nadeelige gevolgen. Hoezeer men aan de mildheid der laagste beschouwing de voorkeur geven mag, moet toch de mensch in het leven rekening houden met de begrippen der meerderheid, die hij dwaas acht en den mensch nadeelig misschien de gebrekkige kennis, het weinige dat wij nog weten, maakt het den mensch zelfs ten plicht, °m rekening te houden en 1 "j 1 met alle meeningen ook op staatkundig gebied is daarom Paulus’ woord van kracht, dat men het goede niet leert kennen dan na alles onder- zocht te hebben. Deze les wordt door niemand beter beoefend dan door dr. Bronsveld. I Deze politicus heeft naarstiglijk onderzocht ea zich aangesloten rechts is daarop geslingerd naar links en zal zich ten slotte naar het mid- den begeven, met do verzuchting, dat de libe ralen niet vast meer in hun schoenen staan en afdrijven naar radicaal. Deze gevinde kon het in het zoute water niet vmdeu en nu het in het zoete water al niet De N. Prov. Gron. Courant heft een klaag lied aan over de aanneming der bedrijfsbelas ting. Juist zooals zij het voorspeld had is het ook uitgekomen: men is plutocratisch, dat wil zeggen in het belang der rijken begonnen, men tiek zal ook plutocratisch eindigen. LL-v- De bedrijfsbelasting is aangenomen, zegt het in“de“ Kameï^terecM komen blad, en men heeft gezorgd dat de last op den 4 5 6 sco f LO 30 O I l 2 ën i 16 6M 7- 77 7 20 8- S - 815 8 35 815 613 6 43 78 8 35 914 9 29 943 9 55 10 8 1015 -I. 956 10 85 1110,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1