;en i ■IIS- ffl IHRHfflHUI VMK li n-1 No. 85. A C II T"E N-V E E RTI G 8 T E !893. Ie I Ie *PÏ an 3 Loting voor de Nationale Militie. 25 ÏC IA. is door I 1 Alle brieven in te zenden. uw toe- zoo Werken en denken en leeren is leven. eenige wat deze menschen vrees, vrees voor ongelukken, bij HA. IEL Lgië. 5. L. .FF; 1. >4.50, 50 a 1 t, .e n b I- ‘*/16 1A1. Oct. !‘A optimistisch genoeg hetgeen heden de gemoederen zich ten beste zal schikken. noodeloos gestoei te voorkomen, de zouden s ver- Over den vierden staatkundigen brief van Mr. S. van Houten wordt tot dusver weinig in de pers gesproken. De bladen deelen _.1_ A meer uitvoerige uittreksels uit mede, maar daar bij blijft het. T 1 - een beschouwing. Wij ontleenen daaraan het volgende. „Er is op bijna elk der acht bladzijden van het laatste geschrift des heeren van Houten LÖ-f Toen de wetenschap vermeerderde, werd men beducht voor den godsdienst. Wat is er niet geworsteld tusschen priesterschap en geleerden hoevelen hebben er niet tot zelfs hun leven bij ingeboet En toch is het goed gegaan zoo goed zelfs, Gelet op het besluit van den heer Gommis, saris der Koningin in Friesland van 7 Septem ber 1.1. Ie Afd. M/S. no. 1071 (Prov. blad no. 85) Brengen ter openbare kennis, dat de loting van hen, die in dit jaar voor de lichting der Nationale Militie van 1894, dezer gemeente, zijn ingeschreven, zal plaats hebben in de Con certzaal alhier, op VRIJDAG den 27 Octo ber e. k. des voormiddags ten 10 uredat op Woensdag den 1 November d. a. v. ter gemeen- te-Secretarie door of van wege de lotelingen aanvrage kan geschieden voor de getuigschrif ten ter bekoming van vrijstelling van den dienst wegens broeder dienst of als eenig wettig zoon voorts dat om vrijstelling wegens eigen militai ren dienst of dien van broeders te verkrijgen, de paspoorten of andere bewijzen van ontslag, uittreksels-stamboeken of bewijzen van werke- lijken dienst, ten minste tien dagen vóór den dag waarop de eerste zitting van den Militie raad wordt geopend, ter Secretarie voornoemd moeten worden ingeleverd. Sneek den 10 October 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester, BENNEW ITZ, Secretaris. UIT DE PERS. BEKENDMAKING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek maken bekend, dat de tweede KALVNI ARKT dit jaar invalt op Maandag den 30 October e.k- Sneek den 17 October 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNÉWITZ, Secretaris. k: e n n i s g e v i n g. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, schrille tegenspraak tusschen streven en uiting tusschen oogmerk en taktiek. Wanneer men,’ gelijs ik, aanneemt dat ’tde wensch van den Groninger afgevaardigde is te vereenigen, niet te verdeden en tot een oplossing van het ge- b eken verschil te komen van de eenheid der liberale partij, dan moet men zich verbazen over de naieviteit, waarmede hij juist al de wapens hanteert, die noodig zijn om het tegen overgestelde te bereiken. Hij kwetst, waar bij streelen wil en opent op onzachte wijze de wonden, die hij gaarne zou heelen. Pp. Ueer Van Houten had gocn ongelukkiger tijdstip kunnen kiezen voor de hervatting van zijn staatkundige epistels dan juist het te«-en- woordige. En is mag dit eerder zeggen dan menig ander, omdat ik het, ter zake van het kiesrecht, au fond, meer met hem dan met de vooruitstrevendsten onder de liberalen eens was Maar ik ben, n'en dèplaise don heer Van Hou ten, een opportunist in de staatkunde. Het stond bij mij vast, dat de liberalen van alle nu ances hadden kunnen samenwerken om tot een bevredigende oplossing van hot brandend vraag stuk te komen, zonder aan de hoofdgedachte ai breuk te doenen voorts meende ik, dat ten slotte, in do bestaand© omstandigheden, een ver- werping van de kieswet, hetzij dan weinig of veel veranderd, een daad van onverantwoorde lijke roekeloosheid zou zijn. Van die meening ben ik nog, maar de illusie dat ereenstem- migheid tusschen de vrijzinnigen zal worden verkregen heb ik laten" varen. De houding van den heer Van Houten vooral maakt het uitzicht daarop zeer gering. Voor hom en de zijnen is de uiterste grens het amendement- Van der Kaay c. s., dat do uiterste linkervleu gel met kan bevredigen en ook in mijn oo<* niet aannemelijk zou zijn. En als dan nu de kans op een vergelijk ter linkerzijde is verkeken wat dan? Dan volgt oi een verwerping en vermoedelijke Kamer-ont- biuding, waarbij naar ik vrees 'de heer Van Houten en de zijnen de kinderen van de reke ning worden; of een aanneming met behulp van de democratische elementen ter rechterzij de en een verbond, dat men liefst zoo lang mo gelijk moest trachten te vermijden. Alleen wan neer liberalen eensgezind oprukken, kunnen zij het roer nog in .handen houden; scheiden ze zich onderling af, dan komt een scheuring en nieuwe partijformatie, waarbij den heer Van Houten geen andere steun zal overblijven dan van de conservatieve en reactionnaire clericalen. Moet dat het einde worden Prof. d’Aulnis te Utrecht heeft het. noodm geacht de houding nader toe te lichten, door hem aangenomen ten opzichte van de kiesreeht- ontwerpen. Hetgeen het Vaderland naar aan leiding van zijn betoog schreef „over het deftigs Utrechtsche oud-liberalisme”, heeft zijn meening niet aan het wankelen gebracht, dat het bestuur der Liberale Unie pogingen doet om de kieswet- paragraaf uit het program van April 1891 te verloochenen. Tegen het doordrijven van wat hij noemt een oneerlijke uitlegging der grond wet, van hetgeen ineen onder-onsje is besloten komt hij op. „Noem vrij hen, die tegen dit alles opkomen spottend de deftige Utrechtsche oud-liberalen’ met ujdehjk willen toezien, dat onder den eer- van tot bedaren te brengen Wij vragen het, maar willen ook het ant woord er op trachten te geven Als we goed zien, is het eenige middel wat nog wordt aangewend in onzen tijd, de philan- tropie. En is dit werkelijk het geval, dan waarschu wen we de dokters er voor, om niet hun oogen blind te staren op dat middel. Het zal in zijn uitwerking teleurstellen evenzeer als de sterke drank. geen geluk. Werken en denken en leeren is leven/ Het eenige wat deze menschen ongelukkig emt is vrees, vrees voor ongelukken, vrees, a het rollen zal eindigen met omrollen. Het eenige waaraan deze menschen en ook ontevredenen behoefte hebben, is vertrouwen. b -Tegenwoordig is het de maatschappelijke ^vegmg die wantrouwen wekt, vroeger was et de beweging op godsdienstig terrein die bezorgd maakte. aldus besluit hij. Maar weet, dat deze liberal er, min of njet lijdelijk willen toezien, dat onder den In de Zaanl.Ct. vinden wÏÏ thans ™Uen Uaam hunn« P^Ü een staatkunde mr. Wii ontleenen d^Jl impressionisme wordt gevolgd, welke ten doel heeft om de liberale partij tusschen de uiterste tegenstellingen van allerlei door het algemeen stemrecht opgewekte hartstochten in de klem I te brengen en tot machteloosheid te doemen. Deze CO I RANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.- franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco des levens. Evenwicht tusschen ons denken en gevoelen, tusschen ons verstand en hart. Evenwicht tusschen willen en kunnen. Zoo komt er harmonie ook in onze zielsstem ming en raken we niet uit ons humeur. De natuur is ons, menschen, in zoover voor uit, dat ze in korteren tijd het verbroken even wicht herstelt dan wij het vermogen in zoo ver dus mogen we zeggen: natura hominima- gistra. Niet enkel dus van de kunst, maar ook van de menschen is vrouw natuur de verstan dige leermeesteres. Op regen volgt zonneschijn, we weten het, en op actie reactie, we zien het. Op deftig heid, als ze uit den band kan springen, zoo onbespied, volgt ongebonden realisme en zoo komt er meer vraag naar natuurlijkheid naar mate onze beschaving meer ontaardt. Zoo ook in de maatschappij, wanneer het evenwicht verbroken is en het alles meer on natuurlijk wordt. Dan komt er schommeling als bij de balans, die aan de armen ongelijk bezwaard is. En nu kan men die schommeling niet mooi vinden van die menschen zijn er. Maar zoo lang die beoordeelaars enkel het schoone be wonderen en geen oog hebben voor het ware, moet van die menschen verklaard worden, dat ze verkeeren in den zelfden toestand waarin onze hedendaagsche maatschappij verkeertna melijk dat ze hun evenwicht missen, evenzeer als diegenen, welke bij ’t gezicht van armoede geroerd worden en zich meer haasten om hun zakdoek dan om hun beurs te krijgen. Gemis aan evenwicht brengt menschen in dat geleerde professoren in onzen tijd de vrien den zijn van dominee of pastoor en op politiek gebied arm in arm gaan. Zoo schikt alles zich ten slotte en we zijn J om aan te nemen, dat ook, j zoo verontrust, We zouden dus, om noodeloos gestoei te voorkomen, de onrus tige „satisfaits“ willen aanraden om niet zoo te gen te spartelen. Het zal zich wel schikken ten beste, wan neer maar het verbroken evenwicht hersteld wordt. Daarin toch vinden ten slotte alle menschen zich tevreden en gelukkig. Evenwicht tusschen inkomsten en uitgaven. Evenwicht tusschen het verbruik van kracht en de inneming van nieuwe versterking. Evenwicht tusschen de eischen van het li chaam en de eischen van den opgelegden ar beid. Evenwicht tusschen vraag en aanbod voor den mensch die om voedsel uitgaat. Evenwicht tusschen het proza en de poëzie EVENWICHT. De wereld van onzen tijd is onrustig. Gis ting hier, beweging daar, opschudding elders onrust overal. Die onrust heerscht in de harten niet alleen van de ontevredenen, maar ook in het gemoed der welvoldane burgerij. Bij de eersten, de misnoegden, een onrust, die naar verandering hunkert; bij de laatsten, de bourgeoisie satisfaite, onrust die elke ver andering vreest en schuwt. Lij allen echter, tevredenen en ontevredenen, vloeit die gemoedsbeweging voort uiteenjagen naar geluk. Dat nu een onrustig kloppend hart een ge lukkige gewaarwording is, zullen we niet be weren het tegendeel is wel het geval, en daar uit verklaart zich zeker de verzuchting, dat men gaarne zou zien het einde van dezen tijd van overgang. Neenv de ontevredenen vinden geen verzachting van hun lot in hun onrustig hart en de voldanen evenmin. De bolderwagen is in beweging dat de pas sagiers er opgeruimd onder zijn, kan niet wor den gezegd. En de reden er voor is niet ver te zoeken de koetsier ontbreekt. De onte vredenen over den stilstand hebben den wagen aan ’trollen gebracht; verder kunnen ze er niet aan doen de richting aangeven mogen ze niet. Do voldanen met den stilstand hebben in zulk een toestand allerminst reden om blij te 2Üu hun angst, dat het voertuig aan den wa terkant zal geraken en van den wal in de sloot vallen, is begrijpelijk. In zulke tijden werpen de menschen zich overal op de vraag naar geluk. Wat is geluk vraagt men dan aan den on tevredene. Geld, eer of eerbewijs? Meent ge dat rijkdom den mensch gelukkig maakt En zijt ge ontevreden met u stand uit afgunst jegens de rijken Neen, vult men dan de vragen aan alleen tevreden heid maakt den mensch gelukkig. Maar die voldane burgers dan - Ze gelukkig zijn, wanneer hun hart niet ontrust werd door angstproducten van hetgeen de ontevreden wereld zal volvceren te hunnen koste M ie dat meent, vergist zich deerlijk. Die zoete rust, waarvan ze op dit oogenblik tornen, is een ideaal, dat hierin overeenkomt uet de mist, dat het hun vroolijker stemt naar mate ze optrekt. Leen, rust schenkt den gezonden mensch opgewonden toestand, on doet hen grijpen naar een glas sterken drank. Natuurlijk komen die menschen falikant uit en koopen ze het evenwicht in hun zielstoe stand met het evenwicht van hun lichaam. Wat doet de maatschappij in haar toestand van verbroken evenwicht Wat wordt gedaan om de opgewondenheid ADI ERTENT1EN van 1 tet 4 regels, gewone letter, 40 Cents; voor eiken regel meer 7'/2 Cents. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager. Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den uitgever. J an T 15/16 )Ct. - te Op- oa, - i Kui- ans en Leij eu e Fin- S ij men l van rga, 3 Ileeg- oeeker oun i ummur sas. J. vt J..-, 4.*Mcialen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1