MMH ffl If J IMUHfflrSBL r, ■IÏS- ffl llfflfflHJJ (NX N •li «as jwa,. ra No. 97. AC H T-E N-V E E R T I G S T E JAARGANG. J 893, ONZE VADER. Nationale Militie. ■- 3 6, I) ID CJ 12 Al JL? J2 IS. als vorsten uitverkorenen aardsche vader zulke tooneelen kt 1 0 Alle brieven in te zenden. A a diensvolgens als broeders en hebben elkander als de kinderen van dien vrijstel- volking teistert, wordt toegeschreven en 5Q be- f— IAU y ke an. bij an. ra. '7- zv dv voor^lkfif11]'N XT 4 rCgeIS’ gewone tetter, 40 Cents; bela. trJ T “V'1 CentS’ abonnement de prijs den uitgever. V°0I'Waarden da^omtrent te vernemen bij Deze CO L BA NT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden 1.- franc0 per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco Er was een tijd, maar is zeer, zeer lang geleden, dat de menschen over heel de wereld barbaren waren ze leefden als wilde dieren en ontzagen elkander slechts indien ze niet ze ker waren wie de sterkste zou zijn, of ook in- dien vrees voor overmacht de een deed terug trekken voor den ander. De zwakke moest bukken voor den sterke en het voornaamste bedrijf van het menschenleven was roof en slachting. Met hongerende vraatzucht zetten ze tand en nagel in elkanders lichaam en nadat de schedel van den vijand was bemachtigd, ronk men het bloed van den verslagene ter eer der góden of van den god door wiens zorg- oliën bijstand de overwinning was bevochten. Vervolgens werd het verslagen lichaam in stukken gehakt, en de god der overwinning, „onze God", kreeg uit dankbaarheid voor de groote weldaad een stuk meedaar de góden leefden van den geur der spijzen, lei men het uitgekozen stuk vloesch op een vuurde damp die er uit opsteeg, bereikte zoo de neusgaten van den god en onder gebed en lofgezang werd de grooten god bij zijn feestmaal verzadigd en dank gebracht. Die tijden zijn voorbij alleen uit het onbe schaafde werelddeel worden ons nog van tijd ol tijd berichten gezonden van dergelijke besti aliteiten en daaropvolgende godendiners. In ons werelddeel zijn die monsterachtigheden geweken voor de beschaving en don christelijken godsdienst. In het beschaafde Europa heeft men, na de verwerping van den godsdienst der heidenen met zijn veelheid van góden, aangenomen den loodsch-christehjken godsdienst, waarin gezegd *°rdt, dat er slechts één God is dat de mensch, “oor dien God geschapen, naar Diens evenbeeld werd gevormd, en dat die God is de vader van al e menschen. Die kinderen Gods beschouwen Blkander lerbied voor loeden vader. Vant die God moet goed zijn, zoo zeggende senschen van onzen tijd en in ons werelddeel; n kan geen God zijn of Hij moet goed, hij 00 volmaakt zijn en dus den aardschen va- overtreffen, duizendmaal, in de liefde voor line kinderen. Zoo ontwikkelde zich het godsdienstbegrip “J den mensch in den loop der tijden, en het °U hooghartig van ons zijn te durven aanne- eu, dat wij, menschen, het toppunt der be- mving bereikt zouden hebben. Waaneer we opmerken dat ook in het be maalde werelddeel nog zoo verwoed gevoch- en gemoord wordt tusschen de kinderen n dien goeden Vader, dan begrijpt elk aard de vader wel, dat zulke kinderen nog wel r J^belerd mogen worden, om elkander als ers te kunnen verdragen en hoogachten. og meer evenwel valt dit in ’t oog indien ODA** die kindereu der beschaving zijn, die e voorsten te zijn. Wanneer die minder verachting eu Toekomst-vroordenboek j zal het aldus te lezen staan Klatergoud(zie uniform, pompoen, kin- derspeelgoed). Een soort van zonderlinge ver siering, weike de wilden gewoonlijk aandoen, als zy dansen willen of vechten. Bijzon der merkwaardig hierbij is het volgende:’ Tot aan het einde der 19e en nog in het begin der 20e eeuw, voelden de volkeren, zelfs van onze landen, die zich grappig genoeg de meest be schaafde noemden, tengevolge van den buiten gewonen broodnijd, die toen heerschte, van tijd tot tijd behoefte elkander te dooden, zonder dat ze individueel iets tegen elkander hadden, ja zonder elkaar te kennen. Ze hadden voor die gele genheden een heel grappige „moordenaars- kleedy. Deze kleeding was samengesteld uit allerlei levendige kleuren rood, geel, blauw, groen, enz. en bedekt met galons, snaarderijen, pom poenen, stukjes metaal of verguldsel, met aller- ei belachelijke krullen en patroontjes, enz. kortom klatergoud, precies gelijk aan dat der wilden; en hen navolgende, geloofden zij zich toch ver boven hen verheven. Daarna, als ze met al dat vreemde klik-klak bedekt waren, gingen ze (onder het aanroepen van Onzen Vader) met allerlei geweld en ru moer op elkaar los en kletterden met kolossale messen, die sabels (zie bij dat woord) genoemd werden. En het dwaze was, dat men dit alles deed in naam der rede, der wetenschap (of van den godsdienst) die onder den invloed der weder- zijdsche slachterijen werden vernietigd en ver- frapt, ten gunste van het barbarisme, der ver- dierlijking en der regeering van het idiotisme. (Zie verder bij Vaderlandsliefde). (P. Hum.) kennisgeving. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek brengen ter openbare kennis, dat het aandeel voor de Nationale Militie dit °T ïZe gemeente te leveren, bedraagt dcnt-en-twmtig man. 7 6 Sneek, 5 December 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. KENNIS GE VING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet op de Nationale Militie van den 19den Aunus- tus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals dieTge' wijz‘gd bij die van 4 April 1892 (Staatsblad no. 56), brengen ter openbare kennis, dat de eerste zitting van den Militieraad voor deze ge meente zal worden gehouden in het Gemeen m huis te BOLSWABD, op Woensdag den 20 December ek.des namiddags ten 12’/. ure m welke zitting uitspraak zal worden gedaan omtrent6 .k. De verschenen vrijwilligers voor de mi- 2. de lotelingen, die redenen van ling hebben ingediend 3. de lotelingen, in de artt. 55 doeld 4. alle overige lotelingen. veSijnln :°°r aUeen behoevea tQ litie h3Lfie zich, aI® vrÜwilliger voor de Mi litie nebben aangeboden 2. de lotelingen, die vrijstelling verlangen wegens ziekelijke gesteldheid, of gereken of semis van de gevorderde lengte. Sneek den 7 November 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. B E K E N D M A K ING. Inschrijving voor do Nationale Militie. Lichting 1895. reXto”8™^ Burgemeester en Wethouders voornoemd ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. UIT DE PERS. Een menschwaardig bestaan. Tot de indruk wekkende beweringen van onzen woeligen tijd behoort vooral ook deze, dat de werklieden ver- etoken zijn van een menschwaardig bestaan, terwijl dit gebrek, dat wellicht de helft onzer bel onmeedoogend gedrag van zelfzuchtige kapita- j dat hun medestrijdende onderdanen iemand door de I in den weg gelegd, ja, dien ze niet eens ken den en dat ze zoo iemand de hersenpan zouden splijten met het „Onze Vader" op do lippen, en iemand het scherpe zwaard in het hart zou den steken met den aanroep„die in de He melen zijt!" Wanneer een aardsche vader zulke tooneelen onder zijn eigen kinderen moest zien en daarbij zijn vaderlijken naam hooren aanroepen, dan moet die aardsche vader zich wel diep hebben geschaamd over die barbaarsche, ontaarde kin deren, ^welke zijn naam dragen en zijn even beeld. Wat moet dan die liefdevolle, hemelse he Va der niet diep verontwaardigd zijn, wanneer zulke dingen plaats hebben onder zijn kinderen, die door het aanroepen van zijn Vadernaam nog blijken hun afkomst niet vergeten te zijn. Zou het niet zeer begrijpelijk zijn, indien die God toornig werd over zulke spotternij en met zijn almachtige hand een bliksemstraal neer schoot om dat gebroed het klievende zwaard door hart en ingewanden te stooten Zeker, en die God zou met dat enkele feit niet zijn goeden naam verliezen of ons doen denken aan den oud-testamentischen „God der wrake." Zulk een God, die, aldus handelend, toont dat zijn kinderen Hem niet onverschillig zijn die niet duldt dat het eene kind met moordend staal wordt van kant gemaakt door een der andere kinderen, onder het aanroepen van den vadernaam en met zuiver zelfzuchtige bedoeling! Zulk een God verdient goed genoemd te worden. Blijkt dan niet hieruit dat wijbe schaafde Europeanen, nog verre verwijderd zijn van het toppunt der beschaving Ja, indien dergelijko Godslaster wordt ver breid door de historieboeken en van die boeken worden er gebruikt ook hier te lan de of door den kansel en wie zal ont kennen dat er geen aldus denkende en spre kende kanselredenaars meer zijn Of door iemand, die beweert vorst te zijn bij de Gratie Gods, en in wiens hand het lot is van vijftig millioen Europeanen. Erkend moet worden, dat we nog zoo hoog niet staan in de beschaving wanneer de volge lingen in Staat, Kerk of School gedoogen, dat hun voorgangers zoo pijnlijk hun God durven grieven door Hem, den Allerhoogste, zooals ze hem noemen, voor te stellen als hun vader, die niet alleen Zijn almacht ongebruikt laat bij het aanschouwen van het slachten zijner kin deren, maar zelfs aan het ééne kind Zijn hoo- ge bescherming verleent wanneer het den broe der aan den degen rijgt! Met minachting zien wij van do hoogte on zer beschaving neer op die laagstaande diena ren uit het grijs verleden. Onze nakomelingen zullen eenmaal, met niet j onzer gedenken in hun voorsten zich noemden de „bij de Gratie Gods" i schrifturen OIO TT -en wanneer die vor- S Zeei’ laa” sten, biddend ten strijde trokken en verlangden borst zouden schieten, die hun nooit iets had V ''v ijs en- L& AN p- >t- Om 20eVal d.Cf ge?°Orte WareU aanS°WG- uaaurummg BCfRÜEAIEESTER en WETHOTTDFRQ Gelet op art. 19 dor Wet op de NAUonaM A?!U8e,lta 8ueek Justus 1861 (Staatsblad ao 7n zoï s i J19 Au- wet van 4 April 1892 (Staatsblad no 5G) bij de dierrweT^ b« hoofdstuk Hl ouder anderen voorkomt het navolgende”8 Vop0dedu‘in»cjemeven all. hun 19de jaar waren ingetreden JaUUarl Van het Jaar Voor ingezeten wordt gehouden Art. 16. De inschrijving geschiedt: WakrVMweoouStehUWa° eU Va“ ee“ "’«duwnaar in de gemeente heeft of door tigd is, m de gemeente waar hij woSnt; ’S‘ands gOTea- laitde?2led^rbX™na!4dLn^UlS Art. 1/. Voor de militie wordt niet ingeschreven- houders aan te geven tusschen den lsten fn“lsten Janna h rtf 9PSes^c^ei^> afwezigheid of ontstentenis is zijn vsi lpr of is deze overleden, zijne moeder, of zijn beiden overUdmf’ Z1J?J°°Fd m-hr d°e\Van dle ““gifte verphehb °VMledeu’ sSr .«s arV 18 iJ Se de bePaUu8eu der 2de en 3de zinsneden van th?/A1'ÜARÏ 1894’,teuGemeentehuizealhier eeuebijzonderezif tuig zal worden gehouden tot inschrijving der mamiehlke fn geze euen, die pp den len Januari 1891 huu 19de iaar z n lugetreden, en die alzoo geboren zijn in 1875, en wel voor J i o! 7 S 8 ,svoo“ags 9uur. 9, 10, 11 en 12 I?’ FEen 18 ’s middags 12 rp 011 20 ’s namiddags 1 Sneek den 5 December 1893. uamiaaags I uur. A- i o-‘,-ivii aan het

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1