MMH ffl If J
IMUHfflrSBL
r,
■IÏS- ffl llfflfflHJJ (NX N
•li
«as jwa,.
ra
No. 97.
AC H T-E N-V E E R T I G
S T E JAARGANG.
J 893,
ONZE VADER.
Nationale Militie.
■-
3
6, I) ID CJ 12 Al JL? J2 IS.
als vorsten uitverkorenen
aardsche vader zulke tooneelen
kt
1
0
Alle brieven
in te zenden.
A
a
diensvolgens als broeders en hebben
elkander als de kinderen van dien
vrijstel- volking teistert, wordt toegeschreven
en 5Q be- f—
IAU y
ke
an.
bij
an.
ra.
'7-
zv
dv
voor^lkfif11]'N XT 4 rCgeIS’ gewone tetter, 40 Cents;
bela. trJ T “V'1 CentS’ abonnement de prijs
den uitgever. V°0I'Waarden da^omtrent te vernemen bij
Deze CO L BA NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS
Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.- franc0 per post ƒ1.25.
Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco
Er was een tijd, maar is zeer, zeer lang
geleden, dat de menschen over heel de wereld
barbaren waren ze leefden als wilde dieren
en ontzagen elkander slechts indien ze niet ze
ker waren wie de sterkste zou zijn, of ook in-
dien vrees voor overmacht de een deed terug
trekken voor den ander. De zwakke moest
bukken voor den sterke en het voornaamste
bedrijf van het menschenleven was roof en
slachting. Met hongerende vraatzucht zetten
ze tand en nagel in elkanders lichaam en nadat
de schedel van den vijand was bemachtigd,
ronk men het bloed van den verslagene ter
eer der góden of van den god door wiens zorg-
oliën bijstand de overwinning was bevochten.
Vervolgens werd het verslagen lichaam in
stukken gehakt, en de god der overwinning,
„onze God", kreeg uit dankbaarheid voor de
groote weldaad een stuk meedaar de góden
leefden van den geur der spijzen, lei men het
uitgekozen stuk vloesch op een vuurde damp
die er uit opsteeg, bereikte zoo de neusgaten
van den god en onder gebed en lofgezang werd
de grooten god bij zijn feestmaal verzadigd en
dank gebracht.
Die tijden zijn voorbij alleen uit het onbe
schaafde werelddeel worden ons nog van tijd
ol tijd berichten gezonden van dergelijke besti
aliteiten en daaropvolgende godendiners.
In ons werelddeel zijn die monsterachtigheden
geweken voor de beschaving en don christelijken
godsdienst.
In het beschaafde Europa heeft men, na de
verwerping van den godsdienst der heidenen
met zijn veelheid van góden, aangenomen den
loodsch-christehjken godsdienst, waarin gezegd
*°rdt, dat er slechts één God is dat de mensch,
“oor dien God geschapen, naar Diens evenbeeld
werd gevormd, en dat die God is de vader van
al e menschen. Die kinderen Gods beschouwen
Blkander
lerbied voor
loeden vader.
Vant die God moet goed zijn, zoo zeggende
senschen van onzen tijd en in ons werelddeel;
n kan geen God zijn of Hij moet goed, hij
00 volmaakt zijn en dus den aardschen va-
overtreffen, duizendmaal, in de liefde voor
line kinderen.
Zoo ontwikkelde zich het godsdienstbegrip
“J den mensch in den loop der tijden, en het
°U hooghartig van ons zijn te durven aanne-
eu, dat wij, menschen, het toppunt der be-
mving bereikt zouden hebben.
Waaneer we opmerken dat ook in het be
maalde werelddeel nog zoo verwoed gevoch-
en gemoord wordt tusschen de kinderen
n dien goeden Vader, dan begrijpt elk aard
de vader wel, dat zulke kinderen nog wel
r J^belerd mogen worden, om elkander als
ers te kunnen verdragen en hoogachten.
og meer evenwel valt dit in ’t oog indien
ODA** die kindereu der beschaving zijn, die
e voorsten te zijn. Wanneer die minder verachting
eu Toekomst-vroordenboek
j zal het aldus te lezen staan
Klatergoud(zie uniform, pompoen, kin-
derspeelgoed). Een soort van zonderlinge ver
siering, weike de wilden gewoonlijk aandoen,
als zy dansen willen of vechten. Bijzon
der merkwaardig hierbij is het volgende:’ Tot
aan het einde der 19e en nog in het begin der
20e eeuw, voelden de volkeren, zelfs van onze
landen, die zich grappig genoeg de meest be
schaafde noemden, tengevolge van den buiten
gewonen broodnijd, die toen heerschte, van tijd
tot tijd behoefte elkander te dooden, zonder dat
ze individueel iets tegen elkander hadden, ja
zonder elkaar te kennen. Ze hadden voor die
gele genheden een heel grappige „moordenaars-
kleedy.
Deze kleeding was samengesteld uit allerlei
levendige kleuren rood, geel, blauw, groen,
enz. en bedekt met galons, snaarderijen, pom
poenen, stukjes metaal of verguldsel, met aller-
ei belachelijke krullen en patroontjes, enz.
kortom klatergoud, precies gelijk aan dat der
wilden; en hen navolgende, geloofden zij zich
toch ver boven hen verheven.
Daarna, als ze met al dat vreemde klik-klak
bedekt waren, gingen ze (onder het aanroepen
van Onzen Vader) met allerlei geweld en ru
moer op elkaar los en kletterden met kolossale
messen, die sabels (zie bij dat woord) genoemd
werden.
En het dwaze was, dat men dit alles deed in
naam der rede, der wetenschap (of van den
godsdienst) die onder den invloed der weder-
zijdsche slachterijen werden vernietigd en ver-
frapt, ten gunste van het barbarisme, der ver-
dierlijking en der regeering van het idiotisme.
(Zie verder bij Vaderlandsliefde). (P. Hum.)
kennisgeving.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek brengen ter openbare kennis,
dat het aandeel voor de Nationale Militie dit
°T ïZe gemeente te leveren, bedraagt
dcnt-en-twmtig man. 7 6
Sneek, 5 December 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
KENNIS GE VING.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet
op de Nationale Militie van den 19den Aunus-
tus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals dieTge'
wijz‘gd bij die van 4 April 1892 (Staatsblad
no. 56), brengen ter openbare kennis, dat de
eerste zitting van den Militieraad voor deze ge
meente zal worden gehouden in het Gemeen m
huis te BOLSWABD, op Woensdag den 20
December ek.des namiddags ten 12’/. ure
m welke zitting uitspraak zal worden gedaan
omtrent6
.k. De verschenen vrijwilligers voor de mi-
2. de lotelingen, die redenen van
ling hebben ingediend
3. de lotelingen, in de artt. 55
doeld
4. alle overige lotelingen.
veSijnln :°°r aUeen behoevea tQ
litie h3Lfie zich, aI® vrÜwilliger voor de Mi
litie nebben aangeboden
2. de lotelingen, die vrijstelling verlangen
wegens ziekelijke gesteldheid, of gereken of
semis van de gevorderde lengte.
Sneek den 7 November 1893.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
B E K E N D M A K ING.
Inschrijving voor do Nationale Militie.
Lichting 1895.
reXto”8™^
Burgemeester en Wethouders voornoemd
ALMA, Burgemeester.
BENNEWITZ, Secretaris.
UIT DE PERS.
Een menschwaardig bestaan. Tot de indruk
wekkende beweringen van onzen woeligen tijd
behoort vooral ook deze, dat de werklieden ver-
etoken zijn van een menschwaardig bestaan,
terwijl dit gebrek, dat wellicht de helft onzer bel
onmeedoogend gedrag van zelfzuchtige kapita-
j dat hun medestrijdende onderdanen iemand door
de I
in den weg gelegd, ja, dien ze niet eens ken
den en dat ze zoo iemand de hersenpan zouden
splijten met het „Onze Vader" op do lippen,
en iemand het scherpe zwaard in het hart zou
den steken met den aanroep„die in de He
melen zijt!"
Wanneer een aardsche vader zulke tooneelen
onder zijn eigen kinderen moest zien en daarbij
zijn vaderlijken naam hooren aanroepen, dan
moet die aardsche vader zich wel diep hebben
geschaamd over die barbaarsche, ontaarde kin
deren, ^welke zijn naam dragen en zijn even
beeld.
Wat moet dan die liefdevolle, hemelse he Va
der niet diep verontwaardigd zijn, wanneer zulke
dingen plaats hebben onder zijn kinderen, die
door het aanroepen van zijn Vadernaam nog
blijken hun afkomst niet vergeten te zijn.
Zou het niet zeer begrijpelijk zijn, indien die
God toornig werd over zulke spotternij en met
zijn almachtige hand een bliksemstraal neer
schoot om dat gebroed het klievende zwaard
door hart en ingewanden te stooten
Zeker, en die God zou met dat enkele feit
niet zijn goeden naam verliezen of ons doen
denken aan den oud-testamentischen „God der
wrake."
Zulk een God, die, aldus handelend, toont dat
zijn kinderen Hem niet onverschillig zijn die
niet duldt dat het eene kind met moordend
staal wordt van kant gemaakt door een der
andere kinderen, onder het aanroepen van den
vadernaam en met zuiver zelfzuchtige bedoeling!
Zulk een God verdient goed genoemd te worden.
Blijkt dan niet hieruit dat wijbe
schaafde Europeanen, nog verre verwijderd zijn
van het toppunt der beschaving
Ja, indien dergelijko Godslaster wordt ver
breid door de historieboeken en van die
boeken worden er gebruikt ook hier te lan
de of door den kansel en wie zal ont
kennen dat er geen aldus denkende en spre
kende kanselredenaars meer zijn Of
door iemand, die beweert vorst te zijn bij
de Gratie Gods, en in wiens hand het lot is
van vijftig millioen Europeanen.
Erkend moet worden, dat we nog zoo hoog
niet staan in de beschaving wanneer de volge
lingen in Staat, Kerk of School gedoogen, dat
hun voorgangers zoo pijnlijk hun God durven
grieven door Hem, den Allerhoogste, zooals ze
hem noemen, voor te stellen als hun vader,
die niet alleen Zijn almacht ongebruikt laat bij
het aanschouwen van het slachten zijner kin
deren, maar zelfs aan het ééne kind Zijn hoo-
ge bescherming verleent wanneer het den broe
der aan den degen rijgt!
Met minachting zien wij van do hoogte on
zer beschaving neer op die laagstaande diena
ren uit het grijs verleden.
Onze nakomelingen zullen eenmaal, met niet
j onzer gedenken in hun
voorsten zich noemden de „bij de Gratie Gods" i schrifturen
OIO TT
-en wanneer die vor-
S Zeei’ laa” sten, biddend ten strijde trokken en verlangden
borst zouden schieten, die hun nooit iets had
V
''v
ijs
en-
L&
AN
p-
>t-
Om 20eVal d.Cf ge?°Orte WareU aanS°WG- uaaurummg
BCfRÜEAIEESTER en WETHOTTDFRQ
Gelet op art. 19 dor Wet op de NAUonaM A?!U8e,lta 8ueek
Justus 1861 (Staatsblad ao 7n zoï s i J19 Au-
wet van 4 April 1892 (Staatsblad no 5G) bij de
dierrweT^ b« hoofdstuk Hl
ouder anderen voorkomt het navolgende”8
Vop0dedu‘in»cjemeven all.
hun 19de jaar waren ingetreden JaUUarl Van het Jaar
Voor ingezeten wordt gehouden
Art. 16. De inschrijving geschiedt:
WakrVMweoouStehUWa° eU Va“ ee“ "’«duwnaar in de gemeente
heeft of door
tigd is, m de gemeente waar hij woSnt; ’S‘ands gOTea-
laitde?2led^rbX™na!4dLn^UlS
Art. 1/. Voor de militie wordt niet ingeschreven-
houders aan te geven tusschen den lsten fn“lsten Janna h
rtf 9PSes^c^ei^> afwezigheid of ontstentenis is zijn vsi lpr
of is deze overleden, zijne moeder, of zijn beiden overUdmf’
Z1J?J°°Fd m-hr d°e\Van dle ““gifte verphehb °VMledeu’
sSr .«s
arV 18 iJ Se de bePaUu8eu der 2de en 3de zinsneden van
th?/A1'ÜARÏ 1894’,teuGemeentehuizealhier eeuebijzonderezif
tuig zal worden gehouden tot inschrijving der mamiehlke fn
geze euen, die pp den len Januari 1891 huu 19de iaar z n
lugetreden, en die alzoo geboren zijn in 1875, en wel voor J
i o! 7 S 8 ,svoo“ags 9uur.
9, 10, 11 en 12
I?’ FEen 18 ’s middags 12
rp 011 20 ’s namiddags 1
Sneek den 5 December 1893. uamiaaags I uur.
A- i o-‘,-ivii aan het