MELUS BIBIERTEJTIK-DUO Will! DE fflffiffl ffl HET MMSSMf sum. 10 No. 99. ACH T-E N-V E ERTIG8TE 1893, DE EERSTE EISCH. i ie e- e P- m R G A N G. d A^‘ F^I/^dPe^^ Nationale Militie. 13 i> e c i: m b j? i worden naarmate het zonnetje het 9 3 kt I. Alle brieven in te zenden. de beweging hoe der voornaamste facto- kan de :i- ië, mee on- ke en. bij ;n. i- leiden maag de Bond worden door hen, die het willen probeeren met het steunen op, waar het ko en daarom tracht de pries- grenzen van zijn gebied uit te zetten er menschen wonen, gebonden aan het van den priester houdt toch ninkryk Gods begint ter do zoover stof. „In de 1 den draaienden aardkloot is de tein.“ meer bellen naar ze niet aan de ADVEBTENT1ÊN van voor eiken regel meer 7'/, belangrijk lager. Voorwaarden daaromtrent den uitgever. tijd tot tijd komt -i van andere bewuste proletariaat” heeft nog te volhandig gehad in den strijd, om den tijd er te kunnen af- l te pakken, en wetenschap de priester is voor de mensch- jvnviu 4s.umi. nem een sia-m-uen-weg oy naar streven naar broodquaestie hooger hoogte en reiner luchthet koninkrijk 1 tot 4’regels, gewone letter, 40 Cents; Cents. Bij abonnement is de prijs -i te vernemen bij sulfaat voor de vreedzame oplossing der sociale XQ t™ moet het eerste antwoord zijn Geef aan alle partijen gelegenheid om te werken aan de aanstaande hervorming Deze COL BANT verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS Abonnementsprijs voor 3 maanden f 1.— franco per post ƒ1.25. Alle brieven en stukken, uitgave of redactie betreffende, franco zer maatschappij. Geef het algemeen kiesrecht. B E EE EDMAKING pïïSST* WETH0ÜÜEIa a'S';m“n0 Maken bekend dat de WEEKMARKT alhier, invallende 26 December 1893, (2e Kerstdag) zal gehouden worden op Woensdag den 27 December d. a v Sneek, den 8 December 1833. Burgemeester en Wethouders voornoemd, ALMA, Burgemeester. HE -HNliW ITZ, Secre taris. B E K ENDMAKIN G. Inschrijving voor de Nationale Militie. Lichting 1895. idfXeeheSviagt Hoe rijker, hoe armerhoe meer licht, des te dikker de duisternis. I Precies zoo als we de sneeuw donkerder zien worden naarmate het zonnetje er zijn licht op laat vallen, of zooals de arme Yankee doodle wedervoer, toen hij de stad niet vinden kon, I omdat hij zooveel huizen zag. De quaestie begon zich te vertoonen in de donkere gedaante van een ontevreden menseb, die afdaalt naar de benedenwereld om hulp te I zoeken bij het aanblazen en ophitsen van het I onderaardsehe vuur. I AVie de evolutie dezer quaestie niet gevolgd I heeft, en zich, om r L tevreden stelt, geregeld de plaatjes te bekijken zooals Uilenspiegel ze alleen geven kan van de „zwarte bende” of zooals het bureau van het Handelshlad ze op verzoek van den koophan del aan zijn plattelands publiek pleegt voor te zetten-zoo iemand weet niet anders dan I dit i Lr bestaat in de wereld een troepje ontevre den lui, socialisten genaamd hun arbeidsveld I "’‘kiezende in de onderste lagen onzer samen- I leving, doen ze niet anders dan ophitsen tot I haat. Zoo iemand is het dan ook te vergeven, wan- I neer hij, het woord vragende of nemende, zegt „Ik vertrouw geen enkelen socialist/ Zulk een plattelands-liberaal is echter niet op r de hoogte van zijn tijd de gelegenheid ontbrak ook om de „zwarte bende” eens te beschouwen »i hun werken en streven, wanneer een des kundige er zijn licht op liet vallen. Ja’ ;wat meer zegt, veel leden dier „zwarte bende” werken mee aan de beweging, als de stoker op de locomotief, wier samenstelling en I werking hem een raadsel zijn het eenige wat bij van het stoompaard weet I e vertellen, is, dat het ding stil gaat staan als L het geen voêr krijgt. Toch werkt hij mee aan wel onbewust is hij een I ron bij den vooruitgang. Zooals de natuur soms insecten gebruikt om evenskiemen te doen voortbestaan en tot ont takeling te brengen, zoo werken ook deze arbei ders, eenvoudige lieden, onbewust aan de ont- wikkeling eener groote quaestie, in de meening at het bier enkel een broodquaestie geldt. Het gevoel bestaat bij deze arbeiders in den Wijngaard des Heeren, maar het is nog onbe- s enid dat de sociale quaestie iets meer is dan woodquaestie alleenvan tjd “’t de diepte een golf naar boven kleur, maar het het tot dusver stoffehjken hemen het woord van het raadsel I Wanneer het soms i Er brouwt iets meer dan hemelen het Koninkrijk Gods! Op - priester kapi- ïïier beneden het koninkrijk van den pries ter met den kapitalist tot stadhouder en beheer- scher der openbare meening. Vindt de menschelijke geest dit stuitend; voelt hij zich door die fabrikanten der open bare meening belemmerd iu zijn vlucht naarde hoogte, naar het koninkrijk Gods dan staat de priester gereed om hem berus ting te leeren als „de wil van God”, en de ka pitalist spant de openbare meening uit om den oprijzenden geest onder dat uitspansel gevan gen te houden. Komt dus een luchtbel naar boven, in weer wil van des priesters vermaning, dan knapt de bel aan de oppervlakte, waar de openbare mee ning huist, uit elkaar. Maar al stokende komen boven en dra komt het oogenblik dat meer uiteenknappen maar als schuim oppervlakte komen drijven, en, zich aaneenslui tende, een openbare meening van nieuwe edi- tie zullen uitgeven. Ook dan zal niet het einde der sociale quaes tie zijn aangebrokenin sommige opzichten zelfs zal men moeten erkennen dat de stap, die men deed, niet voorwaartseh was. Niemand zal dan ook in trouwe willen ge- looven, dat de maatschappij ooit een volmaakte heilstaat zijn zal. Maar er is verschil tussehen meer of minder onvolmaakt. En dan willen we wel erkennen dat die maat schappij al zeer onvolmaakt is, waarin van de verschillende partijen niet alleen éen der boven toon voert, maar ook nog de openbare meening uitgeeft en met deze wapenen de andere par tijen bestrijdt in haar beginselen niet alleen, maar ook in de personen barer aanhangers. De broodvraag eischt dringend oplossingde sociale quaestie zal ook ons nageslacht nog blij ven bezighouden. Vóór alles echter is noodig dat de hoofden, die de plattelandsliberalen leiden, wat ruimer standpunt innemen er is groote behoefte aan mildheid van beschouwing; in onze „koude wereld” moet warmte en bezieling komen, wil men voorkomen dat de sociale quaestie onrijpe vruchten levert. Met laisser faire is het nu uit, natuurlijk. Alvorens nu het socialisme te gaan critiseeren als onvolmaakt wat de socialisten zelf ook wel zullen erkennen dient men nu zich af te vragen Welk stelsel volgen we nu met het bestere- in onze maatschappijonbestemd heerscht dit J gevoel, maar toch weerhoudt het de massa om zich aan te sluiten bij hen die alleen de brood vraag willen oplossen. De Bond voor Landnationalisatie mist daar- j om den steun der gistende menigte, omdat hij zooals de m ven brengt; en den steun van een en gisting zou f de eerste vraag naar orde broodvraag, tot brengen naarmate de broodquaestie meer nijpend komt vragen om oplossing, waarvan ten slotte nood zakelijk het gevolg moet zijn dat het geheele vraagstuk ter tafel komt, gelijk kitteling - het gehemelte dA h.°°^e tC> .bl?V.!n”’ schoonmaak van mate zal ook Die arme sociale quaestieMet den dag wordt ze rijker aan gezichtspunten en worden de kansen op vreedzame oplossing armzaliger. niet alle vragen der opgaaf mee op wil lossen, aatschappelijke gisting deze naar bo- daartegenover ontvangt die Bonc zijde, die gaarne alle leven doen ophouden door eenvoudig a en beteekenis, de een bevredigende oplossing te wij bedoelen de Kerke Christien van tot groote naar die meer gesteund vooreerst nog eens willen probeeren met het steunen van cor poraties als het Leger des Heils of die tot for- meering van een kader predikers van orthodoxe geloofsartikelen. Het is onze bedoeling niet den arbeid van den Bond te denigreeren; integendeel, we houden ons overtuigd dat de broodvraag het eerst zal moeten opgelost worden, en dat na deze oplossing onmiddel lijk vraag no. 2, 3, enz. op den voorgrond zal dringen, is buiten kijf, naar wij meenen. „De sociale quaestie is niet alleen een brood- quaestie,” zoo is reeds meer dan eens gezegd wij zouden er aan toe willen voegen het is de aloude quaestie tussehen waarheid en leugen het recht van den sterkste staat er bij op het spelhet is de strijd tussehen stof en geest. Eens was het recht aan de lichaamskracht de man die kon, was de koning. Maar die tijd is lang voorbij en daarvoor in de plaats is gekomen de tijd waarin het recht geldt der stoffelijke bezittingen en waarin de kapitalisten- en priesterterm geldt Geld is macht. Ook deze tijd zal plaats maken voor een an dere, met nieuwe leusreeds gloort de dage raad van dien nieuwen tijd, en reeds verneemt men de nieuwe leus Kennis is macht. Een leus, die nog niet genoeg wordt begre pen en daarom nog de kracht mist om met suc ces zich te kunnen verheffen boven de pries terlijke verdachtmaking. „Een schoolvossenterm”, zegt de priester, en de geloovige schare vindt dat de priester gelijk heeftze vindt die benaming juist en schoon de geloovige schare lacht zuur en de kapitalist lacht in zijn vuistje; hij vindt dien priester een gladde kerel De wereld zoekt het koninkrijk Gods, dat is het rijk van den geest der waarheid daarheen voert de priester haar niet,maar wel de kennis I quaestie in de toekomst? En dan naar boven geweld komt. heid een sta-in-den-weg bij haar streven :::r een Burgemeester en W^ethouders voornoemd ALMA, Burgemeester. BENNEWITZ, Secretaris. K E N N I S G E V I N G. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Sneek, voldoende aan art. 87 der wet op de Nationale Militie van den 19den Au Jus tus 1861 (Staatsblad no. 72), zooals die is°ge. L. waar de vader, of, 10 ii 12 1 l> - •-A -X Ben JANUARI 1894, ten Gemeentehuize’alhier eeno bijzondere zite ting zal worden gehouden tot inschrijving der mannelijke in geze enen, die op den len Januari 1894 hun 19de aar 2im en wel voor uur. n n - - -- aavvxua \AVA4AQO X i i,:" Tinschrijving ter Secretarie dezer gemeen- te kan geschieden van ’smorgens 9 tot ’s namiddags eU Smeek den 5 Dwpmhorim OEEKER Of Ril BURGEMEESTER eu WETHOUDERS Gelet op art. 19 der Wat op de Nations^ 1.?u“eente 8 uesi£ gustus 1861 (Staatsblad aó Vo zoaa s^u’p Au" wet van 4 April 1892 (Staatsblad no 56) °cw.jzigd b;j da onder anderen voorkomt het navolgendeS V°° d militie, mamielijke ingezetenen,' dil op’den Isteu" JaLuTri’va.67]0^ -aIia hun 19de jaar waren ingetreden. Januari van het jaar Voor ingezeten wordt gehouden- zijn beide/n^over'leden, wiens Xj°f van den 2Sstou Juli 1850 (Staatsblad no 44) S® 13 dewet tijdstip voorafgaande, achttien maanden in Nede^ Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling heh™ renae tot eenen Staat, waar de Nederlander niAtni..^ beh0°" plichten krijgsdienst is onderworpen of waar ten n d™ 'Tr' dienstplichtigheid het beginsel van wederkeerigheid is^aang” Art. 16, De inschrijving geschiedt: L van een ongehuwde in de gemeente, waar de vader of voogdew°oo"U’ d6 m°edei' °f’ ziju beide“ dé wa2;r'hTwoo1mhU'Vde Vl“ e6U wedu'™aar in de gemeente 3. van hem, die geen vader, moeder of voo,yd heeft of dnnr dezen is achtergelaten, of wiens voogd buiten ’s E tigd is, in de gemeente waar hij woont; S a‘ldS SeT3S‘ 4. van den buiten *s lands wonenden zoon van een Neder lander, die ter zake van ’s lands dienst in een vreemd land woont, m de gemeente waar zyn vader of voogd het laatst Nederland gewoond heeft. u laatst m Art. 17. Voor de militie wordt niet ingeschreven- 1. de in een vreemd Rijk achtergebleven zoon vim een in gezeten, die geen Nederlander is eeu ln schreven ffet houders aan te geven tussehen den isten en Sisten lannarf fBP ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis is zijn vader of is deze overleden, zijne moeder, ot zijn beiden oderleden dOeu vau die aangifte verplicht. Overledeu- Art. 20. IIij, die eerst na het intreden van zijn 19de iaar doch vóór het volbrengen van zijn 20ste ingezeten wordS verplicht, zich, zoodra dit plaats heeft, ter inschrijving aan’ te geven bij Burgemeester en Wethouders der Gemeente SWX“ da inschrijving, volgens art. 16 moet geschieden d artaia8biJ' ëelden dt> bepaUusen der 2de en 3de zinsneden van ..SïXT.» 3en JANUARI 1894, ten Gemeentehuize alhier eeno bijzondere zit- wor?.eu gehouden tot inschrijving der mannelijke in- ppzorono,, lfiu Januarj lgd ingetreden, en die alzoo geboren zijn in 1875 en -- Wijk 1, 2, 3 en 4 's voormiddags’ 9 ’s middags ’s namiddags 11 J^uLr-jr. 5, 6, 7 en 8 9, JO, 11 en 12 13, 14, 15 en 16 17, 18, 19 en 20 Terwijl overigens c3" Sneek den 5 DeCeMbem893U““ “uauuua8S 1 uur.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1893 | | pagina 1