ffliEElTE BI IIEE 1IIMM1SSEET WE. JIEHIS El IDIEilTEllIE BL 1DIÖ9II DE No. 71. IR 3, DE MANTEL DER LIEFDE. I 1 O H T-Ë N-V EERTIOSTE I 6 S E 1J 'J? 3L g IQ i<e I. kameraadschap uit, UIT DE PERS. Abonnementspnj; Alle brieven in te zenden. n I :e men som- en bij anderen zal het van laat-maar-waaien, en zachtzinnigste tegelijk een eind maken aan de ka- - i en derzelver kapitale een godsdienstige kapitalistische, zoo De N. Rott. Ct. wijdt een uitvoerige beschou- f aan de amendementen, op de kieswet voor- Haars inziens is dat van de hh. Kolk- ADVERTENT1ÈN van voor eiken regel meer 71;, belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents; Cents. Bij abonnement is de prijs -te vernemen bij Tegenover de overtredingen van haar voor schriften neemt zij de gereserveerde houding in acht, nog onlangs aan de ambtenaren van het Openbaar Ministerie aanbevolen door onzen Minister van Justitie. Ze ziet wat door de vingers, overtuigd als ze is, dat de instelling, waarover zij het bestuur voert, en de wetten, voor welker naleving zij zorg heeft te dragen, volstrekt niet volmaakt of onberispelijk zijn. Bij elk voorkomend geval van overtreding dat ze heeft te onderzoeken en te beoordeelen, zorgt ze er voor den mantel der liefde mee te nemen. Niets is haar aangenamer, niets geeft meer re lief aan de toga, die om haar schouders welft, dan de liefdemantel om de schouders van den délinquent. Ook het kapitalisme houdt er zulk een be dekking op na, natuurlijk alleen voor kleine zonden tegen haar instellingen. Wie haar instellingen aantast, hebben geen staat te maken op den mantel der liefde. Maar die in den geloove zijn, zij, die zweren bij het individualistisch systeem, ze mogen al groote sommen verspillen op dolzinnige manier, hun wacht de mantel der liefdehun zonden zijn geen doodzonden, omdat de geest gewillig was. Precies zoo oordeelt het godsdienstig Sanhe drin over die zaken. In den geloove te zijn staat ongeveer gelijk met een wettige aanspraak, een aandeeltje op den liefdemantel. Een over treding van de wetten, mits niet een dogma van het geloof wordt aangerand, wordt vergoelijkend bemanteld door do liefde, met de bemerking, dat de gewillige geest is overmand door de zwakheid des vleesches. Er spreekt een geest van kameraadschap uit, die lofwaardig is, en slechts wacht op uitbrei ding over heel het geslacht der menschen, om de samenleving op aarde recht hemelsch te maken. Als zoodanig vinden we dan ook een vergoelijkend woord voor het streven van som mige heereu in ons Parlement, wanneer het hun smart, dat de Minister maatschappelijke zonden ontdekt in alle klassen der maatschappij, ook in de hunne. De mantel der liefde, waarmee ze de over tredingen willen dekken, mag hun niet worden betwist. Alleen zou men mogen vragen of mijnheer de Beaufort zich van dien mantel niet zou willen bedienen, ook wanneer het anderen geldt dan die tot zijn club behooren. Vanwaar die mantel der liefde zal vragen. En het antwoord zal luiden bij migen van de kerk, zijn van de natuur. Wie gelijk heeft, willen we niet uitmaken misschien wel hebben beide gelijk, en is de kerk de natuur te hulp gekomen bij de samen stelling van het kleedingstuk. We willen ech ter het terrein der kerk eens verspieden en zien welk gebruik ze alzoo van dien mantel maakt. Deze CO l RAN T verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS, js voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco I man, Mees en Roëll, aangevuld door een cate gorie van capaciteiten, zooals de hh. Van der Kaay c. s. wenschen, het meest aannemelijk. Men herinnert zich, dat dezen als kenteeken van het voorzien in eigen onderhoud en in dat van het gezin willen aangemerkt zien het niet bedeeld zijn en. daarenboven een aanslag van ten minste f 1 in de grondbelasting, of wel bii niet-aangeslagenen het gedurende het laatst ver- loopen burgerlijk jaar als hoofd van ’t gezin of als alleen levend persoon als woning in gebruik hebben van een gebouwd eigendom, waarvoor ten minste f 1 in de grondbelasting betaald is, dan wel een deel daarvan, zoodanig dat inwo nende gezinshoofden en alleenwonende personen ieder ten minste f 1 in den geheelen aanslag Dat de voorstellers den leeftijd van 23 op 25 jaar wenschen gebracht, is, volgens het blad mede een aanbeveling. Blijkbaar, zegt het blad, zal ook bij het stel- sel van.de amendementen, die belastingsbetaling en woning tot grondslag hebben, de uitbreiding van het kiesrecht zeer aanzienlijk zijn. Zij die dit stelsel voorstaan, doen dit dan ook niet om eene groote uitbreiding tegen te gaan, maar omdat zij de wijze, waarop in hot regeerings- voorstel de uitbreiding plaats heeft, niet kunnen goedkeuren. Zij willen in de wet de door de Grondwet voorgeschreven kenteekenen zien op- genomen, die in het regeeringsvoorstel worden gemist, zonder deze kenteekenen hoog op te voeren en daardoor het kiesrecht op bekrompen schaal uit te breiden. Zal, aldus besluit het blad haar beschouwin gen, dit doel worden bereikt, dan is tweeërlei noodig: samenwerking van hen wier amende menten, ofschoon op verschillende punten onder ling afwijkende, toch dezelfde richting uitwijzen en een tegemoetkomende houding der regeeriim.’ Voorde bedoelde samenwerking kan het afdee- lingsonderzoek, dat over de amendementen moet plaats vinden, den grondslag leggen. Wordt deze samenwerking bereikt, dan zal de regeering zekerheid hebben, door welke wijzigingen zij bestaande bezwaren zou kunnen opheffen. Van haar mag dan worden verwacht, dat zij door een mild gemeen overleg het tot stand komen van het groote werk bevordere, hetwelk zonder dat ernstig gevaar zou loopen schipbreuk te lijden. Zoolang er in de wereld godsdienst gevonden wordt, zullen er ketters zijn. Paulus reeds heeft er op gewezen dat de zonde is door de wet, en wetten zijn immers e middelen, of wil men de wapenen, waarmee een heerschende leer wordt beschermd, voor eventueele besmetting of afwijking wordt ge vrijwaard, in stand wordt gehouden. Elke leer dus, die het tijdperk van tanden krygen door is, heeft haar wetten, en diens- volgens mag. zij wijzen op afval en zonde. Daarom ook is zeer logisch de opmerking van godgeleerden, dat de zonde niet beter, niet meer afdoende bestreden kan worden dan door den godsdienst zelve. Logisch toch vinden we het, wanneer men een kwaal tegen wil gaan op de meest af doende wijze, om die kwaal in het hart aan te tasten, om recht op het doel af de oorzaak der kwaal na te sporen en te verwijderen. Men versta ons welwij bedoelen niet een voorstel te doen om den godsdienst afteechaf- en wat wij willen zeggen is kort en goed naar wij meenen het volgende: het al een bezwaar is, bestaat bij mannen uit den vierden of vijfden stand in mindere mate, dan bij die welke tot dusverre het kiesrecht ontvingen Eerstgenoemden zijn eerder gerijpt voor den levensstrijd. Erkent men de juistheÏÏ dezer redeneenng niet, acht men het omgekeer de het geval dan mag dit nooit grond opleve- len om den leeftijd ook voor die standen te veAoogen, waarvoor tot dusver de 23-jario-o leeftijd als vaste regel gegolden heeft. bedenking van de Standaard is dat de uitbreiding van het kiesrecht dan toch finnlïTS fi"ra ->S’ ïe zeggen: «£k ben voor finale uitbreiding en toch uw stem geven aan verhooging van den leeftijd, verwikkelt u me! uzelvon m onverzoenhjke tegenspraak, zegt het De derde bedenking van de Standaard is dat verhooging yan den leeftijd strijdt met het beginsel van huismanskiesrecht. Regelin» naar leeftyd hoort thuis in het revolutionaire systeem. Aan hoofden van gezinnen moet krachtens huu. positie het kiesrecht worden toegekend. Ze ziiu 1“ g jwg Ti TadelT te W-, dat de meerderjarigheid voor schrijft, belemmert ons, zegt het blad, om heel wat hoofaen van gezinnen, die moesten toe^e- laten worden, op te nemen. En zouden wij dan die beletselen, die ons eigen beginsel irf ziin doorwerking stuiten, nog moedwillig gaan ver Dit doet, wie nadenkt en het oprecht met zijn begmsel meent, nmt, zegt de Standaard. J En het blad juic.it het dan ook toe, dat in he amendement-Mackay-Van Alphen’ daartoe het initiatief met genomen is. Het zou het a-e- heele amendement ontsierd hebben De Standaard beschouwt al dit drijven naar verhooging van leeftijd niets dan koortsachti^e uiting van de socialisten-vrees, die alle conse’r- vatieve geesten bekropen heeft. De Mmsfer/foimyer verdedigt de radicale partij tegen de beschuldigingen, welke de heer Van Houten in zijn eersten Staatkundigen brief tegen haar heeft aangevoerd, inzonderheid teo-eu het verwijt dat zij een immoreele politiek zou voeren De radicalen zegt zij doen niet gelijk mi. v. H., die leeft om de liberale partij te oe rleven, maar zich als volkspartij van hare roe ping bewust streeft zij er naar aan de natie een volksvertegenwoordiging te geven, dio thans daarvoor zijn onderscheidene bewijzen bii te brengen niet bestaat. J Ook de Arnhemsche Crt. verbindt aan den brief van den heer Van Houten een paar op merkingen. Het blad heeft vuur gevat op de bewering van den schrijver, dat de kamerleden i trachten om „zooveel mogelijk organen der pers onder hunne controle te krijgen.” Het blad dat van oordeel is dat de heer van Houten hier voornamelijk op het oog heeft de Middelburgsche en de Arnhemsche Courant, protesteert te^en die insinuatie. T 1T1' v-kan zelf weten dat wat hij de „kleine liberale pers” noemt zich steeds zorgvuldig van alle parlementaire invloeden vrij houdt om haar volle vrijheid van oordeelen verschuivimr tegenovef ha1aJ eigen iu het Parlement Ie omel k be i handhaven- Wlst de schrijver het niet T vbae‘ 1 imaï ‘e?..aauzien van °nze Middelburgsche anti-revolutionaire zijde daartoe ma"° medew ZUj ei ba? T zo° pas £n e^en persoon - “ooege- ondervonden dan ware zwijgen beter geweest een verklaring te geven De Standaard zet de bespreking der kieswet- ontwerpen voort. Het blad bespreekt thans den leeftijd die in het wetsontwerp-Tak is voor gesteld voor de kiesgerechtigheid en de pogin gen om die leeftijdsgrens tot 25, 28, ja zelfs"tot 30 jaar te verschuiven. Een paar jaar opslag op den 23-jarigen leef tijd, zegt de Standaard, zal ons het ontwerp van wet niet onaannemelijk maken. Niet om dat er uit een anti-revolutionair oogpunt geen bedenking tegen een dergelijke verhooging van den leeftijd bestaat, maar omdat het blad er toch van overtuigd is dat men geen 3jaarplei- zier van die conservatieve liefhebberij hebben zal. Want al brengt men het kiezerskorps van 300.000 slechts op 600.000, toch zal er een Ka mer komen die voor goed alle conservatieve staketsels opruimt. Vooral wanneer het geldt iets zoo eenvoudigs als het proclameeren van den 23jarigen leeftijd, feitelijk niets anders dan een corrigendum op de eerste editie van de wet. Al acht de Standaard dus de van de leeftijdsgrens geen onoverkomelijk be- I zwaar, geheel iets anders is de vraav of van i anti-revolutionaire zijde daartoe mag medege- ondervohnadden1J werkt worden of, nog erger, t initiatief 2-ennmon j e vonuen Het blad antwoordt beslist ontkennend. 1 daa, 8Pr,eke,n> zeS^ het blad. A Elke godsdienst zegt wat goed is, wat zonde; neem dus de godsdienst weg met zijn wetten, en de zonde is niet meer. Op dezelfde manier redeneerende, zouden we evengoed mogen aannemen Met de maatschappij en haar instellingen weg te nemen, maakt men een eind aan de maatschappelijke deugden en ondeugden. Met het kapitalisme en zijn wetten van lais~ sez fair» de wetten 1 zijn lang niet de mildste zou men 1 pitalistische ondeugden fouten. Mogelijk nu is de onderstelling, dat de gods dienst verdwijntook aannemelijk is de profetie, «at he. kapitalisme zal verdwijnen. Maar om te gelooven aan een oplossing of ontbinding der maatschappij, dient men het oor e leenen aan de stemmen van onze bovenna- ui ij e neiging, dient men vrede te vinden in het geloof aan den toren van Babelcn ook «an nog is de twijfel gewettigd of er wel ooit 111 e toekomst vooruitzicht bestaat op een twee de monument van dien aard. ,JTaUg duS de maatechaPPij in wezen blijft, maatschappelijke ondeugden worden Maatschappij, Het blad weet wel zullen er i aangetroffen, niet alleen in het samenstel maatschappij, maar ook in haar individueele rmden. Gelijk wereldverzaking deugd is, en zuinigheid een is eerlijkheid een maatschappelijke deugd.’ Omgekeerd zijn wereldvergoding, verkwisting en oneerlijkheid in elk dier drie sociëteiten espechevelijk ondeugden, die door de besturen dier vereemgingeu moeten gestraft worden. Een verstandig bestuur echter zoekt niet zij- kracht in de straffen en in wezen blijft, SIE f ,c:-. COURANT. I J i. i. iE ïsK zijn wjng a; haar gestrengheid, gesteld. w wl (lior ZOO 1 dan ware

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1