w 9. ie, Nu 63. 3 ij Loting voor de Nationale Militie, WOENSDAG 12. haar oogen rechtmatig, temeer, voelt, dat haar onmondigheid geen reden opge- HA. 8. 9. 10. 11. 13.00, 00 a 9 bÖ MA. larkt lereq •weg, iven-, ,ar te HIT, istigd as. L L iFf; N. dyke igen. ,r bij idea. !7» n i’/8 1M. Oct. I7l6 1 h Va* Mr. S. van Houten heeft zijn vierden staat kundigen brief aan het Nederlandsche volk ge richt. Hij geeft, daarin de geavanceerd liberalen den raad zich niet op sleeptouw te laten nemen door de politieke vrijbuiters, die zich hebben getooid met den eerenaam radicalen. De wijze waarop de radicalen hebben gehandeld ten op zichte van de. schoolwet, hun heulen met de anti-revolutionairen, hun oppositie tegen Pier son’s belastinghervorming heeft z. i. doen zien, dat de radicalen niet zijn die zij wezen willen voortvarende hervormingsgezinden. Voorts doet hij uitkomen, dat de langdurige behandeling van het kiesreehtvraagstuk kan leiden tot een zuiverder partijstelling, waarbij hij tracht in ’t licht te stellen, dat men tegen woordig streeft naar een partij die alles omvat wat maar naar socialisme zweemt, van staats- socialisten, kathedersocialisten, wegbereiders van het socialisme, waarbij dan nog eenige staat kundige impressionisten komen. Die partij wil men stellen tegenover de liberalen, naar begin sel en traditie voorstander van een individualis tische staats- en arbeidsorganisatie. Of de heer Tak van Poortvliet bereid zal zijn zich aan het hoofd te stellen dezer staatssocialistische partij, Deze CO GRANT verschijnt WOENSDAGS Abonnementsprijs voor Alle brieven en in te zenden. en ZATERDAGS. 3 maanden f 1.franco per post ƒ1.25. stukken, uitgave oi redactie betreffende, franco Het liep over natuurlijk recht, de grondwet, geschiktheid, partijbelang, leeftijd, hooge levens beschouwing, stemvee, enz. Altemaal punten waarover de meenigen als subjectief verschillen, om daardoor een verwarring te scheppen, die de vraag naar recht zal beantwoorden met een non Tibet het behaagt me niet. Les idees marchent, zegt men. We durven het niet tegenspreken, maar toch verhelen we niet onze bezorgdheid, wanneer we op staatkundig èn op maatschappelijk èn op economisch gebied nog altijd zoo’n ware zondvloed van subjectieve beschouwingen en zoo’n heirleger van remmers werkzaam zien, zelfs waar het algemeen gangbare ideeën geldt. Nog altijd blijft de eenvoudigste vraag om recht en billijkheid, oorzaak van verdeeldheid en deelt men de menschen, al naar ze deze vraag beschouwen,'in geloovigen en ketters. Is het niet of we nog leven in de middel eeuwen, wanneer we de woorden van den diep- denkenden Duitscher Fr. Nietzsche lezen, dat onze hoogste inzichten misdadige dwaasheden schijnen voor hen, die niet geaard en bestemd zijn om ze te hooren en op te nemen „En toch „hoe gevaarlijk en dwaas is dat onderdrukken en negeeren van de hoogste in zichten, die de denkers van onzen tijd ten bes te geven voor daarvoor misschien nog niet vol komen rijpe menschen! Juist die min of meer afwijkende denkbeelden hebben de grootste op voedende kracht, en er schuilt gevaar in de gewelddadige of ook maar autoritaire onder drukking dier denkbeelden”. vrijstelling is bij het opleggen van wel aanleiding gaf om zwaar VERGADERING van den Gemeenteraad van Sneek op Zaterdag den 21 October 1893, des namiddags ten 7 uur. 1. Resumtie der Notulen. 2. Mededeeling van ingekomen stukken enz. 3. Adres van F. Terwisscha van Scheltin- ga e. a. 4. Alsvoren van J. D. Eerdmans e. a. 5. Beschikking over een lokaal in het Rechts- gebouw. 6. Adres in zake het verschaffen van warm voedsel aan behoeftige schoolgaande kinderen. 7. Alsvoren van de IJsvereeniging „Sueek”. Maar het ontbreekt deze klasse aan de macht om dezen onbillijken en onrechtvaardigen druk af te werpen. En daarom vraagt ze om recht. Die klasse wenscbt mondig verklaard te wor den tegenover den Staat. Haar eisch is, dat allo Staatsburgers eeu woordje mogen meepraten. En die eisch is in nu ze het ge- i van lasten, maar die lasten onevenredig op haar schouders te laten drukken. En hoe wordt nu die vraag om recht nomen in onze Staten-Generaol De beschouwingen daarover hebben voorstan ders reeds doen vragenWat zijn we toch be gonnen En nog is het geredekavel niet ten einde. Het liep Alsvoren van E. Sanders. Alsvoren van T. Visser e. a. Voorstel bijbouw Armenhuis. Schrijven van de Kamer van Koophan del in zake aanlegplaatsen. Gemeente-begrooting, dienst 1894. BEKEN D~MA K I N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de tweede KALVERM ARHT dit jaar invalt op Maandag den 30 October ek Sneek den 17 October 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester BENNÉWITZ, Secretaris. kennisgeving. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, Gelet op het besluit van den heer Commis saris der Koningin in Friesland van 7 Septem ber 1.1. Ie Afd. MS. no. 1071 (Prov. blad no. 8o) Brengen ter openbare kennis, dat de loting van. hen, die in dit jaar voor de lichting der Nationaie Militie van 1894, dezer gemeente, zijn ingeschreven, zal plaats hebben in de Con certzaal alhier, op VRIJDAG den 27 Octo ber e. k. des voormiddags ten 10 uredat op Woensdag r den 1 November d. a. v. tergemeen- te-Secretarie door of van wege de lotelingen aanvrage kan geschieden voor de getuigschrif ten ter bekoming van vrijstelling van den dienst wegens broederdienst of als eenig wettig zoon voorts dat om vrijstelling wegens eigen militai ren dienst of dien van broeders te verkrijgen de paspoorten of andere bewijzen van ontslag’ uittreksels-stamboeken of bewijzen van werke- lijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag waarop de eerste zitting van den Militie raad wordt geopend, ter Secretarie voornoemd moeten worden ingeleverd. Sneek den 10 October 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEV ITZ, Secretaris. UIT DE PERS. den dwaalspoor bracht, en hen deed aanlanden op gansch andere plaats dan men zou vermoe den bij het volgen van hun gedachtengang. Zij waren niet geheel vrij, niet ten eenen- male los van alle banden die hen aan het on- dermaansche, aan de stoffelijke wereld gebon den hielden. Als voorbeeld wijzen we op de vergadering van eminente mannen, onze Staten-Generaal. V elen, de meeste der leden, gaan bij hun be schouwingen over billijkheid op belastinggebied uit van gedachten, die eigen beurs en Kamer zetel gelden, of welze vragen wat partijbelang vordert. Jaren aaneen is er getwist en bleef de meer derheid er bij om door accijnzen de schatkist gevuld te krijgen, en zeker waren we nog niet veel verder, indien niet van beneden af door de pers, die de publieke zaak publiek bespreekt, op de afschaffing ware aangedrongen van die voor allen gelijk drukkende en daarom hoogst onbillijke belastingen. En naarmate de zaak meer in ’t ware licht werd gesteld en dus kwam onder de oogen van het groot publiek, werd de leus belasting naar draagkracht, aangeheven, en met deze leus zijn we, na veel vruchtelooze pogingen, zoover ge komen, dat de accijnzen nog niet geheel zijn afgeschaft en bijvoorbeeld die op het zout nog wachten op een aequivalent, terwijl men het uitvaagsel der jeneverdrinkenden nog eens dui delijk heeft te verstaan gegeven, dat het niet voor billijke behandeling in aanmerking komt, maar bij voortduring onbillijk zal worden be handeld, totdat het er genoeg van heeft. De afschaffing der tollen, alweer eeu op alle gebruikers gelijk drukkende belasting, wacht eveneens op een aequivalenten de midden stand, die er naar smacht om ontlast te wor den van de zwaar drukkende personeele be lasting, moet nog altijd zelf een aequivalent hiervoor zoeken in ontberingen van eiken aard, in afwachting dat op het Binnenhof een aequi valent er voor wordt ontdekt. De patentbelasting werd eindelijk afgeschaft; maar groot was de moeilijkheid der oplosssing van de billijkheids vraag: of men bij de daarvoor in de plaats gekomen bedrijfsbelasting moest beginnen bij inkomens van f600, f650 off 700. Vanwaar het bezwaar Natuurlijk is deze te zoeken in de subjectie ve meeningen over de algemeen thans aange- heven leusbelasting naar draagkracht. Hoe lang we nog in dien toestand zullen voortleven Natuurlijk zoolang tot het publiek heeft geoordeeld dat het hoogst onbillijk is be- asting te vorderen daar, waar men zich het noodigste zelfs er voor moet ontzeggen en dat iet aldus een in hooge mate onrechtvaardige behandeling is, menschen aldus de belastingpen- ningen af te persen, waar anderen het geven van hun overvloed, zonder een oogenblik zelfs lun leven van weelde te moeten inkrimpen. En zoover is reeds een aanzienlijk deel onzer werkende klasse ontwikkeld, dat ze een open oog voor deze onbillijkheid en onrechtvaardige behandeling beeft. Iedere pot heeft twee ooren, zegt het spreek woord zoo geeft iedere zaak aanleiding tot tweeërlei beschouwing, levert iedere meening verdeeldheid en ontstaat verschil bij elk begrip. Eu naarmate de menschelijke gezichtskring zich uitbreidt, neemt het getal der dingen toe waarover de menschelijke geesten verdeeld ge raken. Do eerste oorzaak van dit verschijnsel, zoo zonderling onder redelijke wezens, is, dat nog zoovelen niet zien door eigen oogen, maar door den bril van anderen. Reeds vroeger wezen we op het verschijn sel, dat onder ons menschen de geestelijke be- deeling even geliefd is, als de stoffelijke bedee- •’■ing weerzin heeft te overwinnen. Voor zoover de verdeeldheid zich voordoet onder menschen die gewoon zijn zelf te zien en zelfstandig te oordeelen, moet de oorzaak voor een deel worden gezocht in het feit, dat nog zooveien de scherpte van blik missen om goed Y kunnen onderscheiden. Erkend moet echter, oi, dank zij het betere lager onderwijs der laatste jaren, het juist zien en onderscheiden zeer is vooruitgegaan. Toch houdt men een betrekkelijk klein kud- deke over, wanneer men schapen en bokken van elkaar scheidt en afzondert, die zich door anderen laten voorlichten, alsook die bijziende zyn of kortzichtig kortom allen, die niet goed zien kunnen van nature of wel omdat ze het niet geleerd hebben. lu al verder gaande met ons onderzoek, vinden we er onder het klein kuddeke, die «iet onbevooroordeeld rond zien. We hebben hierbij vooral het oog op hen, die zich door geloof of bijgeloof laten leiden, wanneer ze een b‘ik in de wereld rondom zich werpen. Be weinigen die nu nog overblijven, de keur ende, die, vrij van traditie en conventie, de oogen gebruikt en geen denkbeelden of begrip- Pen zich eigen maakt alvorens zich degelijk te hebben overtuigd, die uitgelezen schaar, ook zij blijkt nog verre van eensdenkend te zijn; ook in haar midden heerscht de godin der twee dracht. Vooral openbaart zich deze scheur, wanneer ‘iet denkbeelden geldt aangaande billijkheid, vechtvaardigheid en recht. Reden hiervan, is de gewoonte om de dingen subjectief te beschouwen. Oorzaak dezer nei- ëiDg tot het subjectieve is de zelfzucht, aan niemand onzer vreemd, zoodat het eeu witte raaf mag genoemd worden, die bij zjjn opvat- tlI:g niet eigen gevoel tot richtsnoer neemt, maar objectief de zaak zelve, en niets daar uiten, daaraan verbonden, waarneemt. Zelfs zij, die onder de groote mannen worden ëeteld, hebben niet geheel hun subjectieve nei- 8>ngen kunnen weerstaan. Velen van hen heb- en het bewijs geleverd, niet altijd hun logische Datuur te hebben durven volgen. Zij deinsden soms terug voor de consequentie van hun ge- uachtengang. Been bekrompen blik was het die hea op ADVERTENT1EN van 1 tot 4 regels, gewone letter, 40 Cents- voor eiken regel meer 7>/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. ‘*3 ?an iar: Oct. - stra ts etzeniS' Teeg,- - Fok* - Fen e Jikke jrathea nd, - ht, van In.van 68 jr 3' /4 J PUNTEN VAN BEHANDELING:

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1